Aquarium/bak is leeg, wat is leuk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke129

Re: Aquarium/bak is leeg, wat is leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:15

wat dacht je van salamanders? zijn ook heel leuk! of dwergklauwkikkers.

btw guppen kunnen wel in koud(20 graden) water maar zorg ervoor dat 1 mannetje bij 2 vrouwtjes zit en 1 cm vis op 1 liter water. ik heb vroeger veel gekweekt met deze dingen, en had soms meer dan 50 jongen!!(van 1 vrouwtje!!). veel planten en vaak voeren helpt ook bij de gezondheid van gupjes. verder zijn er ook nog platy's dat zijn ook levendbarenden..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:16

Charaz schreef:
Blijft er dan niet erg weinig van mijn bak over als ik dat er allemaal in hang?

Nee hoor, ik heb een bakje met ongeveer dezelfde afmetingen en er blijft genoeg ruimte over Knipoog
Google maar eens op aquaflow 1 (is een filter) en een verwarmingselement van 25watt is genoeg voor zo'n klein bakje, en deze zijn vaak max. 15 cm in de hoogte 2/3cm diameter Lachen

Persoonlijk zou ik niet zo snel kiezen voor guppen gezien deze zich als een gek voortplanten buiten beschouwing gelaten dat ze in zo'n bakje eigenlijk te weinig ruimte hebben, kleinere rasbora soorten scholen leuk samen en heb je ook in leuke kleuren Lachen
Garnalen passen ook erg leuk in zo'n bakje, zijn altijd druk met poetsen en zoeken naar eten Ja
Verder zou 1 appelslak ook nog wel passen, echter zou ik die niet erbij zetten als je ook garnalen hebt.
CPO's (oranje dwergkreeft) zijn ook leuke beestjes Lachen

Al met al kom je met deze afmetingen al snel op dergelijke beestjes uit, en passen er weinig vissen in.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:17

ikke129 schreef:
wat dacht je van salamanders? zijn ook heel leuk! of dwergklauwkikkers.

btw guppen kunnen wel in koud(20 graden) water maar zorg ervoor dat 1 mannetje bij 2 vrouwtjes zit en 1 cm vis op 1 liter water. ik heb vroeger veel gekweekt met deze dingen, en had soms meer dan 50 jongen!!(van 1 vrouwtje!!). veel planten en vaak voeren helpt ook bij de gezondheid van gupjes. verder zijn er ook nog platy's dat zijn ook levendbarenden..

Vaak voeren? Maar dan wel zeer kleine porties en gevarieerd in soorten voer.
1cm vis op 1 liter water gaat bij lange na niet op voor alle vissoorten, evenals de ''regel'' aantal cm vis x 10 is minimale lengte bak Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:19

Dus guppen 2 of 3 passen niet in deze bak? Ga eens kijken naar de rest van de diertjes die je noemde.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:20

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:22

tuurlijk passen er wel guppy's in die bak. gewoon 1 mannetje en 2 of 3 vrouwtjes.

Als je geen jongen wilt zou ik alleen mannetjes pakken (en ja dit gaat goed, als er helemaal geen vrouwtjes bij zitten).

als je geen jongen wilt, geen vrouwtjes pakken. Ook al zit er geen mannetje bij. Guppy's kunnen namelijk sperma opslaan. Dus ook al heb je er geen mannetje bij zitten, kanhet toch dat je kleintjes krijgt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:23

nicci88 schreef:
tuurlijk passen er wel guppy's in die bak. gewoon 1 mannetje en 2 of 3 vrouwtjes.

Tuurlijk? Ik ben dan erg benieuwd waarop je dat gebaseerd hebt?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:24

sronnie schreef:
Charaz schreef:
Blijft er dan niet erg weinig van mijn bak over als ik dat er allemaal in hang?

Nee hoor, ik heb een bakje met ongeveer dezelfde afmetingen en er blijft genoeg ruimte over Knipoog
Google maar eens op aquaflow 1 (is een filter) en een verwarmingselement van 25watt is genoeg voor zo'n klein bakje, en deze zijn vaak max. 15 cm in de hoogte 2/3cm diameter Lachen

Persoonlijk zou ik niet zo snel kiezen voor guppen gezien deze zich als een gek voortplanten buiten beschouwing gelaten dat ze in zo'n bakje eigenlijk te weinig ruimte hebben, kleinere rasbora soorten scholen leuk samen en heb je ook in leuke kleuren Lachen
Garnalen passen ook erg leuk in zo'n bakje, zijn altijd druk met poetsen en zoeken naar eten Ja
Verder zou 1 appelslak ook nog wel passen, echter zou ik die niet erbij zetten als je ook garnalen hebt.
CPO's (oranje dwergkreeft) zijn ook leuke beestjes Lachen

Al met al kom je met deze afmetingen al snel op dergelijke beestjes uit, en passen er weinig vissen in.

