hoe ziet jouw konijnenhok eruit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: hoe ziet jouw konijnenhok eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 08:41

speeltunnels van katten zijn hier favoriet. maakt geluid als ze er doorheen rennen en kan prima in weer en wind blijven liggen.
verder heb ik een aantal ballen liggen, maar daar doen ze neit zo veel mee. ook ligt er een fikse stam in de tuin momenteel en die vreten ze helemaal kaal.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:51

ja die stammen zijn ideaal. wel uitkijken van wat voor boom he. fruitbomen en treurwilgen splinteren niet zo...Knipoog

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:21

In de winter zitten mijn 2 dwergjes binnen, zodra ik thuis ben gaat het hok open en hebben ze dus de woonkamer, keuken en gang.
In de lente en zomer en herfst zitten ze buiten in een hok met 2 verdiepingen en een zelfgemaakte ren ervoor van 2,5 bij 1,5. Ik dacht dat ik een mooie foto ervan had maar die kan ik ff niet vinden. Op de bodem van het hok en de ren zit gaas zodat ze wel op het gras lopen.
1 van de 2 houd heel erg van graven dus ik zoek ook iets wat ik in de ren kan plaatsen dat niet teveel ruimte inneemt maar waar ze toch kan graven zonder te ontsnappen. Er staat ook al zo'n blokhut in de ren waar ze allebei heerlijk aan knagen en verstoppen, deze staat nu ook binnen maar de foto is buiten in de ren gemaakt afgelopen zomer.
Afbeelding

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 09:38

waarom laat je ze ook in de winter niet buiten?

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:40

Omdat ik zelf in de winter niet veel buiten ben en ik het gezelliger vind als ze dan binnen zitten, ik heb anders zo weinig contact met ze in die maanden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 09:53

aha! ik begrijp het. goed hoor! Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:18

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:36

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 14:54

dinipino, kunnen ze dan niet uit de tuin?

ikenindi; zitten er meerdere konijnen in je hok of heb je er maar 1?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:14

Nee de hele tuin is omheind. Eentje breekt er echter steeds uit en leeft nu gewoon bij de paarden. Loopt niet weg maar blijft daar. Heeft de kleur van een paardenkeutel en heet dus nu ook paardenkeuteltje. Het is hun gebied en ze hebben geen behoefte om weg te lopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 15:58

wat een heerlijk leventje voor die beestjes zeg!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:03

ik heb mn nijn nu in een grote ren, zo'n drie hoekige.
ik vroeg me af, als je een grotere ren maakt zoals jullie, hoeft daar dan niet perse een 'dak' op?
van gaas dus?
ivm roofvogels en katten?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:08

mijn ervaring is dat er geen roofvogels in de buurt leven die zich zouden vergrijpen aan een konijn. soms is er wel eens een agressieve raaf of ekster en dan wordt er door de nijnen even driftig gestamd of vluchten ze het nachthok in tot het beest weg is.
mijn ren heb ik overdekt, zodat ze er niet uit kunnen springen als dat niet de bedoeling is (als wij niet thuis zijn). onze ren is ook maar 60 cm hoog.
sinds wij konijnen hebben loslopen in de tuin, is er geen kat meer gesignaleerd hier! Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:13

benangelique schreef:
dinipino, kunnen ze dan niet uit de tuin?

ikenindi; zitten er meerdere konijnen in je hok of heb je er maar 1?

ik heb er nu maar 1 in zitten. een dwergkonijntje van nog geen 4 maanden oud...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:19

waarom er niet een tweede bij?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:21

komt er ook. en hopelijk nog wel meer... ik wil een vlaamse reus er bij. die krijg ik ook nog. heeft n vriend van me beloofd namelijk Knipoog

verder passen er nog makkelijk meer bij in. maar ik koop niet in dierenwinkel. k neem ze liever van mensen over die ze niet meer kunnen verzorgen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:22

eens langs de opvang? daar zitten er genoeg en kan je er eentje uitzoeken die qua karakter bij je dwergje past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:06

Marigold schreef:
ik heb mn nijn nu in een grote ren, zo'n drie hoekige.
ik vroeg me af, als je een grotere ren maakt zoals jullie, hoeft daar dan niet perse een 'dak' op?
van gaas dus?
ivm roofvogels en katten?

