Klein hondje VS. Groot bakbeest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Re: Klein hondje VS. Groot bakbeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:04

Toen die van ons nog klein was (en toen was ze écht klein, zie profiel) was ze aan het spelen met een grote, lompe herder en toen die een keer zijn poot optilde was het gevolg dat ze een week in het ziekenhuis (ja, dat bestaat ook nog Knipoog ) heeft gelegen. Ze was echt bijna dood geweest.
Als ze echt nog heel klein zijn en er komen echt van die onbeholpen lobbesen op af zie ik het probleem niet als je ze optilt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:05

en de andere hond vind een hond aan de riem onderdanig! allebei de honden los geeft meestal geen problemen. meestal is het de baas die problemen maakt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:07

Een hond aan de riem hoeft niet onderdanig te zijn hoor. Meestal zijn ze aan de riem dominater. Ze bewaken dan echt de grens tot waar de riem komt.

Het beste is inderdaad beide honden los laten. Maar dan nog wel een oogje in het zeil houden voor het echt mis gaat/.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:09

inderdaad zoals ik al zei voelen honden aan de riem zich meer gesteund door hun baasje en zijn daardoor juist dominanter.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:10

Ons bakbeest (duitse dog, reu, 80 kg.), is een schijtert als het om kleine hondjes gaat. Ik geloof dat hij graag zou willen dat ik hem op zou tillen. Watje! Koe

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:11

maar ik had het tegen suuzepuus

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:03

ziggy_janet schreef:
Riss: Weet je ook dat 9 van de 10 keer de kleine hondjes het uitlokken. Omdat die zich zo veel groter, dominater, en beter voelen. Want ze worden vaak opgetild, mogen altijd op schoot, op de bank ed.
Leer eerst eens wat van de honden taal voordat je zomaar wat zegt.

Ja dan kan je wel komen met een tegenargument maar ik zeg hier dus alleen maar bij dat niet altijd de hondjes van zich af kunnen bijten. En je zegt wel 9 van de 10, en wat nou als het dan net die 10e is.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:21

Besef goed wat voor signaal je afgeeft, en wat voor gedrag je stimuleerd als je een hondje optild.
Want de grote honden krijgen meestal de schuld als er een kleine hondje wordt gebeten

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:01

Ik ken trouwens een labrador die super vrolijk met alle honden speelt... maar de kleine keffers ontwijkt ze met een grote boog!

ik heb t ook al vaak zat mee gemaakt dat een klein hondje eens flink zn tanden probeerden te zetten in een van mijn labradors, zomaar vanuit t niets..

sommige hondjes reageren precies t tegenovergestelde..als die van ons aan komen racen en willen spelen springen ze in de sloot van schrik ( letterlijk een paar keer meegemaakt).
maar dat vinden die van ons natuurlijk prachtig ! ( zwemmen! joepie wat een goed idee van dat kleine hondje! der achteraan!)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:53

Riss schreef:
ziggy_janet schreef:
Riss: Weet je ook dat 9 van de 10 keer de kleine hondjes het uitlokken. Omdat die zich zo veel groter, dominater, en beter voelen. Want ze worden vaak opgetild, mogen altijd op schoot, op de bank ed.

Ja dan kan je wel komen met een tegenargument maar ik zeg hier dus alleen maar bij dat niet altijd de hondjes van zich af kunnen bijten. En je zegt wel 9 van de 10, en wat nou als het dan net die 10e is.

De rede waarom mijn hond een rothekel heeft aan kleinere honden, is omdat zei contenu werd gebeten door kleine honden. Zonder waarschuwing, gewoon in volle vaart op haar af komen stormen en dan hup in de staart of in die oren.
Nee hoor, volgens mij kunnen kleine honden soms nog beter van zich afbeiten dan grote honden. En geloof me, die kleine honden kunnen ook een hoop schade aan richten!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:18

Riss schreef:
ziggy_janet schreef:

Ik ga volledig met Riss mee. Door je kleine hond telkens op te tillen krijg je een hond met een serieuze grootheidswaanzin, die denkt dat hij boven alles en iedereen staat. Door je hond op te tillen komt hij in een hogere positie te staan, hond krijgt dus het signaal dat hij de 'leider' is en dus dominant mag zijn als zijn leiderspositie in gedrang komt. Als het beestje dan eens op de grond blijft en in contact komt met een grotere hond, heeft hij nog altijd die grootheidswaanzin en denkt hij nog altijd dat hij leider is. Gevolg? Hond bijt van zich af, grote hond vind dat op den duur niet leuk meer en laat eventjes weten wie de baas is.

