De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:14

Hey Leo, dat is balen die kater op bezoek, fout ligt bij de eigenaar, tis best dat je je kat buiten laat lopen maar dan mag deze geen overlast bij anderen bezorgen.

Je hoeft niet zelf aan een castratie te betalen, gewoon de DB/dierenambulance bellen en zeggen dat er een zwerver rondloopt, deze brengen dan gratis een vangkooi bij je, als je de kater gevangen hebt dan weer de DB/ dierenambulance bellen, deze haalt hem op en laat hem castreren bij de da, de da doet dit voor de DB/ dierenambulance kosteloos, DB/dierenambulance zet de kat dan meestal op verzoek weer terug.
Wij hebben dit ook met de 6 zwervers om ons huis gedaan, dat vangen gaat vrij gemakkelijk, binnen 2 dagen hadden we ze alle 6, we hebben wel gevraagd om ze terug te zetten omdat de zwervers bij mij komen eten waar ik helemaal geen probleem mee heb en geen last van ze heb, maar het heel naar vond dat er steeds nestjes kwamen, lopen al genoeg HTK katten in NL.
Het heeft ons dus helemaal niets gekost, ik weet dus alleen niet meer of de DB dit deed of de dierenambulance.

SUCCES

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:47

Ik denk dat het de dierenambulance is geweest, want de DB mag dit volgens mij niet doen. Zeker niet zolang niet met zekerheid is vastgesteld dat het om een zwerfkat gaat.

ALS er een eigenaar valt te achterhalen, is deze aansprakelijk voor de eventuele schade die de gedekte poes heeft opgelopen (art. 6:179 jo. 6:162 BW).
Wanneer jij als kattenbezitter een ongecastreerde kater vrij rond laat lopen, weet je dat dit soort dingen kunnen gebeuren en daar moet je dan ook de risico`s van dragen. En daar komt bij dat de TS er van alles aan heeft gedaan om dergelijke dingen te voorkomen, dus ik denk dat ze heel sterk staat als ze een eigenaar kan achterhalen!

Ik hoop dat de poes er geen schade van ondervindt en dat er een eigenaar van de kater gevonden wordt! Sterkte!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:03

Waarom geef je haar niet de morning after pil ipv een keizersnee?
Lijkt me de goedkoopste oplossing.

Voor de rest: zoek uit hoe hij erin kon, want dan kunnen jouw poezen er wel in of uit ergens. Dan kan je de verdediging aanpassen.

Wij hebben een hond als tuinbewaker, dat werkt nog het best eigenlijk...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:08

Ik snap uberhaupt niet waarom je een kat niet laat castreren als je er niet mee fokt zoals jij doet. En snap al helemaal niet waarom je zo'n ongeholpen dier buiten laat. Lips are sealed
Hoop dat t goed komt met jouw poekie! En de eigenaar van de kater achterhalen en de rekening presenteren. Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:10

Jezus leo, ik snap je frustratie.

Ik ben een groot tegenstander van loslopende katten , dat weet vast iedereen hier wel Haha!

Maar ongecastreerd, bahbah , wie weet wat voor ziektes hij allemaal met zich meebrengt je cattery in, doodeng!!
Hier zat in het begin ook vaak een hele vieze witte kater met vieze ogen en een snotterige neus, voor het raam te blieken naar mijn poezen.
Dat hield gelukkig op toen de katers in de tuin kwamen te zitten, die sproeien nogal en jagen daarmee die vieze katers weg!

Pfoeh lastig hoor. bestaat er geen morningafterpil voor de poes?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:13

Mijn katten lopen allemaal buiten, maar ze zijn ook allemaal gecastreerd, (de jonge poezen worden binnenkort geserilliseerd). Maar ik vind het belachelijk dat er ongecastreerde katers rondlopen. Dat zijn gewoon mensen die er de moeite niet voor willen doen en het geld er niet aan willen uitgeven..zei zitten niet met die jonge kittens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:32

lekker sociaal weer van zo een eigenaar............

een fel Jack Russeltje helpt wel bij vreemde katten Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:56

Ja, idd die ziektes...Ik geloof, zeker weten doe ik 't niet, dat ik zo dus een kat ben verloren. Die had waarschijnlijk iets onder de leden wat ie van zo'n zwerfkater had opgelopen en heeft 't al met al niet overleeft.
Ik duim voor je dat je katje niets heeft...