Het ligt er ook aan waar je woont, mijn vriendin woont op een boerderij in het nergens en mijn zus evenzo, maar daar komen de vossen en de buizerds je konijnen nog wel eens pikken. Maar als je gewoon in een dorp of stad woont hoeft een dak eigenlijk niet. Hier zitten wel katten, maar op een of andere manier gaan ze niet mijn hok in. En anders stuur ik mijn hond er op af. Mijn eigen katten liggen gewoon tussen de nijnen. De nijntjes kunnen in geval van vliegend gevaar, hun hok in rennen.

Mijn konijnen zijn altijd buiten, zomer en winter. Lekkere dikke laag stro in het hok en klaar is kees, ze kunnen vaak beter tegen kou dan tegen warmte.

Mijn oude konijn is ook een aantal malen los gebroken, maar ze blijft wel gewoon in de tuin, eventueel een uitstapje naar de tuin van de buren. Sinds de grote ren en extra vriendjes voelt ze de behoefte niet meer, ze is niet weer weg geweest.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:09

ik heb mijn hok ook open aan de bovenkant. wel genoeg dingen om te kunnen vluchten. zitten wel katten bij soms. mijn vorige konijn joeg ze weg door te stampen. hoe deze t doet weet ik niet, maar dat is wel a.o. de reden dat ik een vlaamse reus er bij wil. schrikt wat meer af dan zo`n klein pluizenbolletje;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:10

en konijnenopvang. ja ik heb zelfs ooit contact gehad om konijnen voor hun op te vangen, maar contact verliep niet echt je van het, dus dan doe ik t liever zelf...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:33

benangelique schreef:
annepanne, hebben jullie het zandgedeelte ondergraven met zand of tegels tegen het ontsnappen?
wordt het niet onwijs vies en modderig?

We hebben gaas ingegraven ongeveer 30cm diep. Blitz is een echte ontsnapper, die klimt ook langs het gaas omhoog! Vandaar ook een dak!

Het is de bedoeling dat er of gras gaat groeien of we er grasmatten opleggen *LOL* Maar voor nu vind ie het heerlijk om gangen te graven Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:38

Wij hebben heel vaak katten in de tuin. Deze doen echter mijn konijnen niets. Ze liggen gezellig op het hooi te slapen en de konijnen trekken zich er niets van aan.
Voordeel van los in de tuin is dat je zomers geen gras meer hoeft te maaien en dat de tuin gratis wordt bemest. Daarnaast krijgen ze natuurlijk de wortels van de paarden en sinds deze winter hebben ze mijn kruidentuin ook ontdekt Huilen ondanks omheining.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:01

Dinopino schreef:
Wij hebben heel vaak katten in de tuin. Deze doen echter mijn konijnen niets. Ze liggen gezellig op het hooi te slapen en de konijnen trekken zich er niets van aan.
Voordeel van los in de tuin is dat je zomers geen gras meer hoeft te maaien en dat de tuin gratis wordt bemest. Daarnaast krijgen ze natuurlijk de wortels van de paarden en sinds deze winter hebben ze mijn kruidentuin ook ontdekt Huilen ondanks omheining.

ook hier blijft geen plantje heel! heb al heel wat planten gehad, ook die konijnen 'niet zouden lusten', nou... ze lusten alles!
heb je goede hoop omdat ze er weken niet naar omkijken, kom je op een avond weer de tuin in heb je een nog maar een half plantje staan Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:28

Duivel ja en van die mooie bloempjes op je plantjes en in keer weg. Eigenlijk best wel zielig voor die plantjes die doen ook hun best Ach gut En ook voor mijn portemonee.

In onze vorige tuin hadden we eerst ook alleen maar een stuk van de tuin afgezet met gaas eroverheen. Alleen daar hingen dan vaak dode vogels in en dat vonden we een beetje zielig.
We hadden wel de onderkant met kippengaas bedekt en vastgeknoopt en daarop zand. Konden ze heerlijk graven en bleven ze toch in de tuin.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 09:19

heb heel internet al afgestruind en heel wat tuincentra bezocht en ben dus ook al met heel wat (dure) planten thuisgekomen.
alles vreten ze op. nu heb ik bakken aan mijn schutting hangen en enkele heule hoge potten staan waar ze echt niet bij kunnen.
mooi is anders, maar alles voor de beestjes he?