Welke rattenkooi + bodembedekking heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke rattenkooi + bodembedekking heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:28

Weet je ook waarom yoghurt drops niet goed zouden zijn dan?

Die van mij krijgen elke ochtend een yoghurt drop. Vinden ze heerlijk, staan ze ook echt op te wachten Haha!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:29

RedPassion schreef:

Die van mij krijgen elke ochtend een yoghurt drop. Vinden ze heerlijk, staan ze ook echt op te wachten Haha!

Even opzoeken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:31

Het staat in mijn ratten boekje die gemaakt is door de rattery houder . Er staat :

Dit mag niet :

.....

.....

.....

Yoghurt Drops Voor Knaag dieren .( Zit veel te veel suiker in ) ..

Dus zij zegt dat er te veel suiker in zit voor zoon beestje ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:34

Ja, ik zie net op de verpakking dat er inderdaad suiker in zit. Maar ja, ik kan me niet voorstellen dat 1 keer per dag zo'n snoepje nou zo heel veel kwaad kan....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:36

Hier staat dat dit echt niet goed is en dat je het hem gewoon helemaal beter niet kan geven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:26

Natuurlijk is het niet goed. Een frietje met veel mayo is ook niet goed. Lachen

Maar ze vinden het nou eenmaal zo lekker. Als jij ze nou 1 YD per dag geeft, dan lijden ze daar niets onder hoor. Lachen

Tis natuurlijk wat anders als je ze handenvol geeft, en ze niet meer aan hun eigen voer toekomen omdat ze vol zoete rommel zitten.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:33

Ik geef het in iederenval niet meer , ze vinden wel meer lekker , wat veel gezonder is .
En in dit boekje staat het duidelijk bij : Dit mag niet !! .
Dus ik geef het maar niet meer . ( het zijn trouwens nog wel kleintjes ! )

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:45

ik heb 5 oudere opvang meisies in een furret xl
als bedding heb ik hout snippers en kranten snippers(deze doe ik dr onder zodat ze deze kunnen versnipperen Haha! )
mijn ratjes komen altijd als ik roep ze krijgen elke avond n extraatje zoals fruit en groente broodjes etc.
als voer hebben ze samen gesteld voer van mn da ik heb reutelaars die niet zo goed tegen de normale voer kunnen. Ze kosten me dus veel meer dan normale ratten maar ja ik heb ze een goed huis kunnen bieden nadat ze verhongerd en ziek waren gedumpt.

mijn ratjes zijn nu allemaal 3 jaar of ouder dr is net 1 van overleden die had jammer genoeg n tumor Huilen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:04

RedPassion schreef:

Ik weet niet of het klopt (ik heb het ook maar van horen zeggen), maar er zou een verband zijn tussen het geven van yoghurt drops en het krijgen van een kaakabces. Doordat de suiker de tanden aantast.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:01

Ashkerlon schreef:
RedPassion schreef:

Ik weet niet of het klopt (ik heb het ook maar van horen zeggen), maar er zou een verband zijn tussen het geven van yoghurt drops en het krijgen van een kaakabces. Doordat de suiker de tanden aantast.

Klop volgens mij !!

Suiker is gewoon helemaal niet goed voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:15

Suiker is uiteraard slecht voor de tanden (en de rest van het lichaam). Maar ja, die van mij jatten ook geregeld een koekje of stukje chocola.

Er zijn betere lekkernijen, maar ik blijf ze voorlopig 's ochtends lekker hun Yoghurt Drop geven.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:05

Nikki__ schreef:
Ook ik heb ratten.
6 om precies te zijn.
2 vrouwen en 4 mannen. Natuurlijk wel gescheiden van elkaar! De 2 vrouwen zitten in een omgebouwde kledingkast met 5 verdiepingen.
De mannen zitten in een voliere.
Ze krijgen bij mij allebei verschillend voer. De mannen krijgen Gemengd Knaagdieren voer. De vrouwen daar in tegen krijgen Vital Care +. Ik heb ze momenteel op Corbo, maar vind dit niks. Ze hebben altijd op Mini-hemp gezeten totdat dat hier niet meer verkocht werd. Toen ben ik op Aubiose over gestapt wat mij veelste duur werd. Nu dus maar Corbo en binnekort eens online Mini-hemp bestellen.

