Toen die andere dood ging zei iedereen nou dan gaat deze ook wel snel dood hoor (ze is 7 inmiddels) maar nee hoor ze doet het nog prima

Maar ja die van mij zit in een binnenhok dus ik denk dat dat toch wel anders is misschien.......
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
stef schreef:Keerzijde is dat als ik haar weg geef ze hoogst waarschijnlijk in een normaal
Nee, je leest kennelijk niet. In mijn eerste post staat duidelijk dat ze nu in mijn buitenvoliere zit. Dat ik geen cavia's meer wil is ook niet waar, ik wil er geen nieuwe bij, zodat ik in de toekomst de voliere kan beplanten.
Dus even voor de duidelijkheid: Ze zit nu in een buitenvoliere waar ze 8m2 tot haar beschikking heeft (nachthok niet mee gerekend). Als ik haar weg geef komt ze in een kooitje van 1m2, want zoveel mensen hebben nu eenmaal geen voliere waar ze ook nog cavia's in hebben/ Beestje heb ik van jongs af aan, ze weet dus niet beter dan die 8m2, is het dan wel fair om haar in een kooitje te stoppen?
Daarbij is ze 4 of 5 jaar oud en niet handtam.
Denk dus dat weggeven ook moeilijk wordt....
Ik merk nog weinig aan haar trouwens
lonnie schreef:ik denk dat je haar sowiezo moet houden.ik vind het ook verschrikkelijk als ze in een kleine behuizing terechtkomen. Zeker als ze al 4 tot 5 jaar in deze behuizing zit..Bovendien zeg je dat je er niet veel mee doet, dus het beestje is waarschijnlijk niet supertam, en of andere mensen, die het beestje meer als huisdier zien ipv volierezuiger, dat nou zo leuk vinden..Ik denk dat dat niet werkt.
Wel vind ik dat ze gezelschap nodig heeft. Het is anders als je een caaf van jongs af aan alleen hebt, maar de jouwe heeft al die tijd dus wel een vriendje gehad, en ik denk dat ze het dan wel missen..En vogels of een knuffel zijn dan niet echt de oplossing. Cavia's hebben wel echt veel te babbelen als je ze samen ziet, en het lijkt me niet dat vogels en cavias dezelfde taal preken.
Is het geen optie om uit een opvang ook een oudere caaf te halen? Ik snap jouw probleem nl wel: als je er een jonge cavia bijzet, gaat deze weer dood, zit je weer met een cavia alleen, moet je er weer een bijzetten etc. Maar als ej een beestje van een jaar of 4,5 kunt krijgen, slijten ze misschien de rest van hun korte leventje nog samen. Heb je jouw cavia nog misschien wel 2 gezellige jaren gegven, maar een ander 'afdankertje' ook.
Ik weet dat het niet altijd goed gaat met het samenzetten, maar mede doordat jouw behuizing zo groot is, en ze dus de ruimte hebben om elkaar de eerste tijd uit de weg te gaan, zou ik het risico wel durven nemen!
De moeder van een vriendin van me heeft en cavia opvang, en ik hoor van haar dat het altijd lastig is om de oudjes een goed tehuis te geven, ik zou het iig wel een mooie oplossing vinden!
SuperSmurf schreef:`Kan dat dan ook met ratten? Ik heb nu nl twee ratten, maar ben bang dat ik er straks geen nieuwe bij kan zetten. Dit omdat ze elkaar dan misschien niet accepteren
stef schreef:nee, ik heb geen kwetterende krom snavels
Heb enkel tropen. De kanaries fluiten en de vinken babbelen met elkaar, de kwartel aan onderneemt af en toe een poging te kukelen, maar heb nog nooit ondervonden dat ze dat op wat voor manier ook vervelend zouden vinden (toen ik vroeger nog cavia;'s binnen had merkte ik wel dat ze altijd een hekel aan bijv de stofzuiger hadden)
Ik heb niet zo zeer een besluit genomen, maar wat is nu vervelender voor zo'n beestje? Alleen zitten in een grote ruimte, of een soortgenootje in een kleine ruimte?
stef schreef:hannasas, daar heb ik nog nooit van gehoord, kan je me daar meer over vertellen?
stef schreef:Hoe betrouwbaar is zoiets? Ben helemaal niet bekend met de opvangwereld.
Als mijn cavia (sunny trouwens) komt te overlijden, nemen ze die opvang kaaf dan nog wel terug? Haal ik geen ziektes binnen? Hoe weet ik welke opvang betrouwbaar is?