Opvoedproblemen met hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Opvoedproblemen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:52

Er is een boek waar ik geen naam van heb helaas dat gaat over de roedel, dat moet een super goed boek zijn.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:54

wat bedoel je dan presies bij een aandachtsoefening vliendertje?
dat je de hond op jou moet letten tijdens het wandelen? Volgens mij gebeurt dit instinctief dat de pups de moeder volgen, anders gaan ze gewoonweg dood. Niet omdat ze die beet gaan krijgen omdat ze niet meevolgen (wat ik nog nooit gezien heb bij honden). De eerste weken plakken pups echt aan je, dat doen ze instinctief, dat hoef je niet aan te leren. Maar daarna begint het echt werk van jou, als baas, dat je ze moet LEREN om op je te letten. Dat het veel meer loont om op jou te letten dan op hun omgeving. Het is niet vanzelfsprekend.
Het boek dat de bokker (marleen-usar) hierboven zoekt noemt 'de roedelmethode' denk ik.
Een beetje te overdreven en zwart-wit invulling van het 'baas' zijn. Er worden ook letterijk wolven met honden in vergeleken, wat fout en verleden tijd is in mijn inziens. Wij vergelijken onszelf ook niet klakkeloos met chimpansees, we zijn er wel uit geëvolueerd. Tong uitsteken

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:02

AstraGirlie schreef:
Gentle leader ben ik niet zo'n voorstander van omdat het enkel een symptoombestrijder is. Honden leren uiteindelijk ook trekken aan dat ding omdat het ze niets leert.

Probleem is alleen dat de meeste mensen niet consequent zijn, waardoor het gedrag dus ten alle tijden in stand gehouden wordt. Een Gentle is voor een heleboel mensen wel een oplossing (ook al is het symptoonbestrijder). Daarnaast zijn er maar zeer weinig mensen die op het correcte moment kunnen positief kunnen belonen en/of negatief straffen. Daarnaast vind ik ook dat een Gentle moet worden gebruikt/gewennen onder begeleiding, zodat deze ook op een goede manier gebruikt wordt.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:10

Ik zou hier hetzelfde willen zeggen wat heel bokt roept als dit een probleem met een paard geweest zou zijn Heb je les, zo niet, zoek als de sodemieter iemand die je hierin kunt begeleiden Haha!

ik heb exact dezelfde problemen (gehad) met mijn 2-jaar oude tibetaanse terrier. Hiervoor ben ik een goede hondenschool gaan zoeken die leert via de positieve stimulering, precies zo als astragirlie dat ook aangeeft. Ik volg met haar priveles en krijg huiswerk mee tot de volgende les.
Na een paar lessen heb je een totaal andere hond.

Het is dan ook niet de hond die gecorrigeerd moet worden, het is het baasje wat moet leren hoe de hond te begeleiden. Buiten dat het zeer nuttig is, is het ook nog eens ontzettend leuk om zo samen met je hond aan het werk te zijn.

Dus zoek een hondenschool bij je in de omgeving op waar priveles gegeven wordt en je zult zien dat je in korte tijd heel veel vorderingen maakt. Succes ermee Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:15

somokkele schreef:
AstraGirlie schreef:
Gentle leader ben ik niet zo'n voorstander van omdat het enkel een symptoombestrijder is. Honden leren uiteindelijk ook trekken aan dat ding omdat het ze niets leert.

Probleem is alleen dat de meeste mensen niet consequent zijn, waardoor het gedrag dus ten alle tijden in stand gehouden wordt. Een Gentle is voor een heleboel mensen wel een oplossing (ook al is het symptoonbestrijder). Daarnaast zijn er maar zeer weinig mensen die op het correcte moment kunnen positief kunnen belonen en/of negatief straffen. Daarnaast vind ik ook dat een Gentle moet worden gebruikt/gewennen onder begeleiding, zodat deze ook op een goede manier gebruikt wordt.

helemaal waar! Bloos Meestal is het hopsakee eraan en gaan wandelen...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:15

Als de hond gedrag vertoond wat absoluut niet is toegstaan, moet je hem daarvoor ook echt straffen, hij moet weten waar de grenzen liggen in 'zijn' roedel. Waar hij nu wel zonder problemen vanaf komt, en straks niet meer, daar zal hij meer moeite mee hebben dan wanneer je hem duidelijk op zijn plek zet. Ga verder (zoals Irene ook zegt) privélessen met hem volgen.

