Jonge hazen opgevangen, iemand adviezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: Jonge hazen opgevangen, iemand adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:17

Dankje Apple! Bloos

@Naaltje; super zeg dat toch nog 2 het halen! Heb jij een indicatie van wanneer jij denkt; als ze ouder zijn dan x weken heb je een goede kans dat ze het halen? Ben benieuwd naar foto's van het loslaten!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:27

eerst wat van de egeltjes (lelijk Ja )
http://img363.imageshack.us/img363/847/dsc02201nt8.jpg
zo begonnen ze
aantal weken later waren ze zo;
http://img389.imageshack.us/img389/9927 ... 005jn4.jpg
(los in de afgezette tuin, een heerlijk grote kooi ROFL )
en toen we ze loslieten wogen ze 1020 gram
http://img389.imageshack.us/img389/8636 ... 028hz8.jpg

http://img397.imageshack.us/img397/953/dsc01249un4.jpg
een pas losgelaten haas

en een bewogen foto met een haas bij de maat 46 van mijn vader Lachen
http://img397.imageshack.us/img397/6489/dsc01234tk1.jpg

even groot dus Nagelbijten / Gniffelen
en dan waren deze nog vrij jong Lachen

een indicatie niet echt.. als je merkt dat ze de melk goed eten en wat ''ruwvoer'' eten dan komt het meestal wel goed Lachen
wij hebben er ook 2 gehad (toontje en piraat Bloos ) die we vanaf oogjes dicht (oké dit waren konijntjes) grootgebracht hebben en hebben losgelaten..
terwijl er ook grotere zijn die binnenkomen en alsnog sterven..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:40

Worden die egels ook echt met stekels geboren? Bloos! Wat een joekel van een haas bij het loslaten zeg!

Vanmorgen hebben ze geweldig melk gedronken. De 4 mL keurig op en gulzig dat ze waren! Ik heb het idee dat ze het in het terrarium ook veel meer naar het zin hebben.
Gisteren mij wel lam geschrokken, ik had één haasje voor mijn gevoel stevig vast, maar ineens lag 'ie op de grond. Echt zo'n doffe klap. Dacht écht dat ie dood was, bleef namelijk versuft liggen. Maar alles gecontroleerd en zie geen breukjes of wat dan ook. Vanmorgen hebben ze ook hard rondgescheurd dus het zit wel goed gelukkig. Kan er mee leven als ze doodgaan door zwakte oid maar niet door een domme fout van mij om ze blijkbaar niet stevig genoeg vast werden gehouden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:45

de ''stekels'' van de egels pieken dan nog niet echt Lachen maar ze hebben ze al wel idd Lachen
ik vind ze gruwelijk, die beestjes mogen mij ook niet echt Huilen van het lachen
zelfs op de ''roze'' leeftijd springen en blazen ze al tegen mij Huilen van het lachen ROFL

dat ze vallen is idd akelig.. hoe voer je ze? ga je zitten? zet je ze ergens op??

wij gaan meestal in de bank zitten, handdoek op schoot en we houden ze met links vast (zie foto) en dat gaat nagenoeg nooit fout Lachen maar je moet er idd even de feeling voor krijgen Lachen

ik heb ooit een keer een konijn gehad wat het bos in mocht, dus wilde hem in de reisbox zetten, schopt hij met zijn achterpoot zo hard tegen mijn hand dat zijn ''ondervoet'' meteen doormidden was Bloos Nagelbijten / Gniffelen
toen hebben we hem nog maar 2 maandjes gehouden en met de volgende lichting mee losgelaten, toen liep hij weer normaal enz Lachen ze snappen nu eenmaal niet altijd dat je ze wil helpen Lachen

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:56

Wat een kleintjes zijn het nog zeg! Hopenlijk blijven ze in leven! Heel veel succes met je kleine haasjes!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:33

Vanmiddag hebben ze ook lekker gedronken én ze zijn aangekomen! Hyper! Na eerst heel veel te zijn afgevallen zijn ze allebei op weg naar de 100 gram!

@Naaltje; hihi ze voelen het gewoon aan dat je ze niet mag. Pijnlijke bevalling dan Bloos! Ik voer ze eigenlijk precies hetzelfde als jij, op mijn schoot op een oude handdoek. Hij viel ook niet tijdens het voeren, alleen tijdens het terugzetten in de bak..
@Marleen; bedankt!

Hopelijk komen morgen mijn speentjes binnen, ben alleen bang dat ze ze zo kapot hebben geknaagt hihi. Is daar iets tegen te doen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:15

boos kijken Ja
zolang er geen stukjes ''rubber'' af komen kun je ze nog gebruiken, anders meteen weggooien Lachen
meestal knagen ze niet echt, maar ''duwen'' meer.. al kun je wel een echte knager hebben, dan kost ie speentjes Clown

super dat ze aangekomen zijn zeg Ja echt helemaal top!!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:25

wauw, echt goed van je Paula!
Ik hoop met je mee dat ze het redden Lachen

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:26

wou ff zeggen dat ik het super vind wat je doet!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:28

Wat lekker om te lezen dat ze er alletwee nog zijn en dat ze alletwee zijn aangekomen Lachen.

