ervaringen cocker spaniel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: ervaringen cocker spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:09

Die van ons liep ook zijn eigen rondjes. Als wij (de kinderen Bloos ) geen zin hadden om hem uit te laten, zetten we de deur open en hij liep zijn rondje wel Bloos De reu was de leuktste hond die ik ooit heb gehad en mis hem idd ook nog steeds. Hij overleed op 9 jarige leeftijd aan kanker.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:12

rindin schreef:
Die van ons liep ook zijn eigen rondjes. Als wij (de kinderen Bloos ) geen zin hadden om hem uit te laten, zetten we de deur open en hij liep zijn rondje wel Bloos De reu was de leuktste hond die ik ooit heb gehad en mis hem idd ook nog steeds. Hij overleed op 9 jarige leeftijd aan kanker.

Wat appart dat deed 1 hond van ons ook die liep altijd zijn eigen rondje...

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:12

ohh dat is behoorlijk vroeg. die van ons was 5.
misschien is het cocker-eigen. ze hebben een eigen willetje, dus ook een eigen loop route.
ook typisch bobby was het wiebel kontje. ik kon er zo van genieten, hij liep voorop met zijn wiebel kontje. wist precies waar hij heen wou dus ik hoefde alleen maar te volgen. iedereen lachte als hij voorbij kwam want hij had natuurlijk weer een sok gejat van mn moeder. en maar wiebelen..ohh heerlijke hond. ik denk dat ik na mijn labrador weer een cockertje neem, maar ben wel bang dat ik ga vergelijken. maar goed, dat heb je met iedere hond.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:15

benangelique schreef:
kan natuurlijk wel altijd sterriliseren.

Houd er rekening mee dat dat funest kan zijn voor het mooie vachtje van een cocker. Bij de ene hond is het erger dan bij de andere, maar bij vrijwel elke gecastreerde of gesteriliseerde cocker, reu of teef, wordt de vacht minder mooi. Sommigen krijgen echt de vacht van een ontplofte cavia. Dus denk daar goed over na.

Er zit inderdaad een verschil in karakter tussen de verschillende kleuren. Zeker de rode exemplaren kunnen best wel eens pittig zijn. Daar zijn in het verleden ook agressieproblemen mee geweest, maar de goede fokkers hebben dat zogenaamde 'rode cockersyndroom' er goed uit weten te fokken. Soms zie je er nog wel wat van terug bij honden die uit het broodfokcircuit komen. Ik ken dus wel voorbeelden van cockers die wegens agressieproblemen zijn ingeslapen.
Maar over het algemeen vind ik de Engelse cocker wel een prettig ras. Ik vind ze persoonlijk leuker dan de Amerikaanse cockers.
Ik zou zeker wel zorgvuldig zijn met het kiezen van de fokker en niet zomaar de eerste de beste van Marktplaats afplukken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:16

Oow ja, ik zou ook zo weer een cocker nemen. Heb nu 1 die ik gekregen heb, maar anders zou het zo weer een cocker worden! Heerlijke beesten, staartje staat nooit stil Tong uitsteken

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:17

benangelique schreef:
hebben jullie cursussen met je hondje doorlopen? en welke cursussen dan? wie heeft er bijvoorbeeld flyball gedaan met de hond of agility?

Onze hond heeft een puppy cursus en A,B en C cursus gedaan. (Verschilt waarschijnlijk per vereniging wat het niveau is van die drie cursussen, dus zal niet veel zeggen denk ik?)
Verder heeft Tinker (een blauw schimmel cocker) ook behendigheid gedaan en loopt hij nu de HOWA-mix. Dat zijn allerlei spelletjes met je honden. Deels behendigheid, maar dan bijv met 2 honden tegelijk op het dak, bovenaan stil blijven staan en dan 1 voor 1 de honden weer roepen. Dus bij die laatste cursus is het noodzakelijk dat je hond gehoorzaam is Lachen
Tinker vindt het geweldig om zo te luisteren en doet dan zn uiterste best en heeft echt een "Kijk, ik kan dit!" houding op dat veld Tong uitsteken
Op het stand en in het bos loopt hij los, loopt niet weg en gaat niet achter wild aan ofzo.