Een kleine hond zou helemaal niet van zich MOETEN afbijten. Een kleine hond die zich onderdanig opsteld naar een grote hond zal niet opgegeten worden, sterker nog.. Die grote hond zal gewoon NIETS doen.

En het punt is dat je door je hond telkens op te tillen juist de dominantie van je kleine hond in de hand werkt, waardoor de kleine hond het telkens zal 'uitlokken'. Laat je kleine hond eerst wat kennis maken met een grote hond die je wat vertrouwd, maar die toch laat zien dat hij de leider is.. Kleine hond zal het snel geleerd hebben en vervolgens ook gewoon geen angst meer moeten hebben naar andere grote honden toe.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:23

Even het volgende, ik lees hier veel reacties over een eventueel dominantieprobleem dat het kleine hondje misschien zou kunnen krijgen als je haar optilt.

Ik heb de TS nog niet gehoord over dominant gedrag van haar kleine hondje jegens andere grote honden.

Laten we er even vanuit gaan dat het hondje van TS dus niet dominant is maar gewoon heel erg bang.

Vinden jullie dan nog steeds dat zij haar hondje niet moet gaan helpen door middel van optillen of op een andere manier haar zelfvertrouwen vergroten.

Zou niks doen haar niet nog banger maken?

Ik blijf bij mijn standpunt. Ik kan iedereen het hondengedragsforum ook aanraden. Een heleboel merhoden die ik hier lees zijn inmiddels toch een beetje achterhaalt. Wat bij de ene hond goed werkt hoeft niet speciaal bij een andere ook te werken.

Ik heb mijn hond ook opgetilt toen ze zo bang was en zij heeft nu geen enkel probleem met andere honden. Ze speelt, rent en is supersociaal in de omgang met alle andere dieren. Volgens veel reacties hier zou ik nu een neurotisch keffend geval moeten hebben wat andere honden betreft.

Dan over het blaffen tegen andere honden, honden die echt dominant zijn blaffen niet tegen andere honden. Zij zetten hiermee hun dominante positie op het spel. Een echte alfa hond wil niet vechten, elk gevecht dat hij verliest doet zijn positie verslappen. Een dominantieprobleem wordt meestal in een spel tussen twee honden uitgedoktert. Door in het spel een kop of poot op de rug van een andere hond te leggen en de reactie daarop af te wachten wordt gekeken hoe hoog een andere hond op de ladder staat. Als twee honden op die manier spelen weten ze van elkaar dat ze alfa zijn. Vechten zpu hun alfapositie in gevaar brengen. Meestal gaan twee dominante honden elkaar dus uit de weg.

Ik vind dat er makkelijk met de term dominantie gegooid wordt. Meestal zijn honden die keffen of vechten zeer onzekere honden of honden met een trauma. Zij proberen middels dit gedrag (ze voelen zich zo onveilig dat zij geen andere manier zien of geen andere manier kennen)om een stapje hoger in een roedel met honden te komen. Het enige wat jein mijn ogen dan kan doen is ervoor zorgen dat deze honden zich zo zeker voelen, dat zij hun zekerheid niet meer uit een rangorde gevecht hoeven te halen. Een gezonde dominante hond zal alleen een rangordegevecht beginnen als hij er 100% zeker van is dat hij het wint.