Het blijft wel een feit dat ook een hond respect moet tonen voor jou als zijn baas. Zodra hij hier maling aan heeft kan hij alles met je doen zonder gestraft te worden, waarom dan stoppen? Laat duidelijk merken dat jij de baas bent en bepaalde dingen gewoon niet wil hebben. Beloon hem dan ook als hij iets goed doet (ook erg belangrijk)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:20

AstraGirlie schreef:
Het boek dat de bokker (marleen-usar) hierboven zoekt noemt 'de roedelmethode' denk ik.
Een beetje te overdreven en zwart-wit invulling van het 'baas' zijn. Er worden ook letterijk wolven met honden in vergeleken, wat fout en verleden tijd is in mijn inziens. Wij vergelijken onszelf ook niet klakkeloos met chimpansees, we zijn er wel uit geëvolueerd. Tong uitsteken

Dit boek vindt ik ook niet z'on succes , de hond is nu eenmaal geen wolf .
Tuurlijk stamt 'ie er vanaf maar een hond zoals astra girli zegt een heel ander dier .
Ik heb 'm ook gelezen maar die manier stuitte mij ook een beetje tegen de borst .

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:26

Wow, jullie geven me weer helemaal de moed om door te gaan.
Ook erg leuk om de reactie van Spatter te lezen, de omschrijving die je geeft is echt Ice ten voeten uit... Ik ben me er van bewust dat het altijd een hondje zal blijven met een Bull karakter. Toch laat hij ook regelmatig wat herdertekentjes zien en dat is voor mij een teken om niet op te geven. Hij hoeft niet perfect te zijn maar verbetering is volgens mij op 10 maanden prima mogelijk. Het klopt inderdaad dat de dingetjes die hij in de inprentingsfase geleerd heeft zijn blijven hangen alsof hij geprogrammeerd is. Wat er in zit gaat er ook niet meer uit. Je kunt een hondje in de inprentingsfase nu eenmaal niet alles leren en sommige problemen manifesteren zich ook pas later. Ik geef het in ieder geval niet op met hem, hij hoort nu eenmaal bij ons...

De uitgebreide reactie van AstraGirlie ga ik uitprinten en uitgebreid bespreken met mijn vriend. Ik denk dat we daarmee een eind gaan komen!

We zijn aan het sparen om het hele terrein af te zetten, helaas zal het nog wel even duren voordat dat helemaal mogelijk is. We gaan wel beginnen met een stukje, misschien dat razen dan nog niet echt een optie is maar dan kan hij iig iets. Op stal loopt hij ook altijd los, daar doet hij behoorlijk gek maar dat kan daar en dat is gelukkig een goede uitlaatklep voor hem.

Nog even een vraagje. Ben je dan tijdens een wandeling constant met aandachtsoefeningen bezig of laat je hem ook even "zichzelf zijn"?

Over het corrigeren.... Ik sla mijn katten niet, mijn paard niet (corrigerend tikje daar gelaten mocht hij happen oid) en ook mijn hond niet. Bovendien denk ik dat ik daar bij hem niet mee weg zou komen ook. Wat ik wel eens gedaan heb is nadat hij voor de 24ste keer van zijn plaats was gekomen hem echt terug gelegd aan zijn nekvel. Ik begrijp dat dat niet de manier is, het werkte echter wel wat me wel aan het twijfelen heeft gebracht... Het is niet mijn manier eigenlijk..

Gentle hebben ze op de cursus ook aangedragen. Ook met de bemerking dat het symptoombestrijding is en dat ik het alleen moest doen als ik het echt niet meer zag zitten. Ik geef nog even niet op en blijf het nog even zo proberen....

