Hond los laten lopen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bietjuhh

Re: Hond los laten lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:20

ik vind, als niemand er last van heeft niet erg al loopt een hond los, maar als je klachten krijgt zou iij je zelf toch echt moeten bijwijzen dat jou hond dat niet doet. en begin atlijd bij je zelf met dingen verbeteren en leen je hond mischien tijdelijk niet meer uit aan de kinderen zo kan je kijken of die kinderen hem dan toevallig wel in de speeltuin laten poepen.

het is inderdaad verplicht om je hond aangelijnt te houden de honden mogen alleen los op daar voor bepaalde stukken.

Mijn hond is best wel fell tegen anderen honden wij laten hem ook alleen los lopen op de dijk waar het rustig is en geen anderen honden tegen komen komt er een anderen hond aan lijnen we hem aan, maar het irritantste is als het dan druk is met honden op de dijk dat bazen hun honden maar naar elke hond laten gaan terwijl onze hond daar echt niet van gedient is en dan nog zeggen dat ik mijn hond moet los laten terwijl dat eigelijk verboden is op de dijk.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:45

Zo lekker veel reakties zeg! Tong uitsteken

Ik zeg ook niet dat ik goed bezig ben. Hij moet idd ook vast, maar hij valt niemand lastig en hij loopt met een grote boog om andere honden heen. Hij moet daar niets van weten. Die kinderen die hem mee willen nemen die krijgen hem al niet meer mee, want die willen met hem van de glijbaan en dat kan ik echt niet toelaten. Haha!

Hij is niet vals hij loopt niemand in de weg en doet geen vlieg kwaad. Cool

En die hond had echt net zo gereageerd als ik hem vast had gehouden hoor. Ik ga dat ook de volgende keer ook zeker proberen.

Waar ik mijn hond uitlaat, laat iedereen zijn hond loslopen, dus waarom zou ik het ook niet doen.

En voor de duidelijkheid. Ik vroeg om reakties van mensen die hun hond ook laten loslopen en niet om reakties hoe zielig ik ben en hoe erg ik mij aanstel en hoe zielig mijn hond is. Ik weet wel dat ik fout zit, maar sommige mensen maken van een mug gewoon een olifant.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:11

Honden zijn heel energiek. Hoe kunnen ze nou hun energie kwijt als ze altijd aangelijnd moeten lopen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:12

Ze hoeven niet altijd aangelijnd te lopen. Er zijn speciale uitlaatplekken waar ze los mogen lopen.
Je laat andere dieren toch ook niet los lopen? Verward

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:14

onze oudste hond heeft altijd los gelopen. luisterde perfect en negeerde andere honden. behalve de bekende honden, dat was altijd even dollen en dan weer verder lopen. Nu (12,5 jaar) loopt hij altijd aangelijnd omdat ie bijna doof is. hij hoort ons dus niet meer en kunnen we hem niet meer bij ons roepen.
de jongste hond gaat veelste veel achter wild aan en is erg opdringerig met spelen met andere honden. die loopt eigenlijk altijd aangelijnd, voor hem is het te gevaarlijk om los te lopen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:31

En ik zou me dus vreselijk aan jou kunnen ergeren op straat.
Mijn hond gaat namelijk enorm tekeer tegen honden die met de fiets mee rennen. Verder staat ze perfect onder apel. Zou jij gewoon langs lopen met je hond aan de lijn, zou er niks aan de hand zijn. Dus ja, sommige honden reageren erger op honden die los zijn!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:33

HardcoreLady schreef:
En ik zou me dus vreselijk aan jou kunnen ergeren op straat.
Mijn hond gaat namelijk enorm tekeer tegen honden die met de fiets mee rennen. Verder staat ze perfect onder apel. Zou jij gewoon langs lopen met je hond aan de lijn, zou er niks aan de hand zijn. Dus ja, sommige honden reageren erger op honden die los zijn!

of dat hij nou naast ons loopt met of zonder lijntje eraan Verward

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:34

Cayenne schreef:
Ze hoeven niet altijd aangelijnd te lopen. Er zijn speciale uitlaatplekken waar ze los mogen lopen.

