Als ze echt nog heel klein zijn en er komen echt van die onbeholpen lobbesen op af zie ik het probleem niet als je ze optilt.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ziggy_janet schreef:Riss: Weet je ook dat 9 van de 10 keer de kleine hondjes het uitlokken. Omdat die zich zo veel groter, dominater, en beter voelen. Want ze worden vaak opgetild, mogen altijd op schoot, op de bank ed.
Leer eerst eens wat van de honden taal voordat je zomaar wat zegt.
Riss schreef:ziggy_janet schreef:Riss: Weet je ook dat 9 van de 10 keer de kleine hondjes het uitlokken. Omdat die zich zo veel groter, dominater, en beter voelen. Want ze worden vaak opgetild, mogen altijd op schoot, op de bank ed.
Ja dan kan je wel komen met een tegenargument maar ik zeg hier dus alleen maar bij dat niet altijd de hondjes van zich af kunnen bijten. En je zegt wel 9 van de 10, en wat nou als het dan net die 10e is.
Riss schreef:ziggy_janet schreef:Riss: Weet je ook dat 9 van de 10 keer de kleine hondjes het uitlokken. Omdat die zich zo veel groter, dominater, en beter voelen. Want ze worden vaak opgetild, mogen altijd op schoot, op de bank ed.
Ja dan kan je wel komen met een tegenargument maar ik zeg hier dus alleen maar bij dat niet altijd de hondjes van zich af kunnen bijten. En je zegt wel 9 van de 10, en wat nou als het dan net die 10e is.
HBVisser schreef:Vinden jullie dan nog steeds dat zij haar hondje niet moet gaan helpen door middel van optillen of op een andere manier haar zelfvertrouwen vergroten.
Zou niks doen haar niet nog banger maken?
Ik blijf bij mijn standpunt. Ik kan iedereen het hondengedragsforum ook aanraden. Een heleboel merhoden die ik hier lees zijn inmiddels toch een beetje achterhaalt. Wat bij de ene hond goed werkt hoeft niet speciaal bij een andere ook te werken.
Ik heb mijn hond ook opgetilt toen ze zo bang was en zij heeft nu geen enkel probleem met andere honden. Ze speelt, rent en is supersociaal in de omgang met alle andere dieren. Volgens veel reacties hier zou ik nu een neurotisch keffend geval moeten hebben wat andere honden betreft.
Dan over het blaffen tegen andere honden, honden die echt dominant zijn blaffen niet tegen andere honden. Zij zetten hiermee hun dominante positie op het spel. Een echte alfa hond wil niet vechten, elk gevecht dat hij verliest doet zijn positie verslappen. Een dominantieprobleem wordt meestal in een spel tussen twee honden uitgedoktert. Door in het spel een kop of poot op de rug van een andere hond te leggen en de reactie daarop af te wachten wordt gekeken hoe hoog een andere hond op de ladder staat. Als twee honden op die manier spelen weten ze van elkaar dat ze alfa zijn. Vechten zpu hun alfapositie in gevaar brengen. Meestal gaan twee dominante honden elkaar dus uit de weg.
Ik vind dat er makkelijk met de term dominantie gegooid wordt. Meestal zijn honden die keffen of vechten zeer onzekere honden of honden met een trauma. Zij proberen middels dit gedrag (ze voelen zich zo onveilig dat zij geen andere manier zien of geen andere manier kennen)om een stapje hoger in een roedel met honden te komen. Het enige wat jein mijn ogen dan kan doen is ervoor zorgen dat deze honden zich zo zeker voelen, dat zij hun zekerheid niet meer uit een rangorde gevecht hoeven te halen. Een gezonde dominante hond zal alleen een rangordegevecht beginnen als hij er 100% zeker van is dat hij het wint.
Dus je hond zekerheid geven voorkomt keffen. En optillen kan soms zekerheid verschaffen en hoeft geen dominante hond op te leveren.
Zwitsal schreef:ik heb t ook al vaak zat mee gemaakt dat een klein hondje eens flink zn tanden probeerden te zetten in een van mijn labradors, zomaar vanuit t niets..
sommige hondjes reageren precies t tegenovergestelde..als die van ons aan komen racen en willen spelen springen ze in de sloot van schrik ( letterlijk een paar keer meegemaakt).
maar dat vinden die van ons natuurlijk prachtig ! ( zwemmen! joepie wat een goed idee van dat kleine hondje! der achteraan!)
Blondie_ schreef:Ik ben het helemaal met Lysette eens.
Ik til mijn hondje wel op als er een loslopende grote hond op af komt.
Ik ga me er verder niet in verdiepen of het nu goed of slecht moet zijn... ik wil niet dat mijn hondje gebeten word want 1 hap van een grote hond en hij kan zo dood zijn. Nou daar is ie mij iets te dierbaar voor.
Dan zullen veel grote honden wel niets doen, maar er zijn ook veel honden die wél wat doen, of zelfs vals zijn, sommige honden zien zo'n kleine als prooi!
HBVisser schreef:Een hond die andere honden bijt groot of klein heeft niks te maken met je angstige hondje helpen als er een andere (grote) aan komt denderen.
Een hond die andere honden bijt vertoont ongewenst gedrag.
En een angstig hondje optillen veroorzaakt dit gedtag echt niet.
En daarbij als iemand weet dat zijn/haar hond bijt naar andere honden dan hoor je hem/haar gewoon aan de lijn te houden.
Heel sneu voor het beest maar het kan bij veel andere honden een trauma en verwondingen veroorzaken.
Ik vind geen enkele vorm van bijten terecht. Mijn hond hoeft niet te bijten om uit een situatie te komen die haar niet aanstaat.
Ze hoeft alleen maar naar mij toe te komen. Ik ben tenslotte haar baas waar ze op kan vetrouwen als het eng of vervelend wordt.
Groetjes Henrike