Kattenvoer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: Kattenvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:30

Sies schreef:
Purina One.
Verder lust ze geen vlees (uit blik of vers)

Heb ik ook naar gekeken, is best wel van kwaliteit? Wel lekker makkelijk want t word voor de deur verkocht

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:31

Ik vind dat vaak zo sneu Bloos Kat wordt mentaal helemaal niet uitgedaagd iets natuurlijks te doen: jagen en z'n best doen eten te verorberen en aansluitend voldaan uit te buiken..

Die katten bij mij krijgen met 2en dagelijks een 500 gram vlees! Doordat dit nauwelijks iets bevat wat ze niet nodig hebben, verteren ze dit goed en worden ze niet dik. Daarnaast zijn ze heerlijk aktief en speels, ook al zijn het binnenkatten: ze zijn mooi gespierd, op gewicht én ontzettend tevreden..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:33

Purina one is van goede kwaliteit. Bovendien vind zelfs ik het lekker ruiken. Haha! Onze oude kat van 17 wilde op een gegeven moment alleen nog brokjes eten. Alleen purina One en hij kwam er nog van aan ook terwijl hij er vrij weinig van at. Ik ben ook nog nooit een kat tegen gekomen die het niet lust. Clown

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:35

2 katten van mij krijgen Purina One, de ene heeft darmproblemen en dit was het enige voer waar ze goed op reageerde.
1 kat is lastiger met eten. Die krijgt vooral veel afwisseling anders weigert ze na een paar dagen/weken te eten.
Heel vervelend, want ze heeft nierfalen.
Momenteel voer ik dus afwisselend Royal Canin nierdieet, Royal Canin voor kieskeurige katten, Gourmet blikvoer of zakjes, gekookte kip als ze wat spuugt (gebeurt ook regelmatig) of vis.
Ik wil KVV ook gaan proberen, maar zit met hetzelfde probleem, de grotere porties. Omdat ik haar niet elke dag hetzelfde wil geven is dat lastig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:39

Mijn kat kan toch zijn voer niet ruiken.....
Terwijl dat voor "normale" katten vaak doorslaggevend is...

Wat in het begin met voeren lastig was..
Bovendien was voeren zowiezo lastig..
Aangezien dat arme dier d'r hele kopje tot
moes was gereden..
Eerst maand gedwangvoerd met vloeibaar eten..
vervolgens dit gemengd met geweekte brokken..
etc..
Nu eet ze gewoon..

Helaas is deze kat bij vorige eigenaar
(die haar nooit gezocht heeft! na aanrijding)
plat gereden door een auto...

Dien tengevolge kan ze maar met 1 oog zien..
En kan niet ruiken.. (was in begin dus probleem met eten)
Is atactisch (paardemensen snappen dat!)
En loopt met voorpootjes in paradepas (paademensen snappen dat!)

(auto tegen je kop is uitermate vervelend!!!!)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:44

Een kat ruikt erg goed, maar proeft nauwelijks. Daar maken brokjesfabrikanten handig gebruik van door extra extra extra geurstoffen door de kattenbrokjes te doen. Brokjes en "nepvlees" uit blik is daarom veel aantrekkelijker voor katten dan vers vlees. Katten zijn een soort "verslaafd"..

Zeker als je als kat niet meer kan ruiken, mit ze een echte "eetbeleving". Heel naar voor je kat Sjolvir!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:12

Chubby schreef:
Misschien is de supermarktrotzooi, en dan met name die van de Aldi, wel het beste qua prijs/kawiliteit verhouding. Maar het is m.i. dé manier om je kat slecht te voeden en daarmee ziekten en vroegtijdig sterven in de hand te werken..

hier lees ik dus uit op dat wij niet goed voor onze katten zijn.? nou wij hebben het beste voor met de dieren en hier zijn ze dan maar dan ook nooit ziet geweest.! er zijn alleen gekken hier die graag katten aanrijden Boos! en de katten blijven hier dus binnen (wat ik liever ook niet heb) maar liever zo dan aangereden worden..

sorry als ik het fout heb

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:17

Ik vind het voeden van katten met junk food inderdaad niet het beste voor je huisdier.. Bloos Kies dan nog voor een góed voer, maar niet voor het goedkoopste van het goedkoopste. Als je eerlijk nadenkt kun je zelf ook best beredeneren dat Aldi geen dure grondstoffen gebruikt in de brokjes..

