Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
AstraGirlie schreef:Gentle leader ben ik niet zo'n voorstander van omdat het enkel een symptoombestrijder is. Honden leren uiteindelijk ook trekken aan dat ding omdat het ze niets leert.
somokkele schreef:AstraGirlie schreef:Gentle leader ben ik niet zo'n voorstander van omdat het enkel een symptoombestrijder is. Honden leren uiteindelijk ook trekken aan dat ding omdat het ze niets leert.
Probleem is alleen dat de meeste mensen niet consequent zijn, waardoor het gedrag dus ten alle tijden in stand gehouden wordt. Een Gentle is voor een heleboel mensen wel een oplossing (ook al is het symptoonbestrijder). Daarnaast zijn er maar zeer weinig mensen die op het correcte moment kunnen positief kunnen belonen en/of negatief straffen. Daarnaast vind ik ook dat een Gentle moet worden gebruikt/gewennen onder begeleiding, zodat deze ook op een goede manier gebruikt wordt.
AstraGirlie schreef:Het boek dat de bokker (marleen-usar) hierboven zoekt noemt 'de roedelmethode' denk ik.
Een beetje te overdreven en zwart-wit invulling van het 'baas' zijn. Er worden ook letterijk wolven met honden in vergeleken, wat fout en verleden tijd is in mijn inziens. Wij vergelijken onszelf ook niet klakkeloos met chimpansees, we zijn er wel uit geëvolueerd.
DeniseES schreef:Een groep honden zetten elkaar ook op hun plaats als dit nodig is. Ik begrijp best dat je hier moeite mee kunt hebben, maar je hoeft niet direct te slaan als een hond niet luistert. Als je een boze stem opzet om hem te laten merken dat je het hier niet mee eens bent, hoort hij al te reageren en te luisteren, doet hij dit niet, dan moet je hem écht op zijn plaats zetten, jij bent de baas, niet hij! Een hond weet ook echt wel wat de 'rangorde' is in een gezin, wie aan het hoofd van het gezin staat, wie wat lager enz. Hij hoort ook te weten dat hij onderaan staat. Wat bij jou niet echt het geval is (van wat ik uit je verhaal kan opmaken). Een hond is geen kat, een hond is geen paard, een hond is een hond. Een kat vind zichzelf de baas, en een paard weet ook wat zijn plek is. Ik neem aan dat je het niet pikt als je paard je bijt?
Echt heel veel succes