cavia als huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Re: cavia als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:30

Schurft kunnen ze zomaar krijgen hoor, Mijn vorige caaf had ik al zeker 7 jaar, en toen kreeg ie plots ook schurft.. Zijn ze gewoon heel vatbaar voor Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:46

@TS; ik zal als ik jouw was gewoon 2 vrouwtjes nemen, is wel zo makkelijk. Sowieso zou ik er 2 nemen, want cavia's zijn groepsdieren...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:48

Kijk eens bij Stichting Caviaopvang

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:55

Ik heb ook al jaren cavia's en ik heb nu twee broertjes al 4 jaar van klein af an.
Dat gaat echt prima zo er mag alleen nooit geen wijfje in de buurt komen want dan is de kans heel groot dat ze gaan vechten alleen al als ze de geur ruiken van een wijfje.
Twee dames is wat dat betreft wat makkelijker.
Als je ergens al twee caafjes kunt krijgen die al bijelkaar zitten is dat perfect.
Denk aan twee zusjes en in een caviaopvang krijg je niet eens 1 cavia alleen of je moet er thuis al een hebben.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:30

Tijgertje86 weet jij waar een cavia opvang is? Wij wonen wel in Belgie.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:32

Ik zelf heb een mannetje, hij is niet echt druk ofzo Wel toen ie nog jong was, lekker racen door z'n bak en zo maar verder is hij heel rustig hoor Ja Maar als je er 2 doet kun je wel het beste voor 2 vrouwtjes kiezen denk ik Knipoog

Kitty84 - Met jou ben ik het niet eens. Mijn cavia was ook zo tam als wat. Ik heb 'm eerst gereserveerd, toen ben ik een paar keer heen geweest om 'm op m'n arm te mogen hebben & daarna kwam ie bij mij thuis & hij was wel tam. Ook heeft ie geen schurft of zo gehad

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:35

Orban, ik heb goede ervaringen met Stichting cavia opvang in NL. Anders moet je even googlen. In Belgie zul je vast ook wel cavia opvangtehuizen hebben.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:59

Zowel 2 mannetjes als 2 vrouwtjes kan je goed bij elkaar houden (zelfs als ze bij elkaar in de buurt zitten!). Heb zelf ook 2 mannetjes en 2 vrouwtjes, de vrouwtjes zitten boven de mannetjes in een kooi, maar niemand vecht. Ja, wel eens wat ravotten, maar ze doen elkaar geen zeer, gewoon de dominantie bevestigen denk ik.
De mannetjes zijn wel iets drukker dan de vrouwtjes, maar mijn vrouwtjes zijn ook ouder dus daar kan het ook aan liggen.

Verder zijn vrouwtjes iets makkelijker, bij mannetjes moet je opletten dat ze geen hooi/zaagsel in de koker krijgen, ook kunnen ze sterker ruiken (maar daar merk ik zelf eigenlijk weinig van).

Kennismaken doe je op terrein dat voor beide neutraal is en waar er genoeg ruimte is om weg te rennen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:07

ik heb er zelf nu 15 Bloos

kijk maar even op mijn site www.people.zeelandnet.nl/mais

2 beertjes kunnen prima samen. dat doe ik ook. Zeugjes kan ook.

Beertjes zijn wel rustiger als zeugjes maar het kan allebei. er zitten ook wel een aantal fokkers in belgie. Wat voor ras wil je ???

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:14

Maisie schreef:
ik heb er zelf nu 15 Bloos

kijk maar even op mijn site http://www.people.zeelandnet.nl/mais

2 beertjes kunnen prima samen. dat doe ik ook. Zeugjes kan ook.

Beertjes zijn wel rustiger als zeugjes maar het kan allebei. er zitten ook wel een aantal fokkers in belgie. Wat voor ras wil je ???

wat een leuke site heb je Haha!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:24

dank je het zijn ook superleuke beestjes de caafjes !!

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:27

Maisie, wat een mooie site. Ik heb nu contact met een fokker die U.S. Teddy's heeft. Zij heeft zowel zeugjes en beertjes te koop dus kunnen we eens kijken.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:41

Ik weet niet of dit al is gezegd,
Maar, als je voor je dochtertje (weet niet hoe oud ze is?) een huisdier wilt kopen kun je beter beginnen met een konijn.. Cavia's zijn vrij drukke beestjes, ze zijn opzich snel tam, maar blijven vrij beweegelijk zeg maar. Oké dit zijn alle dieren wel, maar konijnen zijn net iets rustiger dan cavia's.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:20

Ik heb eerlijk gezegd altijd geloofd (en geleerd) dat je beter met cavia's kunt beginnen. Bij een konijn (is mij verteld) blijft de kans dat ie bijt of bijvoorbeeld flink hard uithaalt met z'n achterpoten altijd veel meer aanwezig dan bij caafjes...
Caafjes schijnen echt tam te worden, en nijnen minder..

