tumor-ratjes :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: tumor-ratjes :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:10

daar zou ik dus aan twijfelen.
ze LIJKEN geen last te hebben,maar dat weet je niet zeker,ze laten echt niet meteen merken als ze pijn hebben.

ik heb mijn laatste ratje laten opereren,die is goed opgeknapt.
helaas overleden aan een oorontsteking die door was geslagen naar t koppie.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:00

Ik zou ook zeker kiezen voor een operatie!
Als ze echt pijn gaan aangeven dan is het al te laat, en zo lang wil je gewoon niet wachten.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:20

In totaal zijn acht van mijn ratten geopereerd bij een goede rattendierenarts en acht keer heeft dit geen enkele complicatie opgeleverd. Goede dierenartsen maken bij ratten gebruik van gasnarcose. Mijn ratjes hebben nooit problemen gehad als gevolg van de narcose en waren binnen één a twee weken weer helemaal de oude. Vrouwtjesratten hebben vaak borsttumoren. Als zij niet gecastreerd worden, is de kans relatief groot dat er een nieuwe borsttumor terug komt. Bij mijn ratten is de tumor na de operatie nooit terug gekomen. Mijn oudste rat is op de leeftijd van 2,5 jaar geopereerd (borsttumor en castratie) en is uiteindelijk 3 jaar en twee maanden geworden.
In het verleden heb ik eenmaal een rat laten castreren bij een onkundige dierenarts (o.a. geen gasnarcose, geen hygiënische werkwijze, etc.) en dat heeft het leven van mijn rat gekost door complicaties kort na de operatie.
Ga bij ratten altijd op zoek naar een kundige dierenarts!
De kosten van de operaties van mijn ratten varieerden trouwens tussen de 75 en de 125 euro.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:02

ik zou het niet weten! maar hopelijk van wel.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:04

Hoe is het eigenlijk afgelopen?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:07

Ja ben ook wel benieuwd.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:11

Turom , is een van de meest voorkomen de ziektes bij ratje , onze rat ( we haden er 2 , maar 1e was al eerder overleden ) had ook een kleine , maar wij hebben toch besloten hem te laten inslapen , want de kans was klein dat het alles zo overleven , en anders vonden we het zielig.
Als ik jouw was , zou ik er goed over denken , hoe oud zijn ze ?
Want als ze al oud is zou ik zeggen , dat je beter kan doen wat voor hun het beste is . Inlaten slapen , moesten wij ook doen , mis mijn lieffiee !! maar hij heeft nu teminste geen pijn meer.. Verdrietig

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:14

Sorry modjes dat ik dit topic omhoog schop maar het is om de mensen op de hoogste te houden hoe de operatie nu eigenlijk verlopen is :

Beide ratjes zijn ondertussen geoppereerd.
Die met de grootste tumor kwam zeer slecht uit narcose en is 2 dagen zeer slecht geweest.
We vreesde echt dat ze ging sterven.
Toen ik haar op een dag pijnstillers in haar mond wou spuiten zag ik dat haar hele keel en mond vol zat met aubiose.
Toen heb ik naar de dierearts gebeld om te vragen wat ik moest doen , dit moest ik met een pincet verwijderen.
Dit is zeer goed gelukt.
Na 2 dagen was ze tamelijk ged opgeknapt , nu huppelt ze weer vrolijk in haar kooi rond.

Het ratje met de kleine tumor is ook geoppereerd.
Ze heeft geen moment haar ogen dich gedaan toen ze bij de dierenarst aan het wachten was op de operatie.
Ze is dus 4 uur wakker geweest.
Ook de narcose was moeilijk want ze weigerde te slapen.
Toen de tumor weggehaalt was, was ze ook ommiddelijk weer wakker en is ze wakker gebleven tot we haar kwamen halen en ze in de ziekenkooi bij ons thuis zat.
Zij was onmiddelijk terug de oude.. had helemaal geen hinder van de operatie en de narcose.

groetjes x