Hond karakter veranderd van de een op de andere dag.Hoe kan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saden

Re: Hond karakter veranderd van de een op de andere dag.Hoe kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:30

Ik weet geen oplossing voor je probleem maar toen ik de cursus deed met onze honden was een van de regels: Stap nooit over je hond heen maar schuif hem aan de kant. De lagere wijkt voor de hogere.

Succes met de hond

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:31

Ik ga straks op mijn gemakje het stukje lezen wat je hebt geplaatst. Ik kan goed engels, maar met zo'n groot stuk heb ik er vaak moeite mee dat goed duidelijk te begrijpen. Vandaar dat ik dat straks op mijn gemakje even ga lezen.

Max zijn blik veranderd écht in zijn ogen als hij zoiets doet. Voor mijn gevoel alsof hij een alter ego heeft. Alle mensen die Max kennen zullen hiervan staan te kijken het is zo'n lieve hond.

Iets over zijn afkomst.

Zijn moeder is een 'foutje' van een belgische erkende fokker van 2 rassen. Golden retrievers en Canadese herders. Zijn Canadese dekreu was bij een van de golden teefjes terecht gekomen en dat was meteen raak. Hier is Max zijn moeder vandaan gekomen. Zijn moeder is in bezit van mijn zus. En dat is een hele lieve hond, maar geen allemansvriend.

We hebben vorig jaar een nestje gefokt met een golden dekreu. We hebben toen veel begeleiding gehad om de pups van jongs af aan op de juiste manier te behandelen.

Wij hebben zijn vader toen 'gekozen', door zijn fantastisch lieve karakter, wat hij ook 'doorfokt'. Dit alles tussen aanhalingstekens, omdat dat natuurlijk niet in alle gevallen op gaat.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:31

Ik heb geen tijd om je hele topic door te lezen maar één ding wil ik otch al even kwijt:
Straf je hond nooit voor het grommen. Dan zal hij namelijk niet meer grommen, maar hij is nog alijd niet ok met de situatie. Dat resulteert in een hond die bijt zonder waarschuwing! Grommen is namelijk een waarschuwing.
Zoek professionele begeleiding voor dit probleem!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:34

zijn blik verandert waarschijnlijk omdat jij niet meer boven hem staat en hem dus "kwaad" maakt.

maar goed wij kunnen vanaf de pc wel speculeren, maar dat zal weinig helpen, zolang we de hond niet zien en niet zien wat ie doet en hoe jullie reageren, weten we toch niks...

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:35

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:36

ik ben het eens met snuffelhues, die zegt in het kort wat ik ook al een paar keer probeer te zeggen

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:37

Hier hebben jullie inderdaad gelijk in. Jullie zien niets via de pc. Ik ben alleen een beetje ten einde raad. Zeker omdat er nu zo'n druk op ons staat. Ik kan vertrekken met mijn hond als hij zo bezig blijft...
En eerlijk gezegd wilde ik nog wel een half jaartje thuis blijven wonen.

Verder weet ik niet of 1 van jullie gedragstherapeutes in de buurt van Brabant woont? Ik zou het jullie graag laten zien. Alles om deze situatie anders te krijgen.

Verder weet ik nou niet echt wat ik met jullie reacties moet. De ene zegt: Grommen afstraffen! En de ander raadt het juist af....

Maar het afstraffen hebben we iig geprobeerd en dit leek helaas niet te helpen. Misschien heb ik het niet goed gedaan. Dat kan natuurlijk ook.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:41

Is er geen gedragstherapeut via de hondenschool?? Zij kunnen je hier vast in adviseren.

Ik moet zeggen dat ik het snap dat je het huis moet verlaten met hond. Ik kan me nl voorstellen dat niemand meer ontspannen rond loopt in huis.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:43

Het is niet zo dat hij het continue doet hé! Maar mijn stiefvader vertrouwd hem inderdaad niet meer en wil hem daarom als het niet snel ophoudt de deur uithebben! En aangezien ik geen afstand van hem ga doen, zullen we samen moeten gaan.

