Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:13

Ik ben het helemaal met je eens RianneH Ja

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:15

@smurffie; en als je dat lijden nou juist vóór wil zijn?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:16

Voor gedomesticeerde dieren (die dus niet meer hun natuurlijke leven hebben) MOETEN wij dat zelfs vind ik. Het is in mijn ogen de (zware) verantwoordelijkheid die je op je neemt als je een dier in huis haalt.

Edit:
Mijn pony, inmiddels 26 jaar oud, heeft al jaren spat. Zij heeft hier geen pijn aan, maar is wel absoluut onbruikbaar als rijdier. Ze is meerdere malen ernstig hoefbevangen geweest in het verleden en haar voeding moet daardoor heel nauw in de gaten gehouden worden. Mocht het zover komen dat ik haar om wat voor reden dan ook niet kan houden dan gaat zij niet de verkoop in. Ik breng haar dan naar de dierenarts waar zij ingeslapen zal worden. Is niet uit eigenbelang (als ik haar verkoop levert zij tenslotte geld op en nu zal dat niet gebeuren), maar uit belang van het dier.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 07-02-08 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:16

@Smurffie, snap je punt.. Maar ben jij vegetarisch? Want vleesproducten enz. is hetzelfde idee Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:19

RianneH schreef:
@Smurffie, snap je punt.. Maar ben jij vegetarisch? Want vleesproducten enz. is hetzelfde idee Knipoog

ja. ik ben vegetarisch Knipoog niet veganist! maar wel enkel scharrel eieren Knipoog en alle dierlijke producten halen wij zoveel mogelijk bij de boer hier in de buurt Ja waarvan we weten hoe de dieren het hebben Ja

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:20

_Kiki_ schreef:
@smurffie; en als je dat lijden nou juist vóór wil zijn?

is het dan al zeker dat het dier gaat lijden dan? volgens mij niet Knipoog een 20 jarig paard maar laten inslapen om het lijden voor te zijn? wieweet kan hij nog 10 jaar zonder lijden!

weet jij 100% zeker dat het dier gaat lijden? dan kun je het anders bekijken Ja maar hoevaak is dit het geval?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:22

Goed, maar je gebruikt wel leer? Onze bekapper is veganist en die heeft geen eens leer in zijn schort Knipoog
Vind op zich je standpunt goed hoor, dierwaardig leven is stukken beter dan bijv. varkensflats.. Maar toch, denk dat sommigen daar in door slaan. Ik leer er steeds meer van, en dan blijkt dat niet alles is wat het op het eerste gezicht lijkt Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:25

ik gebruik inderdaad wel leer. ook dit in grote getallen van dezelfde boer Knipoog en af en toe ook niet. net als mijn zadel en hoofdstel : beide leer. zie dat maar eens van een scharrel dier te krijgen Knipoog en toch rijd ik met leer ja Ja maar dat zijn langetermijn dingen Knipoog als alleen daarvoor
dieren geslacht zouden worden. weet je hoe veel kleiner dan de getallen worden!

edit : en geheel veganisties vind ik ook vergaan Knipoog dat je geen melk zou mogen gebruiken vind ik bevoorbeeld onzin Knipoog als dit op een goede manier word gedaan Ja is hier NIKS mis mee Knipoog dieren lopen overdag buiten Ja s'nachts kunnen ze (tevens net als s'middags) naar binnen Ja als ze dit willen! ze krijgen kuil/hooi erbij Lachen en een beetje krachtvoer maar zonder extra hormonen of wat dan ook toegevoegt Knipoog!
Laatst bijgewerkt door smurffie op 07-02-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:25

Ik heb een kat gehad, waarvan de blaas spontaan geknapt is. Dat was niet meer te 'maken', maar als we op zijn dood hadden moeten wachten, had hij echt onnoemelijk veel pijn geleden. Dus die hebben we in laten slapen.