Irene: Ik zit op cursus met hem maar misschien is privéles wel iets om te overwegen...

*pakt koekjes en gaat een wandelingetje met ijsje maken.....

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:33

tja dat is lastig beoordelen vanachter een pc.
Dit is echt gewoon een dominantie probleem en hij ziet jou nuiet als leider, maar dat begreep je al denk ik.
Er staan een aantal goede tips tussen.

Verder met weglopen, misschien kan je proberen om te zorgen dat als ie komt hij iets positiefs heeft en niet meteen vast moet, dat helpt soms.

succes i.e.g.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:34

Een groep honden zetten elkaar ook op hun plaats als dit nodig is. Ik begrijp best dat je hier moeite mee kunt hebben, maar je hoeft niet direct te slaan als een hond niet luistert. Als je een boze stem opzet om hem te laten merken dat je het hier niet mee eens bent, hoort hij al te reageren en te luisteren, doet hij dit niet, dan moet je hem écht op zijn plaats zetten, jij bent de baas, niet hij! Een hond weet ook echt wel wat de 'rangorde' is in een gezin, wie aan het hoofd van het gezin staat, wie wat lager enz. Hij hoort ook te weten dat hij onderaan staat. Wat bij jou niet echt het geval is (van wat ik uit je verhaal kan opmaken). Een hond is geen kat, een hond is geen paard, een hond is een hond. Een kat vind zichzelf de baas, en een paard weet ook wat zijn plek is. Ik neem aan dat je het niet pikt als je paard je bijt?

Echt heel veel succes

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 18:59

DeniseES schreef:
Een groep honden zetten elkaar ook op hun plaats als dit nodig is. Ik begrijp best dat je hier moeite mee kunt hebben, maar je hoeft niet direct te slaan als een hond niet luistert. Als je een boze stem opzet om hem te laten merken dat je het hier niet mee eens bent, hoort hij al te reageren en te luisteren, doet hij dit niet, dan moet je hem écht op zijn plaats zetten, jij bent de baas, niet hij! Een hond weet ook echt wel wat de 'rangorde' is in een gezin, wie aan het hoofd van het gezin staat, wie wat lager enz. Hij hoort ook te weten dat hij onderaan staat. Wat bij jou niet echt het geval is (van wat ik uit je verhaal kan opmaken). Een hond is geen kat, een hond is geen paard, een hond is een hond. Een kat vind zichzelf de baas, en een paard weet ook wat zijn plek is. Ik neem aan dat je het niet pikt als je paard je bijt?

Echt heel veel succes

Denise, ik reageerde op wat andere reacties die gingen over de wijze van "straffen" van een hond. En zoals ik al zei pik ik het idd niet als mijn paard mij bijt.

Ben net aan de gang geweest met de aandachtoefeningen die me eerder werden aangedragen. Hele zak vol brokjes mee. Roepen als de lijn bijna strak stond en laten zitten. Banjerde hij wat te enthousiast door ben ik de andere kant op gelopen. Ben net ver gekomen in een half uur maar had al wel een stuk attenter hondje Haha! . Daarna nog even lekker aan de lange lijn (toen ik er zin in had, daar gaat het nog al eens mis Knipoog ) gespeeld met zijn ring. Het is vooral mezelf heropvoeden, hoop dat ik het geduld kan blijven houden!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:03

Wij hebben een hyperdepieppe JR, ook hebben we aardig wat grond om het huis dat aan een openbare weg grenst.
Door zeer consequent te zijn blijft ze keurig op het erf (zonder hondproof afrastering) en waagt ze het niet over te steken!

Zelfs als haar grootste hondeviervoetervriend voorbij loopt, zet ze nog geen pas op de weg!
Ook moet ze altijd eerst even zitten voor we de weg over steken.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:24

Ow Tong uitsteken maar ik had het ook over het straffen van je hond, dus voelde me ook wel een beetje aangesproken Knipoog

Maar fijn dat je nu al vooruitgang weet te boeken, ga zo door zou ik zeggen Ja