Ik zie op de site dat er idd een mogelijkheid is om een 'thuissessie' te doen. Vind het vreemd dat mijn 'trainster', dat nog nooit geopperd heeft. Misschien ook omdat ze denkt dat het wel meevalt, omdat hij buitenshuis heel anders is...

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:44

LindaV schreef:
Hier hebben jullie inderdaad gelijk in. Jullie zien niets via de pc. Ik ben alleen een beetje ten einde raad. Zeker omdat er nu zo'n druk op ons staat. Ik kan vertrekken met mijn hond als hij zo bezig blijft...
En eerlijk gezegd wilde ik nog wel een half jaartje thuis blijven wonen.

Verder weet ik niet of 1 van jullie gedragstherapeutes in de buurt van Brabant woont? Ik zou het jullie graag laten zien. Alles om deze situatie anders te krijgen.

Verder weet ik nou niet echt wat ik met jullie reacties moet. De ene zegt: Grommen afstraffen! En de ander raadt het juist af....

Maar het afstraffen hebben we iig geprobeerd en dit leek helaas niet te helpen. Misschien heb ik het niet goed gedaan. Dat kan natuurlijk ook.

ik zeg afstraffen, grommen is inderdaad een waarschuwing voor dat hij zou kunnen gaan bijten.
als hij gromt als jij hem eten geeft betekent het dus dat hij vind dat jij van zijn eten moet afblijven ofzoiets.
net zoals het van het bed af trekken hij vind dat hij daar mag kliggen en geeft dus aan dat hij je niet aardig vind dat je hem daar vanaf haalt.
toevallig heb ik het zelf meegemaakt met een labrador x herder.
zijn bazin (mijn stiefzus heb ik nu geen contact meer mee), strafde hem ook niet echt af met grommen.
deze deed het inderdaad ook met eten geven, maar luisterde ook niet echt goed naar haar hoor..
hij heeft het ook 1 keer tegen mij gedaan, flink goed op zijn plek gezet en het was over tegen mij, maarr zei leefde ermee in huis.
meneer ging van kwaad tot erger, van grommen naar helemaal niet meer luisteren rijen enz. enz.
ze heeft hem uit eindelijk wel moeten doen omdat hij gevaarlijk voor haar werd.

een hond is een hond en geen doetje en zo moet je hem dus ook behandelen denk ik.
vraag desnoods inderdaad goede begeleiding die je op weg kan helpen, maar uiteindelijk zullen jullie het zelf moeten uitvechten!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:46

Als ik dit zo lees zeg ik "onzekerheid". Hij is op zoek naar duidelijkheid, wat kan wel, wat kan niet. Zie het als een kind die geen duidelijkheid krijgt en daarom maar overal tegenaan gaat staan schoppen, zodat hij die regels opgelegd krijgt. Zoals in mijn opleiding altijd wordt gezegd: "inperking bied ruimte". Door grenzen te stellen bied je meer vrijheid in het leven. Het dier/mens weet waar hij of zijn aan toe is.

Het op de rug leggen wordt bij honden veel gebruikt als straf. Opzich is dat niet erg, maar het moet wel op het goede moment. Als een hond écht loopt te klieren en hij het zelf ook weet (ok dan komt weer de vraag hoe weet je nou dat de hond weet dat hij fout zit, nou bij sommige honden weet je dat heel goed!) kán het goed werken.

Wat ook al gezegd werd: wees consequent, naar je hond, maar ook naar jezelf. Soms moet je zelf iets opgeven of meer tijd nemen, terwijl je op dat moment niet uitkomt, toch doen, anders snapt je hond het echt niet meer!
En daarnaast: ga echt op zoek naar professionele hulp, maar zoals ik jou reacties lees, was je daar al hard mee bezig!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:47

Maar juist omdat ie het niet continue doet en zo onvoorspelbaar is, is het eng denk ik. Snap dat het niet leuk is voor jou, maar ik kan me het standpunt van je stiefvader wel begrijpen.