Sronnie, weet jij of dat die garnalen ook in een gewone bak tussen de vissen kunnen?

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:26

je bak is 30x20x30? dan is het 18 liter.. per vis 4 cm gerekend kan je er 4,5 vis in doen Tong uitsteken maar mannetjes zijn meestal kleiner dus zeg maar 5 guppen.. en idd vaak en WEINIG voeren was ff vergeten da ze erg goed doen op dat diepvries voer

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:28

AaronYve schreef:
Sronnie, weet jij of dat die garnalen ook in een gewone bak tussen de vissen kunnen?

Dat gaat prima hoor Ja
Ik heb zelf een aantal rasbora's bij garnalen zitten (bijgarnalen, vuurgarnalen en christal reds) en dat gaat super Ja
Garnalen eten ook de rotzooi op die de vissen maken, ideale combinatie Knipoog

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:28

sronnie schreef:
nicci88 schreef:

Tuurlijk? Ik ben dan erg benieuwd waarop je dat gebaseerd hebt?

ervaring met guppy's

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:31

ikke129 schreef:
je bak is 30x20x30? dan is het 18 liter.. per vis 4 cm gerekend kan je er 4,5 vis in doen Tong uitsteken maar mannetjes zijn meestal kleiner dus zeg maar 5 guppen.. en idd vaak en WEINIG voeren was ff vergeten da ze erg goed doen op dat diepvries voer

4 x 10 = 40 zou dus minimaal een bak van 40 cm meter moeten zijn.

Zoals ik al zei, al die regeltjes voor aantal vis per liter of cm gaan bij lange na niet altijd op.

Op een aquaforum is een discussie te vinden over een aqua 40, een bakje met vergelijkbare afmetingen :
http://forum.punkyfish.nl/board/www/for ... sages/7478

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:39

je hebt tegenwoordig veel meer soorten die ook in koud water kunnen overleven.
Black mollie's geloof ik ook.
Zwaarddraagertjes dacht ik ook.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:41

Charaz schreef:
Teziej schreef:
Als je geen vissen wilt, kan je altijd gerbils nemen. Haha! Soort van muizen, heule leuke dieren. Haha!

Die horen imo niet in een aquariumbak...

Die kunnen volgensmij prima in een aquarium, een vriendin had een aquarium van 1.50 bij 70 cm ong. Gevuld met zand en alles en het is prachtig om te zien hoe ze daarin hun holletjes maakten en hoe ze daarin leefden.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:50

ja maar das dan nog een goede afmeting

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:58

HardcoreLady schreef:
je hebt tegenwoordig veel meer soorten die ook in koud water kunnen overleven.
Black mollie's geloof ik ook.
Zwaarddraagertjes dacht ik ook.

Geloof je en dacht je, kijk de volgende keer eerst even via bijv. google na of het daadwerkelijk zo is i.p.v. het meteen in een topic te zetten.
Er zit een groot verschil tussen overleven en of het goed is voor een vis, en laat de laatste nu net het belangrijkste zijn!

Black molly's en zwaarddragers horen in een tropische bak gehouden te worden, daarnaast is de bak van de TS te klein voor bovenstaande soorten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:07

Dan zou je dus in koud water alleen een goudvis kunnen houden, als je kijkt naar het welzijn van het beestje.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:51

nicci88 schreef:

Als je geen jongen wilt zou ik alleen mannetjes pakken (en ja dit gaat goed, als er helemaal geen vrouwtjes bij zitten).

als je geen jongen wilt, geen vrouwtjes pakken. Ook al zit er geen mannetje bij. Guppy's kunnen namelijk sperma opslaan. Dus ook al heb je er geen mannetje bij zitten, kanhet toch dat je kleintjes krijgt.

Heb je wel is gezien hoe guppy's zijn in zwemgedrag?
ze zijn ontzettend druk en zwemmen van hot naar her, best sneu als ze daar de ruimte niet voor hebben..?

Ik heb het een tijd geleden zelf gevraagd met een vergelijkbaar bakje, ze zeiden toen alle visjes onder de 3cm die niet veel zwemruimte nodig hebben zouder erin kunnen!
vb: *klikbaar

Boraras Brigittae
Heterandria Formosa
Boraras maculatus

ik zou als ik jou was ook op aquaclopedie.nl kijken,erg leuke site