Dat is absoluut geen compleet voer voor de rat, er zitten geen dierlijke eiwitten in (voorzover alle gemengde knaagdieren voeren die ik ken) Waarom krijgen je vrouwen wel goed voer en je mannen, ander, minder voer?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:21

ik heb een furet tower voor de dames
en een ferplast jenny voro de heren,
bodembedekking: Aubiose
Voer: Reggie rat + HEEL VEEL extraatjes

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:40

RedPassion schreef:
Suiker is uiteraard slecht voor de tanden (en de rest van het lichaam). Maar ja, die van mij jatten ook geregeld een koekje of stukje chocola.

Er zijn betere lekkernijen, maar ik blijf ze voorlopig 's ochtends lekker hun Yoghurt Drop geven.

jij eet toch ook niet elke ochtend een gebakje ? je ratten horen dat ook niet te doen. Ik eet gebak als ik jarig ben. Hier krijgen ze dus een YD als er eentje jarig is ( 9x per jaar dus)

Boven kant :D Links boven in als jullie goed kijken licht Paolina :D
Afbeelding

Onderkant
Afbeelding

en helemaal (let niet op de troep :P )
http://img214.imageshack.us/img214/1865/dsc01109be1.jpg

De hangmatten die er in zitten maak en verkoop ik http://www.rats-toys.nl En ze zitten op plosplan en eten dagelijks hun samsamvoer. Dit voer is niet te koop in winkels. Maar op verschillende plaatsen in Nederland te koop. t is goedkoop en goed voor ze, en ze eten alles op ( tot de laatste kruimel)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 09-03-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:40

Hee,
Op internet staat overal geen zaagsel geen dit geen dat.
Ik ging bij een vriendin van mij mijn ratje op halen (zij heeft een dierenwinkel: beestenbende dorst) en zij zegt gewoon zaagsel.
Alles is slecht, roken, uitlaat gassen, van alles..
Ik mag hem alleen 1x in de week geen eten geven. dan haal ik zijn voer bakje er uit en krijgt hij nix.
Dat was tegen tumoren ofzo..
ach joh!
Ik heb een niet altegroote ratten kooi.
Als je 1 ratje neemt moet de kooi wat kleiner zijn. de kooi moet vrij saaj zijn.
Het is de bedoeling dat dat zijn "slaapkamer" word.
Als jij dan komt dan (als het goed is) komt hij naar je toe, gaat hi tegen de rekken in de kooi hangen en is hij alleen op jou gericht.
Dan heb je een echt kammaraadje.
Als je een grote kooi koopt en heel veel spullen en dingetjes er in hangt vind hij jou strax niet meer speciaal.
Dan komt hij misschien niet meer als jij hem roept.. dan is hij niet meer blij om jou te zien..
het kan allemaal.

Voor mij was het in het begin ook moeilijk. Ik wouw een grote kooi met veel speel dingen. 2 ratjes enzo.
Maar met 2 ratjes ben jij zelf niet meer in beeld. Dan hebben ze geen intressen meer in jou.

Mijn ratje gaat overal mee naar toe behalve naar de manege en naar school.. verder zit hij bijna altijd op mijn schouder of in mijn jas ofzo!!

Afbeelding
Afbeelding

Willem Haha! Haha! Haha!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:52

De ogen rollen net even uit mijn hoofd bij het lezen van de laatste reactie... meid, wat ben jij in de maling genomen zeg...

Ik heb 3 dames zitten, ik hoef maar een arm te bewegen en ze hangen alle 3 tegen de tralies geplakt omdat ze aandacht willen. De kooi is ingericht met vanalles en nog wat, waar ze zich mee kunnen amuseren. Mooi niet dat ik uit het beeld verdwijn?

Zaagsel is slecht omwille van het stof dat er in zit. Als ik mijn dieren op zaagmeel zet, mag ik na een week bij de dierenarts om antibiotica, omdat ze de longen uit hun lijf lopen te niezen.

Het 1 maal in de week geen eten geven? Duidelijk voorbeeld van iets gehoord te hebben, maar niet weten op welke manier het uit te voeren. Inderdaad, ratten die elke dag hun buik kunnen rond eten, hebben meer kans op tumoren. Maar het heeft geen zin om dan maar 1 dag in de week geen eten te geven. Je kan beter een vaste hoeveelheid geven per dag (meer dan ze op kunnen) dit afwegen, en dan iedere dag opnieuw afwegen om te zien hoeveel gram ze nu daadwerkelijk binnen hebben. Eens je dit twee weken hebt volgehouden, bereken je het gemiddelde en geef je vervolgens 80% van wat ze normaal opeten. Dan voorkom je overvoeding.
Alleen is dit eigenlijk niet toe te passen op ratten, omdat je ze hoort in groep te houden. Dan is er geheid ene die meer eet dan zijn toegestane portie, en automatisch ene die te weinig krijgt.
Mijn dieren krijgen gewoon zoveel als ze opkunnen, met voldoende variatie....
Als je ze een dag geen eten geeft, valt hun spijsvertering gedeeltelijk stil, en dit is veel schadelijker voor een rat dan een beetje overgewicht.