Kijk, als zo'n thuissessie kan, gelijk doen.... Het is altijd moeilijk om aan te geven hoe je moet reageren als ze het de hond nooit hebben zien doen. Ben benieuwd!! Heel veel sterkte en succes. Ik hoop dat je een oplossing vindt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:49

Hmmm het zou inderdaad een dominantieprobleem kunnen zijn (gaat natuurlijk ook over een jonge hond), het zou het bekende agressieprobleem kunnen zijn... Maar (ik wil je niet bang maken) laat je hond ook eens checken op een hersentumor. Daardoor kan gedrag heel plotseling omslaan en een hond erg onvoorspelbaar worden. Mocht gedragstherapie en consequentie en dergelijke niets uithalen, laat dit dan zeker even checken!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:50

ik ben het met balli eens, een hond moet zekerheid hebben en consequentheid.

het feit dat hij het niet constant doet, betekent dus dat hij nog zoekende is, net als een klein kind.
als ik dit doe wat doet zei dan. als ik zo doen wat zijn dan de consequenties en ga zo maar door.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:51

Bedankt voor alle reacties! Ik ben er indd hard mee bezig en het zit me ontzettend dwars. Vandaar dat ik het hier ook even kwijt wil.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:52

LindaV schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik ben er indd hard mee bezig en het zit me ontzettend dwars. Vandaar dat ik het hier ook even kwijt wil.

ik snap dat het je dwars zit, en begrijp ook dat je hulp zoekt, zorg wel dat die hulp je begeleiding en tips geeft, maar het jezelf laat uitvoeren anders benje nog geen steek verder Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:59

Je kan ook eens op de website van mijn opleiding kijken, http://www.gedragstherapie.info/noordbrabant.htm Hier staan een heleboel gedragstherapeuten op, en ze werken met een hele prettige methode en ik weet zeker dat zij je kunnen helpen. Ik weet niet of het verstandig is om met je instructrice een thuissessie te doen aangezien zij je aan heeft geraden om hem op zijn rug te leggen enzo. Je mag altijd pb en als je meer wilt weten over quiebus, ze weten daar echt wat ze doen.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:06

Bedankt voor alle reacties!
Zorgt toch weer voor wat frisse moed!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:13

Straffen bij grommen kan wel als hij dominant is en je zeker weet dat je in rangorde boven hem staat.
Gaat een hond grommen uit angst dan is straffen niet goed en ook nog gevaarlijk. Jouw hond geeft zeker wel angstsignalen af.
Niemand hier op internet kan er echt iets over zeggen. Deze website is er ook nog http://www.alphagedragstherapeuten.nl/ wel vrij bekend, maar of ze echt goed zijn weet ik niet.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:42

hey bokkers

ik ken deze hond ook. hij gaat bijna altijd met linda mee naar stal. het is een schat van een hond. vaak speelt haar hond met mijn hond in de bak. hij is helemaal verlieft op mijn hond. paar dagen geleden legde mijn hond haar hond op de grond en ging ze er bovenop staan en beetje grommen. volgens mij dacht max dat dit spelen was. terwijl mijn hond super onderdanig is. ik stond er ook van te kijken.

lin ik denk dat je er een goede gedragdtherapeut bij moet gaan halen want dit is niks zo

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:15

haha dan was jou hond even wat minder onderdanig als normaal denk ik, want ze heeft toch een hele mooie dominante handeling laten zien. misschien ging hij iets te ver voor haar/zijn (k weet niet wat jou hond is) en heeft jou hond hem even op zijn plek gezet. Is hardstikke goed

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:55

fjordowner18 schreef:
voer verdedigen is puur dominantie en dus niet toelatend!
hoe je hem straft is aan je zelf, de een slaat hem en de ander knijpt hem een volgende grijpt hem beet, noem maar op, dat is neem ik aan de ts haar verantwoordelijkheid Knipoog

