Wie niet horen wil, die moet maar voelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: WIE NIET HOREN WIL DIE MOET MAAR VOELEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:24

Thats_Me schreef:
Kleine aanvulling. Daarbij is bijten van een pup niet doorbijten. Onder bijten versta ik dus echt doorbijten met bijtwonden als gevolg.

nee maar als je niet rageert bij een kleine bijt, speelse bijt, dan gaat wel waarschijlijk steeds iets verder.. En waar ligt de grens dan? Snapt je pup (als ie een half jaar is bijv. ) het verschil dan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:28

-
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 04-03-08 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:31

Thats_Me schreef:
saskiakefie schreef:

Je wijst hem toch op zijn plaats. Het gaat er ook niet om dat hij er uren zit. 5 minuten is al voldoende daarna bij je roepen en iets positiefs met hem doen.

huh waar hoort deze reactie bij?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:33

saskiakefie schreef:
Thats_Me schreef:
Kleine aanvulling. Daarbij is bijten van een pup niet doorbijten. Onder bijten versta ik dus echt doorbijten met bijtwonden als gevolg.

nee maar als je niet rageert bij een kleine bijt, speelse bijt, dan gaat wel waarschijlijk steeds iets verder.. En waar ligt de grens dan? Snapt je pup (als ie een half jaar is bijv. ) het verschil dan?

Opzich niet als je consequent blijft. Al blijf je bij speels bijten kans hebben op wondjes. Daarbij moet je dus ook echt de leiding hebben, want als jij zegt genoeg is genoeg dan is het ook genoeg en moet je hond niet doorgaan in het spel.

Zelf ben ik daarom ook voor het afleren ervan, want ik hou er niet van als een kind bijvoorbeeld met mijn hond gaat spelen en dan opeens met zijn hand in de bek zit (speels). Dat schrikt zowiezo veel mensen af en zoals gezegt er is altijd een risico Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:33

ik zal hem even herplaatsen bokt gaf foutmelding aan en viel uit bij mij.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:34

saskiakefie schreef:
maar als je niks tegen hem zegt, weet ie ook nuet dat ie moet BLIJVEN zitten Knipoog

Je wijst hem toch op zijn plaats. Het gaat er ook niet om dat hij er uren zit. 5 minuten is al voldoende daarna bij je roepen en iets positiefs met hem doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:35

Ben nu wel benieuwd naar jou mening op de stelling..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:37

daar wacht ik nog even mee Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:06

saskiakefie schreef:
maar een voor een puppy vind ik dit niet extreem, en als je nou eens een puppy zou nemen Knipoog

Citaat:

Een pup slaan doe je nooit of te nimmer. Daar doe je meer kwaad dan goed mee. Een pup die bijt is namelijk doodnormaal.. net als een klein kind dat op jonge leeftijd alles in zijn mond neemt om te verkennen, doet een pup dat ook. Als een pup je bijt, roep dan maar eens heel fel "AUW". Door die 'auw' zal de pup instinctief zijn beet lossen en eens kijken 'oei, wat doet die nu? Deed ik iets verkeerd?'. Probeert hij nog eens? Dan ga je gewoon bij je pup weg en negeer je hem.. pup leert: bijten is geen aandacht meer krijgen.
Daarnaast leert hij door die 'auw' ook net hoe hard hij kan bijten en welke impact die kleine tandjes van hem hebben.

Ook het bijten tijdens het spelen niet 'eventjes' toelaten. Duidelijkheid naar je hond toe is de boodschap. Bijten= "auw" + negeren. Elke keer opnieuw. Pup zal het HEEL snel snappen en gewoon niet meer bijten. Simpel

Citaat:
Onze hond liep voorheen altijd nogal weg en we hebben streng toegesproken (boos Tong uitsteken) in z'n nekvel gegrepen en het beest wist heel goed dat het niet mocht! Alleen ze bleef weglopen (ik woon imo op een boerderij dus lange leve de vrijheid kan ze overal naartoe als ze buiten is) maar nou... toen heeft m'n vader haar eens een keer met de (broek)riem geslagen nadat ze weer een keer weggelopen was.

