kleine biggetjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: kleine biggetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:48

crossmonster schreef:
Afbeelding

als je de zeug los laat lopen, vreet ze de biggen op Knipoog

onzin, kijk eens naar hoe ze zijn geplaatst: makkelijk veel in 1 ruimte, en de kont naar de wandelgang toe zodat de boer altijd snel en makkelijkkan zien hoe de zeug er voor staat...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:49

Misschien moet jij eens bij wat boeren gaan kijken.
De boer waar ik werk, staan de zeugen andersom.

maar goed, jij weet zoveel van varkens,dat is wel duidelijk

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:58

Wij hebben ons hangbuikzwijntje (ogv even groot) altijd los met bevallen. Ze is heel voorzichtig. Onze grote zeug (landvarken) hebben we wel altijd vast liggen met biggen. Zij is wat lomper en gaat anders op de biggen liggen. Dat van dat opeten heb ik nog nooit meegemaakt en door de jaren heen heb ik heel wat slapeloze nachten varkens helpen bevallen gehad.
Jodium is altijd handig om te doen idd. Even neusje en mondje leeghalen van het slijm dat erin zit.
Ik weet niet of je een warmtelamp in de stal hebt hangen, maar dit kan heel handig zijn voor de kleinste biggetjes die misschien wat zwakker zijn en extra warmte nodig hebben.
Ik vind niet dat je dat soort varkentjes alles te eten kunt geven. Ze kunnen idd alles eten, maar wel met mate. Deze kleine varkens hebben heel erg de neiging om veel te dik te worden en hun leven wordt daar niet leuker op. Omdat ze vaak veel te dik zijn gaan hun ogen dicht zitten en zien ze op den duur niet zoveel meer, met alle irritatie voor die varkens van dien.
Ons varkentje krijgt iedere dag een halve kilo zeugenbrok verdeeld over 2x en doet het daar prima op. Tijdens het hebben van de biggen krijgt ze meer, omdat ze melk moet produceren en de biggen meer van haar eisen.
Ik zou jezelf toch wat meer inlezen over de gewoontes van varkens en hoe ermee om te gaan. Varkens kunnen tijdens de berigheid of dracht en het bevallen erg veranderen in gedrag. Ons varkentje is tijdens de berigheid niet te genieten en bijt iedereen in de kuiten. Onze grote zeug is daarentegen altijd heel aanhankelijk tijdens de berigheid.
Het kleine varkentje duld tijdens de bevalling maar een iemand in haar stal, maar het grote varken vindt meerdere personen helemaal niet erg.
Veel succes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:01

crossmonster schreef:
Misschien moet jij eens bij wat boeren gaan kijken.
De boer waar ik werk, staan de zeugen andersom.

maar goed, jij weet zoveel van varkens,dat is wel duidelijk

waarom zo aanvallend???

ik denk dat ze daar dan schuin staan. in ieder geval kan je hoe dan ook als ze vast staan makkelijker de zeug bekijken dan als ze los rondloopt. zeker als je op grote schaal varkens houdt is dat toch prettiger. en de ruimtebesparing blijft. of ze nou met de kont of kop naar voren staan. zolang ze vast staan is dat gewoon makkelijker voor de boer...

ik zeg niet dat ik veel verstand heb van varkens, maar heb wel een jaar in het bestuur gezeten van een varkensbedrijf van school. daar hebben ze 3 verschillende systemen. juist om te kijken wat het prettigst was. ook 1 waar ze recht naar achter stonden./ die werkte het minst prettig omdat je minder snel een idee had van hoe de zeug er voor stond...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:10

ik zit nu ruim 8 jaar in de varkens, en heb alle verschillende takken ervan gezien, van zaadje tot carbonaatje.
En ik heb ook erg veel bedrijven gezien hiervan.
Feit is dat veel mensen zo blindelings tegen de bioindustrie zijn,maar zich niet verdiepen in de werkelijkheid, vandaar mijn aanvallende houding.
bij de boer waar ik werk hebben we 4 verschillende soorten kraamstallen,
een waar ze allemaal parallel staan, dus recht,met de kont naar achteren.
en ook zijn er afdelingen waar ze met de kop juist tegen de muur aan staan, en de kont naar het gangpad.
weer een ander daar staan ze evenwijdig aan de muur, dus met de kop richting de achterkant van de stal en de kont richting de deur.
en ook een aantal afdelingen waar ze schuin staan , met de kop naar gangpad.

makkelijkste staan ze met de kop naar het gangpad, omdat de zeugen tijdens de zoogperiode ook geent worden.
en de controle op de opname van voer is zo makkelijker te doen.

