ervaringen friese stabij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kathmandu

Re: ervaringen friese stabij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:47

Ik lees hier ook dat sommige erg dominant zijn! De mijne is dat juist helemaal niet, hij wacht altijd af en bijt enkel van zich af als de ander wat dominant doet. Ik heb hem dan ook heel veel met anderen laten spelen toen hij jong was etc, omdat ik graag een hond wilde die sociaal was en niet al bij het zien van een andere hond bromt etc.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:37

Wij hebben er thuis een, hij is niet helemaal raszuiver maar scheelt niet veel.
Hij is in 1 woord geweldig, ben helemaal verliefd op het ras. Karaktereigenschappen trekken me aan en ik vind ze erg mooi.
Het is dat ik nu op een flat woon (en daar vind ik het geen honden voor mits je erg veel thuis bent om met ze te gaan wandelen) maar zodra we in een 'normaal' huis wonen ......

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:05

Ik heb een Friese Stabij van 5 jaar. Het is een gecastereerde reu. Binnen lekker rustig en buiten waar het mag en kan vol energie genietend bezig zijn.
Ik heb met Tibbe tot zijn vierde jaar cursus gevolgd waaronder ook behendigheid. Het is geen allemansvriend, hij moet je vertrouwen. En als hij daarvoor de kans krijgt is hij je alle beste vriend en doet hij echt alles wat je maar wilt.
Met mijn konijnen en kippen gaat het super goed. Hij kan heerlijk op het gras liggen terwijl de kuikentjes over zijn staart heen lopen. Ook de jonge konijntjes in zijn mand waar hij bij lag, vond hij geen enkele probleem hij likte ze lief schoon. Lachen
Ik zou nooit meer een ander ras willen dan de Stabij. Echt een ontzettend mooi ras!

Dit ras wordt (terecht) steeds populairder. Kijk dus uit waar je een pupje uitzoekt! Op marktplaats vind je steeds meer door gefokte geen ras echte stabij's. Vooral met de border collie worden ze helaas vaak gefokt..

Kijk daarom op de site van www.nvsw.nl Dan weet je zeker dat je een gezonde raszuivere stabij pup neemt. Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:26

dank je wel annelou!
een collegaatje heeft een friese stabij, raszuiver met paspoort en wil met haar gaan fokken. ook daar komt een raszuivere fokreu op. als zij dan een nestje krijgt mag ik er daar 1 uitzoeken, dus dat komt wel goed!

hoe zit het met de dominatie? hoor dat toch meerdere keren terug komen.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:40

benangelique schreef:
dank je wel annelou!
een collegaatje heeft een friese stabij, raszuiver met paspoort en wil met haar gaan fokken. ook daar komt een raszuivere fokreu op. als zij dan een nestje krijgt mag ik er daar 1 uitzoeken, dus dat komt wel goed!

hoe zit het met de dominatie? hoor dat toch meerdere keren terug komen.

Heel fijn als je via een collega een pupje mag uitzoeken! Lachen

Tibbe was een pupje die als eerste na je toe kwam, in vergelijking met zijn andere 2 broers was hij veel dominanter.
Als puber was hij ook vrij dominant waardoor je echt zeer consequent moet zijn. Tegen over andere reuen was hij voor de casteratie zeer dominant. Na de casteratie is dit veel beter geworden. Hij weet nu zijn grenzen en heeft hier mee om leren gaan.
Maar mijn volgende hond wordt wel een teefje. Omdat Tibbe veel beter kan opschieten met teefjes. En teefjes mij eigenlijk meer aantrekken qua mindere mate van dominatie. Maar dat is persoonlijk. Lachen

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:21

Wij hebben een geholpen reutje en een geholpen teefje.
Beide niet raszuiver maar toch ontzettend mooi en schatten van honden!
De reu hebben we als pup niet gehad, maar overgenomen van een ander gezin die problemen hadden.
Eigenlijk hier precies hetzelfde als bij Tibbe. Oa zijn dominantie was een reden voor de castratie. En het feit dat we liever geen puppy's hadden. Clown

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 09:16

@Sani; zit er veel verschil tussen de gehoorzaamheid van teef en reu? ik heb zelf alleen ervaring met reuen, maar ik begrijp van diverse mensen hier en die ik spreek dat teefjes toch volgzamer zijn en beter onder appel staan. klopt dat?