Dat van die bandjes vind ik wel een giller, 'ik wil graag gecastreerd worden'.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 09:57

Morning after bestaat in 2 versies.

Versie 1 = 2 keer spuiten op dag 3 en dag 5. Bijwerkingen: kans op nog steeds nest, met eventueel verminkte kittens, baarmoederontstekingen, moeilijk zwanger worden in de toekomst, risico voor toekomstige kittens mbt verminkingen en afwijkingen.

Versie 2 kan gebruikt worden tot 3 weken na dekking (heb ik dus redelijk zekerheid van zwangerschap) en heeft minder bijwerkingen. Moet wel speciaal besteld worden voor me bij de DA. Kosten liggen 2 keer zo hoog als bij versie 1.

De kans dat er een spuit van versie 2 in gaat is groot Knipoog

Vannacht heeft ie het om 3 uur opgegeven.

Een fel jack russeltje is een optie (heb ik idd aan gedacht), mááár, ik werk fulltime. NIet echt fair tov een eventuele hond lijkt mij.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:02

Djiez Leo heb jij weer Boos!

Ook ik zou pis- en pisnijdig zijn Hamer
Jij spendeert honderden euro's aan een goed omheinde en beveiligde tuin zodat jouw buren geen overlast hebben van jouw katten. En dan komt er zo'n 'vagebond' even een van je poezen dekken.
Man, al die ziektes die je zo wel niet binnen kan krijgen in je cattery

Ik vind het idee van TM erg goed. Daar zou ik zeker achteraan bellen Ja

Dit is nou ook de reden waarom die 3 van mij allemaal geholpen zijn. Nu het weer voorjaar wordt beginnen de katers van de buren ook weer bij ons langs te komen. Eentje komt al de hele winter standaard 's avonds langs maar die komt voor de brokjes Haha!
Die ander komt langs sinds het wat meer voorjaar wordt maar er valt hier dus weinig te halen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:20

tja lastig verhaal.
ten eertse vind ik het erg vervelend voor jou.
ik snap dat je laaiend bent en vind het van de eigenaar (als er een eigenaar is) niet echt fair dat ie een kater laat rondlopen.
toch is dit de keus van de eigenaar en daar kan je weinig tegen inbrengen wel kan je de eigenaar aansprakelijk stellen lijkt me zo, als jouw dieren schade toebrengen bij een ander (in dit geval een super dure raskat) zul je daarvoor moeten betalen lijkt me.

maarre weet je zeker dat hij een eigenaar heeft, omdat je zegt dat hij haast niet te vangen is?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:28

wat vreselijk balen zeg... sterkte!! ik hoop dat het goed afloopt voor je poes.
tja, het is ook wel asociaal om een ongecastreerde kater los te laten lopen inderdaad, maar ik vrees dat je mensen niet kan verplichten om hem binnen te houden of te laten castreren... en als het bij deze toevallig wel lukt, dan kan er morgen weer een andere kater op je stoep staan....

Mijn eigen katten zijn allebei gesteriliseerde poezen, maar die schreeuwen ook de buurt bij elkaar als er een vreemde kat op het terrein komt, dus van het geschreeuw zal je misschien niet helemaal verlost zijn.

Mijn moeder heeft ook katten, en die heeft ze in een grote kennel opgesloten, dan zijn ze toch lekker buiten en ook veilig... in het geval van mn moeder veilig voor de drukke weg waar ze aan woont, maar het helpt natuurlijk ook tegen andere katten....
wel weer een kostenpost, maar het zou een oplossing kunnen zijn.

succes!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:36

Inderdaad naar om tegen te komen zeg...

Ik dacht in België dat katten 'vrij' zijn om te gaan en staan waar ze willen? Dat niemand aansprakelijk voor ze gesteld kan worden zeg maar? Ik weet het njiet hoor, maar heb je dan wel verhaal?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:41

sarah_m schreef:
sorry dat ik het zeg maar ik vind het eigenlijk niet de schuld van de eigenaar. Jij hebt je deur open staan, en tsja ik vind ook niet dat die gene dan zijn kater moet castreren omdat jou kat niet geholpen is..