de nieuwste afdelingen hebben beweegbare vloeren, zodra de zeug gaat staan, dan zakken de vloeren langs de zeug, waardoor de kans kleiner is, dat als de zeug weer gaat liggen, ze op een van de biggen gaat liggen.
doodliggen is nog steeds een groot probleem in de varkenshouderij.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:14

nou schier er ineens een vraag bij mij tebinnen he.
waarom doen de grote bedrijven het niet net zoals de koeien zodra ze geboren zijn meteen de biggen weghalen bij mama.
mamma naar de lacht en de biggen laten groeien met kunstmelk toto ze groot zijn.
als het zo vaak gebeurd dat doodliggen.
waarom doen ze dat dan niet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:15

Wij hebben de zeug ook met het hoofd naar voren. Makkelijker idd met voeren. Nou hebben wij natuurlijk niet veel varkens en kunnen we makkelijk even achter de zeug kijken hoe het met haar gaat. Idd met enten ook makkelijker!
Bij ons staat ie wel schuin omdat je dan meestal gelijk een oog op alle biggen hebt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:18

bedrijf waar ik zit is wel erg groot, momenteel spenen we zo'n 260 biggen per week !
maar elke dag is er meermaals controle op de biggen, vooral de eerste dagen is de kans op doodliggen groot,als de biggen wat ouder zijn snappen ze de clue dat als mams gaat liggen, ze weg moeten wezen,
gipsy, een koe gaat na de bevalling niet meteen naar de slacht Knipoog
maar word daarna weer voor de melk gebruikt.
zeugen gaan ook niet zomaar naar de slacht hoor,
soms heb je goede zeugen die wel 8 jaar op het bedrijf blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:21

gipsyboy schreef:
nou schier er ineens een vraag bij mij tebinnen he.
waarom doen de grote bedrijven het niet net zoals de koeien zodra ze geboren zijn meteen de biggen weghalen bij mama.
mamma naar de lacht en de biggen laten groeien met kunstmelk toto ze groot zijn.
als het zo vaak gebeurd dat doodliggen.
waarom doen ze dat dan niet?

wij hadden inderdaad een mambo, automatisch uknstvoederding voor de biggetjes die te veel waren. dus de sterkste uit een te grote worp werrden weggehaald en naar een kunstmoeder gebracht. dat doen ze ook wel eens gewoon bij een andere moeder... maar bij zo`n kunstmoeder worden ze toch minder sterk was onze ervaring. maar dat ding is pas aan het eind van mijn bestuursperiode gekomen. ik weet niet hoe dta nu gaat...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:26

die word nog niet ingezet, ikenindi, want idd zoals je zelf al zegt, de biggen zijn veel zwakker.
Biggen zijn zowiezo vatbaarder dan kalveren.
wellicht omdat ze in grotere getalen worden gehouden?

Er word op de meeste bedrijven gewerkt met pleegmoeders, zeugen waarvan de biggen gespeend mogen worden , die worden dan verplaatst, en de sterkste biggen worden erbij gelegd. er worden soms enorm grote tomen geboren, vorige week nog een van 24 levend geboren biggen !!
gemiddeld laten we 11 a 12 biggen per zeug liggen, dat is een aantal wat goed grootgebracht kan worden door een zeug met voldoende melk.
het overschot moet dan dus naar een pleegmoeder.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:32

crossmonster schreef:
bedrijf waar ik zit is wel erg groot, momenteel spenen we zo'n 260 biggen per week !
maar elke dag is er meermaals controle op de biggen, vooral de eerste dagen is de kans op doodliggen groot,als de biggen wat ouder zijn snappen ze de clue dat als mams gaat liggen, ze weg moeten wezen,
gipsy, een koe gaat na de bevalling niet meteen naar de slacht Knipoog
maar word daarna weer voor de melk gebruikt.
zeugen gaan ook niet zomaar naar de slacht hoor,
soms heb je goede zeugen die wel 8 jaar op het bedrijf blijven.

oh oke nee vroeg me gewoon af.
ik denk als het zo vaak voorkomt dat doodliggen, is toch zonde van de biggen.
ik weet het dat een koe niet meteen naar de slacht gaat, ik heb op een boerencamping gestaan en gezien dat er een kalf werd geboren, vond het wel zielig mama mag niet eens ff schoonlikken of ruiken of alleen maar ff kijken wat ze op e wereld heb gebracht, of het kalf word hupsakee in de kruiwagen gegooit en naar een andere stal.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:34

ik vond dat in het begin ook zielig, maar ook een koe heeft vaak geen goed moederinstinct meer.
hoewel veel kleine boeren toch wel de moeder een dag erbij laten hoor, en dan pas spenen.

Ik zit nu al heel lang in het boerenleven, voor mij is het heel anders dan voor een buitenstaander.