Ik ben het hier niet mee eens. In een wolvenroedel laat zelfs de laagste in rang niet zomaar toe dat de hogere in rang eten van hem afpakt. Het is wel zo dat de hogere in rang bepaald wanneer de lagere in rang eten mag komen eten van de prooi (eerst eten de ranghogeren). Maar als de lagere in rang eenmaal zijn portie te pakken heeft, is het heel normaal dat hij dat niet zomaar weer afgeeft. Ik straf mijn hond dus niet als hij gromt bij het eten (wat hij overigens zelden doet). Ook dit moet je hem leren. Geef hem iets anders lekkers (wat nog lekkerder is) wanneer je iets van hem af wilt pakken (ruilen dus). Dan pas leer je de hond dat je niet zijn pret komt verstoren.

Misschien heb ik het trouwens gemist, maar hoe oud is je zusje? Er moet iets gebeurd zijn wanneer de hond zo bang van haar is.

Verder ben ik er wel van overtuigd dat in deze situatie er iemand bijgeroepen moet worden die weet waar hij/zij over praat (en de situatie thuis ook ziet). De hond is compleet de weg kwijt en weet waarschijnlijk echt niet meer hoe hij moet reageren.

Succes ermee!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:58

rockwitch schreef:
haha dan was jou hond even wat minder onderdanig als normaal denk ik, want ze heeft toch een hele mooie dominante handeling laten zien. misschien ging hij iets te ver voor haar/zijn (k weet niet wat jou hond is) en heeft jou hond hem even op zijn plek gezet. Is hardstikke goed

ja ik vond het ook goed van mij hond. ze had een pluk haar van hem in der mond. mijn hond is een 2.5 jaar friese stabijxborder collie
ze weegt maar 15kg. ze is een tijd geleden gesteriliseerd. terwijl die hond van linda misschien wel 30kg weegt. ik denk dat mijn hond het zat was dat max zo opdringerig was. hij wilt er op rijden en mijn hond pikte dat niet meer.

als je max zo ziet zou je niet denken dat hij thuis heel anders is qua gedrag.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:26

EmEm schreef:
Misschien heb ik het trouwens gemist, maar hoe oud is je zusje? Er moet iets gebeurd zijn wanneer de hond zo bang van haar is.

Mijn zusje is 13, maar een kop groter als mij. Ik 'beschuldigde' haar in eerste instantie ook. Omdat ik niet kon geloven dat er niet meer was.
Maar sinds ik met hem die aanvaring gehad heb, komt hij ook niet meer naar mij als ik hem roep. Gaat hij zelfs bang onder tafel zitten. Terwijl als ik de riem pak en we lekker naar mijn paard toe gaan. Alles koek en ei is. Vanmiddag écht heel lang met hem in het bos gewandeld en hij luisterde super. Lekker gespeeld etc. Maar zodra we thuis waren kwam hij al niet meer..

En ik kan je vertellen dat dat best moeilijk is zo..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:21

Je hond vindt het niet leuk meer om naar je toe te komen binnen.
Maak voor jezelf uit of je STRAF wilt gebruiken. MAAR iig zorg ervoor dat je altijd een alternatief gedrag aan de hond aanbiedt: iets wat:
A hij leuk vindt
B hij al kan
C er voor zorgt dat hij het slechte gedrag niet kan doen
D een beloning oplevert (zoek zelf even uit wat hij als beloning ziet, het is mss niet het moment om voedsel te gebruiken hoewel mss net wel om hem te leren dat werken met voedsel normaal is)

Op die manier turn je een negatief moment om naar een positief. Geen enkele straf zal helpen als de hond de situatie als negatief blijft ervaren (en als ik het zo hoor heeft hij dit binnen nu heel erg).

Gerbuik vooral positieve bekrachtiging: je voegt iets leuks toe aan de omgeving om een bepaald gedrag te bekrachtigen (jij steekt hand uit => hond geeft pootje => je geeft een stukje hesp of beloont met je stem => hond zal de volgende keer meer gemotiveerd zijn om te reageren op je uitgestoken hand met een pootje).

Het probleem klinkt alvast best eng, ik hoop dat je snel tot een oplossing komt!