En ik ben geen voorstander van het buiten laten lopen hoor, mijn katten blijven ook binnen. Buiten laten lopen is m.i. én bewust risico nemen dat je katten verongelukken én je valt je buurt lastig met jouw huisdieren..

Maar da's een heel ander onderwerp..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:21

Sirius_ schreef:
Op alleen brok wil ik ze niet hebben

RC heeft alleen maar brokjes, en daar is niets mis mee Knipoog
Dat vlees hebben ze dan helemaal niet meer nodig, is namelijk een compleet voer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:28

ik ben het helemaal eens met Chubby, mijn katten krijgen ook RC en geen Aldi of ander supermarktmerk.
Ik vergelijk het supermarktvoer altijd met de Mac of Burgerking, best te eten maar niet zo best voor je gezondheid.Lachen
Plus dat ik uit ervaring heb geleerd dat mijn katten eerder altijd stonken, veel poepten, veel overgaven, veel verhaarden én het hele jaar door en nu sinds ik premium voer geef nergens last meer van heb.
Kijk ook maar eens hier: http://home.versatel.nl/Elfquest/kwalit ... rokken.htm

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:31

Chiqa schreef:
Sirius_ schreef:

Dat vlees hebben ze dan helemaal niet meer nodig, is namelijk een compleet voer.

Sinds kort heeft RC ook nat voer, vraag maar es aan je dierenarts. Mijn katten hebben het getest en ze zijn enorm enhousiast Haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:33

Blijft staan, dat met compleet brokvoer, je kat geen natvoer nodig heeft..

Mij zul je niet horen zeggen dat ze het niet lekker vinden..

Er zijn een aantal redenen (medische) om je kat wel natvoer te geven...
bijvoorbeeld, nierproblemen.. blaasgruis.... leverproblemen..... etc...
Zeker omdat onze eigenwijze poesdieren soms minder drinken dan goed
voor ze is... Je zou kunnen overwegen om dan zelfs het natvoer met
wat water aan te lengen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:03

hestejente schreef:
Sinds kort heeft RC ook nat voer, vraag maar es aan je dierenarts.

onee hoor...medische RC bestaat al meer dan 7 jaar, maar ik bedoelde geen medische RC maar van de dierenspeciaalzaak.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:09

mijn poezels krijgen de heledag door onbeperkt brokjes van diverse merken door elkaar , goedkoop van de supermarkt en ook dure merken. af en toe krijgen ze natvoer ook van diverse merken. ze weten niet beter en het gaat al jaren goed. een komt vaak buiten de ander niet. ze eten niet met de pot mee. alleen als wij vis eten houd ik wat apart voor ze.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:57

Chubby schreef:
Ik vind het voeden van katten met junk food inderdaad niet het beste voor je huisdier.. Bloos Kies dan nog voor een góed voer, maar niet voor het goedkoopste van het goedkoopste. Als je eerlijk nadenkt kun je zelf ook best beredeneren dat Aldi geen dure grondstoffen gebruikt in de brokjes..

En ik ben geen voorstander van het buiten laten lopen hoor, mijn katten blijven ook binnen. Buiten laten lopen is m.i. én bewust risico nemen dat je katten verongelukken én je valt je buurt lastig met jouw huisdieren..

Maar da's een heel ander onderwerp..

naja goedkoopste van het goedkoopste zal het niet zijn.. ze krijgen ook wel veel afwisseling.. maar wij zijn hier blij mee en wij voelen ons zo goed omgaan met de katten en de katten hebben hier geen last van.. dus vond de reactie een beetje vreemd..
ieder zijn eigen mening.. ik wil geen dure voer kopen die ze toch niet graag eten.. tja en als ze de goedkoopste wel willen tja daar kan ik niks aan veranderen Lachen

offtopic: zelfde als kinderen met alleen merk kleding van altijd honderden euro's.. ik vind het niet normaal maar sommige willen dat gewoon.. tja dat is hun mening Tong uitsteken (zo bedoel ik dat ook met brokjes en vlees)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:57

