Nierfalen bij een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Nierfalen bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:33

Wat vervelend morrie!

De dierenarts heeft in elk geval gezegd dat we maandag even moeten bellen en hij heeft ook een slag om de arm gehouden met medicijnen. Dus die zijn niet per direct uitgesloten. We gaan het in elk geval vragen.

Wat betreft het voer van de andere kat, de nierproblemen van deze kat wegen nu zwaarder dan het blaasgruis (heeft ze 12 jaar geleden voor het laatst last van gehad), dus die gaat ook even op nier dieet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:38

@ Chubby, blijkbaar heb ik dan een superdierenarts. Als ik een paar keer met hetzelfde dier kom, met dezelfde klachten ( of gevolgens van wat hij dan ook heeft) Hoef ik alleen de eerste keer maar de consultkosten te betalen á 12,50. Ik heb hem ook eens 2 dagen achter elkaar gebeld voor koliek bij mijn paard. Beide keren is hij gekomen ( 20 km) maar was het al over tegen de tijd dat hij er was. Beide keren heeft hij haar gecontroleerd en niets meer gevonden, en ik heb nooit iets hoeven betalen. Ook voor de medicijnen nooit een cent te veel betaald. Intensieve verzorging op ic hetzelfde. Haha! Krijg altijd een gespecificeerde factuur en de prijzen een vergeleken op intervet etc. Knipoog

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:39

Wat vervelend !

Mijn kat heeft dit ook gehad!, nieren werkten niet meer goed. hij werd steeds magerder (we voerde hem met appart voer bij ), jammer genoeg kreeg hij hier bij ook nog niervergiftiging. En je merkte dat hij pijn had. Dus hebben wij hem op 19 jarige leeftijd ook laten inslapen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:43

Dan heb je zeker mazzel Mystica, zo'n dierenarts moet je koesteren! Ik heb ook fijne dierenartsen gehad, maar ken ook zat artsen die vooral op geld azen Bloos

"Uit liefde voor het dier" wordt zéker in grote commerciele praktijken vervangen door "uit liefde voor mijn portemonnee"..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:44

Overigens: kan me niet voorstellen dat de inkoopprijzen die een DA betaalt bij Intervet (via groothandel!) op i-net staan? En hou je ook rekening met staffelkortingen en akties? Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:54

Daar moet je idd een inlogcode voor hebben. Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:59

Tsja, ik heb een paar jaar terug de prijslijsten van Novartis zelf opgesteld Knipoog en de marges zijn niet bijzonder hoog, maar m.i. verdient een dierenarts er met consult zat aan hoor..

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:30

Ik heb helaas mijn kat vanmiddag in laten slapen vanwege nierfalen. Helaas was er bij haar al niets meer aan te doen. Dus behalve de laatste dagen de misselijkheid onderdrukken en veel lekkere hapjes (na een week niets gegeten te hebben) heb ik er niets aan hoeven doen qua dieet. Ook mijn kat had al blaasgruis, maar dat was van ondergeschikt belang aan het nierfalen. Eerst maar eten en de rest zien we wel weer.

TS hopelijk kan jouw kat met een dieet nog een goede kwaliteit van leven hebben. In ieder geval veel sterkte Ach gut .

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:57

wat naar freggel, sterkte!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:01

Bij ons inde praktijk hebben we zeer goede ervaringen met homeopatische medicatie om de Nierfunctie weer op te bouwen. In combinatie met Speciaal voer van Royal Canin voor de nieren.
Heeft de kat daarnaast last van blaasgruis dan kan je ook een combi maken van de 2 verschillende voeren.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 16:13

Oké, welk middel gebruiken jullie precies dan? Of zijn er verschillende?

Edit: sprak net mn moeder en die heeft toevallig net een homeopathisch middel (solidago) gekocht en gaat nu royal canin halen. verder krijgt ze gewoon vlees een paar keer per dag een klein stukje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:47

Solidago kan helpen maar zou het wel via de dierenarts doen. Zodat hij de juiste dosering kan geven. Hij weet het gewicht van de kat en de mate van de nierproblemen.
Zelf dokteren is in dt geval niet verstandig daar nierfalen uiteindelijk dodelijk zal zijn.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:48

mijn 2 katten van 8 jaar hebben het ook aan de nieren. ze waren ook erg vermagerd en zaten niet meer mooi in hun vellentje. naar de DA bloed laten prikken. bleken ze allebei aan de nieren te hebben. was wel duur grapje bloedafname en laten opsturen voor 2 katten 200euro. maarja ik heb het over mijn mijn poezen. ze zitten nu op de Royal canin Renal voor de nieren en ze doen het er super op. ze zijn al goed bekomen en eentje is al aardig dik aan het worden. ze glansen weer en zijn weer actief. alleen ze willen altijd eten. ik heb een bakje met voer wat ze per dag mogen hebben en vanuit dat bakje voer ik nu. als het op is is het op.