Onze hond is nu 6 en loopt iedere dag smorgens 1,5 tot 2 uur op het strand en in het bos. Krijgt hij die beweging niet, dan zal hij niet gaan slopen ofzo, maar hij komt dan wel vaker zeuren met zn speelgoed Lachen *Logisch ook wel, als je dat gewend bent*

Wat er gezegd wordt over de éénkleur en de meerkleuren horen wij ook regelmatig Ja Daarom hebben wij een blauwschimmel.

Onze hond is als pup een keer geslagen door een kindje met een stok. Sindsdien heeft hij het niet meer zo op kleine jongetjes. Het blijft natuurlijk een hond, maar hij zal niet zomaar aanvallen ofzo. Eerder luid blaffen en wegrennen dan aanvallen.
Als je hem zn brok geeft, maar vindt dat het eigenlijk wat te veel is, kan je de bak zo weer voor zn neus weghalen en er wat brok uit halen. Zelfde met een koek of een kauw-vleesstrip Lachen Doet hij niets om. (Wij hebben bij de fokker wel aangegeven dat wij de sul uit het nest wilden en niet haantje de voorste)

*evt voor foto's zie profiel*

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:18

Oprtalj schreef:
benangelique schreef:
kan natuurlijk wel altijd sterriliseren.

Houd er rekening mee dat dat funest kan zijn voor het mooie vachtje van een cocker. Bij de ene hond is het erger dan bij de andere, maar bij vrijwel elke gecastreerde of gesteriliseerde cocker, reu of teef, wordt de vacht minder mooi. Sommigen krijgen echt de vacht van een ontplofte cavia. Dus denk daar goed over na.

Er zit inderdaad een verschil in karakter tussen de verschillende kleuren. Zeker de rode exemplaren kunnen best wel eens pittig zijn. Daar zijn in het verleden ook agressieproblemen mee geweest, maar de goede fokkers hebben dat zogenaamde 'rode cockersyndroom' er goed uit weten te fokken. Soms zie je er nog wel wat van terug bij honden die uit het broodfokcircuit komen. Ik ken dus wel voorbeelden van cockers die wegens agressieproblemen zijn ingeslapen.
Maar over het algemeen vind ik de Engelse cocker wel een prettig ras. Ik vind ze persoonlijk leuker dan de Amerikaanse cockers.
Ik zou zeker wel zorgvuldig zijn met het kiezen van de fokker en niet zomaar de eerste de beste van Marktplaats afplukken.

Dat van die rode exemplaren had ik idd ook begrepen. Ons werd gezegd dat de blauwschimmel-bonte het vriendelijkst zijn. Die van ons was idd erg vriendelijk. Ik vind ze ook veel leuker dan de amerikaanse!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:19

ik kwam net een fokker tegen in zoetermeer. zeer uitgebreide website. zal ze straks eens een mailtje sturen met een hoop vragen en of ik eens een keer langs mag komen.
ze verwachten pas een nieuw nest net voor de zomervakantie.

kleur maakt me niet zoveel uit eigenlijk.

castreren en sterriliseren hebben dus een fikse impact? dat had ik me niet gerealiseerd. dan maar een reu! Clown

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:24

ik heb liever teefjes dan reutjes..misschien ook wel omdat ze minder dominant 'kunnen' zijn, maar ik heb er ook een totaal andere klik mee. bobby was wel een reutje trouwens, en niet gecastreerd.
mijn meiden zijn wel beide gesteriliseerd, mijn oudste kreeg vorig jaar een baarmoeder infectie, de jonge was al gesteriliseerd voordat ze hier kwam. wel jammer, maar het voorkomt een hoop gedoe.
en loopsheid 2 keer in het jaar is niet zo vervelend.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:24

Mijn moeder heeft een engele cocker en we hebben een kruising Cocker x friese stabij gehad.