Ongeveer twee jaar geleden hadden we een pony van 36 jaar, die opeens niet meer op kon staan, zelfs haar hoofd kon ze niet meer optillen. Volgens de dierenarts was ze echt helemaal op. Ook haar hebben we niet langer op d grond laten lijden, maar in laten slapen.

Nog niet zo lang geleden heb ik een paard van 25 in laten slapen. Die heeft nog behoorlijk lang doorgesukkeld (omdat ík geen afscheid kon nemen), maar toen ze bijna alleen nog maar lag in de wei omdat ze niet meer kon staan van de pijn in haar benen, heeft zij ook eeuwige rust van mij gekregen.

Ik ben blij dat we dit kunnen doen....ik zie het eigenlijk zelfs als een plicht.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:29

ik vind dat we wel voor onze dieren moeten zorgen ja... en als dat betekend dat we ernstig lijden voor kunen zijn, waarom niet?
we zijn zelf begonnen om dieren te domestiseren, dus tja...
in het wild worden dieren ook uit hun lijden verlost door hun roedel genoten... en dat gebeurt op een veel kruwere wijze...

dus ja... helaas... we hebben geen keuze, we zijn het ze verplicht.

ik vind dat je voor ze moet zorgen... en dan ook echt tot hun dood...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:34

smurffie schreef:
ik gebruik inderdaad wel leer. ook dit in grote getallen van dezelfde boer Knipoog en af en toe ook niet. net als mijn zadel en hoofdstel : beide leer. zie dat maar eens van een scharrel dier te krijgen Knipoog en toch rijd ik met leer ja Ja maar dat zijn langetermijn dingen Knipoog als alleen daarvoor
dieren geslacht zouden worden. weet je hoe veel kleiner dan de getallen worden!

edit : en geheel veganisties vind ik ook vergaan Knipoog dat je geen melk zou mogen gebruiken vind ik bevoorbeeld onzin Knipoog als dit op een goede manier word gedaan Ja is hier NIKS mis mee Knipoog dieren lopen overdag buiten Ja s'nachts kunnen ze (tevens net als s'middags) naar binnen Ja als ze dit willen! ze krijgen kuil/hooi erbij Lachen en een beetje krachtvoer maar zonder extra hormonen of wat dan ook toegevoegt Knipoog!

Maar wel van koeien die geslacht zijn voordat het hun tijd was. Er zijn heel veel boeren die het goedde voor hebben met hun dieren, maar door de druk van de maatschappij, oftewel, goedkoop vlees, moeten ze allemaal dingen toevoegen. En daar ligt het probleem. Men wil wel diervriendelijk vlees, maar er niet voor betalen...
Maar goed, zelfde idee is er ook met huisdieren. Men gebruikt steeds meer manieren/therapieën enz. om het leven te verlengen. Maar in veel gevallen zijn deze ontwikkeld voor de mens en niet het dier. Wordt het leven dan verlengd ter behoefte van het dier, of van de mens?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:35

Katja schreef:
Gelukkig mogen we dat wel. Het lijkt me verschrikkelijk om een dier eindeloos te moeten laten lijden zoals in sommige landen gebeurt.

Inderdaad! Ja Waarom een dier laten lijden terwijl er (voor het dier zelf) een betere oplossing is?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:37

ik vind dat wij zo dapper moeten zijn om die keuze te maken ja

zo hebben wij bijvoorbeeld een hond gehad,
had blaas en nierstenen, 3 keer geopereerd, had 3 gaatjes waar hij uit plaste.
op een gegeven moment kon ie het niet meer ophouden en werd incontinent
daar lag onze stoere, nog vrij jonge,bouvier, onze macho, op een bedje in zijn eigen urine.
beest had nog jaren zo kunnen leven.. was dat dierwaardig geweest?
nee zeer zeker niet.
mijn ouders hebben toen besloten dat het genoeg was.
en ik weet zeker dat macho dat volkomen begreep toen ie naar de andere zijde ging.