Ik blijf duimen voor ze Lachen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:54

koffiemelk.
daarmee heeft mijn moeder een wild konijntje mee gered.
was misschien wel konijntje maar hazen en konijnen zijn denk ik wel kwa melk het zelfde.

succes groetjes

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:29

Absoluut geen koffiemelk geven! Dat is echt het slechtste wat je kan doen en als je pech hebt is dat de dood voor je konijn. Ze adviseren het vaak wel als noodoplossing, maar moet je dus nooit doen! Is echt niet goed voor ze ...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 12:38

Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Vind het super dat jullie meeleven. Lachen

Helaas heb ik wat minder goed nieuws.. ging het gisteren nog geweldig, gaat het vandaag zo slecht met één. Hij wil niet drinken, en kan amper z'n koppie nog in de lucht krijgen.. voor mijn gevoel is ie wel iets beter in zijn doen als vanmorgen maar denk dat hij de avond niet haalt..

Met de ander gaat het overigens geweldig, zat mij net nog te verbazen dat hij zo 'dik' is geworden.

Hopelijk komen zo de speentjes binnen, kijken of die ander misschien nog wat wil drinken. Is het misschien een idee om ze wat Echinaforce van A.Vogel te geven voor extra weerstand? Het heeft mijn ponybeest en konijn al een keer heel goed geholpen..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:41

hebben ze nog vaste drolletjes?
zogauw er diaree keuteltjes uitkomen gaat het meestal heel hard de verkeerde kant op..
vies kontje enz..
dan is het zaak om te zorgen dat ze genoeg vocht binnenkrijgen, dat doen wij altijd met elektrolyen-oplossing..

de echinaforce weet ik niet.. is het een natuurlijk iets?..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 12:52

Ze hebben beiden nog vaste drolletjes ja. Heb weer even gekeken maar het zwakke haasjes kan zijn hoofd niet meer rechthouden. Hij ligt nu op zijn zij en het lijkt alsof hij telkens schokjes krijgt?

Echinaforce is natuurlijk ja.. http://www.zelfzorg.nl/product.php?id=57

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:57

Wat goed dat je ze hebt opgevangen en goed ook om te lezen dat ze nog leven!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:24

Het schijnt dat je Echinaforce alleen moet geven als het organisme gezond is, en dit blijkt bij het ene beestje niet het geval te zijn. Ik vrees dat je niet veel kan doen, je kan proberen naar de dierenarts te gaan, maar vaak is het al te laat als ze niks willen drinken en op hun zij liggen, dan hebben ze vaak al opgegeven ...
Succes!
Naatje

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:28

Ik ken mensen die ook haasjes hadden opgevangen, ik weet alleen niet hoe. Wel weet ik zat je ze als ze later groot zijn gewoon weer in de natuur kan zetten. Omdat ze niet tam raken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:14

Helaas, hij is dood.. ben blij dat het beestje uit zijn lijden verlost is, maar toch vind ik het heel jammer.

Ga nu de ander maar voeren, nieuwe speentjes zijn binnen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:12

Paula schreef:
Helaas, hij is dood.. ben blij dat het beestje uit zijn lijden verlost is, maar toch vind ik het heel jammer.

Ga nu de ander maar voeren, nieuwe speentjes zijn binnen.

mee dat ik het hoorde dat hij schokte viel het kwartje.. dat is een ''jonge hazen kwaal''?
ontzettend zonde, ik hoop dat de andere het wel redt Ach gut

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:13

Wat jammer dat deze kleine is overleden, veel succes en sterkte met de ander. Hopelijk red hij het wel Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:22

He wat jammer Scheve mond

Hoop dat die tweede het haalt Lachen.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:29

Wij hebben ook eens twee haasjes gehad toen het mais rondom ons huis er af ging en er een nest te voorschijn kwam.. zonder in akelige details te treden, was de moeder helaas dood door machines..

Ze hebben het bij ons twee weken uitgehouden.. Achteraf hebben ze waarschijnlijk mexametose (dat schrijf ik niet goed zo) gehad, maar dat weet ik niet zeker, het waren wel afschuwelijke taferelen voordat ze overleden..

Ik hoop dat je laatste het redt.. dat zou heel mooi zijn.. Ja Succes hoor!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:12

@Lame; dat is jammer als ze op een nare manier aan hun einde moeten komen.. wat zijn de symptomen van die ziekte?

Heb de ander al streng toegesproken dat hij niet van die rare fratsen uit moet gaan halen door ineens hard achteruit te gaan. We houden de moed erin! Vanmiddag had ik er een goede dip in zitten, maar we gaan er nu weer met de volle 100% tegenaan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 11:09

Andere is ook ziek, precies hetzelfde als wat de zwakke gisteren had. Heb bij hem wel 2 mL melk naar binnen kunnen gieten en een halve mL suikerwater. Volgens mij heeft 'ie het aan z'n longetjes, knort bij het inademen.