Hond aan de fiets, met stang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Re: Hond aan de fiets, met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:20

Naar aanleiding van dit topic kreeg ik gisteren opeens het idee "ik ga het eens proberen: fietsen met de hond!".
Zo gezegt zo gedaan, jongste border mee aan de lijn, geen stang/tuigje. Wel, ik heb geen enkel probleem ondervonden. Het brave beest bleef de hele tijd mooi langst mijn been lopen. Pas als ik HEEL traag ging (zodat hij eventjes kon uitblazen) werd het moeilijk omdat hij dan de kans kreeg om zijn neus tegen de grond te zetten en te gaan snuffelen. In een goed draftempo was er geen probleem.

Als je met een stafford zou ik wel opletten dat je je hond niet overbelast, het zijn niet bepaald de meest atlethische honden voor langere afstanden. Doe je er nu regelmatig lange wandelingen mee? Zo ja: dan kan je stillaan uitbouwen naar fietsen. Zo nee: begin eerst met lange wandelingen, anders ga je problemen krijgen.

Verder zou ik ook gewoon aanraden om een deftige basisgehoorzaamheidscursus te volgen voordat je met het fiesten begint. Persoonlijk vind ik fietsen met hond die niet goed (genoeg) luisterd levensgevaarlijk, zowel voor jezelf als voor je hond. De basis hoeft niet gigantisch te zijn, houdingen en goed volgen aan je voet (met een duidelijke aandacht op jou) zijn voldoende... Maar die zou je toch zeker goed onder de knie moeten hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:24

Het enige nadeel wat wij hebben als we met de hond fietsen, is als ze opeens besluit dat ze moet plassen, dan MOET ze ook. En dan stopt ze 1 keer om te plassen. Mijn moeder is al twee keer van haar fiets gevallen omdat de hond moest. Nu durft ze niet meer.

Ik nog wel, want ik hou haar altijd heel los vast zodat ik de lijn loslaat als ze opeens remt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:32

LadyElmira schreef:
Bedankt voor de reacties, zodra ik een leuke fiets heb gevonden ga ik even verder kijken naar zo'n stang. Juist omdat het een sterke stafford is heb ik die stang nodig, ze luisterd wel en rent niet naar andere honden maar als ik haar terug trek als ze te snel gaat, trek ik mijn fiets naar voren (leuke ervaringen mee met een shetlander Vork ). Dus in het begin is die stang zeker nodig. Bij lange afstanden moet je je geen drie uur fietsen voorstellen, maar het komt voor dat ik van barendrecht naar rotterdam zuid fiets en dan de hond wil meenemen. Of gewoon rond barendrecht rijd. Normaal loop ik dat met haar maar fietsen is ook net wat sneller. Lijkt me dus allemaal wel leuk en zij heeft ook d'r beweging dan.

Ik zag ook iemand met fietsen, ik zoek juist een fiets waarbij ik zo'n stang kan bevestigen dus dan heeft dat eigenlijk niet zoveel nut. Juist omdat ik de hond mee wil laten gaan. Verder zag ik iets over het asvalt, ik moet sowiezo al niet te veel met haar rennen want ze heeft al gevoelige kussentjes. Al heeft ze daar meer last van met kou, ik zal voorzichtig zijn!

Nu eerst eens een fiets!

begin eerst maar met aanleren, dan maximaal 5 minuten aan de fiets mee (let op dat is heen en terug weg samen genomen), alleen in draf en geen galop.
Weet niet hoever barendrecht (rondom) en rotterdam uit elkaar ligt maar 'sloop' je hond niet omdat het zo gezellig lijkt Knipoog

En de hond moet minimaal 1 jaar oud zijn!!!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:41

Cheveyo schreef:
En de hond moet minimaal 1 jaar oud zijn!!!!

Maak daar gerust maar 1,5 van..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:46

Anderhalf ja! Een jaar is te jong.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:50

mag ook van mij Knipoog, iig niet als pup of jonge hond!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:53

Ik vind dat zó doodeng hea, zo'n stang. Scheve mond Je hebt je hond totaal niet onder controle. Het zal best dat sommige mensen en honden het prima kunnen, maar het is niks voor mij.