Dus je hond zekerheid geven voorkomt keffen. En optillen kan soms zekerheid verschaffen en hoeft geen dominante hond op te leveren.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:46

Ik las hier geloof ik de tip om zelf op je hurken te gaan zitten en de hond op schoot te nemen. Persoonlijk lijkt me dat een prachtige ''gulden middenweg''. Echter; zorg wel dat de honden elkaar kunnen begroeten zoals bij honden gebruikelijk is - de anaalstreek moet dus bereikbaar zijn.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:46

HBvisser: door optillen creeer je dominant gedrag
Nakisha: dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:55

Ziggy_janet, dit hoeft niet in alle gevallen zo te zijn.
Niet elke hond is van nature dominant. Je kan de hond even optillen en daarna samen met de hond gaan hurken.
Sommige hondjes zijn nou eenmaal heel erg bang. En door dan niet in te grijpen creeer je een angstbijter.
Momenteel wordt zelfs onderzocht of dominant gedrag nog wel van toepassing is omdat onze honden al zolang niet meer in een echte roedel leven.

Zolas ik al zei ik heb het toen mijn pupje zo bang was wel gedaan en zij is supersociaal tegenover elk dier.

En nee, dat is geen mazzel hebben. Zodra ik liet merken dat zij in enge situaties op mij kon rekenen voelde zij zich veel veiliger en zekerder. Dan durfde ze dus wel te snuffelen en te spelen.

Als mijn hond een keffer was geweest had ik anders aangepakt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:56

HBVisser schreef:
Vinden jullie dan nog steeds dat zij haar hondje niet moet gaan helpen door middel van optillen of op een andere manier haar zelfvertrouwen vergroten.

Zou niks doen haar niet nog banger maken?

Ik blijf bij mijn standpunt. Ik kan iedereen het hondengedragsforum ook aanraden. Een heleboel merhoden die ik hier lees zijn inmiddels toch een beetje achterhaalt. Wat bij de ene hond goed werkt hoeft niet speciaal bij een andere ook te werken.

Ik heb mijn hond ook opgetilt toen ze zo bang was en zij heeft nu geen enkel probleem met andere honden. Ze speelt, rent en is supersociaal in de omgang met alle andere dieren. Volgens veel reacties hier zou ik nu een neurotisch keffend geval moeten hebben wat andere honden betreft.

Dan over het blaffen tegen andere honden, honden die echt dominant zijn blaffen niet tegen andere honden. Zij zetten hiermee hun dominante positie op het spel. Een echte alfa hond wil niet vechten, elk gevecht dat hij verliest doet zijn positie verslappen. Een dominantieprobleem wordt meestal in een spel tussen twee honden uitgedoktert. Door in het spel een kop of poot op de rug van een andere hond te leggen en de reactie daarop af te wachten wordt gekeken hoe hoog een andere hond op de ladder staat. Als twee honden op die manier spelen weten ze van elkaar dat ze alfa zijn. Vechten zpu hun alfapositie in gevaar brengen. Meestal gaan twee dominante honden elkaar dus uit de weg.

Ik vind dat er makkelijk met de term dominantie gegooid wordt. Meestal zijn honden die keffen of vechten zeer onzekere honden of honden met een trauma. Zij proberen middels dit gedrag (ze voelen zich zo onveilig dat zij geen andere manier zien of geen andere manier kennen)om een stapje hoger in een roedel met honden te komen. Het enige wat jein mijn ogen dan kan doen is ervoor zorgen dat deze honden zich zo zeker voelen, dat zij hun zekerheid niet meer uit een rangorde gevecht hoeven te halen. Een gezonde dominante hond zal alleen een rangordegevecht beginnen als hij er 100% zeker van is dat hij het wint.

Dus je hond zekerheid geven voorkomt keffen. En optillen kan soms zekerheid verschaffen en hoeft geen dominante hond op te leveren.

Wow, wat een verademing om eens iemand hier te zie posten die werkelijk verstand heeft van hondengedrag en weet waar hij/zij over praat.

Jammer dat er dan toch nog mensen denken te zijn die het beter weten omdat ze dat blijkbaar op een of andere hondenclub hebben geleerd of in een sterk verouderd boek hebben gelezen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:38

ThePast03; Dat is een gemakkelijke aanname. Wat mijzelf betreft; Ik ben zéér up-to-date en ken de zienswijzes van vele verschillende trainers, van de alom bekende Martin Gaus tot John Fisher en Jan Fennell.