Maar goed, nogmaals, dit is mij enkel verteld, ik heb verder geen enkele ervaring met konijnen, wél met cavia's, en de caafjes die ik gehad heb, en dat zijn er best een hoop, waren stuk voor stuk compleet gehumaniseerd en dus ook ontzettend rustig na verloop van tijd...

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:27

Cavia's kunnen ook bijten.. En ook echt hard.. Maar dat kunnen alle dieren..
Maar je hebt ook wel gelijk, ze kunnen flink afzetten met de achterpoten.. Maar cavia's zijn juist erg beweeglijk en zijn super wendbaar, kunnen ineens vanuit het niets schrikken en wegspringen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:55

Jij hebt ook gelijk, cavia's kunnen ook goed hard bijten, én ze zijn inderdaad super wendbaar. Moet er wel bij zeggen, de caafs die ik nu heb springen buiten de kooi vrij weinig, en als ik ze wil pakken blijven ze ook goed stil zitten.. zijn nu zo'n 5 maandjes bij mij..

Maar ja das ook per caaf verschillend..

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:58

Ik zou 2 vrouwtjes nemen (heb zelf ook cavia's); cavia's zijn echte gezeldschapsdiertjes en zitten liever met z'n tweeën, of meerdere, dan alleen. Twee mannetjes kunnen niet bij elkaar (gaan ruzie maken).

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:03

Ik heb 2 mannetjes, ze zijn geen familie maar zitten al vanaf het begin bij elkaar. In het begin waren ze wel eens aan het klieren, maar nu gaat het hartstikke goed! Ze kunnen niet meer zonder elkaar. Maar vrouwtjes zijn wat makkelijker denk ik.

Het zijn zeer geschikte huisdieren voor kinderen! Ze hoeven noet uitgelaten te worden en ze zijn wat beter bestemd tegen over enthousiaste kinderhandjes :p

Die van mij vinden het heerlijk om geknuffeld te worden Haha! Ze zijn echt super schattig! :lol:

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:20

en als we het toch even hebben over hoe leuk caafjes zijn, ik heb net een van mijn meiden bij me op de bank, ik zit heel geconcentreerd house te kijken en haar te kriebelen.. Opeens draait ze zich om en begint mijn hele gezicht te besnuffelen en met me te knuffelen en kusjes te geven (ja dat doet ze Knipoog )
Ik raakte even compleet vertederd Lovers

En vervolgens pist ze m'n trui onder Tong uitsteken

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:19

NaNi schreef:
Jij hebt ook gelijk, cavia's kunnen ook goed hard bijten, én ze zijn inderdaad super wendbaar. Moet er wel bij zeggen, de caafs die ik nu heb springen buiten de kooi vrij weinig, en als ik ze wil pakken blijven ze ook goed stil zitten.. zijn nu zo'n 5 maandjes bij mij..

Maar ja das ook per caaf verschillend..

Klopt, het is ook per cavia verschillend. Maar over het algemeen.. Die van mijn broertje is dus wel heel onvoorspelbaar, maar die is nog jong, maar denk ook niet dat het ooit nog uit haar komt.
Mijn cavia is rustig, die kan ik zo een uur alleen laten op mijn kamer, niet dat ik het doe, maar het kan.. Maar die was toen hij jong was ook al vrij rustig.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:26

ga naar een caviaopvang, daar kunnen ze je heel goed adviseren en hebben ze vaak al koppeltjes zitten die goed met elkaar overweg kunnen.
Wij hebben zelf 3 cavia's uit een opvang gehaald.
We hadden eerst 3 jonge vrouwtjes, die best wel eens onenigheid hadden. 1 van de dames is inmiddels helaas overleden en voor haar in de plaats is een gecastreerde beer gekomen. Het is nu supergezellig, met 2 dames (2,5 jaar oud) en 1 ex-beer van 1,5 jaar . Een aanrader! Knipoog

kijk bv eens op http://www.stichtingcavia.com
voor zowel, jonge, oudere cavia's , caviazeugjes en al dan niet gecastreerde beren .

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 12:39

We zijn vandaag onze caafjes gaan halen. Twee mooie dames, een volwassen zeugje Belle en een kleintje Blis. Ze kunnen het prima met elkaar vinden.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:41

Ik heb altijd 2 vrouwtjes cavia's gehad. Het zijn echt geweldige leuke beestjes.
Die van ons waren ontzettend tam.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:40

waart heb je ze nog gehaald ??

heb zelf ook konijnen maar voor een kind zou ik toch eerder voor een cavia gaan. toch net wat handzamer.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:29

Ik ben ze bij een fokker gaan halen. Een zeer proffesionele dame met een hart voor haar dieren.