Zie jij katten dan al aan een riempje lopen? Huilen van het lachen
Die veroorzaken bij de meeste honden toch wel erger gedrag Nagelbijten / Gniffelen

HardcoreLady: Dus ou hond gaat eerst kiken of er een riempje tussen hangt en begint dan te blaffen als er geen riempje tussen hangt? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:35

oudehinken schreef:
Honden zijn heel energiek. Hoe kunnen ze nou hun energie kwijt als ze altijd aangelijnd moeten lopen?

door ze op een plek los te laten waar het mag Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:35

Ik vind dat katten ook niet los moeten lopen nee. Vind jij dat die geen gevaarlijke situaties veroorzaken? Lachen Ik ken overigens ook katten die worden uitgelaten worden, dus zo raar is dat niet hoor Lachen

Onze katten bleven altijd netjes in een kattenren Lachen en mijn hond altijd alleen los waar hij los mag komen Lachen en zo hoort het ook. Het zou helemaal mooi worden als we allemaal onze hond los laten lopen zeg Clown

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:55

x_Marr schreef:
Cayenne schreef:

Zie jij katten dan al aan een riempje lopen? Huilen van het lachen
Die veroorzaken bij de meeste honden toch wel erger gedrag Nagelbijten / Gniffelen

HardcoreLady: Dus ou hond gaat eerst kiken of er een riempje tussen hangt en begint dan te blaffen als er geen riempje tussen hangt? Clown

Slapen
Ja, doet ze zeker, maar dan wel met een grondige inspectie. Ach gut
Nee, het gaat haar erom, dat er een hond voorbij rent. En tja, als ik het zou weten zou ik het je uitleggen, maar ze heeft nou eenmaal een voorkeur voor honden die wel aangelijnd zijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:57

Als je hond heel goed luisterd, kan je hem gerust los laten lopen.
Maar over het algemeen is het op de meeste plaatsen verplicht om ze aangelijnd te hebben.
Overigens vind ik katten ook irritant. Zijn leuke dieren, maar ze poe.pen altijd in onze tuin.. Boos!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:59

Maar nu heb je het over 2 verschillende dingen HardcoreLady, wandelen is niet hetzelfde als fietsen Verward

Als katten nou ook al niet meer los zouden mogen rondlopen
Kun je dus netzogoed alle dieren opsluiten Scheve mond

Bi ons is het trouwens op een veld ook eigenlijk verplicht om je hond aan te lijnen, terwijl daar geen mens eigenlijk rondloopt, iig niet zonder hond, dus tja, als er nou meer plekken waren waar het echt mag.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:02

Ik heb zelf een bordercollie van 1,5 jr en die loopt eigenlijk altijd los.
Af en toe als we met een groep gaan buitenrijden gaat ze ook mee.
Ze loopt of naast me of achter mijn paard alsof ze tegen me paard wil zeggen van loop maar ik zorg wel dat je niks gebeurt Lovers

Mijn hond heeft vaak ook geen oog voor andere honden. in ieder geval zeker niet als ze ergens mee bezig is.

Echt een superdiertje Haha! Pling Pling

Sommige honden moeten idd wel aan de lijn lopen vind ik voornamelijk degene die niet goed luisteren of die agressief reageren op andere honden.

Laatst ging ik met mijn paard en hond wandelen en mijn ex-bijrijdster en toen kwamen we langs een boerderij met een mooie doberman. Alleen luisterde hij niet zo goed en kwam ons op een gegeven moment achterna waardoor hij een zeer drukke weg over moest steken en een paar keer bijna onder een auto zat Boos!
En die eigenaar kwam em in 1e instantie niet eens zelf halen Boos!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:03