En wat 'gedragsexperts' betreft... ik heb persoonlijk meegemaakt wat een schade die lui kunnen doen... dus daar neem ik ook niets meer van aan...

En wat dominantie betreft; er word tegenwoordig véél te veel op ''dominantie'' gegooid. Er zijn maar weinig honden écht dominant.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:12

Nakisha wat jij net zegt verwoord wat ik wil zeggen.
En met optillen bedoel ik dus niet je hond altijd maar bij andere honden weghouden maar MET je angstige hond samen een andere hond begroeten.

Net even dat extra steuntje geven zodat je hondje een positieve ervaring krijgt.

Volgens mij is je angstige hondje niet helpen zeer traumatisch voor het diertje en gaat het een waarschijnlijk verkeerde manier zoeken om uiting aan haar angst te geven.

Een hond hoeft geen situaties op te lossen, daar heeft het een baas voor.

Edit: Blaffen en keffen naar andere honden is 9 van de 10 keer geen dominantie maar gewoon ongewenst gedrag.
Het heeft de hond ooit eens iets opgeleverd en daarom herhaalt het zich.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:47

HB; ik denk dat wij het op veel punten ook wel eens zijn hoor! Lachen Nu in elk geval volledig! Lachen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:50

Zwitsal schreef:
ik heb t ook al vaak zat mee gemaakt dat een klein hondje eens flink zn tanden probeerden te zetten in een van mijn labradors, zomaar vanuit t niets..

sommige hondjes reageren precies t tegenovergestelde..als die van ons aan komen racen en willen spelen springen ze in de sloot van schrik ( letterlijk een paar keer meegemaakt).
maar dat vinden die van ons natuurlijk prachtig ! ( zwemmen! joepie wat een goed idee van dat kleine hondje! der achteraan!)

Hoe denk je dat het voor zo'n klein hondje is als er 30 kilo lomp geweld aan komt stormen? Ik kan me echt dood irriteren aan van die mensen met grote honden (zeg niet dat jij dat bent overigens) die maar laten gaan onder het mom van "hij wil alleen maar speeeeeeeelen" Rolleyes Sommige honden zijn echt zo lomp dat er van leuk spelen gewoon geen sprake is. Maakt niet de grote of de kleine hond niet sociaal is ofzo maar dat werkt gewoon niet.
Toen mijn poedeltje een pup was is ze zo vaak overhoop gerend. Als ik dan lomp geweld aan zag komen rennen tilde ik haar dan wel op. Want overhoop gelopen worden is ook niet bepaald bevordelijk en opgejaagd worden al helemaal niet. Ze vloog er op een begeven moment ook gewoon in blinde paniek vandoor als ze weer zoiets aan zag komen donderen. En op angstbijten zat ik ook niet echt te wachten. Met rustige honden heb ik haar wel rustig kennis laten maken en uiteindelijk werd ze ook steeds vrijer.
Uiteindelijk is ze een heel sociaal hondje geworden (spelen spelen spelen). Alleen als er echt een hele drukke hond aan komt gerend schiet ze soms nog in paniek. Vooral voor herders helaas omdat ze daar heel vaak door is opgejaagd. Maar gelukkig is dat bijna nooit meer.

Naar mijn mening bestrijd je angst niet door hem maar in de sh*t te laten zitten in zijn eentje. Optillen hoeft angst niet direct te bevestigen als jij de hond eerder opmerkt dan je eigen hond en op tijd actie onderneemt.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:55

Ik ben het helemaal met Lysette eens.

Ik til mijn hondje wel op als er een loslopende grote hond op af komt.
Ik ga me er verder niet in verdiepen of het nu goed of slecht moet zijn... ik wil niet dat mijn hondje gebeten word want 1 hap van een grote hond en hij kan zo dood zijn. Nou daar is ie mij iets te dierbaar voor.
Dan zullen veel grote honden wel niets doen, maar er zijn ook veel honden die wél wat doen, of zelfs vals zijn, sommige honden zien zo'n kleine als prooi!

