ten einde raad (hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: ten einde raad (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:35

kimmie261 schreef:
ik geloof er weinig van,dat een gedragstherapeut er verandering in kan brengen..

Het is natuurlijk mede afhankelijk van de oorzaak...

Het lastige met de hond van ts is, dat deze blind is. Dus de hond kan zich nauwelijks vermaken zoals een andere hond dat met een maatje kan doen. Deze hond mee laten gaan met een uitlaatservice of naar de dagopvang is ook nogal een karwei, denk ik....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:38

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:46

ik vindt dat het heel erg van de hond afhangt of je wel of niet moet denken aan een kennel. ik zou het zelf nooit doen. wat ik wel een goede tips vindt is het nemen van een 2e hond? of eventueel een te leen nemen om te zien of dat goed gaat. de hond van mijn schoonvader kan ook niet alleen zijn en sloopt ook alles in zijn weg, tis nog een kleintje dus dat is nog eens te overzien. hij koos er ook voor om er een 2e hond bij te nemen. dan hebben ze een maatje, zijn ze niet alleen. tussen door even lekker uitlaten of de tuin is.
mijn jongste labrador wil ook nog wel eens dingen aan flarden scheuren, alleen schoolboeken of schriften. dat vindt ik al erg genoeg maar als we lang weg zijn geef ik haar absoluut niet op de kop. de hond kiest er niet voor om alleen te zijn, wie weet was was ze wel zo gefrustreerd omdat ze naar buiten moest dat ze dingen op ging knagen. overal is een reden voor, zoek eerst de reden, dan krijg je vanzelf de oplossing.

hoop dat het goed komt met je hond, het is geen plezier om zo thuis te komen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:51

wij hebben ook honden die overdags weleens een uur of 5 alleen moeten zitten,maar die hebben elkaar...wij hebben ook van die speeltjes waar je smeerworst of een stuk kaas in kan doen en dat ze dat eruit kunnen likken,zijn ze wel even zoet ee,veel harde kluiven(wel opletten dat het niet van die kluiven zijn waar ze van aan de diarree kunnen gaan)en als het slopen echt veel erger wordt zou je isschien een van je buren ofzo afentoe een kijkje kunnen laten nemen?zodat hij toch afentoe iemand heeft,of anders een egabench kopen:P(sorry als er herhaalde info instaat heb niet alles doorgelezen)

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:54

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips.
Ik heb wel iemand die hem af en toe tussen de middag uitlaat, maar heb bijna het idee dat dat meer schaad dan goed doet. Hij sloopt dan er voor en er na. Nu sloopt hij alleen in het begin.
Een kennel zie ik niet zo zitten ben bang dat hij dan gigantisch gaat lopen blaffen (hij reageert namelijk, omdat hij blind is, sterker op geluiden zeker op geluiden die hij niet kent.

Wat het vreemde is, is dat ik hem wel gerust een uur in de kofferbak van de auto (stationwagen) kan laten zitten. Ook bij mijn ouders gedraagt hij zich redelijk, daar molt hij eigenlijk niks.

Heb nog een nummer gekregen van een hondentherapeut hier in de buurt, hoop dat hij mij kan helpen.

O-ja hadden 2 katten, maar dat maakte geen verschil

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:00

ik heb het ook over een kennel in huis,een eigen plek geven,een plek waar hij mss rust heeft en niet hoeft te zoeken??...

buiten zal ie gaan blaffen,binnen lijken me de geluiden dan niet anders als anders..

nou ja,succes met de honden therapeut,hopenlijk helpt dat,zowel voor de hond als voor jullie..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:06

Wij hebben een boxer en die kon in het begin ook echt niet alleen zijn. Bij toeval hebben zijn ouders hem een tijdje mee gehad en die hebben opgebouwd dat hij eerst 15 minuten alleen is enz. Ook hij plaste en poepte van boosheid in huis, prullenbak leeghalen enz. Je moet hem rustig wennen en we hebben hem een tijdje als het wat langer was in een bench gedaan. Ik denk dat hij in boosheid van het alleen zijn alles doet! Denk dus dat je rustig aan uit moet bouwen dat hij alleen is en beloon als hij wel heel lief is geweest en als hij niet goed gedaan heeft niet boos worden maar hem negeren en op zijn plaats zetten. Het kost zeker wel wat tijd voor alles goed gaat! En sommige dingen blijven er in zitten..maar bij ons heeft het gewerkt! Tussen de middag is onze hond nu nog wel 1 uur a 2 uur weg met een uitlaatservice naar het bos met andere honden. Dat scheelt ook veel. Het is lastig maar mijn vriend nam de hond toen hij elke dag mee kon naar het werk. Nu kan dat niet meer door omstandigheden en is de hond 5 dagen per week 8 a 9 uur in thuis met uitlaatservice iets korter. Onze hond komt absoluut niet ongelukkig over...dus maak je daar geen zorgen over, wij mensen vinden dat een hond 8 uur per dag aandacht nodig hebben maar een hond zelf vind dit niet zo hoor!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:42

