Tamme konijnen los in het wild.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Re: Tamme konijnen los in het wild.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:58

Ik heb een heel lief hangoorkonijntje gevonden in het bos, mee naar huis genomen, en die heb ik nu alweer een jaar!

Lekker simpel van al die mensen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:53

Ik heb met de ambu al een keer tamme konijntjes gevangen in het bos, omdat ze gruwelijke myx hadden. Maar anders is het haast geen doen.

Je bent er te lang mee bezig, het levert te weinig op (in de zin van: je krijgt ze haast niet te pakken)want je bent er meestal niet goed voor uitgerust.

Ik heb met ons visnet twee konijnen weten te scheppen, maar die konden een ritje DA krijgen.

Hoop dat iemand ze nog te pakken kan krijgen en dat ze niet te ziek zijn...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 02:23

Yinari schreef:
Faniek schreef:
@ polly2
Met dit verschil dat deze konijntjes jong waren toen ze ontsnapt waren, maar erg tamme konijnen die al een paar jaar oud zijn hebben een zeer kleine overlevingskans. Je dumpt ook je hond niet zomaar op straat...
.

Daar zou je je nog weleens in kunnen vergissen.... Wij hebben bij onze paarden konijntjes loslopen en die neem ik vaak over van mensen die er vanaf willen. Die konijnen hebben soms al vijf of zes jaar alleen een kooi gezien maar passen zich allemaal, zonder uitzondering, heel erg goed aan hun nieuwe thuis aan.

Ze lopen los en kunnen echt alle kanten uit want er is geen omheining. Ze wonen in een omgekeerde boot, in de hooiberg, onder de stal... net waar ze het naar de zin hebben. Ze komen vaak een lekker stukje brood halen maar in gewoon konijnenvoer zijn ze niet geinteresseerd (hoewel ze dat dagelijks ter beschikking krijgen, gewoon voor het geval ze er wel behoefte aan hebben).

Ik heb al behoorlijk wat konijnen gehad maar nog nooit problemen gehad met de overgang binnen/kooi naar buiten en vrijheid. Negen van de tien keer worden de konijnen ook veel vrolijker. Persoonlijk zou ik nooit een konijn in een hok willen hebben, daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.

Dan hebben ze geluk en een juiste leefomgeving waar ze zeer snel aanpassen. Maar dat is lang niet overal, sommige dieren zijn rijk bezet met flinke roofdieren, auto's en slechte voeding. Er gaan niet voor niets zoveel tamme konijnen dood in het wild. Wat ik al zei hier leeft ook een groep tamme konijnen los, maar dat is simpelweg niet op alle plekken mogelijk en voor alle dieren weggelegd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 07:45

Nee, daar ben ik het dan wel weer mee eens Haha!. De plek moet zeker geschikt zijn en ze kunnen niet gewoon simpel in een groep met wilde konijnen gezet worden (er zijn gewoon mensen die denken dat de konijnen dan meteen 'vriendjes' maken Rolleyes ). Maar het valt me dus op dat ze zich toch vrij makkelijk aanpassen. Meestal raken ze eerst wel wat gewicht kwijt, maar dat komt er snel genoeg weer aan als ze helemaal ingeburgerd zijn (met dan iets meer spier en wat minder vet natuurlijk (denk dat ik ook maar in een hooiberg ga wonen dan Knipoog )

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:44

Faniek schreef:
Sorry die reactie doelde meer op Urko, maar haalde 2 doorelkaar.
Als ze myx hebben zijn ze inderdaad al ten dode opgeschreven, daarom zou ik zo'n dier ook zsm naar de dierenarts brengen. Maar de opvang krijgen vaak myx konijnen, maar nog nooit gelezen dat hun huidige dieren er aldoor besmet werden.

Okay...dan begrijp ik het nu.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:58

Begrijp me niet verkeerd hoor maar veel van de konijnen die losgelaten worden leven nog best wel lang en een gelukkig leven.
En als ik dan kijk naar de konijnen die heel hun leven in een kooi zitten vaak alleen en veels te klein dan is zo'n diertje buiten beter af.
Wil niet zeggen dat alle konijnen zo gehouden worden maar de konijnen die losgelaten worden leven vaak bij mensen die zo'n diertje in een opwelling kopen, laat staan er goed voor zorgen.
Ik denk dat het maar eens op moet houden met konijntjes in de winkel verkopen.
Want och kijk eens hoe lief hij is mama? Mag ik er eentje? Vaak krijgt zo'n kind dan dat beest en wordt weer, met de eerst volgende vakantie of als de leukigheid eraf is, losgelaten.
Konijnen en alle andere dierenwinkel dieren, alleen nog maar bij goede fokkers te krijgen door eerst te bestellen in een dierenzaak.
Zou een hoop leed verminderen.
Ikzelf heb de afgelopen jaren al 5 konijnen geholpen die buiten liepen. Ze hebben me ook al aardig wat geld gekost en dat geeft niks want dat doe ik graag . Maar de dieren die het goed redden laat ik lekker lopen.