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:42

Tsja, reutjes zijn toch in de tijd van loopse teefjes niet altijd even voorspelbaar...

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:30

Ik kan het eigenlijk niet vergelijken bij onze honden, puur omdat we de reu de eerste 8 maanden niet in huis hebben gehad. We zijn niet met hem naar hondencurcus geweest, op dat moment was hij te dominant en eigenlijk bijna verwilderd( zijn vorige eigenaren hielden hem bijna 24/7 in bench en liepen nooit een eind ( los ) met hem ).
Met het teefje hebben wij wel hondencursus gevolgd en zij is idd enorm gehoorzaam en volgzaam.
De reu niet dus, maar dit is tevens te wijten aan het feit dat hij gewoon een stuk van onze opvoeding mist.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 01:52

Die van ons is geweldig Clown
Het zijn boederij honden en hebben wel af en toe een flinke wandeling nodig Ja kan me voorstellen dat ze zich wel snel gaan vervelen.
Onze hond is ideaal, hij kan de hele dag alleen zijn, luisterd goed en is ook intelligent en kent nu hij 9 is alle oefeningen nog die hij op puppycrusus leerde!
Onze is wel dominant, en kan dan ook heel sterk zijn als er een andere reu langs komt, en veel blaffen omdat hij erg waaks is.
Als je een pup mag uitzoeken komt dat wel goed, het hondje wat meteen of je af komt is het dominanst, maar neem niet een pup dat wegkruipt, want die blijft bang Scheve mond Als hij toch erg dominant is zou je hem kunnen laten castreren hoewel dit bijna alleen helpt tegen het sexuele gedrag en verder niet veel verandert, anders dan bij paarden!
Als hij weet dat jij de baas bent heb je er nauwelijks last van denk ik.

Ik denk dat als je een tuin hebt en met de hondgaat cursussen dat het helemaal goed komt,

reneefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:44

ik ben in het bezit van een friese stabijna Tong uitsteken (kruising).
erg lief dier, voor kinderen en andere honden.

het is een stoere woef (vindtie zelf) die ook op zijn tijd van kroelen houdt Lachen

wel is het een druk kereltje, die veel beweging en aandacht vraagt Lachen fietsen, meerennen naast de skates, lange wandelen, balletjes en stokken...alles is leuk!

wat ik wel nadelig vind aan een stabij is het constant jagen! eenden, vogels, konijnen, hazen, vossen, katten en muizen... die zijn allemaal niet hun leven zeker met mijn woef in de buurt.

voorderest is het een heerlijke hond Haha!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:54

ik heb ook een friese stabij, wel een halve de andere helft is border collie.
maar een super hond echt een slijmbal,het is allemans vriend.
ze is wel een beetje dominant, maar nu ze ouder word word dat al een stuk minder, ze is 10.
voor de rest een super hond, en ja het is een jachthond, maar je kan ze zelf zo gek maken als je wil.
onze katten doet ze geen vlieg kwaad.
maar buiten nu ook niet meer maar eerst wel.

verder een super hond heeft nog nooit wat gesloopt als enige trouwens van alle honden die we hebben gehad.

Annelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:56

reneefleur schreef:
wat ik wel nadelig vind aan een stabij is het constant jagen! eenden, vogels, konijnen, hazen, vossen, katten en muizen... die zijn allemaal niet hun leven zeker met mijn woef in de buurt.

Net hoe je hond opvoed vind ik. Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:00

onze friese stabij heeft totaal geen jachtinstinct ; ze kijkt niet om naar ons konijn ; kun je gewoon los laten lopen gaat ze er alleen rondjes omheen rennen ; mollen graven doet ze ook niet ; zwemmen doet ze niet:P

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:56

bo heeft zelfs jachttraining gehd, maar een dooie eend wou hij niet oppakken *LOL*
Hj graaft wel veel, vind ie super! logisch, mollenvangers achtergrond Clown Als er een konijn bijschiet rent er een stukje achteraan e dan haakt ie af Tong uitsteken

stabij's kunnen heel gek zijn op water, Tong uitsteken

reneefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:45

Annelou schreef:
reneefleur schreef:

Net hoe je hond opvoed vind ik. Knipoog

Helaas hebben we hem pas kregen met 2 jaar...
Het jagen zat er al dusdanig in, dat is er nauwelijks uit te krijgen.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:29