Is er geen dagopvang in de buurt? Dan hoeft hij niet alleen te zijn. Daar kun je hem dan de dagen dat je werkt heen brengen en de andere dagen het alleen zijn (met hulp van de gedragstherapeut) heel rustig op gaan bouwen.
Dit klinkt echt al gigantische verlatingsangst. Boze honden geloof ik niet in. Honden slopen niet om wraak te nemen ofzo. Wel omdat ze zich ellendig voelen en op die manier even wat minder ellendig.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:44

Lysette schreef:
Is er geen dagopvang in de buurt? Dan hoeft hij niet alleen te zijn. Daar kun je hem dan de dagen dat je werkt heen brengen en de andere dagen het alleen zijn (met hulp van de gedragstherapeut) heel rustig op gaan bouwen.
Dit klinkt echt al gigantische verlatingsangst. Boze honden geloof ik niet in. Honden slopen niet om wraak te nemen ofzo. Wel omdat ze zich ellendig voelen en op die manier even wat minder ellendig.

Of gewoon als verveling! TS zit met een jachthond, een werkhond die acht uur per dag (+acht uur snachts) zichzelf moet weten te vermaken..

TS: hoe ziet de gemiddelde week van jou hond eruit? Wat heeft hij te doen en hoe lang? Hoe vaak ga je wandelen met hem en hoe lang? Hoe vaak geef je hem echte mentale uitdagingen en hoe lang? Ga je er mee naar de hondenschool of doe je één of andere sport met hem? Hoe vaak en hoe lang spelen jullie met hem?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:52

Als ik je verhaal zo lees, denk ik idd verlatingsangst, mist de roedelleider. Heb je al geprobeerd weer vanaf nul te beginnen in alleen zijn training? Dus zoals je het met een pup leert? Opbouwen! Ik las ook dat hij vaak mee ging/ gaat, ja, dan is alleen zijn moeilijk. Misschien de radio aan laten? Filtert geluiden beter, wordt hij minder geprikkeld door geluiden van buiten en slaapt hij langer/ is hij rustiger?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:21

Bereid je er maar vast op voor, dat er geen snelle oplossing
is voor je probleem...
Ook een gedragstherapeut kan niet toveren! Maar kan je wel
leren hoe met de hond om te gaan, en om hem te trainen..
En ja.. dat alles kost tijd.. Maar als dat lukt is het meer dan
de moeite waard!!!

Willen je ouders niet op de hond passen, als je moet werken?

En dat hij in de auto niet sloopt dat kan, veel honden met
verlatingsangst slopen niet de auto... ook al laat je ze daar uren
in zitten (niet doen als het zonnetje schijnt.. uiteraard, want daar
kan de hond niet tegen...) Dat heeft ook een reden!
Ik zou zeggen begin met een goed hondengedrags boek, om
meer te weten te komen van het innerlife van je hond, en
roep zo snel mogelijk de hulp in van een gedragstherapeut!

Veel succes en sterkte! want het probleem wat jij hebt is best
heel erg lastig! hoop dat je hondje zijn training gauw gaat snappen!

(schrale troost!! half honden houdend Nederland kent dit probleem
in meer of mindere mate..., dus je bent niet alleen!!!!)

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:01

Allereerst allemaal weer bedankt voor jullie reacties.

Zoals ik ook al aan het begin heb vermeld laat ik altijd de radio aan als hij alleen thuis is. Hij krijgt een kong die hij vaak wel leeg eet, als ik het niet te moeilijk maak. Gewone harde botten, daar komt hij niet aan.

Heb zelf bedacht dat ik hem misschien wat vaker alleen moet laten (korte periodes) op dagen dat hij niet al alleen hoeft te zijn.

Het lijkt me ook een goed idee om het weer rustig op te bouwen, het probleem is alleen we moeten gewoon werken.

In juni ga ik met zwangeschapsverlof, dan ben ik 16 weken vrij. Daarna een half jaar met ouderschapsverlof (hoeft hij max. 1 dag lang alleen te zijn) Misschien is dit een mooie periode om het op te bouwen. Hem in die periode zo vaak mogelijk kort alleen laten. (Hoewel je misschien niet zo vaak weg gaat als je net een baby hebt).

Het is dan wel een jachthond, maar hij is bewust niet in een goede conditie. Dit omdat hij dus blind is en hij zelf zijn energie niet kwijt kan. Dit wil niet zeggen dat ik niet met hem loop, Ik laat hem zoon 3 keer per dag 20 min uit, en hij gaat altijd mee naar het paard waar hij lekker rond banjerd.