nog een voorbeeld, een kat die niet goed meer kon eten door zijn tanden,
was ook geopereerd, maar werd niet meer beter.
beest kon heel klein beetje eten, maar had veel pijn.
ook hij was zeer zeker beter af met een spuitje.

och en zo weet ik nog wel 1001 voorbeelden.

ik weet wel, en dat doe ik ook nog steeds over sommige gevallen. dat mensen zich lang schuldig voelen. terwijl dit niet eens hoeft.
maar het feit dat de mensen die beslissing durven te nemen, en zich naderhand schuldig voelen, bewijst de liefde voor het dier..

ik kan wel een tegenvoorbeeld geven ook,
er was een vrouw met 2 honden en een kat.
kreeg een kind, en kind werd ziek. artsen riepen, dat kind is allergisch voor dieren, dus de dieren moesten weg
de kat is naar ons gegaan.
en de honden...
2 jonge labradors, rond 1 jaar oud... werden beide ingeslapen!!!
want ze wilde ze niet in het asiel doen..
dan denk ik nou als je ze gratis of voor een beetje aanbied, zat mensen die ze hadden komen halen.
2 jonge honden heeft ze laten inslapen..
later bleek dat kind geen allergie voor dieren had.,,
dus de kat ging terug ... en ze kocht 2 nieuwe honden.
kijk dat vind ik iets vreselijks,dat is moord...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:38

RianneH schreef:
Maar wel van koeien die geslacht zijn voordat het hun tijd was. Er zijn heel veel boeren die het goedde voor hebben met hun dieren, maar door de druk van de maatschappij, oftewel, goedkoop vlees, moeten ze allemaal dingen toevoegen. En daar ligt het probleem. Men wil wel diervriendelijk vlees, maar er niet voor betalen...
Maar goed, zelfde idee is er ook met huisdieren. Men gebruikt steeds meer manieren/therapieën enz. om het leven te verlengen. Maar in veel gevallen zijn deze ontwikkeld voor de mens en niet het dier. Wordt het leven dan verlengd ter behoefte van het dier, of van de mens?

dat zie je verkeerd.. deze dieren gaan alleen weg als ze wat mankeren Knipoog hij heeft over de 400 koeien(leukste is nog : elk koetje heeft zijn naampje. en hij weet ze allemaal!) . en meerdere stieren die er in het dekseizoen gewoon los bijlopen Knipoog het kan dus zijn dat hij 2 maanden niks te verkopen heeft. jammer dan Knipoog hij leeft van het verkoop van melk en eieren Knipoog zoiezo zou hij nu nog bijna 40 jaar (heeft hij nog geen half jar terug uitgerekend) voor AL zijn dieren kunnen zorgen zonder inkomsten te krijgen van zijn dieren Knipoog dus reken er maar op Knipoog daar gaat geen dier voor zijn tijd weg!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:40

crossmonster @ dat vind ik inderdaad moord. en ik had de kat ook niet terug gebracht Knipoog zo iemand is dat dier in mijn ogen niet waardig!

maargoed, blijft MIJN mening Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:42

Kijk, dat is heel netjes.. Maar niet iedere boek kan dat doen of is haalbaar. En iedere boer ken wel al zijn koeien. Het zijn echt mensen met hart voor de zaak. Prefectief enten, antibiotica enz. wordt echt niet gegeven om het dier te pesten, alleen maar om het leven beter te maken en niet ziek te worden. Is dat eigenlijk niet beter dan wat wij met huisdieren doen? Eerst ziek -> behandeling.

