Nog maar 1 cavia, zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: Nog maar 1 cavia, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:41

Ik zat/zit met hetzelfde probleem.....mijn oudste van de twee caafjes kwam alleen te zitten toen de 5 jarige caaf dood ging. Maar ik heb niet echt de indruk dat ze het heel erg vind....ze krijgt aandacht, lekkers en ze heeft de kat om mee te "praten".

Toen die andere dood ging zei iedereen nou dan gaat deze ook wel snel dood hoor (ze is 7 inmiddels) maar nee hoor ze doet het nog prima Haha!

Maar ja die van mij zit in een binnenhok dus ik denk dat dat toch wel anders is misschien.......
Laatst bijgewerkt door Timbers op 08-03-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:42

Als je weinig aan haar merkt, zou ik het gewoon zo laten.
Sommige cavia's kunnen er echt niet tegen en beginnen direct weg te kwijnen. Als ze nog speelt en goed eet en drinkt is er weinig aan de hand. Het zou wel leuk voor d'r zijn als je d'r extra aandacht geeft (als je dat nog niet doet). Twee keer per dag hok uit en even lekker knuffelen.
Omdat ze al wat ouder is, en ze zoveel ruimte gewend is zou ik haar gewoon laten zitten waar ze nu is!
Als ze weg begint te kwijnen, ligt het anders....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:22

@Eissentown: je fotos doen het niet,...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 19:59

Plukenkrut: Het is geen knuffelcavia. Wij hebben/hadden onze cavia's puur om de bodem schoon te houden (ze ruimen namelijk alles op wat de vogels laten vallen, dode vogels ook trouwens). Ze komt alleen in hand om haar nagels of vacht te knippen, dus met in de hand nemen doe ik haar geen plezier en bezorg ik haar alleen maar stress.
Ze heeft zat te scharrelen en ze pest nog steeds de kwartels Knipoog dus voorlopig maak ik me nog niet al te veel zorgen. Ik hou haar echter wel in de gaten

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:59

Ik had er ook twee, eentje is er pas overleden op zesjarige leeftijd, moet zeggen dat mn andere nu enorm is opgeleefd, ze is veel vrolijker en leuker, lijkt net een andere caaf. Dus denk dat ze blij is dat ze nu het rijk voor haarzelf heeft Tong uitsteken

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:47

Ik zou een nieuw huis voor haar zoeken. Soortgenoten vind ik persoonlijk heel belangrijk en de ruimte die ze nu heeft is super, maar een soortgenoot ontbreekt...
Dat het zeugje op leeftijd schuw is, wil niet zeggen dat dat niet meer kan veranderden. Sommige blijven schuw, maar andere cavia's trekken heel erg bij als je daar in investeert. Daarbij zullen er vast ook wel mensen zijn die hun cavia's niet direct om te knuffelen hebben of waarbij een schuwer diertje ook welkom is.
Ik zou gewoon een poging wagen en haar aanbieden voor een fijn nieuw huis waar ze samen kan zitten met een of meerdere cavia's.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:32

@ Yank: en toch denk ik niet dat je zon diertje daar blij mee maakt... Van zo veel ruimte ineens naar een klein hok lijkt me niets.. Denk niet dat ze daar happy in wordt. En wat Stef al zegt; ze vermaakt zich op dit moment nog prima met de vogels.

ZOu t gewoon even aankijken en het voorlopig zo laten! Klinkt alsof ze er niet echt onder te lijden heeft

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:36

stef schreef:
Keerzijde is dat als ik haar weg geef ze hoogst waarschijnlijk in een normaal
Nee, je leest kennelijk niet. In mijn eerste post staat duidelijk dat ze nu in mijn buitenvoliere zit. Dat ik geen cavia's meer wil is ook niet waar, ik wil er geen nieuwe bij, zodat ik in de toekomst de voliere kan beplanten.