Als ik thuis ben en ik ben hard aan het schoonmaken of zo, dan licht hij ook gewoon de hele middag op zijn mat.

Verder wil ik nog even benadrukken, dat het een schat van een hond is, die goed luisterd en supper makkelijk is (als je bv op bezoek bij iemand bent).

O-ja als iemand een goede dierentherapeut in Friesland weet, laat het even weten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:07

Je kan voor gedragstherapeuten waarvan ik weet dat ze een goede opleiding hebben gehad kijken op www.quiebus.nl Hier staan voor elke provincie de quiebus gedragstherapeuten, ik denk best dat het op te lossen is, want zij gaan kijken wat de oorzaak is, en ik denk dat ze je best een eind kunnen helpen. Ga niet zomaar aan medicijnen beginnen, want daarmee wordt een hond alleen maar lichtelijk verdoofd maar in zijn hoofd gebeurt er echt nog genoeg waardoor hij alleen maar stress heeft.
succes ermee

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:51

Hoi,

Wij hebben sinds een maand nieuwe hond die ook hele erge last heeft van verlatingsangst. Wij zijn die zelfde week gelijk naar een gedragstherapeut geweest. Het gaat steeds wat beter maar soms ook weer een behoorlijke terugval maar dat hoort erbij. Wij hebben haar als wij weg zijn op de logeerkamer zitten. Daarnaast heb ik elke middag vrij genomen en gaat ze vanaf volgende week mee met de uitlaatservice dan is ze 3 tot 4 uur van huis af. Wij laten haar wel minimaal een uur uit voor we weg gaan. En als we thuis komen ook ruim een uur en savonds minimaal anderhalf uur.

Hieronder even kort de therapie die wij hebben gehad in eerste instantie:

Windgongtherapie:
Wij maken gebruik van de bench. We hangen die windgong op als ze in de bench zit en dan mag ze totaal GEEN aandacht (ook geen oogcontact). Zodat ze leert dat ze ook "alleen" kan zijn als wij thuis zijn. Eerst een half minuut en dan een minuut en steeds verder opbouwen. En dan eerst die gong weg halen voor je haar aandacht geeft. Dan leert ze dat als die windgong hangt ze geen aandacht krijgt en ze gewoon relax kan zijn. Die duurt een paar dagen voor je echt een twee uur kan laten zitten en ga niet te snel. Dan ga je weglopen in zicht en dan moet ze relax blijven, ook opbouwen. Als dit heel goed gaat, ga je opbouwen met weglopen uitzicht. Maar hang die windgong nooit op als je weggaat.

Bij onze hond werkte dit heel goed in het begin maar ze werd loops en was een helemaal van slag. Dus therapie ging niet meer zo goed en hebben we de therapie veranderd. De gong is nu veranderd in een koekjestrommel. Nu krijgt ze een koekje en dan staat de trommel inzicht en zodra ze klaar is krijgt ze weer wat uit de trommel. Ik ben pas twee dagen bezig met de nieuwe therapie dus kan nog niet zeggen hoe het werkt.

Daarnaast gaan wij vanaf volgende week starten met medicatie, clomicalm.

Ben heel benieuwd hoe het nu met jou hond gaat?

Groetjes Marjolein

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:40

Ik ben zelf wel erg anti clomicalm en dergelijken, dit soort dingen moet je echt alleen doen als het in overleg is met een goeie gedragstherapeut. Er zijn therapeuten die echt snel naar medicijnen grijpen, maar hier los je echt niet alles op, je onderdrukt eigenlijk het gedrag. Maar zodra je zou stoppen is er niks geleerd.
Ik zou zeker in de periode dat je thuis bent straks gewoon alles vanaf het begin opbouwen. Maar toch zou ik er ook een therapeut bij halen, er kan best iets aan de hand zijn en hij is toch ook blind, dus das best lastig.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:02

rockwitch schreef:
Ik ben zelf wel erg anti clomicalm en dergelijken, dit soort dingen moet je echt alleen doen als het in overleg is met een goeie gedragstherapeut. Er zijn therapeuten die echt snel naar medicijnen grijpen, maar hier los je echt niet alles op, je onderdrukt eigenlijk het gedrag. Maar zodra je zou stoppen is er niks geleerd.
Ik zou zeker in de periode dat je thuis bent straks gewoon alles vanaf het begin opbouwen. Maar toch zou ik er ook een therapeut bij halen, er kan best iets aan de hand zijn en hij is toch ook blind, dus das best lastig.