Het is een soort van onuitgesproken etiquete dat je een loslopende hond aanlijnd als je een aangelijnde hond tegen komt. Of op zijn minst aan de voet laat volgen. Jouw hond kan in jouw ogen geen aanleiding ergens toe geven, blijkbaar is dat wel bij de andere eigenaar én hond zo. En wat is het voor moeite om jouw hond die paar tellen bij je te roepen?
Onze honden liepen ook altijd los behalve als we iemand tegen kwamen met een aangelijnde hond. En ja, dat heeft wel eens een boete opgeleverd. Onze huidige puber tijdelijk steeds minder omdat ie trossen bananen in zijn oren heeft zitten. Dan heeft ie dus pech en wordt zijn vrijheid (tijdelijk) ingeperkt tot hij laat zien dat hij wel luistert en komt als hij wordt geroepen.
Regels in Nederland zijn simpel: aanlijnen behalve als aangegeven wordt dat de hond los mag (meestal gore en gevaarlijke rotveldjes).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:41

x_Marr schreef:
Maar nu heb je het over 2 verschillende dingen HardcoreLady, wandelen is niet hetzelfde als fietsen Verward

Als katten nou ook al niet meer los zouden mogen rondlopen
Kun je dus netzogoed alle dieren opsluiten Scheve mond

Bi ons is het trouwens op een veld ook eigenlijk verplicht om je hond aan te lijnen, terwijl daar geen mens eigenlijk rondloopt, iig niet zonder hond, dus tja, als er nou meer plekken waren waar het echt mag.

Ik reageer op wat zij zecht.
Citaat:
Ik had net weer een aanvaring met iemand een flat verder op. (voor de 2de keer) Ik ging net om acht uur een rondje doen en dat doe ik eignelijk altijd op de fiets. Rij ik langs die flat en komt net dat grietje naar beneden met haar hond (american bull terrier of zo) Zij heeft hem altijd aan de lijn en mijn hond loopt zowat naast mij op 20 meter afstand van haar en haar hond.
Die hond begint te trekken en te bleren alsof zijn leven ervan afhangt. Zegt ze tegen mij " lijn je hond nou eens aan, ik bel echt de volgende keer de politie"
Zij heeft dat beest totaal niet onder controle en hij trekt haar zowat omver, Lucas die kijkt niet eens naar die hond. Waar maak je je dan druk om vraag ik mij af. Als ik hem aan een lijntje had gehad, dan zou hij ook zo hysterisch hebben gedaan volgens mij.

Ja, sommige honden reageren dus hysterischer op een hond die los met de fiets mee loopt/rent, dan wanneer de hond aan die riem zou lopen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:09

Gek zeg ik wist niet dat ze dat zo goed doorhadden, wel of geen riem.

Ik laat mijn hond inderdaad wel naast lopen of gaan zitten als ik langs iemand loop of de ander loopt langs ons. Wat ik wel vervelend vind is dat mensen hun hond lekker los laten scharrelen, en dan van mij verwachten dat ik mijne aanlijn (toen nog pup en dus even alle honden begroetende) immers die van hun bijt. Kijk dan zeg ik hou hem aan de riem, want een aangelijnde hond betekend voor mij de jongste aanlijnen en de oudste laten volgen, om problemen te voorkomen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:12

ik liep vanmiddag met de honden 1 los en 1 vast.
en ik kom 2 van die kleine witte terrieren tegen en zie aan mijn hond dat het 2 mannetjes zijn, ze heeft het niet zo op vrouwtjes en negeert ze dan totaal maar mannetjes wil ze wel mee spelen (bitchie) maargoed die vrouw had die 2 hondjes vast en in paniek tenminste paniek, ze zei wil jij je hond ff vasthouden, ik zeg nou ze doet niks hoor en wil alleen spelen, maar ik hou der wel ff bij me (met een diepe zucht) roep ik me hond en komt netjes naar me toe.

ik had echt zoiets van mens mens mens mogen honden niet meer met elkaar spelen ofzo?? ze heeft geen enge ziektes hoor.
die vrouw keek naar me hond alsof ie onder de schimmel zat.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:16

Een hond aan de lijn is ondergeschikt, daarom als ik mijn pup wil laten spelen, klik ik hem los (als de andere ook los zijn).