Dus even voor de duidelijkheid: Ze zit nu in een buitenvoliere waar ze 8m2 tot haar beschikking heeft (nachthok niet mee gerekend). Als ik haar weg geef komt ze in een kooitje van 1m2, want zoveel mensen hebben nu eenmaal geen voliere waar ze ook nog cavia's in hebben/ Beestje heb ik van jongs af aan, ze weet dus niet beter dan die 8m2, is het dan wel fair om haar in een kooitje te stoppen?
Daarbij is ze 4 of 5 jaar oud en niet handtam.
Denk dus dat weggeven ook moeilijk wordt....
Ik merk nog weinig aan haar trouwens

O nouja ik meende verder in het topic te lezen dat je er over na dacht haar weg te doen.
Kan ook een post van iemand anders zijn geweest waarin die als uitweg zei dat je haar weg kon geven. Maar nee, ik denk ook dat het niet eerlijk tegenover je cavia is haar bij mensen te doen die haar in een kleiner hok doen. Maar als ze verder nog hetzelfde is als dat ze eerst was toen haar maatje nog leefde, denk ik dat ze niet een nieuw maatje nodig heeft. Misschien dat als je wilt dat ze niet altijd alleen is, en je kent mensen met een cavia, dat je af en toe er 1 op bezoek laat komen ofzo. Zoiets?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:37

gewoon in die kooi laten zitten .. die vogels maken toch ook geluid ... is ook leuk voor ze.. zeker als je zegt dat het dier niet hand tam is is het niet fair om het in een klein kooitje te stoppen .

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:54

Tja, een minder grote ruimte hoeft echt niet meteen te betekenen dat het dier erop achteruit gaat. Twee cavia's in een ruim binnenhok die verder een afwisselend leven hebben, zullen het ook naar hun zin hebben.
Verder zal het voor iedereen gissen blijven wat het diertje nu fijner zal vinden of niet en of het haar uberhaupt uitmaakt. Ik zou het leven van mijn cavia in een grote voilere maar wel zonder soortgenoten in ieder geval niet compleet vinden ondanks de ruimte.
Maar goed, zo te lezen heeft stef al een besluit genomen.
Maken de vogels trouwens niet veel herrie? Een cavia is een gevoelig diertje met een scherp gehoor. Zover ik weet kan er soms veel lawaai komen uit een voiliere.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:05

nee, ik heb geen kwetterende krom snavels Knipoog
Heb enkel tropen. De kanaries fluiten en de vinken babbelen met elkaar, de kwartel aan onderneemt af en toe een poging te kukelen, maar heb nog nooit ondervonden dat ze dat op wat voor manier ook vervelend zouden vinden (toen ik vroeger nog cavia;'s binnen had merkte ik wel dat ze altijd een hekel aan bijv de stofzuiger hadden)

Ik heb niet zo zeer een besluit genomen, maar wat is nu vervelender voor zo'n beestje? Alleen zitten in een grote ruimte, of een soortgenootje in een kleine ruimte?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:40

jammer op zo'n moment dat je niet met dieren kunt praten he Tong uitsteken
kon die anders zelf vertellen wat die wilt(A)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:26

ik denk dat je haar sowiezo moet houden.ik vind het ook verschrikkelijk als ze in een kleine behuizing terechtkomen. Zeker als ze al 4 tot 5 jaar in deze behuizing zit..Bovendien zeg je dat je er niet veel mee doet, dus het beestje is waarschijnlijk niet supertam, en of andere mensen, die het beestje meer als huisdier zien ipv volierezuiger, dat nou zo leuk vinden..Ik denk dat dat niet werkt.

Wel vind ik dat ze gezelschap nodig heeft. Het is anders als je een caaf van jongs af aan alleen hebt, maar de jouwe heeft al die tijd dus wel een vriendje gehad, en ik denk dat ze het dan wel missen..En vogels of een knuffel zijn dan niet echt de oplossing. Cavia's hebben wel echt veel te babbelen als je ze samen ziet, en het lijkt me niet dat vogels en cavias dezelfde taal preken.