Denk jij echt dat het arm beest toen wist waarvoor ie geslagen werd? Een hond denkt niet in termen van 'oorzaak-gevolg'. Daarom ook is het zo belangrijk om te straffen en belonen op de juiste moment.. meteen gevolg op het juiste/verkeerde gedrag.
Zoals je zovaak ziet.. Een hond die niet komt als de baas erop roept. Na vijf minuten roepen komt de hond eindelijk, waarop hij vervolgens gestraft wordt omdat hij niet meteen kwam. De hond zal zover niet terugdenken, maar denken dat hij gestraft wordt omdat hij naar zijn baas kwam. Gevolg? Volgende keer zal hondlief zéker niet komen.

Veel mensen grijpen naar fysieke middelen uit onmacht. 'Hij weet/kent het goed genoeg, maar wilt niet luisteren'. Als je hond niet luisterd, zit er altijd iets anders achter dan 'niet willen'. Een hond denkt namelijk niet 'gho, ik heb geen zin om te luisteren'. Een hond denkt wél in termen van rangorde en in termen van beloning.
Een hond die telkens als hij op een commando luisterd heel enthousiast beloont wordt, zal dat commando volgende keer met dubbel zoveel plezier uitvoeren...
Wanneer een baas te weinig duidelijke leiding geeft, zal de hond die leiding overnemen. Een hond die denkt hoger in rang te staan dan de 'baas', zal ook niet luisteren.. Er is voor een hond geen enkele reden om een commando op te volgen van de eigenaar als hij er geen respect voor heeft. En denk je écht dat je respect kan afdwingen (door de 'nekveltactiek'? door te slaan?)?

Verder denken ook veel mensen té snel dat hun hond bepaalde bevelen wel kent. Een hond heeft herhaling nodig voordat hij iets ECHT kent en in elke situatie zal kunnen toepassen. Héél veel herhaling. Onze jongste hond kende het bevel 'zit' ook nadat we vijf minuten aan het oefenen waren geweest.. Maar dat betekend niet dat hij dat nog steeds kent als je dat een week later nog eens gaat vragen. En dat is de val waar veel mensen in lopen. Ze leren de hond iets, hond leert braaf wat hem gevraagd wordt, vervolgens denken ze dat de hond het wel kent... En dat ze het dan altijd en overal kunnen toepassen. Fout dus.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:10

Onze pup heeft mij laatst gebeten. En die heeft het zeker wel even gevoeld. Als ze vervelend is en stemhulpen werken niet, pak ík haar wel even in het nekvel. Is niet zielig, doen ze in de roedel ook.

Nou is onze pup geweldig op de stemhulp, dus als ze ophoudt wordt ze zeker ook wel beloond. Lachen
Maar als we al een paar keer hebben gewaarschuwd.. Dan is het even wie niet horen wilt moet maar voelen.
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 04-03-08 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:14

Thats_Me schreef:
twistermahoi schreef:
maar als hij zij dat gaat misbrukken??
wat doe je dan??
mijn jackrussel een een werkelijke bitch (hehe) en zal je dus misbruiken (ze doet alles voor eten)

Je moet niet over je heen laten lopen JIJ bent baas! Bedenk dat goed.

krijgt je Jack wel genoeg beweging? Het zijn hele actieve dieren die echt wel een paar uur per dag naar buiten moeten. Daarbij heb je tegenwoordig ook van die slimme spelletjes. Aangezien een Jack ook veel met zijn hersens bezig is is dat misschien een idee om te proberen haar bezig te houden. Hier kunnen ze lang zoet mee zijn. Daarvoor is een Kong ook ideaal Haha!