ik hoop dat ze nog mee kunnen mijn poezenbeesten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:54

@miekelover: dat was waarschijnlijk (een heel duur !) algemeen bloedonderzoek voor 2 katten ? want als ik voor de nieren bloedonderzoek laat doen kost dat 25euro !

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 23:28

bij ons kwam alles op ongeveer 90 euro, maar daarbij heeft ze ook nog aan het infuus gelegen een tijdje. En nog 2 prikken gehad.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:45

ja het bloed moest opgesturd worden naar het lab. paar dagen later kregen we de uitslag binnen. ik vond het ook nog vrij prijzig

ik heb even mijn bonnentje erbij gehaald
diagnostisch consult 32.18
huidafkrabsel+mircoscopisc 10.14
bloedafname incl materiaal 13.49
spotchem panel-v 1 strip 22.54
vln lab onderzoek/pnt 22.99

totaal 101.34
conclusie nierfalen
een zak voer van 4kg kost al 34 euro. maar ik heb het over voor mijn katten. het voer slaat goed aan en de katten zien er goed uit

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:45

wat voor voer heb jij precies? Het probleem met onze kat is vooral dat ze niet echt wil eten, na het anti-misselijkheidsprikje heeft ze meteen haar brokjes gegeten, maar nu wil ze alleen nog maar echt vlees.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:46

Lekker alleen maar echt vlees geven dan! Haha!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:06

krijgt ze ook, haha ze heeft haar menu ligt beperkt tot varkenshaas en rosbief. Naja, als ze maar eet haha.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:13

Dat is voor nu het belangrijkste inderdaad! Ik zou wel proberen uiteindelijk te komen tot een compleet vleesmenu.

Eerder in dit topic heb ik al wat links gegeven meen ik..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:16

Jep, heb ze ook doorgenomen! Bedankt! Vanmorgen hebben we weer met de dierenarts gebeld, omdat ik denk dat de kat zich toch weer wat misselijker voelt dan nadat ze de prik heeft gehad. Ze zouden me vandaag nog terug bellen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:20

Misselijkheid komt vaak voor bij katten en dan willen ze ook niet meer eten. Ontzettend gevaarlijk! Mogelijk moet je dwangvoederen tot ze opknapt..

Op www.barfplaats.nl vind je daar ook info over (zoekfunktie)..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:25

Chubby schreef:

Fortekor moest mijn kat met hartruis hebben...
Niet mijn kat met nierfalen...

Helaas was ik veel te laat erbij met mijn kat. Haar ureum gehalte was 74. Minder dan 10% overlevingkans...
Kotsen heeft ze haar hele leven gedaan, en haar vacht is nooit goed geweest omdat ze voedselallergie had. Ik merkte het dus pas toen ze van karakter veranderde en heel mager werd in no time, ze woog nog maar 1,5 kg... Maar deze kat is altijd mager geweest dus met al die andere kwalen kon ik er gewoon niet eerder bij zijn, en daar baal ik van... Verdrietig
Ze wankelde toen ik thuis kwam en ben direct naar de DA gegaan. Helaas heeft het niet mogen helpen en heb ik haar in moeten laten slapen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:30

Wat naar Griebels Ach gut

Fortekor is geregistreerd voor nierfalen bij katten en voor hartfalen bij honden. Bij katten komt hartfalen minder vaak voor en bij honden komt nierfalen minder vaak voor. Vandaar dat officiele registratie voor die ziekten niet lonend was. Het is echter wel bewezen werkzaam...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:32

ik heb het vanmorgen met de assistent van de dierenarts overlegd over de fortekor, maar ze zei dat de nieren al mindere functie hadden en dat het dan al geen zin meer heeft om dit middel te geven. De bloedwaardes van de nieren waren verhoogd, maar hoeveel precies dat weet ik niet.

Wat erg, griebels. 1,5 kg is ook erg weinig. Onze kat weegt nog 2,8 kg, denk inmiddels weer iets meer. Ze heeft altijd 4,2 gewogen.