Persoonlijk vind ik een cocker iets te onnozel en een friese stabij inderdaad iets te dominant en hyperactief..
Maar de kruising die we hadden tussen de beide rassen was een fantastische hond.
Hij is op 14,5 jarige leeftijd overleden en is eigenlijk geen dag ziek geweest.

Misschien een kruising zodat jullie beide je zin krijgen?

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:25

Onze reu is gecastreerd. Hij heeft wel een iets andere vacht gekregen, maar hij zit er nog mooi bij hoor Ja
HIj was zo'n wegloper (wild deed hem niets, maar die dames daarentegen Tong uitsteken) en op een strand is dat best lastig. Zeker als er joggers zijn die heel vrolijk in t voorbijgaan roepen dat hun teef loops is en vervolgens doorrennen... Of de hond die ineens bedenkt: "hee daar helemaal bij Dishoek n t huisje zat volgens mij nog een dame..." en daar naar toe rent, terwijl je in vlissingen was en naar huis wilde.
Ik weet niet of dat met alle Cockers zo is, maar die van ons hebben we toen dus laten castreren. En nu kijkt hij er niet meer naar om Lachen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:31

Die van ons was ook niet gecastreerd. Hij reageerde natuurlijk wel op loopse teefjes, maar heel veel last hadden we er niet van. Mijn ervaring is dat de reu verre van dominant was, de teef juist veel meer!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:33

ik lees op diverse websites dat dames inderdaad wat bitchie zijn en de mannen meer evenwichtig.
in hoeverre veranderd de vacht door castratie?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:38

hoeveel tijd gaat er bij jullie cockers in de vachtverzorging zitten?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:42

Geen Clown Wij hebben onze honden nooitmet een borstel aangeraakt Tong uitsteken Ze gingen wel regelmatig naar de trimmer hoor, maar buiten dat hebben wij er nooit veel aan gedaan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:44

hadden ze dan geen last van klitten bij de oksel? en hoe vaak is regelmatig naar de trimster? 4 keer per jaar ofzo?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:46

Denk er goed om dat bij de rode cocker een erfelijkheidfactor aanwezig is met als eigenschap dat ze bijten en onberekenbaar zijn.
Als je een rode cocker wilt, haal deze dan bij een gerenomeerde fokker, die er bewust mee bezig is om dit niet terug te fokken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:46

ja mama zegt ook 4 keer per jaar. Klitten hadden we soms last van, met name na boswandelingen. We knipten ze er zelf uit als het echt erg was. Maar regelmatig naar de trimmer wil dit ook wel voorkomen geloof ik.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:47

voorkeur gaat hier uit naar een bonte hoor ik net. lijkt ie toch nog op een stabij Clown

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:52

Haha idd, en dan de blauwschimmelbonte, die zijn het mooist en lijken het meest op de stabij! Hebben jullie de beslissing al een beetje gemaakt?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:56

ik vooral!
hans wil eerst meer info hebben.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:03

Haha nou laat hem dit topic maar ff doorlezen. Hoop dat je het er een beetje door krijgt in huis Haha! Succes!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:11

ik heb er ook eentje, nu 12 weken oud. Het is een reutje, een effen zwartje. Inderdaad erg actieve hondjes met een staartje dat nooit stil staat. Hebben wel duidelijke en consequente regels nodig, want ze manipuleren je snel met hun vertederende kopje. Qua zindelijkheid blijkbaar niet het gemakkelijkste hondje (alhoewel we alles via de theorie regels doen), nog iemand hier ervaring mee met dit ras? Voor de rest is het een aangenaam hondje dat goed luistert en erg snel leert (zitten, liggen, pootje, blijven, plaats, twist = draaien rond as, ...) Veel succes !! Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:55

waar heb je de pup vandaan astragirlie?

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:34

als je toch een teefje wilt en je ziet tegen de loopsheid op, maar wilt niet steriliseren. Kun je ook altijd een soort prikpil geven. Worden niet meer loops, maar behouden hun mooie vacht en karakter, en worden NIET zo dik Haha!