Ik vergelijk het geven van slechte brok liever met kinderen die alleen patat en MacDonalds willen eten.. Zou je dat toestaan als ouder?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:37

Chiqa schreef:
Sirius_ schreef:

Ik hoef ook geen rc natvoer?
Maar ik wil ze niet alleen op brok juist omdat ze veel vocht krijgen via natvoer (Liefst zet ik ze op bibi of carnibest, daar niet van)
RC Brok is inderdaad compleet, maar als je katten weinig uit zichzelf drinken krijgen ze niet veel vocht binnen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:54

Chubby schreef:
maar niet voor het goedkoopste van het goedkoopste.

En je ben taan het eind van de rit niet eens goedloper uit......
Je betaald voor een zak RC 52 euro, deed ik met 2 katten 3.5 maand mee...
Tel uit je winst als je die goedkope rommel van de supermarkt moet lopen elke week
en al het verloren kattengrit en dan heb ik het nog niet over de dierenartsrekeningen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:55

ik betaal voor een 10 kg zak RC32 gemiddeld 47,- bij de Hornbach of Diebo. Ik doe er met 3 (grote) katten bijna 3 maanden mee.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:25

Chiqa schreef:
Chubby schreef:
maar niet voor het goedkoopste van het goedkoopste.

En je ben taan het eind van de rit niet eens goedloper uit......
Je betaald voor een zak RC 52 euro, deed ik met 2 katten 3.5 maand mee...
Tel uit je winst als je die goedkope rommel van de supermarkt moet lopen elke week
en al het verloren kattengrit en dan heb ik het nog niet over de dierenartsrekeningen....

wij doen elke week boodschappen dus speciaal voor voer gaan we niet heen.. en wij hebben geen kattegrit maar kattengemak.. dus daar hoeven wij ook niet voor heen en weer (terwijl we dat zo zouden doen) en de da kosten kan zelfs bij goed voer.. dus dat vind ik een beetje raar.. ieder wil zijn kat op hun eigen manier voeren.. en zoals eerder gezegt ik kan geen merk voer bij de kat in propen als ze dit toch niet eten.. en ja we hebben vaker merk voer gehad..

en tuurlijk als ouder zijnde sta je het niet toe dat het altijd maar mac donalts enz krijgt maar hier lusten de katten nou eenmaal dit graag en merk niet.. tja dan kan ik dat er niet in propen dat hij dat moet eten.. en ik ga niet tegen mijn ouders zeggen je moet nu even merk voer halen omdat het gezonder is.. ja ik kan het zeggen maar of het helpt.? dan zeggen ze toch tegen mij dat ze er al zolang op leven en alle katten die we gehad hebben.. die gaan daar niet in veranderen.. ondanks dat ik ook wel wil dat ze gezong blijven.. maar hier zijn ze nog nooit ziek geweest.. dus ik blijf nu eerst op hun eten.. ieder denkt er anders over en dat is ook niet erg maar dan vind ik het niet leuk als het er bijna op neer komt dat wij slecht voor onze katten zijn.. terwijl wij het allerbeste met ze hebben.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:57

Wat jij wil, ik heb liever dat mn kat een jaar of 25 wordt zonder problemen.
(Sorrie heb wat slechte ervaringen met supermarktvoer)

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:13

Over (natuurlijk, heet dat zo?) de manier van voeren van alleen vlees heb ik eigenlijk weinig verstand, misschien moet ik me daar ook maar eens in verdiepen.

Feit blijft gewoon, dat katten (en zo ook honden) gewoon geen natvoer nodig hebben (tenzij om medische redenen).
Ook (sorry voor degenen die het wel doen) wil ik aangeven, dat het echt niet super voor je kat is om brokjes van de Aldi/Perfekt te halen.
Als je dan toch wat goedkoper uit wil zijn, neem dan Purina One of Techni-Cal, dat sluit ook nog wel aardig aan.

Het beste voor je kat is gewoon RC of Specific, hiervan is zeker dat er goede bestanddelen gebruikt worden, en vooral: er worden elke keer dezelfde bestanddelen gebruikt.
Ook hebben deze voeders bestanddelen die zorgen voor de goede zuurgraad in de blaas, zodat de kans op struviet en blaasstenen aanzienlijk verminderd word.
Ik geloof zelfs dat er bestanddelen tegen haarballen in deze voeders zitten.

