Wat kittenvragen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat kittenvragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:46

Mist schreef:
Daar gaat het niet om- Wuis zegt toch niet dat ze niet gezond zullen zijn ?

Omdat ze het over enten, chippen, ontwormen etc had gaf ik de noemer 'gezond'er aan, tevens meepratend met de reactie's van de anderen die een probleemloos kitten van een marktplaats hebben gehaald.
Probleemloos is meer het woord denk ik.
En de discussies de asiels zitten nokkievol en broodfokkers ontmoedigen...doe je helaas denk ik weinig aan.......

Dr zijn nog steeds mensen die niet de verantwoording kunnen nemen voor de voortplanting van hun huisdier, maar was dat in de jaren 70-80 ook niet al het geval?
Moeten ze sterrilisatie goedkoper maken......Maar goed dit is off topic.

Redrumfox schreef:
Dan is het toch juist goed dat die kittens ergens terecht komen? Vind je het gek dat de asielen dan volzitten als iedereen elkaar gaat afraden om een kitten uit een pretnest te nemen?

Zit ook wel wat in.....

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:06

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:43

Ben blij dat de kittens nog even wegblijven ! hebben wij eindelijk de gelegenheid om de hokken een tijdje leeg te laten staan en meerdere malen te ontsmetten.

Het opvoedkundig aspect ligt er in dat kittens bij het asiel afgeven niet kosteloos is. Bij ons moeten ze de riante som van 12.50euro betalen per kitten.

en honderden euro's per kitten ???? waar haal je dat vandaan ? bij ons kost een kitten, meerdere malen ontvlooit, ontwormd, gechipped en 2x geent 50euro. Probeer dat eens prive voor elkaar te krijgen !

De eerste nestjes die op marktplaats staan zullen idd snel weg zijn, maar aangezien deze mensen niets bij leren volgt het 2e nestje van het seizoen al snell, deze komen dan meestal rond augustus, wanneer de ellende op volle gang is en wij met onze handen in het haar zitten, benches opgestapeld zelfs bij alle vrijwilligers. Die mensen krijgen ze dan ook niet meer "aan de man" op marktplaats.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:53

Ik had het over cattery's. Daar kosten ze zo'n 300 per stuk als het niet meer is. Knipoog Asiel is hier €85,- en dan zijn ze gecastreerd/gesteriliseerd, geënt en ontwormt. Maar goed: daar zijn nu geen kittens te bekennen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:13

Ik wil toch nog graag even een opmerking maken over de kosten van kittens. Het nest dat ik samen met de mamapoes heb opgevangen en geholpen heeft mij in totaal meer dan 1000 euro gekost. Bij deze kosten zaten 5 coctailentingen, 2 x 5 ontwormingen en ontvlooiingen, een castratie, 8 antibioticabehandelingen en 5 dagen verblijf bij mijn dierenarts. Ik ben vast nog heel veel kosten vergeten en heb daarbij alles tegen kostprijs gekregen van de dierenarts, omdat het om een opvangnest ging. Als ik de antibiotica weglaat, kom ik op een kostprijs van ongeveer 250 euro inclusief castratie per kat. Cattery's verdien dus niet belachelijk veel op een kitten en deze kosten is iemand ook kwijt bij een gratis kitten. Een kitten uit het asiel is uiteindelijk dus veel goedkoper. Als je één of twee maanden wacht zijn er weer volop kittens.
Ik ga hier geen oordeel geven over pretnestjes, maar ik ben inmiddels wel de personen zat die een aantal katten aanschaffen en deze dieren laten voortproduceren, zodat ze altijd verzekerd zijn van gratis muizenvangers. In mijn omgeving heb ik nu de moederpoes laten castreren die altijd drie nestjes per jaar in mijn tuin kreeg en waarvan ik regelmatig dode kittens aantrof in mijn tuin of op de straat. De kattenpopulatie is nu flink uitgedunt, doordat de niesziekte een heleboel slachtoffers heeft gemaakt. Als je zelf vier katten hebt is de aanblik van een dood kitten tijdens het schoffelen niet bepaald prettig.
Ik vind het erg naief om te zeggen dat je dan juist een kitten van marktplaats of een pretnest moet nemen om te voorkomen dat de asiels vol raken. Blijkbaar is dan het principe van marktwerking nog niet helemaal doorgedrongen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:18