Ik snap wel dat je er van baalt hoor Knipoog

Omg... méén je dit nou serieus? Dit is weer een schoolvoorbeeld van 'de wereld op zijn kop'.
*zit hoofdschuddend achter de pc*

@TS: heel veel succes met alle toestanden. Laat je nog weten of de poes wel of niet zwanger is? En heb je al een idee hoe je gaat voorkomen dat die kater vaker op bezoek komt?

Ik had in eerste instantie begrepen dat je hem op de ijskast hebt laten liggen, maar toen heb je hem dus ook weer weggejaagd? Dus hij heeft al heel wat contact gemaakt met dat schrikdraad? Wat sexlust al niet kan doen zeg.... taaie rakker.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:45

sarah_m schreef:
sorry dat ik het zeg maar ik vind het eigenlijk niet de schuld van de eigenaar. Jij hebt je deur open staan, en tsja ik vind ook niet dat die gene dan zijn kater moet castreren omdat jou kat niet geholpen is..

Ik snap wel dat je er van baalt hoor Knipoog

Ehm HALLO?

de dierenbescherming weet zich nu al geen raad meer met alle katten die ze op moeten vangen maar waar geen plek voor is.

Het is zeker wel je eigen verantwoording om je loslopende kater te castreren, zodat hij geen poezen van een ander bevrucht! Kom op hey...zou lekker wezen.

Ik heb overigens een kater en een poes en die mochten van mij niet eerder naar buiten dan dat ze gecastreerd/gesteriliseerd waren. Jammer voor ze maar IK wil er niet aan meewerken dat de kattenopvangen en asiels tjokvol zitten en iedereen maar aan blijft fokken.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:46

Hey

Ik snap dat je pissig bent, dat zou ik ook zijn maar dat is het risico dat je loopt wanneer je een ongeholpen poes buiten laat lopen dat je er mee wilt fokken moet je zelf weten maar ongeholpen dieren vrij rond laten lopen geeft kans op een nest. En wil je niet dit risico lopen zal je toch iets van een buiten ren moeten maken of binnen houden. Je kan wel alle schuld bij de eigenaar van de kater leggen maar jij bent net zo fout die van jou is ook niet geholpen. Ik ben absoluut geen fan van ongeholpen dieren die buiten lopen zowel katers als poezen vandaar dan mijn 2 katers ook geholpen zijn, maar ik vind dat de eigenaar van een poes net zoveel verantwoordelijkheid heeft als de eigenaar van een kater.
Hoop voor je dat ze toch geen nestje krijgt met alle gevolgen van dien.

Greetz

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:47

Romy18 schreef:
Hey

Ik snap dat je pissig bent, dat zou ik ook zijn maar dat is het risico dat je loopt wanneer je een ongeholpen poes buiten laat lopen dat je er mee wilt fokken moet je zelf weten maar ongeholpen dieren vrij rond laten lopen geeft kans op een nest. En wil je niet dit risico lopen zal je toch iets van een buiten ren moeten maken of binnen houden. Je kan wel alle schuld bij de eigenaar van de kater leggen maar jij bent net zo fout die van jou is ook niet geholpen. Ik ben absoluut geen fan van ongeholpen dieren die buiten lopen zowel katers als poezen vandaar dan mijn 2 katers ook geholpen zijn, maar ik vind dat de eigenaar van een poes net zoveel verantwoordelijkheid heeft als de eigenaar van een kater.
Hoop voor je dat ze toch geen nestje krijgt met alle gevolgen van dien.

Greetz

Joehoe L E Z E N doet wonderen.