Ik blijf erbij, ik heb het vaak genoeg gezien in onze praktijk, katten waarvan (natuurlijk echt niet alle, uitzonderingen zijn er altijd) de mensen goedkope (tuurlijk kan ik niet beoordelen wat voor iemand anders goedkoop of duur is) voeding gaven aan hun dier, zien wij toch aanzienlijk vaker op het spreekuur met blaasproblemen, struviet en blaasontsteking.

Mijn advies is dus: Laat je goed voorlichten, ga naar een dierenarts of speciaalzaak om de juiste voeding te halen, daar kan er ook precies verteld worden hoeveel je diertje mag hebben, en welk dieet het beste voor jou kat is.

Nogmaals: over voeren op de natuurlijke manier weet ik niets, dus daar zul je anderen voor moeten vragen. Lachen

Succes!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:19

Chiqa schreef:
Wat jij wil, ik heb liever dat mn kat een jaar of 25 wordt zonder problemen.
(Sorrie heb wat slechte ervaringen met supermarktvoer)

En je bent niet de enigste Chiqa...

Wij hebben zelfs een keer uitgerekend, dat het gemiddelde voor behandelingen voor een kat (natuurlijk zijn er altijd een paar die ook op 'goede' voeding staan hierbij) die last hebben van blaasproblemen (hier verstaan we dan struviet/gruis/blaasontstekingen) , ongeveer op 6 ligt.
Iedereen weet ongeveer wel wat een consultje kost bij een DA, tel hier nog meestal 2 dagen opname bij op, gemiddeld 4 behandelingen per opname, en grote kans dat het terugkomt.
Toch meestal bij katten die op 'goedkoper' voer staan...

Daarbij wil ik ook nog zeggen dat ze bij het 'duurdere' voer meestal minder voer hoeven te krijgen, omdat de samenstellingen goed in verhouding zijn.
Als je een zak haalt, lijkt het in één keer erg veel, maar gemiddeld doe je toch langer met een duurdere zak dan een goedkopere.

Maar nogmaals, iedereen moet het voor zich weten, en ik kan niet bij een ander in de portemonnee kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:28

Sassieja schreef:
En je bent niet de enigste Chiqa...

Presies...Wilde niet gaan zemelen met blaasgruis en nierproblemen,
ik heb dit namelijk al zoveel voorbij zien komen, en gehoort, dat ik
zo ontzettend vind dat er nog steeds mensen zijn die met supermarktvoer thuiskomen...
Ik heb een kat aan acute nier insufficiente verloren, kreeg Aldi voer...Of van de supermarkt..
Ik voel me nog steeds diep schuldig dat ze slechts 6 jaar geworden is...zo zinloos was haar dood.
En dan heb ik hier ook nog een kater zitten met blaasgruis...Was helaas te laat overtuigd.
Dus dat het een op 6 zou zijn zou me niet verbazen, kattenforums en bokt ook... staan vol met dat soort verhalen en blaasontstekingen....

En ej bent nog een stuk duurder uit, het wil dr bij sommige mensen nog steeds niet in dat
je met eem premiumvoer goedkoper uitbent, omdat ze inene 48 euro moeten neerleggen.
Nee ze betalen het liever verspreid over een paar weken, keer 6.
Ach geld...waar hebben we het over het gaat immers over de gezondheid van de kat.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:45

Tja, het is helaas toch echt waar, dat ze van 'goedkoper' voer vaker problemen (en ik heb het nu alleen nog over de blaasproblemen, niet eens over al het alles..) krijgen dan dat je investeert in 'duurder' voer.

Het is gewoon echt zo dat je kat het beter 'doet' op 'duurder' voer, en dat is niet omdat ik veel wil verkopen in de praktijk. Knipoog

En, wat Chiqa ook aangeeft, je voorkomt gewoon een hoop problemen. Lachen

Chiqa: Jeetje meis, maar wat je toen niet wist, kun je jezelf niet verwijten. Wees blij dat ze in ieder geval 6 fijne jaren bij je heeft gehad. Knipoog