Cavia laten dekken, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

salsaentango

Re: Cavia laten dekken, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:06

Sniesjuhh schreef:
Nee heb ik iid geluk gehad. Zijn dan vast sterke caafs die van mij:D Het zeugje van mijn laatste nestje is een dochter van 't zeugje van mij eerste nestje... Dus is vast een sterke lijn?? Maarja nu mijn volgende zeugje nog even afwachten en in het vervolg vroeger bij de beer dan Knipoog

ja maar aan de ene kant denk ik als je altijd al zo hebt gedaan.? en altijd al goed is gegaan maar ja beter iets eerder dan dat het straks te laat is Haha!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:33

Mikkiej schreef:
Goed, bedankt voor de reacties.. Lachen
De cavia's komen niet bij een fokker weg.. Maarja dan blijf je bezig met de boel uitpluizen enzo.. Nagelbijten / Gniffelen En wat is er mis met een nestje krijgen? Niks toch? En de jongen hebben al een tehuis.

Ik vind dat uitpluizen helemaal niet zo overbodig! Je zult op zijn minst iets over de achtergrond van beide dieren moeten weten, vind ik. Zo niet, dan zou ik persoonlijk gewoon genieten van de dieren zonder jongen..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:08

Dan wil ik niet beginnen over de paarden die van de markt komen... Ik vind dat er vrij weinig mis is met een nestje "fokken" bij een cavia..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:57

Mikkiej schreef:
Dan wil ik niet beginnen over de paarden die van de markt komen...

Dat is net zo slecht Knipoog
Maar daar gaat het nu niet over.

Mikkiej schreef:
Ik vind dat er vrij weinig mis is met een nestje "fokken" bij een cavia..

Wat jij doet vind ik geen fokken maar vermeerderen Lachen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:06

Mag je vinden, het is jouw mening.. Knipoog

Dit is nou echt bokt..
Jaja ik weet het, moet ik dit maar niet plaatsen blabla..

Maar ik vraag simpel om advies.. Dat krijg ik, ben ik ook blij om. Maar natuurlijk moeten er mensen zijn die denken dat ik dit maar verstandloos aan het doen ben. Nouja niet dus..
Het is toch niet mijn doel om overbodig cavia's te gaan "meerderen" zoals hier gezegd word? Ik heb een tehuis voor ze, iemand wou graag cavia's, nouja ik wil wel eens een nestje, dus waarom niet?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:38

Ik hoop echt serieus voor je dat het allemaal goed gaat, de bevalling, de kleintjes. En dat je voor allemaal een goed thuis vind. Maar zoals je al zegt, dit is bokt. Ik vind dat ik mijn mening hierover mag geven. Wat je er mee doet moet je zelf weten, maar ik wil het graag gezegd hebben. Ik zou het heel naar vinden als ik over een tijdje een topic van jou lees dat de bevalling heel verkeerd is gegaan of dat de kleintjes zwak zijn of de lethale factor hebben of wat dan ook. Daarom probeer ik ook de andere kant van het 'fokken' of 'vermeerderen' te laten zien. Het is niet allemaal 1 grote roze wolk. Het kan ook zomaar heel erg fout gaan. En ik vind dat als je zo'n topic opent, je niet kan verwachten dat je alleen maar positieve reacties krijgt.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:43

Dat snap ik, maar de manier waarop het soms gezegd word vind ik niet helemaal normaal..
Alsof ik doelloos in de ronte fok? Of nee, aan het meerderen ben..
De cavia's krijgen een goed tehuis. De moeder van het vrouwtje is bekent, maar ik weet niet wat voor ras het is. Daarmee is alles goed gegaan, alle jongen leven nog en mams is ook naar een goed tehuis gegaan. Mijn beertje is nu 2 jaar, en die is ook nog hartstikke gezond.. Dus wat zal er mis zijn? Er zijn zoveel mensen die gewoon maar gaan fokken en niet advies vragen. Ik doe dat wel, heb goed advies gekregen, maar ik vind het onderzoek achter al die dingen een beetje overdreven.. Ik snap wel dat het misschien verstandig is, maar het moet wel leuk blijven. Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:52

Dit kan een eindeloze discussie worden, maar ik vind fokken een serieuze aangelegenheid en ik vind dat fokken eigenlijk maar 1 doel heeft en dat is het verbeteren van het ras. Maar misschien ben ik daar nogal extreem in, maar dat is mijn mening. En ik vind dat niet alleen over cavia's maar over alle diersoorten. En het feit dat ze op het oog gezond zijn zegt nog niks over de erfelijke ziektes of aandoeningen die ze zouden kunnen hebben. Maar zoals ik al zei, ik hoop voor jou dat alles goed gaat.

Toevallig las ik vandaag nog een stuk over de leeftijd die cavia's tegenwoordig bereiken. Vroeger werden ze vele jaren ouder en waren de cavia's ook groter en zwaarder en daarom ook sterker. Tegenwoordig is de levensverwachting van cavia's voornamelijk door inteelt en het fokken met zwakke cavia's erg verlaagd. Dat vind ik jammer om te lezen want ik zou willen dat mijn cavia's een jaar of 15 werden Knipoog.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:31

loveyoutoo: helemaal mee eens.! eerder werden cavia's wel een jaar of 10 maar nu.? gemig hier in de opvang en thuis redden ze soms de 6 nog niet eens.. na dat vind ik dan wel een hele verandering..

1 tip: die iedereen al bijna zegt.. zorg dat je de ras verbetert inplaats een (zeugje) peruvian bij een (beer) borstel te zetten.. zoek dan ook goed uit wat voor ras het is en laat het dan dekken door zo'n ras beertje.. maar dat is mijn mening zo versterk je wel een ras Haha!

toch veel succes en vind de reacties op bokt soms ook wel wat te ver gaan maar helaas kunnen wij daar niks aan veranderen Tong uitsteken
alleen maar denken tja wij kunnen niet altijd het andwoord krijgen die we willen maar een goeie tip kan altijd komen Lachen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:56

Ik heb ook pas een beer bij mijn zeugje gehad omdat ik graag een nestje wil omdat mijn andere cavia niet zo lekker gaat. Mijn jonge caaf van 6 maanden kan echt neit alleen zijn en mijn wens was altijd al een nestje dus wat is dan leuker om een eigen caaf te hebben. Als ik voor de rest van het nestje geen goed tehuisje kan vinden blijven ze lekker bij mij wonen..