Welke botten van vlees wel en welke niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re: Welke botten van vlees wel en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:52

Zwitsal schreef:
nog even een vraagje aan de rest die wel eens botten/kluiven ed aan de hond geeft..
knagen jullie honden dan ook echt aan dat bot ?
wij hebben 2 labradors, gek op eten.. we geven ze nooit botten oid.. wel soms dus een mergpijpje..maar t gaat hen alleen om t merg dat er in zit..als dat op is laten ze t bot liggen

verder worden die van ons ontzettend ziek van al die botten die ze in de dierenzaken verkopen ( die gerookte kluiven enz)..

Dat ze niet op het bot van een mergpijpje kluiven komt waarschijnlijk doordat ze het bot te hard vinden. Als je er als hond niets af kunt bijten of schrapen, maar er alleen maar bijna je tanden op breekt dan is de lol er snel af.

Mijn honden knagen inderdaad aan bot, ja. Sterker nog, bot is binnen het dieet van mijn honden de calciumbron. Kip, konijn, kalkoen, parelhoen en geiten- en lamsribben of -koppen worden door mijn honden geheel of bijna geheel opgegeten.

En ik hoor wel vaker dat honden ziek worden van die gerookte botten, reden te meer om ze niet te kopen. Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:48

Mijn hond en katten knagen niet alleen op de botten, dat wat niet te hard is eten ze in zijn geheel op! Haasbout bevat bot wat vanaf een bepaald punt te hard wordt, dat is het enige wat ik dan terugvind. Zo ook met karkas: daarvan laten ze meestal het dikste deeltje liggen..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:15

hmm..
wij hebben ooit eens speciaal zo'n 'nep' bot gekocht.. van een speciaal soort kunstof ofzo..ook super hard..
maar dat vinden ze dus ook maar heel af en toe intressant..

als wij trouwens nieuwe mergpijpjes hebben en we koken ze dan koken we altijd een paar oude in t pannetje mee.. dan gaat daar weer een beetje smaak aanzitten en vinden ze t weer even leuk om mee te spelen Tong uitsteken

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:25

Citaat:
Volgens mij is de reden dat mensen hun hond iets van bot geven toch omdat ze hun hond ergens op willen laten kluiven. (Bij het barfen komt daar ook de voedingswaarde bij, maar dat is in de meeste gevallen niet aan de orde) Kluiven is immers voor de hond een leuk tijdverdrijf en in principe ook een goede manier om tandjes schoon te houden. Als ze bij een mergpijp niet zouden kluiven, maar alleen maar het merg er uit zouden likken dan zie ik niet in waarom je dan iets van bot zou geven? Kun je het merg net zo goed zonder bot geven. Knabbelen, knagen, kauwen of schrapen ze wel aan of langs het bot, dan geldt dus dat het bot van een mergpijp, gekookt of ongekookt, heel hard is. Dat betekent dus onnodig veel slijtage aan het gebit en het risico op tandbreuken. Ik zou zoiets dus echt nooit geven.

tuurlijk zetten ze hun tanden wel IETS in op dat bot (lijkt me lastig 'vasthouden' voor ze anders) maar t is niet zo dat ze er echt op gaan zitten knagen..
de reden waarom we t geven is omdat ze t super lekker vinden en omdat ze er niet zo goed bijkunnen er ook wel even zoet mee zijn. (net als van die speelballen waar je een koekje in kan doen, wat er dan vanzelf weer uitrolt)
wij doen t niet voor de voedingswaarde, daarvoor varieren we in hun 'gewone' eten wel..
en om de tanden schoon te houden krijgen ze zo'n kluif van koeienhuid (is van koeien toch geloof ik?)..gewoon zo'n hele grote kluif, wat prima werkt, die krijgen ze ong een kwartiertje per dag en dan moeten we m weer afpakken (want ja Tong uitsteken als labrador zijnde krijg je natuurlijk nooit genoeg van eten).

maar..iig..weer even ontopic..
jij zegt dus dat geen enkel bot goed is om te geven?
ik zal als we weer langs de dierenarts gaan voor controle wel eens vragen wat hij er van vind..
onze vorige DA raadde die dingen namelijk aan omdat ze nogal vet zijn en onze ene hond af en toe toch net wat TE slank is.. maargoed..we zijn niet voor niets veranderd van DA, die vent was echt vreselijk Boos!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:21