Amen Afgod

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:31

Ach dat is jouw mening: ik neem in ieder geval een kitten uit een pretnest en ik vind dat ik daarmee júist iets goeds doe. Ik heb eerder al aangegeven waarom. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:28

Chiqa schreef:
Wuis schreef:
Als ik jou was zou ik zéker geen kitten van marktplaats nemen, maar een uit een (goed) asiel..

Heb mijn katten net als meerdere mensen hier in dit topic ook van marktplaats, kerngezonde dieren dus ik vind je opmerking niet echt zinvol....

Ik word hier echt zo mooi van he, ongelovelijk.... WAAR zeg ik dat dat kittens van MP ongezond zijn? Er zijn hier dus alweer verschillende mensen die dat suggereren, maar ik zeg dat dus duidelijk NIET.

Waarom ik er tegen ben om een kitten van MP te nemen heeft de volgende reden:

ER IS EEN GODSGIGANTISCH OVERSCHOT AAN HTK KATTEN.

Neem je een van MP, dan denken die mensen: Mooi, ik raak mn kittens wel kwijt. Dus ik hoef mn poes ook niet te laten steriliseren. En zo werken ze cónstant aan het overschot mee.
En dat terwijl de asiels volzitten. Ik kan nu al depressief en kotsmisselijk raken bij de gedachte wat voor gigantische hoeveelheid kittens wij straks in het voorjaar weer binnen krijgen in het asiel. Vrijwel IEDERE stagiaire, medewerker en vrijwilliger heeft nesten vol kittens in de pleeg, thuis. Sommige zelfs van één dag oud!

En er blijven maar nesten binnenkomen. Zieke, mismaakte kittens zijn eerder regel dan uitzondering. En ze komen ook niet via de normale weg binnen hoor. Nee, ze worden gevonden in putten en vuilcontainers. En waarom? Omdat er zo'n overschot is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mensen, aub CASTREER katten en neem GEEN kittens van MP, want je werkt het overschot zo alleen maar in de hand! Alléén wanneer die MP mensen hun kittens niet kwijt kunnen, krijgen ze misschien een keer het besef van een castratie van hun kat!

Ik kan hier echt ontzettend verdrietig en tegelijkertijd woedend om worden, dat mensen dit niet doorhebben.

ZUCHT.

Edit: Ik antwoord direct ook maar even waarom ik dan niet tegen het fokken van raskatten ben, anders krijg je daar weer gezeik over.
Raskatten worden getest op gezondheid en ziektes. De gegevens worden vakkundig bijgehouden. Bij pretnesten is dit NIET het geval.

Tot slot nog de mededeling dat je met een asielkat of kitten veel goedkoper uit bent dan met een MP kat of kitten. Chip, entingen, ontwormen, ontvlooien, castratie/sterilisatie zit allemaal BIJ DE PRIJS IN!!
Bij een MP kitten NIET. En ben je dus veel duurder uit.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:34

Op een bepaalde manier heb je me nu wel aardig overtuigt om voor een asiel kitten te gaan. Maar goed: de asiels hier in de buurt hebben geen kittens of dragende poezen. Na jah, het heeft voorlopig ook geen haast aangezien de verbouwing nog niet klaar is. Hopelijk zijn ze er tegen die tijd wel. Anders kiezen we wel voor een pretnestkitten aangezien het niet goed uitkomt als we over een maand met een jonkie zitten. Nu is mijn moeder namelijk nog de hele dagen thuis dus kan ze een beetje peilen of het wel goed gaat met de andere katten. Knipoog
Hopelijk kan ik je toch een beetje geruststellen met het feit dat ze in ieder geval gesteriliseerd wordt zodra ze daar oud genoeg voor is, net zoals iedere andere kat die ooit in dit huis geleeft heeft. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:39

Redrumfox schreef:
Op een bepaalde manier heb je me nu wel aardig overtuigt om voor een asiel kitten te gaan.

