Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
BibicheB schreef:@AstraGirlie: Een plantenspuit vullen met water en in zijn gezicht spuiten als hij iets doet wat absoluut niet mag (zoals in dit geval van tafel stelen).![]()
Ze vinden het meer dan verschrikkelijk en leren er vaak héééél erg snel van. Mijn ervaring (met meerdere honden, verschillende rassen) is dat het perfect werkt!![]()
(Bij voorkeur gecombineerd met een heel duidelijk nee; dan leren ze direct het verband tussen nee en iets dus écht niet mogen)
tantjeuh schreef:Wat ik niet heel goed snap van veel mensen, is dat ze beginnen met een bench... Maar dan weer weghalen als het eenmaal goed gaat. Ofdat ze het 'benchen' (jaja, nieuw woord) graag willen gaan afleren?
Als het goed is, zou die bench voor je hond 'zijn' veilige plekje moeten zijn. 'Zijn' plaats waardat hij terecht kan als hij alleen wil zijn. Gewoon zijn plaats.. De training omtrend het alleen blijven door de bench is zo een pak makkelijker. Je hond blijft namelijk in zijn veilige basis, geen reden tot paniek, hij heeft zijn plaatsje. Net hetzelfde bij zinnelijkheid, een hond gaat zijn plaatsje niet bevuilen.
Maar door het gewoon weg te halen, haal je toch meteen ook die veilige, rustige plaats die van je hond is weg? Dus eigelijk gebruikt iedereen die bench gewoon voor eigen gemak?
Goed, ik denk natuurlijk maar hardop. Ik heb geen idee of een hond daar hetzelfde over denkt, mijn eerste gedachte zegt 'ja'..
Onze oudste heeft altijd een mand gehad, toen was die 'benchenrage' nog niet aan de gang. De jongste heeft sinds dat hij klein was wel een 'bench' (welja, kinderparkje) gehad. Voor hem was de belangrijkste reden hiervoor RUST. Rust voor hem, rust voor de oudere hond. Ervaring leert dat een border collie regelmatig een moment van rust moet kunnen hebben, om ook hun gedachten en brein even af te laten koelen, maar zeker ook om zichzelf lichamelijk niet te overbelasten. Wij hebben onze jongste border ook van kleins af geleerd: bench is rust en beloning. Dit heeft tot hiertoe prachtig gewerkt. Nooit geen kapotgebeten meubels/schoenen/... gehad. Als die border savonds binnenkomt loopt hij ook recht naar zijn bench en legt hij zich neer voor de rest van de avond (terwijl hij toch een behoorlijk actief geval is). Hij vind hier zelf ook zijn rust, en je merkt dat het hem goed doet.
De bench staat er dus nogaltijd, omdat ik vind dat het 'zijn' plaats is. Voor hem is de associatie bench-rust gemaakt, dus waarom zou ik die wegnemen? De bench is wel nooit meer toe, hond ligt er wel altijd in als hij binnen is... (jaja, daar kiest hij heel graag zelf voor)
Inoterry schreef:tantjeuh schreef:Wat ik niet heel goed snap van veel mensen, is dat ze beginnen met een bench... Maar dan weer weghalen als het eenmaal goed gaat. Ofdat ze het 'benchen' (jaja, nieuw woord) graag willen gaan afleren?
Als het goed is, zou die bench voor je hond 'zijn' veilige plekje moeten zijn. 'Zijn' plaats waardat hij terecht kan als hij alleen wil zijn. Gewoon zijn plaats.. De training omtrend het alleen blijven door de bench is zo een pak makkelijker. Je hond blijft namelijk in zijn veilige basis, geen reden tot paniek, hij heeft zijn plaatsje. Net hetzelfde bij zinnelijkheid, een hond gaat zijn plaatsje niet bevuilen.
Maar door het gewoon weg te halen, haal je toch meteen ook die veilige, rustige plaats die van je hond is weg? Dus eigelijk gebruikt iedereen die bench gewoon voor eigen gemak?
Goed, ik denk natuurlijk maar hardop. Ik heb geen idee of een hond daar hetzelfde over denkt, mijn eerste gedachte zegt 'ja'..
Onze oudste heeft altijd een mand gehad, toen was die 'benchenrage' nog niet aan de gang. De jongste heeft sinds dat hij klein was wel een 'bench' (welja, kinderparkje) gehad. Voor hem was de belangrijkste reden hiervoor RUST. Rust voor hem, rust voor de oudere hond. Ervaring leert dat een border collie regelmatig een moment van rust moet kunnen hebben, om ook hun gedachten en brein even af te laten koelen, maar zeker ook om zichzelf lichamelijk niet te overbelasten. Wij hebben onze jongste border ook van kleins af geleerd: bench is rust en beloning. Dit heeft tot hiertoe prachtig gewerkt. Nooit geen kapotgebeten meubels/schoenen/... gehad. Als die border savonds binnenkomt loopt hij ook recht naar zijn bench en legt hij zich neer voor de rest van de avond (terwijl hij toch een behoorlijk actief geval is). Hij vind hier zelf ook zijn rust, en je merkt dat het hem goed doet. .
geerke schreef:ik vind een bench dus helemaal niks.....maar dat is mijn mening.
Om een pup zindelijk te maken ook niet,als je een pup neemt dan weet je dat het een maand of 3 of 5 (ligt eraan..)duurt voordat de pup in staat is de spieren van z'n blaas te beheersen en de blaas groot genoeg is om een bepaalde hoeveelheid urine vast te houden...maar iedereen moet doen wat hem of haar het beste lijkt,maar ik hoorde laatst een verhaal van iemand die de hele dag werkt en jawel de berner sennen hond de hele dag in de bench(hij kan zijn kont niet keren..)dat vind ik echt niet kunnen....
tantjeuh schreef:geerke schreef:ik vind een bench dus helemaal niks.....maar dat is mijn mening.
Om een pup zindelijk te maken ook niet,als je een pup neemt dan weet je dat het een maand of 3 of 5 (ligt eraan..)duurt voordat de pup in staat is de spieren van z'n blaas te beheersen en de blaas groot genoeg is om een bepaalde hoeveelheid urine vast te houden...maar iedereen moet doen wat hem of haar het beste lijkt,maar ik hoorde laatst een verhaal van iemand die de hele dag werkt en jawel de berner sennen hond de hele dag in de bench(hij kan zijn kont niet keren..)dat vind ik echt niet kunnen....
Een bench is nogthans prachtig voor een hond, als het juist gebruikt wordt. (lees mijn bovenstaande stukje eventjes..) Kernwoorden voor het gebruik van een bench voor mij zijn: BELONING, veiligheid en rust. (het gemak van het leren komt er dan gewoon bij)
Jammergenoeg zijn de kernwoorden voor héél veel mensen: alleen leren zijn, zinnelijk krijgen, voorkomen dat hij sloopt. En dan vind ik een bench dus ook helemaal niks..