Mijn vorige hond liep altijd los en ging altijd goed. Die luisterde goed en was niet vervelend naar andere honden. Meerdere keren politie tegen gekomen en die gaven hem een aai over zijn bol en liepen door. Je krijgt echt niet meteen een boete hoor Knipoog
Met mijn pup oefen ik dit ook. Maar wel zo, dat niemand anders er last van heeft. Want hij vind kleine kinderen helemaal geweldig, alleen niet alle moeders vinden dat leuk Clown

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:40

Nee, die van ons komen alleen los in gebieden waar geen auto's etc. zijn dus echt gebieden waar alleen maare fietsers en wandelaars komen. Als andere mensen hun honden in het dorp los hebben lopen en je hebt er geen last van heb ik daar totaal geen problemen mee, veroorzaken de dieren wel overlast dan is het een ander verhal natuurlijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:20

Cayenne schreef:
Je moet je hond inderdaad gewoon aan de lijn hebben, behalve op plekken waar ze los mogen. Jij zit dus fout in dit geval en je kunt er een flinke boete voor krijgen.
Bovendien is het nog gevaarlijk ook. Je kunt wel zeggen dat je hond onder controle is, maar voor het verkeer en andere mensen kan het heel vervelend zijn dat jij je hond los laat lopen.

Ik vind het in ieder geval buitengewoon irritant dat mensen hun hond altijd en overal laten los lopen, en bovenal enorm smerig.

Beste Cayenne, weleens uitgezocht waar honden dan los mogen lopen? Nergens, niet in de bebouwdekom, niet buiten de bebouwdekom, niet in het bos en eigenlijk ook niet op het strand. Oh ja dat ene slecht afgezette strookje gras vol poep van andere honden langs de drukke weg, daar wel ja. Maar daar kun je je hond niet met goed fatsoen loslaten want hij vliegt er zo de weg op.....
Het is dus niet zo wonderlijk dat hondenbezitters massaal de regels aan de laars lappen. Honden hebben we al honderden jaren en ik snap niet hoe de anti honden lobby het voor elkaar gekregen heeft elke hond met een beetje een leuk leven tot vogelvrij te verklaren. Hoe kan het toch dat we al honderden jaren honden in onze gemeenschap hebben en een groot gedeelte van al die mensen totaal intollerant naar honden geworden zijn. Ik begrijp daar dus niks van....
Ik hou niet van brommers zullen we die ook maar verbieden, want ze stinken en maken herrie. Ik hou trouwens ook niet van kinderen, met hun geschreeuw en plakhandjes. Voor je het weet steken ze zomaar voor je auto over. Kei gevaarlijk zijn ze, maar we moeten er wel rekening mee houden.

Laten we nou eens gewoon aardig naar elkaar zijn, leven en laten leven, respect hebben voor wat een ander doet en wil. Een beetje genuanceerd denken.... Niet meteen met het vingertje van de wet dreigen.

Ik heb er nog een leuk stukkie over geschreven onlangs: http://calle-ocho.blogspot.com/2008/02/boswachter.html

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:23

@Mrie, bij ons in het dorp bijvoorbeeld is een enorm groot veld (met meertje) waar de honden gewoon los mogen. In de zomer vind je daar zelfs hele groepen honden die daar tegelijkertijd aan het zwemmen zijn.
Ze zijn er echt wel, maar je moet er wel moeite voor doen om die veldjes te vinden. Ik kan er hier zo al 6 opnoemen in de buurt.
En dat zijn echt geen zielige stukjes berm hoor. Mijn witte herder kon op die veldjes echt een sprint trekken zodat zijn tong uit zijn bek hing Haha! Mijn complete hond was dan uit beeld verdwenen.

Even je best doen, en je komt al een heel eind. Vraag anders eens bij de gemeente naar de mogelijkheden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:29

Ik weet niet of je trots moet zijn op zo'n stuk. Een hond los laten lopen in het bos of natuurgebied waar vooral veel jonge dieren zijn kan ik me ook dood aan ergeren. Voorals als je weer een hert voorbij je huis ziet lopen op 3 poten...

Dan maar even op de fiets met je hond aan de lijn hoor en als je het er niet voor over hebt: gewoon een knuffeltje aanschaffen Haha!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:33

Nou moet ik er wel bij zeggen dat er bij ons op die grote velden voor de rest niet meer wild loopt dan een paar hazen hoor Haha!
Mijn hond ging ook mee naast de fiets Ja Zo kwam hij ook aan zijn beweging en het is nog goed voor ze ook.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:35

Ik bedoelde met het stuk, het artikel waar mri naar verwijst Haha!