Een mens kan geen rat vervangen, al sleur je hem elke dag mee van hier naar ginder en omgekeerd. Je spreekt hun taal niet en gaat ze denk ik niet staan schoon likken?

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:37

idd. zeker niet op zaagsel zetten. Wij (in de dierenwinkel) zetten er NO SMELL onder, zijn er zeer tevreden over. Is zacht, stoft niet en geeft niets van geurhinder en is superabsorerend.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:46

Citaat:
Ik ging bij een vriendin van mij mijn ratje op halen (zij heeft een dierenwinkel: beestenbende dorst) en zij zegt gewoon zaagsel.

Ik ga dus nooit van m'n leven naar die dierenwinkel!
Wat ben jij in de maling genomen zeg!
Dit is gewoon niet fair tegenover de rat!
Geen speelgoed? Ach, zullen we jou dan ook maar in een enge lege kamer, zonder de dingen die je leuk vindt, laten wonen? Vind je vast gezellig! Zullen we al je sociale contacte ook maar de deur uit schoppen. Vrienden zijn namelijk uit ten bozen, hecht je je schijnbaar minder aan je verzorgers?
Zullen we jouw ook vol stoppen met rook ed, om je je longe uit je lijf te laten hoesten?
Denk zelf eens logisch na!
Jij bent in de maling genomen, maar vindt dat je zelf ook HEEL onverantwoord bezig bent geweest!
Kleine kooi? Asjeblieft, breng dat arme dier naar iemand die WEL ervaring heeft over ratten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:53

Iris, ik word heel verdrietig van jouw reactie. Je doet zo'n beetje alles verkeerd wat je maar verkeerd kan doen. Je zal het misschien niet verkeerd bedoelen, maar zelfs dan ben ik van mening dat je eerst goede informatie (te vinden op o.a speciale rattenforums) had moeten inwinnen voor je aan het houden van een rat (dat hadden er al meerdere moeten zijn) was begonnen.

Ik hoop van harte dat je snel stappen gaat ondernemen om het leven van je rat te verbeteren (soortgenoten, grote kooi met veel speeltjes en slaapplekken, andere bodembedekking, dagelijks goed voer etc.), en als je daar zelf niet toe in staat bent breng hem dan naar een goede opvang.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:41

Irisjuuuh, ik hoop van harte dat jouw reactie een grap is (een slechte grap dan wel maar toch...) Hoe jij je rat houd is gewoon bijna pure dierenmishandeling; een rat alleen, in een kleine kooi waar niets te doen valt, met zaagsel en maar 1 keer per week eten Bloos! Niet moeilijk dat het beestje aan de trailies hangt als je voorbij komt. Je rat verveelt zich steendood en heeft honger. Moest hij kunnen spreken, hij zal je alles behalve 'speciaal' vinden zoals jij zegt. Ik hoop echt dat je je gaat verdiepen in het houden van ratten op een menswaardige manier!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:25

Irisjuuuhh schreef:
Hee,
Op internet staat overal geen zaagsel geen dit geen dat.
Alles is slecht, roken, uitlaat gassen, van alles..
Ik mag hem alleen 1x in de week geen eten geven. dan haal ik zijn voer bakje er uit en krijgt hij nix.
Dat was tegen tumoren ofzo..
ach joh!
Ik heb een niet altegroote ratten kooi.
Als je 1 ratje neemt moet de kooi wat kleiner zijn. de kooi moet vrij saaj zijn.
Het is de bedoeling dat dat zijn "slaapkamer" word.
Als jij dan komt dan (als het goed is) komt hij naar je toe, gaat hi tegen de rekken in de kooi hangen en is hij alleen op jou gericht.
Dan heb je een echt kammaraadje.
Als je een grote kooi koopt en heel veel spullen en dingetjes er in hangt vind hij jou strax niet meer speciaal.
Dan komt hij misschien niet meer als jij hem roept.. dan is hij niet meer blij om jou te zien..
het kan allemaal.

Voor mij was het in het begin ook moeilijk. Ik wouw een grote kooi met veel speel dingen. 2 ratjes enzo.
Maar met 2 ratjes ben jij zelf niet meer in beeld. Dan hebben ze geen intressen meer in jou.