Daarbij werkt hetzelfde systeem van negeren en belonen. Geef alleen aandacht als jij dat wilt en niet als je hondje dat wilt. Doet ze iets goed op commando gelijk belonen (kan met eten maar ook zonder met gewoon het woordje braaf)

helaas is ze vroeger zwaar ishandelt en dat blijf een trauma!
ze krijgt heel veel beweging!!
altijd even met het balletje gooien en de rest loopt ze buiten op 2 hectaren dus dat is niet het probleem en aandacht al helemaal niet!!
maar ik kan er mee leven en het is dipe van binnen en werkelijke schat!!
sorry beetje off-topic...

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:15

Marjolein_18 schreef:
Onze pup heeft mij laatst gebeten. En die heeft het zeker wel even gevoeld. Als ze vervelend is en stemhulpen werken niet, pakken ík haar wel even in het nekvel. Is niet zielig, doen ze in de roedel ook.
.

Inderdaad ik laat wel eens een hond uit voor een vrouw.
en ook een pup.
maar die maakt alles stuk zoals antieken kasjes enzo of de pup heeft ook een keer heel hard gebeten toen heeft die heeft ook wel even gevoelt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:37

Ik ben het eens met de stelling. Uiteraard is negeren beter dan geweld, maar bij een onveilige situatie voor zowel het dier zelf als voor het baasje, vind ik voelen zeker toegestaan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:44

Joyckuh schreef:
Ik ben het eens met de stelling. Uiteraard is negeren beter dan geweld, maar bij een onveilige situatie voor zowel het dier zelf als voor het baasje, vind ik voelen zeker toegestaan.

Over wat voor situatie spreek je dan? En in hoeverre voelen?

Zeker in situaties moet je ingrijpen maar om dan gelijk maar te gaan meppen?? Vaak is een ruk aan de riem en een ferme NEE voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:46

mijn hondje wil ook nog wel eens een knauw geven, dan is het idd maar voelen, en gaat hij de bench in de keuken in, licht uit, en daar blijft hij 5 minuten zitten. het werkt wel, heb het nou 3 keer gedaan, en hij doet het niet meer

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:48

P_A_R_Love schreef:
Marjolein_18 schreef:
Onze pup heeft mij laatst gebeten. En die heeft het zeker wel even gevoeld. Als ze vervelend is en stemhulpen werken niet, pakken ík haar wel even in het nekvel. Is niet zielig, doen ze in de roedel ook.
.

Inderdaad ik laat wel eens een hond uit voor een vrouw.
en ook een pup.
maar die maakt alles stuk zoals antieken kasjes enzo of de pup heeft ook een keer heel hard gebeten toen heeft die heeft ook wel even gevoelt

Logisch een pup die is de wereld aan het ontdekken. Wil je niet dat de pup bij de kastjes kan dan mag hij zolang hij daar niet af kan blijven niet in die kamer komen. Je gaat toch ook geen draden laten liggen waar de pup in kan gaan bijten met alle gevolgen van dien.
Het is nu eenmaal zo dat pups alles met hun bek gaan onderzoeken en als ze gaan wisselen ook beginnen te knagen om sneller hun tanden te wisselen.

Als oudere honden gaan slopen komt dat door verveling. Dat is toch wel een signaal dat de eigenaar meer met het dier moet gaan doen, aangezien het dier anders zelf voor afleiding gaat zorgen.

Daarbij als een pup flink bijt dan nog mag je niet een tik geven! Dat snapt het dier niet. In de nekvel pakken en een flinke nee is dan veel effectiever.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:51

Voor het eerst vandaag mijn hond meer dan een duw gegeven. Hij was echt aan het bijten en na enkele duidelijke stemcorrecties en andere manieren buik toch een tikje gegeven, daarna stopte hij wel. Hij wist wel degelijk dat hij fout was.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:52

Slaan zal ik dan ook niet doen, maar even in het nekvel pakken dat helpt wel. Is een teken van de roedel, dus hopelijk is dat ook wel duidelijk. Clown

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:52

Ben het helemaal met je eens tantjeuh.