Als baasje ben jij de leider (tenminste als je ze goed opvoed) en een leider hoort m te beschermen.
Ik laat mijn kind toch ook niet bij een grote vreemde hond!
mensen die zeggen dat een hond niet zomaar bijt moeten eens wat vaker naar het nieuws kijken of de krant lezen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:29

Blondie_ schreef:
Ik ben het helemaal met Lysette eens.

Ik til mijn hondje wel op als er een loslopende grote hond op af komt.
Ik ga me er verder niet in verdiepen of het nu goed of slecht moet zijn... ik wil niet dat mijn hondje gebeten word want 1 hap van een grote hond en hij kan zo dood zijn. Nou daar is ie mij iets te dierbaar voor.
Dan zullen veel grote honden wel niets doen, maar er zijn ook veel honden die wél wat doen, of zelfs vals zijn, sommige honden zien zo'n kleine als prooi!

Er zijn meer kleine hondjes die een grote bijten dan andersom...
Tja, en dan bijt de grote terug, en terecht vind ik.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:32

Een hond die andere honden bijt groot of klein heeft niks te maken met je angstige hondje helpen als er een andere (grote) aan komt denderen.
Een hond die andere honden bijt vertoont ongewenst gedrag.
En een angstig hondje optillen veroorzaakt dit gedtag echt niet.

En daarbij als iemand weet dat zijn/haar hond bijt naar andere honden dan hoor je hem/haar gewoon aan de lijn te houden.
Heel sneu voor het beest maar het kan bij veel andere honden een trauma en verwondingen veroorzaken.

Ik vind geen enkele vorm van bijten terecht. Mijn hond hoeft niet te bijten om uit een situatie te komen die haar niet aanstaat.
Ze hoeft alleen maar naar mij toe te komen. Ik ben tenslotte haar baas waar ze op kan vetrouwen als het eng of vervelend wordt.

Groetjes Henrike

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:57

HBVisser schreef:
Een hond die andere honden bijt groot of klein heeft niks te maken met je angstige hondje helpen als er een andere (grote) aan komt denderen.
Een hond die andere honden bijt vertoont ongewenst gedrag.
En een angstig hondje optillen veroorzaakt dit gedtag echt niet.

En daarbij als iemand weet dat zijn/haar hond bijt naar andere honden dan hoor je hem/haar gewoon aan de lijn te houden.
Heel sneu voor het beest maar het kan bij veel andere honden een trauma en verwondingen veroorzaken.

Ik vind geen enkele vorm van bijten terecht. Mijn hond hoeft niet te bijten om uit een situatie te komen die haar niet aanstaat.
Ze hoeft alleen maar naar mij toe te komen. Ik ben tenslotte haar baas waar ze op kan vetrouwen als het eng of vervelend wordt.

Groetjes Henrike

T enige is dat je je angstige hondje alleen maar leert dat grote honden eng zijn.

Tuurlijk is bijten ongewenst gedrag, maar veel honden zijn aan de lijn ook veel feller dan los. En ik snap dan ook prima dat mensen hun hond los laten lopen. Heb er zelf ook zo 1 gehad.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:37

Dus als je je angstige hond het allemaal zelf maar laat uitzoeken wordt hij/zij minder bang? Welke positieve ervaring koppelt het dier dan aan een andere hond?
Je bevestigd geen angst als het dier eventjes optilt, niks zegt en daarna samen met dier de andere hond begroet.

Sterker nog, je voorkomt daarmee een boel stress bij het angstige dier. Door samen een andere hond te begroeten en daarbij als je angstige hond zelf een beetje initiatief toont te klikken met clicker brei je er een positieve draai aan.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens dat honden aan de lijn soms feller zijn, helaas ligt dit niet aan de hond maar aan de lichaamstaal en het gedrag van de eigenaar.

Deze honden hebben niet geleerd om fatsoenlijk te reageren als zij aan de lijn lopen.
Zij gaan zelf een eventueel probleem te lijf en laten dit niet aan hun baas over.