Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
detour schreef:De kans van slagen is trouwens helemaal niet klein. Ga eerst eens praten emt Emmeloord voordat je je conclusies trekt.
Trennie schreef:Ik heb 2 Bordeauxdoggen gehad met HD. Een teefje, Luna, en een reu, Tyson (zie foto in mijn profiel).
Luna is vorig jaar overleden, Tyson is vorige week 8 jaar geworden.
Beiden bleken zware HD te hebben. Er bleven, toen ze een jaar oud waren, 2 keuzes over. Of in laten slapen, of een heupoperatie laten uitvoeren. Een andere optie was er niet
De kosten waren toendertijd voor beide honden samen Fl. 10.000,- Voor veel mensen onbetaalbaar en dus de reden dat een hond ingeslapen wordt om lijden te besparen.
Tyson en Luna zijn wel geopereerd en hebben ruim een half jaar in een bench gezeten om te herstellen. Alleen even er uit om te plassen en te poepen. Daarna langzaam aan weer aansterken en opbouwen. Beiden hebben door de operatie een kwalitatief goed en volwaardig leven gehad tot nu toe. Dus deze beslissing was voor ons en de honden in alle opzichten de moeite waard, maar dat is wel heel persoonlijk denk ik.
Tyson is met zijn 8 jaar al een opa aan het worden en heeft nu ook last van Artrose. Toch is hij heel vrolijk en verder gezond. voorlopig gaat dit nog steeds heel prima met de juiste behandeling die hij nu krijgt.
Luna heb ik vorig jaar in moeten laten slapen omdat zij acute leucemie kreeg. Daar is helaas niets tegen te doen geweest.
Ik denk dat je heel rieel en goedoverwogen beslissingen moet maken en goed moet overleggen met de DA. Verder moet je realistisch zijn in het kunnen dragen van de kosten die het met zich mee brengt. ik wens je veel succes en sterkte!
RianneH schreef:Een hond van 65 kilo verdoven is heel ander werk en andere dosis dan een hond van 15 kilo
Maar vergeleken met de kosten van de operatie zou het wel niet echt veel gescheeld hebben.
Trennie schreef:RianneH schreef:Een hond van 65 kilo verdoven is heel ander werk en andere dosis dan een hond van 15 kilo
Maar vergeleken met de kosten van de operatie zou het wel niet echt veel gescheeld hebben.
De da vertelde me het volgende: Hoe kleiner het dier, hoe moeilijker het wordt om te verdoven. Het wordt dan echt tot op de ml nauwkeurig per kg lichaamsgewicht. De kans dat het algauw te veel wordt en het dier een overdosis krijgt, wordt relatief groter bij een kleiner dier. Ik maakte me natuurlijk best druk om alles en wilde precies weten hoe of wat, vandaar dat ik dat toevallig nog weet.
RianneH schreef:RianneH schreef:Een hond van 65 kilo verdoven is heel ander werk en andere dosis dan een hond van 15 kilo
De da vertelde me het volgende: Hoe kleiner het dier, hoe moeilijker het wordt om te verdoven. Het wordt dan echt tot op de ml nauwkeurig per kg lichaamsgewicht. De kans dat het algauw te veel wordt en het dier een overdosis krijgt, wordt relatief groter bij een kleiner dier. Ik maakte me natuurlijk best druk om alles en wilde precies weten hoe of wat, vandaar dat ik dat toevallig nog weet.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Maar de hoeveelheid van het gebruikte verdovingsmiddelEn dat is niet goedkoop
Onze hond is pas geleden gecastreerd en vocht tegen de nacose. Nou, doe mij dan maar zo'n kleintje waar je precies met doseren, dan eentje die je letterlijk plat moet spuiten.. Maar dat is weer wat anders