Een oefening moet bevestigd worden onder verschillende omstandigheden. Ik zou er echt niet zo maar vanuit gaan dat een hond dondersgoed weet wat je wilt. Een hond let ook veel meer op lichaamstaal, het woord van een commando zelf snapt een hond minder snel. Ik heb mijn hond wel 20 commando's geleerd en je hoeft je hand (als hij het zo geleerd heeft) maar iets anders te houden en hij denkt Verward

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:23

Met gevaarlijke situaties bedoel ik bijten, maar ook als de hond bijvoorbeeld in de buurt van vuur (fornuis oid) komt enz. De hond van mijn zus waagde het wel eens om uit de pan te eten die op het fornuis stond. Nou kun je uiteraard er altijd voor zorgen dat er geen eten op het fornuis staat, maar ik vind het ook onzin om alles voor een hond aan te passen die niet hier in huis woont. Mocht er net iets staan te koken vind ik dat een gevaarlijke situatie. (Ik kan me nog heel goed de hond van de schoonmoeder van de buren herinneren die een verbrande slokdarm had door het doorslikken van een gloeiendhete aardappel, beestje is er nooit bovenop gekomen) Die hond is gek op eten en wat je ook deed, ze bleef er niet vanaf. Een keer flink boos worden, een tik geven en haar heel kwaad de kamer uit sturen heeft uiteindelijk geholpen. (voor alle duidelijkheid, alleen boos worden en haar de kamer uit sturen niet, soms zijn er gewoon andere maatregelen nodig)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:25

waarom slaan en niet in de nekvel pakken??

Ik geef je groot gelijk dat je ingrijpt hoor Knipoog alleen dat vraag ik mij af aangezien de ene reactie gericht is vanuit de mens en zijn gedrag en de andere gericht is vanuit de hond en zijn gedrag.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:47

Misschien helpt het als je weet dat deze hond uit Kreta komt. We hebben haar meegenomen toen ze een maand of 2, hooguit 3 was. Vandaar dat ze zo gefixeerd is op eten. Het is niet niks als je dagelijks met een roedel van ruim 15 honden moet vechten om 1 kip. En ook vandaar dat bij de nekvel pakken, op haar vrij weinig indruk maakt. Ze werd daar wel vaker flink bij haar nekvel gepakt.
Onze teckels pak ik bijvoorbeeld wel weer een keer bij de nekvel.

Al ben ik ook van mening dat dat in zekere zin een vorm van voelen is. Al weet ik wel dat het bij de rangorde in een roedel hoort. Maar waarom is een tik dan niet een andere vorm van rangorde regelen? De natuur is grotendeels toch wel uit de hond. Nekvel of tik, het lijtk me allebei niet prettig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:27

Thats_Me schreef:
saskiakefie schreef:
maar als je niks tegen hem zegt, weet ie ook nuet dat ie moet BLIJVEN zitten Knipoog

dan vraag ik me nog af of hij weet wat je bedoeld, en 5 minuten is lang hoor Bloos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:31

Thats_Me schreef:
Joyckuh schreef:

Over wat voor situatie spreek je dan? En in hoeverre voelen?

Zeker in situaties moet je ingrijpen maar om dan gelijk maar te gaan meppen?? Vaak is een ruk aan de riem en een ferme NEE voldoende.

maar dat hoort ook bij voelen. en waarom een ruk aan de riem kan bij heel veel situaties niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:32

Thats_Me schreef:
waarom slaan en niet in de nekvel pakken??

Ik geef je groot gelijk dat je ingrijpt hoor Knipoog alleen dat vraag ik mij af aangezien de ene reactie gericht is vanuit de mens en zijn gedrag en de andere gericht is vanuit de hond en zijn gedrag.

waarom in de nekvel pakken nen niet 'slaan'? sommige honden doen het meer pijn als ze in de nekvel gepkt worden (vooral jonge hondjes)