Ik ben zelf ook tegen medicijnen als het niet hoeft. Maar wij hebben het geprobeerd zonder en het gaat niet. En je laat een psycomens ook niet zonder medicijnen weer tot orde komen. Dus hebben we besloten toch te gaan proberen en door te gaan met therapie.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:48

ik zie hier een hoop tips voorbij komen
een 2e hond. Zit je met het zelfde probleem. 2 honden te lang alleen.
een kat nemen. hebben niet dezelfde communicatie
medicijnen niet verstandig

ik zou hem buiten in een kennel doen. niet gelijk erin duwen maar gewoon trainen. iedere dag eventjes. Mijn hond rende al weg als ze een kennel zag. en nu loopt ze er zo in.
op een uitlaatservice inschakelen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:49

Als ondersteuning heb je ook de zogenoemde DAP banden. Dit is net als de stekker in het stopcontact welke de feromonen uit stoot die ze van hun moeder roken in het nest. Hierdoor voelen ze zich meer op hun gemak. Deze worden bijvoorbeeld ook aangeraden bij vuurwerkangst ed.
Verder staan er goede tips genoemd!

De DAP is te koop bij de dierenarts

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:04

nowornever ik ben het me je eens als je echt alles geprobeert heb dat je dan wel medicijnen moet gaan gebruiken. Maar zo als eerste optie, zonder dat er ooit een therapeut bij is geweest zou ik never nooit doen.
Heel veel dierenartsen denken dat ze ook gedragsdeskundige zijn en gaan daarom allerlei dieren aan de clomicalm en al die andere zooi zetten, maar daar ben ik dus heel erg tegen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:12

In hoeverre zou het zinvol zijn uit te gaan kijken naar een baas die voldoende tijd heeft voor deze hond? Jullie leven, en het type hond dat deze hond blijkt te zijn... lijkt geen goede match.
Los daarvan vind ik dat je een hond sowieso niet de hele dag alleen kunt laten. Maar daar wil je het niet over hebben, en vele mensen zijn het daarin met je eens.... dus dan laat ik dat rusten.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:06

annepanne schreef:
Als ondersteuning heb je ook de zogenoemde DAP banden. Dit is net als de stekker in het stopcontact welke de feromonen uit stoot die ze van hun moeder roken in het nest. Hierdoor voelen ze zich meer op hun gemak. Deze worden bijvoorbeeld ook aangeraden bij vuurwerkangst ed.
Verder staan er goede tips genoemd!

De DAP is te koop bij de dierenarts

ik gebruik de DAP ook voor onze hond maar bij haar heeft het geen effect. Het zijn vooral katten die baat hebben bij DAP.

miekelover schreef:
ik zie hier een hoop tips voorbij komen
een 2e hond. Zit je met het zelfde probleem. 2 honden te lang alleen.
een kat nemen. hebben niet dezelfde communicatie
medicijnen niet verstandig

ik zou hem buiten in een kennel doen. niet gelijk erin duwen maar gewoon trainen. iedere dag eventjes. Mijn hond rende al weg als ze een kennel zag. en nu loopt ze er zo in.
op een uitlaatservice inschakelen

Wij hebben een grote kennel buiten maar daar is haar verlatingsangst alleen maar erger omdat ze dan een grootte ruimte moet beschermen voor haar idee. Dus we hebben haar nu in de logeerkamer zitten en van daaruit willen we haar gaan trainen naar buiten. En ze gaat vanaf morgen mee met de uitlaatservice ben benieuwd.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:01

misschien grof weg gezegt een ander baasje voor je hond zoeken omdat je er niet genoeg tijd voor heb. vind je dit eerlijk tegenover je hond.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:21

miekelover schreef:
misschien grof weg gezegt een ander baasje voor je hond zoeken omdat je er niet genoeg tijd voor heb. vind je dit eerlijk tegenover je hond.

Dat hoeft natuurlijk niet de eerste oplossing te zijn. Maar je moet natuurlijk wel heel erg veel tijd aan training gaan inversteren. Ik werk momenteel ook halve dagen en ze gaat vanaf morgen mee met de uitlaatservice. En de aankomende weken zorg ik dat ik thuis ben als ze terug komt zodat ze op een rustige manier kan wennen. Maar je moet er wel echt wat mee doen want anders ben ik het met je eens om een ander baasje te gaan zoeken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:53

Heel rustig opbouwen, dus een paar secoinden naar buiten, terug naar binnen en belonen en heel voor zichtig opbouwen. Als je er elke dag 1 minuut bij doet is het al veel!
Een keer je de kaap van 15 min ongeveer hebt overschreden gaat het soms makkelijker.

8u blijft lang, zeker voor een 6jarige die het niet gewend is. Geef je hond voldoende afleiding.

Verder: bij het naar buiten gaan niks speciaals doen! Zelfde als je naar binnen komt. Dus geen extra aai of overdreven gaan knuffelen!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:58

Kan je niet gewoon op marktplaats kijken naar een dagopvang?
hier in buurt hebben ze dat ook, de honden spelen dan de hele dag op de wei en vermaken zichzelf wel...