Met deze uitspraak maak je me heel blij. OK dan!

Citaat:
Maar goed: de asiels hier in de buurt hebben geen kittens of dragende poezen.

Gelukkig niet nee, het is te hopen dat die ellende dit jaar zo laat mogelijk begint. Haha!

Citaat:
Hopelijk kan ik je toch een beetje geruststellen met het feit dat ze in ieder geval gesteriliseerd wordt zodra ze daar oud genoeg voor is, net zoals iedere andere kat die ooit in dit huis geleeft heeft. Lachen

Ja, maar diegene waar jij je kitten van neemt, help je op die manier wel mee om zijn kittens kwijt te raken. Met als gevolg dat hij denk 'oh, ik raak ze wel kwijt, wat een onzin dus om mijn poes te laten steriliseren'.
In principe steun jij het overschot aan htk katten door een kitten uit een pretnest te nemen.

En dus moeten wij weer flessenkittens af maken, simpelweg omdat het niet te doen is om 8 nesten per pleeggezin onder te brengen (tenzij het een supermens betreft die een paar weken zonder slaap kan). Er zijn simpelweg niet genoeg adressen om de kittens onder te brengen, door het enorme overschot.
En reken maar dat dat hartverscheurend is, om nesten gezonde flessenkittens af te moeten spuiten. Daar sta je jankend bij en heb je nachtmerries van. Maarja, het kan niet anders! Asiels doen al zó veel om het overschot katten tegen te gaan, het enige wat de medewerkers nu nog kunnen doen is kennis overbrengen, kennis overbrengen en kennis overbrengen!
En misschien dat men dan éindelijk eens gaat beseffen dat het niet verstandig is om pretnesten te fokken óf hier kittens van te nemen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:21

Ik snap 'm, ik moet er inderdaad niet aan denken dat zo'n jong beestje zo snel het leven kwijt raakt. Maar zoals ik al zei: ik ga de asiels hier in de buurt in de gaten houden (kan ook wel even bellen trouwens, misschien dat ze me kunnen terugbellen als ze iets hebben) maar als het te lang duurt dan gaan we toch voor een pretnestkitten. Gewoon omdat het anders niet goed uitkomt en dat is ook niet eerlijk voor het beestje. Ze moet niet in het begin lang alleen zijn, zeker omdat we ook nog 2 andere donders hebben die haar gaan zitten etteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:04

Wuis schreef:
Ik word hier echt zo mooi van he, ongelovelijk.... WAAR zeg ik dat dat kittens van MP ongezond zijn?

Als je even rustig gelezen had had ik mn opmerking namelijk al bijgesteld Knipoog

Ff rustig dame,
Chiqa schreef:
Probleemloos is meer het woord denk ik.

Redrumfox schreef:
Ik ga vanavond even bellen.

Heel veel plezier met je nieuwe katje, ben benieuwd naar foto's en idd ik denk
dat je een goed gebaar maakt door dit katje af te nemen, pretnest of niet!

Redrumfox schreef:
Dan is het toch juist goed dat die kittens ergens terecht komen? Vind je het gek dat de asielen dan volzitten als iedereen elkaar gaat afraden om een kitten uit een pretnest te nemen?

Amen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:17

Misschien wil je tijdens het hoogseizoen eens een weekendje meedraaien Chiqa ? Dan kun je meehelpen beslissen welke kittens de minste kans hebben om geplaatst te worden, of te jong zijn, en we dood moeten spuiten- restantjes van pretnestjes meestal, soms gebracht, soms ergens uit een kliko opgevist, maar meestal de impopulaire kleuren (want ja, de mooie staalgrijze, rode of wiskaspoesjes zijn zo weg he Knipoog ) zoals zwart of saai getijgerd. Misschien dat dan je ogen eens open gaan Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:26

@Chiqa: Zoals in mijn reactie te lezen was was jij niet de enige die dat suggereerde. Lachen

Mist schreef:
Misschien wil je tijdens het hoogseizoen eens een weekendje meedraaien Chiqa ? Dan kun je meehelpen beslissen welke kittens de minste kans hebben om geplaatst te worden, of te jong zijn, en we dood moeten spuiten- restantjes van pretnestjes meestal, soms gebracht, soms ergens uit een kliko opgevist, maar meestal de impopulaire kleuren (want ja, de mooie staalgrijze, rode of wiskaspoesjes zijn zo weg he Knipoog ) zoals zwart of saai getijgerd. Misschien dat dan je ogen eens open gaan Boos!