Ik vindt het heerlijke honden! Ik heb er zelf geen gehad maar twee vriendinnen van mij wel, waar ik best vaak kom. De honden zijn heel lief met kinderen en houden ook heel erg van knuffelen! Veel blaffen doen ze niet echt. Eén hond kan niet goed met konijnen enzo omgaan maar als je ze ermee opvoed moet dat ook prima gaan. Ik zou er zeker voor kiezen! Lachen

Annelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:36

Yucome schreef:
Ik vindt het heerlijke honden! Ik heb er zelf geen gehad maar twee vriendinnen van mij wel, waar ik best vaak kom. De honden zijn heel lief met kinderen en houden ook heel erg van knuffelen! Veel blaffen doen ze niet echt. Eén hond kan niet goed met konijnen enzo omgaan maar als je ze ermee opvoed moet dat ook prima gaan. Ik zou er zeker voor kiezen! Lachen

Toen de konijnen kwamen was Tibbe 2 jaar. Het was in het begin ontzettend wennen voor hem, want de aandacht ging ook naar de konijntjes en daar kwam jaloersheid naar boven. Met veel geduld en rustige omgang is dit het resultaat: Lachen

Afbeelding

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:38

kijk! dat zijn fijne berichten! er lopen hier 3 konijnen in de tuin en ik wil wel dat ze lekker los kunnen blijven lopen, ook als er een hond is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:40

Wij hebben een friese stabij. Super lieve, goed waakse hond.
200% betrouwbaar bij de kids. Ik durf mijn hand voor hem in het vuur te steken.
Naar andere honden is hij wel dominant.
Een eventuele volgende hond wordt weer een stabij!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:42

benangelique schreef:
kijk! dat zijn fijne berichten! er lopen hier 3 konijnen in de tuin en ik wil wel dat ze lekker los kunnen blijven lopen, ook als er een hond is.

uhm Bloos .....met konijnen sta ik niet voor onze hond in. Die maakt hij echt af...Helaas heeft hij dat een keer gedaan

Annelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:43

benangelique schreef:

Als het je gelukt is, is er geen mooier gezicht dan je Stabij met je konijn rond zien lopen in de tuin. Lachen
Ik vind dat altijd zo mooi om te zien als de kippen en het konijn los scharreleren door de tuin en Tibbe ligt er heerlijk ontspannen bij. Hij heeft geleerd tot hoe ver hij kan gaan met spelen. Ik ben nou zo ver dat ik er niet bij hoef te blijven als ze allemaal buiten los zijn, ik vertrouw hem 100%. Het konijn is zo slim en veel sneller, als Tibbe hem even wil uitdagen voor een spelletje. Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:46

zou hond en nijn inderdaad de eerste tijd niet alleen laten, tot het vertrouwen inderdaad optimaal is.
hebben jullie nog tips voor een goede fokker? moet anders op mijn collegaatje wachten en dat kan natuurlijk nog wel even duren....

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:00

Onze hond Randy is een halve Stabij. Heerlijk dier, ontzettend gericht op ons en luistert heel goed. Hij houdt van lekker rennen, wandelen, zwemmen, stokken gooien enz als hij maar aandacht krijgt! Hij gaat ook prima met andere honden en was erg makkelijk op te voeden. Zijn vacht vraagt weinig tot geen onderhoud en qua maat is ie prima,niet te groot maar ook zeker niet klein Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:25

Megan_ schreef:
Onze hond Randy is een halve Stabij. Heerlijk dier, ontzettend gericht op ons en luistert heel goed. Hij houdt van lekker rennen, wandelen, zwemmen, stokken gooien enz als hij maar aandacht krijgt! Hij gaat ook prima met andere honden en was erg makkelijk op te voeden. Zijn vacht vraagt weinig tot geen onderhoud en qua maat is ie prima,niet te groot maar ook zeker niet klein Lachen

ik heb ook een half stabij x border collie

een mega lieve hond. ze is wel onderdaning maar kan met alles overweg. katten,konijnen,paarden,onder honden. ze gaat vaak mee op bosrit, naar het stand. ze luisterd goed. ik doe behendigheid met haar. ze wil echt voor je werken. neem haar mee naar school in de trein en bus. ze loopt altijd los mee.

gewoon een geweldige hond zou er zo 1 bij nemen