Is het geen optie om uit een opvang ook een oudere caaf te halen? Ik snap jouw probleem nl wel: als je er een jonge cavia bijzet, gaat deze weer dood, zit je weer met een cavia alleen, moet je er weer een bijzetten etc. Maar als ej een beestje van een jaar of 4,5 kunt krijgen, slijten ze misschien de rest van hun korte leventje nog samen. Heb je jouw cavia nog misschien wel 2 gezellige jaren gegven, maar een ander 'afdankertje' ook.

Ik weet dat het niet altijd goed gaat met het samenzetten, maar mede doordat jouw behuizing zo groot is, en ze dus de ruimte hebben om elkaar de eerste tijd uit de weg te gaan, zou ik het risico wel durven nemen!

De moeder van een vriendin van me heeft en cavia opvang, en ik hoor van haar dat het altijd lastig is om de oudjes een goed tehuis te geven, ik zou het iig wel een mooie oplossing vinden!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:01

lonnie schreef:
ik denk dat je haar sowiezo moet houden.ik vind het ook verschrikkelijk als ze in een kleine behuizing terechtkomen. Zeker als ze al 4 tot 5 jaar in deze behuizing zit..Bovendien zeg je dat je er niet veel mee doet, dus het beestje is waarschijnlijk niet supertam, en of andere mensen, die het beestje meer als huisdier zien ipv volierezuiger, dat nou zo leuk vinden..Ik denk dat dat niet werkt.

Wel vind ik dat ze gezelschap nodig heeft. Het is anders als je een caaf van jongs af aan alleen hebt, maar de jouwe heeft al die tijd dus wel een vriendje gehad, en ik denk dat ze het dan wel missen..En vogels of een knuffel zijn dan niet echt de oplossing. Cavia's hebben wel echt veel te babbelen als je ze samen ziet, en het lijkt me niet dat vogels en cavias dezelfde taal preken.

Is het geen optie om uit een opvang ook een oudere caaf te halen? Ik snap jouw probleem nl wel: als je er een jonge cavia bijzet, gaat deze weer dood, zit je weer met een cavia alleen, moet je er weer een bijzetten etc. Maar als ej een beestje van een jaar of 4,5 kunt krijgen, slijten ze misschien de rest van hun korte leventje nog samen. Heb je jouw cavia nog misschien wel 2 gezellige jaren gegven, maar een ander 'afdankertje' ook.

Ik weet dat het niet altijd goed gaat met het samenzetten, maar mede doordat jouw behuizing zo groot is, en ze dus de ruimte hebben om elkaar de eerste tijd uit de weg te gaan, zou ik het risico wel durven nemen!

De moeder van een vriendin van me heeft en cavia opvang, en ik hoor van haar dat het altijd lastig is om de oudjes een goed tehuis te geven, ik zou het iig wel een mooie oplossing vinden!

Op den duur blijf je wel met hetzelfde probleem, want ik denk dat de kans klein is dat de caafjes tegelijk doodgaan, maar het is wel een mooie oplossing. Misschien dan een caafje dat vroeger alleen heeft gezeten, zodat als degene die je nu al hebt eerder doodgaat dan die uit het asiel, die ander caafje misschien geen nieuw gezelschap nodig heeft, omdat die vroeger ook al alleen is geweest. Of ze moeten echt aan elkaars gezelschap zijn gaan wennen. Lastige situatie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:39

SuperSmurf schreef:
`Kan dat dan ook met ratten? Ik heb nu nl twee ratten, maar ben bang dat ik er straks geen nieuwe bij kan zetten. Dit omdat ze elkaar dan misschien niet accepteren Lachen

nee

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:40

stef schreef:
nee, ik heb geen kwetterende krom snavels Knipoog
Heb enkel tropen. De kanaries fluiten en de vinken babbelen met elkaar, de kwartel aan onderneemt af en toe een poging te kukelen, maar heb nog nooit ondervonden dat ze dat op wat voor manier ook vervelend zouden vinden (toen ik vroeger nog cavia;'s binnen had merkte ik wel dat ze altijd een hekel aan bijv de stofzuiger hadden)

Ik heb niet zo zeer een besluit genomen, maar wat is nu vervelender voor zo'n beestje? Alleen zitten in een grote ruimte, of een soortgenootje in een kleine ruimte?