Oke mijn vraag was alleen of ik een karbonade botje mocht geven. Die is dan wel gebakken geweest. Maar ik begrijp van jullie dat ik dat niet moet doen. Dan doe ik het niet, en krijgt ze alleen kauwbotten. Die ze ook lekker vind, ze knaagt nl graag! En ze is ook nog maar een pup. Net trouwens voor de eerste keer loops! Wie weet hoelang dat duurt, dat ze bloed zegt maar? Ik dacht drie weken toch en dan 2x per jaar!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:27

Zwitsal schreef:
maar..iig..weer even ontopic..
jij zegt dus dat geen enkel bot goed is om te geven?
ik zal als we weer langs de dierenarts gaan voor controle wel eens vragen wat hij er van vind..
onze vorige DA raadde die dingen namelijk aan omdat ze nogal vet zijn en onze ene hond af en toe toch net wat TE slank is.. maargoed..we zijn niet voor niets veranderd van DA, die vent was echt vreselijk Boos!

Nee, dat zeg ik absoluut niet! Ik vind dat bot juist een essentieel onderdeel uit zou moeten maken van het dieet van een hond. Maar wel mits je de juiste botten geeft. Als je dit topic even terug leest dan heb ik o.a. een link gegeven naar een artikel waarin wordt uitgelegd welke botten wanneer veilig aan een hond gegeven kunnen worden en heb ik ook verteld dat ik mijn honden zelf het nodige bot te eten geef. Knipoog Ik zou alleen nooit botten geven van grotere oudere dieren en zeker geen botten die het gewicht van dat dier hebben moeten dragen. Die botten zijn dus te hard. Verder zou ik ook nooit bot geven dat verhit is geweest, want door verhitting verandert de structuur van het bot waardoor het sneller splintert en waardoor stukjes bot die in de maag van de hond komen moeilijker verteren.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:30

Zeeuwtje68 schreef:
Oke mijn vraag was alleen of ik een karbonade botje mocht geven. Die is dan wel gebakken geweest. Maar ik begrijp van jullie dat ik dat niet moet doen. Dan doe ik het niet, en krijgt ze alleen kauwbotten. Die ze ook lekker vind, ze knaagt nl graag! En ze is ook nog maar een pup. Net trouwens voor de eerste keer loops! Wie weet hoelang dat duurt, dat ze bloed zegt maar? Ik dacht drie weken toch en dan 2x per jaar!

2 x per jaar 3 weken is gemiddeld. Maar het is bij elk teefje anders. Sommigen doen er 2 weken over, andere bijna 4. En de één is binnen 5 maanden weer loops, de andere doet er bijvoorbeeld wel 8 of 9 maanden over.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:09

Schouderbladen en ribben zijn hier altijd favoriet geweest en dan het liefst van lam Knipoog

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:56

Botten zijn niet gevaarlijk, zolang je ze rauw geeft. Kippenbotjes zijn natuurlijk vrij klein, dus als je een gulzige hond hebt, moet je oppassen dat hij dr niet in stikt. Maar voor splinteren hoef je niet bang te zijn.

Verder kun je alle vlees rauw geven, behalve varkensvlees! Hier kunnen ziektes in zitten waar mensen niet, en honden wel geveolig voor zijn Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:37

ik ben een paar maanden geleden op curacoa geweest, en als je ziet wat die honden daar eten zonder er iets van te krijgen ,geloof ik toch echt dat wij hier te beschermend zijn. Kippenbotje, vissengraten, echt alles!

Nu snap ik natuurlijk wel, wij hebben hier goed voer, geld om onze ond eten te geven en boven alles: wij zien onze hond als huisdier. Daar is het een gebruiksvoorwerp, een waakhond, die ze vaak niet eens aaien en waar ze al helemaal geen brokken of vlees voorkopen. Maar anyway, die honden eten dus alle botten zonder probleem op

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:45

Lonnie, dat voeren wij "Barfers" of "NRVers" dus ook! Botten, graten, koppen, hele diertjes...

Knipoog

Niet omdat we brok niet kunnen betalen, of omdat we onze hond of kat niet zo lief hebben, maar juist omdat we er van overtuigd zijn dat vers vlees gezonder is dan brokken!