Afgod

Zwart loopt altijd moeilijk inderdaad...

Chiqa, snap je nou werkelijk niet hoe de vork in de steel zit, of wil je het gewoon niet zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:33

Wuis schreef:
Chiqa, snap je nou werkelijk niet hoe de vork in de steel zit, of wil je het gewoon niet zien?

Ik snap het juist heel goed Lachen Vertellen jullie mij dan eens wat er met al die kittens moet gebeuren die op marktplaats staan en in de supermarkten hangen? Graag een concreet antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:36

Dat zal ik je vertellen. Die moeten helemaal niet geboren worden, want de baasjes moeten hun katten laten castreren. Maar zolang mensen de kittens adopteren, gaan die mensen hun katten niet laten castreren. Zonde van het geld toch, als je de kittens wel kwijtraakt?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:36

Daar loop ik dus ook tegenaan Chiqa, het zal wel goed zijn voor de volgende nesten (mensen openen dan hun ogen en zien dat het niet goed is om zomaar wat raak te fokken) maar de kittens van nu kunnen dan helemaal nergens meer terecht. En juist déze kittens zullen dan in de kliko belanden of verdronken worden. Ookal helpt het voor de volgende nesten, iedere kitten is er 1. Het loopt nu allemaal in een cirkeltje maar als je die cirkel doorbreekt dan zal het in het begin alleen maar erger zijn. Daarna gaat het dan (hoop je..) beter maar het heeft dan wel een hoop kittens de kop gekost terwijl ze ook gewoon geplaatst hadden kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:39

Tja, het is hard, maar het is beter als díe kittens in de kliko belanden en die mensen daardoor inzien dat ze verkeerd bezig zijn, dan dat de kittens van mensen die wéten hoe te handelen in de kliko belanden.

Het leven is hard.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:45

Ik kwam zojuist op marktplaats advertenties tegen van iemand hier uit de buurt die voor zwerfkatten uit Kreta een nieuw huisje in Nederland zoekt. Dit zijn vaak wel katten met gebreken (doof, blind, mist een stuk staart etc.) maar juist daardoor doet het me wel wat. Dit zijn vaak geen kittens meer, dus mijn vraag: zou het goed gaan met onze kat van 1½ en poes van 3 jaar? Ik ben bang dat ze een oudere kat niet zullen accepteren en besluiten de hort op te gaan. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:49

Wuis schreef:
Tja, het is hard, maar het is beter als díe kittens in de kliko belanden

En dat werkt in een asiel.

Wuis schreef:
Die moeten helemaal niet geboren worden, want de baasjes moeten hun katten laten castreren.

Dat is een beter antwoord, helaas een utopie, zolang een castratie of sterillisatie bakken met geld blijft kosten zal dit fenomeen blijven bestaan, zoals dit al jaren blijft bestaan.....Helaas.
Dus ga ik dr voor dat de kittens een goed tehuis krijgen, hoe hard het ook klinkt maar mensen hebben liever een jong katje met weinig kosten dan een risicokatje uit een asiel waar je 85 euro voor betaald.
Ik zou het zelf namelijk niet durven gokken de ellende van iemand anders te durven kopen...
Klinkt mss hard, maar als ik een katje van jongs af aan heb weet Ik wat ik hem gevoerd heb en hoe hij verzorgd is.
Dat weet ik niet van een oudere asielkat, en sorrie.....dat kan ik niet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:54

Citaat:
En dat werkt in een asiel.

Zucht. Lieve schat, je leest weer helemaal verkeerd. Haha!