De open poezen lopen in de achtertuin, opgesloten achter SCHRIKDRAAD.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:50

Ik begrijp ook niet waarom mensen hun katten niet laten helpen als het geen dieren zijn waar met verstand mee gefokt wordt. Een fokker laat zijn dekkaters niet zomaar loslopen. Maar helaas zijn er een heleboel mensen die het zielig vinden om een kat te laten helpen, of die het zo leuk vinden om 1 x een nestje te hebben, enz enz, blabla... Alsof er nog niet genoeg ongewenste katten zijn Verdrietig .
Mijn Rooie zwervertje wordt in elk geval zodra het kan gecastreerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:50

Alleen bleek de schrikdraad niet efficiënt helaas... In België mag elke kat lopen waar die wil, dus ik vrees dat de oplossing helaas ligt in het beter afsluiten van de tuin... Want als we even reëel zijn, er zullen altijd wel ongeholpen katten rondlopen...helaas.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:54

Nu heb ik maar gewone simpele geholpen vuilnisbakkenras katten maar als ik een vreemde kat in huis aantref wordt hij op dusdanige wijze naar buiten gewerkt dat hij niet eens meer in de tuin durft te komen dus waarom je hem niet direct van de koelkast hebt gejaagd snap ik niet aangeizen het de 2e keer was dat hij in huis was. En wie wil je verantwoordelijk stellen als het een zwerfkat blijkt te zijn?
Je kan natuuurlijk alle katten waarvan jij denkt dat ze een zwerfkat zijn natuurlijk ook een steen tegen de kop gooien, merk ej vanzelf of ze toch een baasje bleken te hebben.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:55

daniella74 schreef:
Je kan natuuurlijk alle katten waarvan jij denkt dat ze een zwerfkat zijn natuurlijk ook een steen tegen de kop gooien, merk ej vanzelf of ze toch een baasje bleken te hebben.

Ik mag hopen dat je dit niet serieus meent....

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:04

Ach we kunnen iedereen wel de schuld geven, de eigenaar van de kater omdat die niet gecastreerd is, en jou omdat je kat niet gesterilisseerd is. Ik snap je frustratie, tuurlijk is het niet leuk, maar ik denk niet echt dat er ooit een einde aan kan komen, iedereen heeft evenveel recht op een gecastreerde of ongecastreerde kater. Ik heb ook een nestje jongen gehad van een vreemde kater, nou geen probleem, de jongen zijn verkocht en gezond, maar daarna is ons poes wel gesterilliseerd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:06

Hinata schreef:
Ach we kunnen iedereen wel de schuld geven, de eigenaar van de kater omdat die niet gecastreerd is, en jou omdat je kat niet gesterilisseerd is. Ik snap je frustratie, tuurlijk is het niet leuk, maar ik denk niet echt dat er ooit een einde aan kan komen, iedereen heeft evenveel recht op een gecastreerde of ongecastreerde kater. Ik heb ook een nestje jongen gehad van een vreemde kater, nou geen probleem, de jongen zijn verkocht en gezond, maar daarna is ons poes wel gesterilliseerd.

Als je als erkende fokker met katten fokt, lijkt het me wel handig als je poes dan niet gesteriliseerd is..........

Als je dan je tuin compleet afzet met schrikdraad zodat jouw katten geen overlast bezorgen aan anderen, maar een andere kat komt daar doorheen en bevrucht jouw goedgekeurde poes, dan vind ik dat niet je eigen schuld!
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 19-03-08 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:07

daniella74 schreef:
Nu heb ik maar gewone simpele geholpen vuilnisbakkenras katten maar als ik een vreemde kat in huis aantref wordt hij op dusdanige wijze naar buiten gewerkt dat hij niet eens meer in de tuin durft te komen dus waarom je hem niet direct van de koelkast hebt gejaagd snap ik niet aangeizen het de 2e keer was dat hij in huis was.

Geloof je nou zelf dat ik hem lekker heb laten liggen? Verward

Vanzelfsprekend heb ik hem met een goed gerichte maar toch niet rake schop de deur uitgejaagd en nog even bewust door het schrikdraad laten gaan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:08

Hinata schreef:

En ik wil geen nest van een onbekende kater. Dan had ik wel gewoon 2 HTK poezen bij een boederij kunnen halen en elk jaar een nest laten krijgen. Zo werkt het niet, sorry.

Recht op een ongecastreerd dier, prima. Maar niet in mijn tuin en huis.