Mijn ratje gaat overal mee naar toe behalve naar de manege en naar school.. verder zit hij bijna altijd op mijn schouder of in mijn jas ofzo!!

http://94.100.113.164/314450001-3145000 ... _cjZ-.jpeg
http://94.100.113.21/312950001-31300000 ... _9Cm5.jpeg

Willem :D :D :D

Sorry maar als je je rat zo houdt ben je echt slecht bezig. Ga eerst eens wat info zoeken en lezen, je bent echt helemaal verkeerd voorgelicht en dat voor een dierenwinkel (waar ik het sowieso al niet op heb)
Ik vind het ontzettend sneu voor je ratje, verder ben ik het helemaal met Soprano eens!!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 09-03-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link geplaatst.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:21

Over Iris' d'r reactie zal ik maar niets zeggen Rolleyes

Mijn rattenmeiden zitten met zijn 4'en in een Gabber Jolly Super. Ze zitten op beukensnippers, gemengd met aubiose.
Qua voer wissel ik enorm, momenteel krijgen ze Reggie Rat, maar ook Hope Farms and Science Selective krijgen ze af en toe. Afwisseling is mijn ogen iets goeds.
Het ideale voer had ik gevonden in de vorm van een zelf samengesteld voer van een opvang die in Annen zit, maar aangezien dat redelijk ver weg is, is het voor mij niet haalbaar om ze dat altijd te geven Verdrietig
Als extraatjes krijgen ze vanalles, kattensnoepjes, hondenkoekjes, ei, appel, banaan, mandarijn, kerstomaatjes, kaas, ham, kip, vis enz enz.

Verder verzamel ik hangmatjes, Fängst (van de Ikea), trapjes, theedoeken, doosjes, wc rolletjes en meer van die 'troep' om de kooi leuk aan te kleden.
Favoriet bij mijn ratten is hun loopwiel. Helaas voor hen haal ik dit er iedere avond om 9 uur uit en krijgen ze het pas om 7 uur 's ochtends weer terug. Anders kan ik echt niet slapen, want dat ding maakt enorm veel herrie.
Ze zijn altijd weer helemaal happy als het loopwiel terug komt.
Ik zal eens kijken of ik een foto van mijn kooi, zoals ie nu is, kan maken/vinden, ik vind het altijd erg leuk om kooien te kijken en ideeën op te doen.

De kooi van Malih vind ik echt helemaal top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:52

Ik zie dat mijn oude kooi nog in dit topic staat, inmiddels heb ik alweer een tijdje een nieuwe.
Foto's in het volgende topic: [BB-ITP] Nieuwe rattenkooi

@ Assie: Die Fangsten vinden ze leuk he. Het loopwiel is bij mij echter geen succes, na een paar weken deden ze er niks meer mee.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:07

Irisjuuuhh schreef:

ooh jeetje meid, hier schrik ik heel erg van, ik heb er nu 8, en er zijn er nog 3 in verwachting, 2 in de maak, en nummer 3 mag ik (helaas!) nog niet bekend maken,

Dan heb ik er dus 11, ze zitten allemaal in 1 kooi(die grote hier in het topic) Ze zijn alle 8 onwijs aandachts geil, komen naar de tralies toe gestormt als ze mijn stem horen, willen altijd knuffels aandacht eten en zoenen.

Ze zijn helemaal gek van mij(en trouwens ook van alle andere mensen die ze roepen) Ze luisteren alle 8 naar hun naam, ik heb nog nooit gemerkt dat me 8 ratten minder tam zijn dan mijn eerste ratje wat ik alleen had.

Als je echt van je ratje houd, waar ik helemaal van uit ga, neem dan een vriendje van het zelfde geslacht voor hem, hij zal even tam blijven naar jou. maar wel veel gelukkiger.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:07

ik had een vogel voilere boven de vrouwtjes onder de mannetjes.
bodembedekking had ik altijd houtskorrel wat je ook voor een kat gebruikt in de kattebak Lachen

verder gebruikte wij wc en keuken rollen als versnipper/nest materiaal wat ze zelf vermalen.
hangmatten van oude keukendoeken.
oude knuffels en oude kussen gingen dr in en werde na een tijdje gewoon weg gegooit Lachen.
ook oude kledingstukken was een hot item in de rattenkooi Tong uitsteken

ook hadden we stokken voor in een vogelkooi in de rattenkooi gehangen voor veel klouter plecier Tong uitsteken

ik had er overgens 16 Bloos en hadden allemaal een gaatje vrij om me te begroeten en te spelen Lachen

groetjes