Er staat dat het beter is dat DÍE kittens in de kliko belanden, en daarmee voor eens en voor altijd de ogen van die mensen geopend zijn en ze hun katten laten castreren, dan dat de kittens uit het asiel, van mensen die beseffen hoe de boel in elkaar zit, afgemaakt moeten worden, terwijl die andere mensen dan gewoon maar door gaan!

Snap je nu wat ik bedoel? Natuurlijk is het vreselijk dat er kittens afgemaakt moeten worden. Maar het kan beter zijn dat die van de pretnestjes worden afgemaakt, en de eigenaren omdat ze de katjes niet kwijt konden hun katten laten castreren, dan dat het eindeloos doorgaat op de weg waarop het nu is.

En trouwens, een oudere asielkat is door een heel traject van controle's etc. gegaan hoor. Dus het is echt niet zo dat je niet weet wat je koopt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:58

Ik vind niet dat er kittens voor in de kliko moeten of luguber afgemaakt moeten worden (verdrinken, eletrocuteren en meer van die gekkigheid) om de ogen van de mensen te openen. Dat kan ook op een andere manier. Bijvoorbeeld via de media. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:00

Redrumfox schreef:
Ik vind niet dat er kittens voor in de kliko moeten of luguber afgemaakt moeten worden (verdrinken, eletrocuteren en meer van die gekkigheid) om de ogen van de mensen te openen. Dat kan ook op een andere manier. Bijvoorbeeld via de media. Knipoog

Natuurlijk zou dat niet moeten! Maar het gebeurt! Uit pure onmacht!
Denk je dat wij het leuk vinden om te doen? Absoluut niet! Maar we hebben geen keus!

Maar vertel jíj maar hoe je die MP mensen anders de ogen open krijgt. Je kunt nog zoveel acties op touw zetten en nog zoveel beleefde berichten plaatsen, maar het enige wat je terugkrijgt is een grote mond (áls je al wat terug krijgt)!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:04

Je hebt wel degelijk een keus. Lachen Je hebt je keuze ook al gemaakt: jij vecht ervoor dat mensen geen pretnestjes meer voortbrengen, alleen doe je het in mijn ogen op de verkeerde manier. Door het in de media te brengen en mensen er via bvb internet op attent te maken zal je ze aan het denken zetten. Door de kopers af te raden een kitten uit een pretnest te nemen zal je weinig tot niets bereiken: deze mensen willen gewoon een kitten en denken ''ja hallo, ze zijn al geboren en waar moeten ze anders blijven?''. Ik ben dus van mening dat je de verkeerde doelgroep hebt uitgekozen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:05

Redrumfox schreef:
Je hebt wel degelijk een keus. Lachen Je hebt je keuze ook al gemaakt: jij vecht ervoor dat mensen geen pretnestjes meer voortbrengen, alleen doe je het in mijn ogen op de verkeerde manier. Door het in de media te brengen en mensen er via bvb internet op attent te maken zal je ze aan het denken zetten. Door de kopers af te raden een kitten uit een pretnest te nemen zal je weinig tot niets bereiken: deze mensen willen gewoon een kitten en denken ''ja hallo, ze zijn al geboren en waar moeten ze anders blijven?''. Ik ben dus van mening dat je de verkeerde doelgroep hebt uitgekozen. Knipoog

Geloof me, ik bréng het in de media (jaja, ik doe nog meer hoor dan hier op bokt zitten Knipoog )!

Alleen heeft het weinig zin, dat kleine selectieve groepje die dat doet, zal niets kunnen bereiken aan de mentaliteit van een land met 16 miljoen inwoners.
Daarvoor moeten er veel meer mensen in actie komen.

Dit is ook een mooie site btw:

http://www.gratiskitten.nl

Oja, trouwens nog even een reactie op chiqa, over dat medische; Mocht er nou met een kitten uit het asiel wat mis blijken te zijn, dan heb je voor een bepaalde tijd recht op GRATIS diernartsbehandeling en controles. Met een MP kitten zit je dan al flink in de rekeningen.
Want een kitten kan de ene dag nog zo gezond lijken, de volgende dag kan hij op sterven na dood zijn.