Je kan ook een leencavia nemen.
Opvangcavia's zat. Als jou caafie is overlden dan kan je cavia weer terug/naar een permanent huisje.
Opvangcavia blij met de ruimte, aandacht en goede verzorging, jou cavia blij met een maatje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 22:44

hannasas, daar heb ik nog nooit van gehoord, kan je me daar meer over vertellen?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:49

Als ik jou was zou ik haar een weekje laten zitten en dan kijken hoe ze zich houdt. Als ze heel erg eenzaam is kun je altijd kijken of je een oplossing kunt bedenken. Mijn moeder heeft ook een cavia die altijd samen met een konijn zat en zich erg afhankelijk maakte van het konijn. Konijn is overleden en de cavia bloeide op en is nu een zelfstandige bejaarde dame.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:51

stef schreef:
hannasas, daar heb ik nog nooit van gehoord, kan je me daar meer over vertellen?

Nou je zou opvancentra/ caviaopvangcentra/ knaagdieropvangcentra kunnen bellen met de vraag ( en uitleg van je zielige, oude caviaatje die alleen zit ) of je een cavia kan lenen.

Er zijn zat dieren in opvangcentra die hun hele leven daar moeten slijten... ze hebben zoveel dieren... ze hebben hun natje en hun droogje, af en toe met voeren een aai over de bol... bij de grote centra is dat toch wel het beeld. Kan ook niet anders met zoooooooooooveel dieren.

In rattenland ( Ben een vervent rattenliefhebster ) zie je dit wel eens voorkomen. Zo'n beestje heeft toch eventjes een hemel op aarde, beter dan die weken, maanden en misschien nog wel 1,5 jaar in de opvang. Garantie op een baasje heeft hij toch nooit, is toch afwachten of er een baasje langskomt die het diertje meeneemt.

Als jou cavia overlijd, kan de cavia weer terug naar de opvang waar hij vandaan komt en wie weet krijgt hij daarna wel weer een permanent baasje/huisje.

Het is niet echt een vaststaand project ofzo, maar je kan altijd proberen. Hoe dat in "cavialand"zit weet ik niet zo, wellicht even rondneuzen op een cavia forum?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:57

dat lijkt me inderdaad wel een mooie oplossing. en als je dan een cavia op leeftijd 'leent' heb je toch nog de kans dat ze ongeveer gelijktijdig het loodje leggen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:35

Hoe betrouwbaar is zoiets? Ben helemaal niet bekend met de opvangwereld.
Als mijn cavia (sunny trouwens Knipoog ) komt te overlijden, nemen ze die opvang kaaf dan nog wel terug? Haal ik geen ziektes binnen? Hoe weet ik welke opvang betrouwbaar is?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:37

stef schreef:
Hoe betrouwbaar is zoiets? Ben helemaal niet bekend met de opvangwereld.
Als mijn cavia (sunny trouwens Knipoog ) komt te overlijden, nemen ze die opvang kaaf dan nog wel terug? Haal ik geen ziektes binnen? Hoe weet ik welke opvang betrouwbaar is?

Tuurlijk nemen ze terug, opvangdieren gaan altijd terug als er calamiteiten zijn.

Caviaforum en je weet genoeg...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:41

Misschien kun je de locale kinderboerderij er blij mee maken??
Meestal hebben die wel een cavia eiland..
Je kan het altijd vragen beestje krijgt dan iid geval veel ruimte en genoeg aandacht Haha!