Ik vind trouwens een DA die het dier zonder aantoonbare reden inslaapt een schande. Zoals in het voorbeeld van CM..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:46

RianneH@ ben het nu geheel met je eens Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:48

Zodra een dier geen levenswaardig leven meer heeft vind ik dat de eigenaar het recht heeft om te zeggen dat het goed geweest is voor het dier.
Je mag vind ik geen leven beëindigen omdat je van een dier afwilt als het dier verder gezond is!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:49

sja ik snap er ook niks van.
die mensen waren heel erg overstuur, en die kat had het bij ons niet naar de zin, wij hadden toen een hoop opvangkatten in huis ,nou ja opvang, ze hoefden normaliter nooit meer weg,maar er liepen er een stuk of 10 rond toen
en deze kat had het niet naar de zin, dus voor de kat was het beter om terug te gaan..

sja die dierenarts snap ik ook niet.
weet ook niet welke arts dat was.

ik ben trouwens alles behalve vegetarier
ik heb varkens geslacht zelfs.
werkte op een grote slachterij,
en heb zelfs wel eens lekker een paar kilo vlees meegekregen,vers van de pers...
heerlijk!

maar goed, ieder zijn ding,
ik vind vlees erg lekker, en ben niet zo naief dat ik het wel graag eet,maar niet wil weten hoe het gemaakt word
nou , ik kan je zeggen dat IK weet hoe het gemaakt word,
en bij varkens zelfs van zaadje tot carnbonaatje..

veganisten moeten eens goed gaan lezen in de excursietopics waaraan ik heb deelgenomen.
in fotopapier bijvoorbeeld, zitten ook dierlijke vetten gewerkt Bloos!

en zo zijn er nog heeeeel veel producten meer, die van dode dieren gemaakt worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:05

CM @ gelukkig zijn er ook genoeg fabrikanten die fotopapier leveren zonder dierlijke vetten Knipoog de meerderheis zelfs.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:26

En drop dan? Lijm?
Maar waarom zou je dat niet gebruiken? Beetje zonde om een beest enkel en alleen te slachten om zijn vlees. Als die dan toch dood moet, waarom niet alles gebruiken?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:29

ook drop en lijm zijn geheel diervrij tekoop Knipoog spekkies en rolse koeken erchter niet !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:33

Maar goed, denk je dat je een geheel dier-restant loos leven kan leiden? Ik denk niet dat dat te realiseren is, ook voor je eigen gezondheid. De mens is niets voor niets vleeseter, er zitten essentiele eiwitten enz. in die we moeten hebben.
Maar we dwalen wat af van het originele punt Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:40

Een paard in de kudde die bijv. door een artrose zwaar kreupelt, zal niet meer goed mee kunnen komen met de kudde en wordt vroeg of laat gegrepen door een roofdier. Daarmee krijgt het dier toch een betrekkelijk snelle dood.
Een paard in een weitje met genoeg eten drinken en een keurig stroomdraadje eromheen, wordt min of meer gewongen jaren door te manken met diezelfde artrose.

Dus hoe je het ook wendt of keert: door dieren te houden, beschik je sowieso al over leven en dood. Of je wil of niet.

Overigens: ik heb mijn merrie vorig jaar naar de slacht gebracht, wegens headshaking syndrome. ze was duidelijk stokongelukkig, en was van leider van de kudde het kneusje geworden.
Ik ben er nog steeds verdrietig van, maar ben er geen vegetarier door geworden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:50

vegetarier zijn hoeft ook niks te betekenen met hoeveel je om je dier geeft en hoe erg je het allemaal vind..
ik zal namelijk eerlijk toegeven dat ik een stuk vaker ziek ben sinds ik geen vlees meer eet Knipoog

en ja een mens blijft een roofdier. maar dat kan ook op een vriendelijkere manier dan ze zo'n 1,2 vierkante cm op elkaar te zetten Knipoog vertel me nou niet dat er echt niet genoeg plek zou zijn dat is ONZIN! sorry. als dat echt zo is. en als er mensen zijn die vinden dat DAT NODIG IS. dan zul je het met mij NOOIT eens worden Knipoog dat is mishandeling. erg genoeg dat je ze fokt voor de slacht Knipoog en die korte tijd die ze dan al hebben, laat ze daarvan genieten Knipoog of ga ertussen staan als het je allemaal zo leuk lijkt Ja!