Hamsterbal, diervriendelijk of mishandeling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Hamsterbal, diervriendelijk of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:36

Hihi, hoe ik het zou vinden? Helemaal geweldig Haha! Dat was vroeger altijd bij Telekids, nou dat leek me altijd geweldig. Had je mij zo'n ding gegeven dan had ik daar uren in kunnen spelen Tong uitsteken

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:43

friezenfan2 schreef:
mijn hamster heeft ook zo'n bal
maar hij gaat er alleen in als je de kooi verschoon
vroeger ging die wel eens een opbergdoos zonder deksel er op dan he
en daar ging die uit klimmen

Jup de mijne heeft erook een, hij gaat dan ook erin als ik hem verschoon. Hij volgt me dan overal, loopt achter me aan als een hondje Clown
rent keihard, stopt,en draait weer Clown ik laat hem ook trouwens elke dag los, en hij heeft een gigantiche kooi, dus ik vind het geen ''dierenmishandeling''

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:45

Ik heb nooit zo'n bal gekocht zag het nut er niet van in. Had altijd wel zo'n groot loopwiel in mijn kooi die ik zo nu en dan weghaalde omdat het dier er helemaal van flipte. Sommige hamster gaven er om andere niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:49

ik heb ook zo'n bal (niet gekleurd) maar die enkele keer dat ik hem er in heb gestopt is die in slaap gevallen volgens mij vind die er niks aan, ik laat 'm ook vaak genoeg los lopen maar dan gaat die zich op een gegeven moment ook ergens in een hoekje zitten en slapen Tong uitsteken hij slaapt trouwens ook 's nachts de halve nacht gewoon...Tong uitsteken maar 4 uur is echt absurd lang zeg! volgens mij staan op de dozen van die dingen ook dat het maar MAXIMAAL een halfuur mag

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:55

Mijn hammie vindt het echt leuk in dat ding. Ik let er wel op dat ik m er maar even in zet, maar hij klimt er vanuit zn kooi zelf in. Lachen

En inderdaad achter me aan lopen, de slaapkamer in lopen en dan niet meer weten hoe ie er weer uit moet, zn uiterste best doen om over de drempel heen te komen en buiten rondjes rennen..

Maar kan me voorstellen dat niet alle hammies het leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:09

Iris82 schreef:
Mijn hammie vindt het echt leuk in dat ding. Ik let er wel op dat ik m er maar even in zet, maar hij klimt er vanuit zn kooi zelf in. Lachen

En inderdaad achter me aan lopen, de slaapkamer in lopen en dan niet meer weten hoe ie er weer uit moet, zn uiterste best doen om over de drempel heen te komen en buiten rondjes rennen..

Maar kan me voorstellen dat niet alle hammies het leuk vinden.

Een hamster is een nieuwschierig dier en die klimmen dus overal in uit nieuwschierigheid.

Ze hebben echt geen besef van 'oh leuk, zo'n hamsterbal! Daar ga ik even in want dan kan ik er on rondlopen.'

Nee, ze stappen er in uit nieuwschierigheid, en raken vervolgens zeer gestresst, maar dan merken de meeste mensen niet eens.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:17

4 uur in zo een bal zonder eten en drinken, nou sorry hoor dat vind ik ook niet normaal.
geef de d.b helemaal gelijk.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:19

Ik heb vroeger ook een hamster gehad, en zon bal inderdaad.
Mijn hamster vond het leuk, en ik had ook een cavia.
Dus een bal voor hem vond ik ook wel leuk, maar toen ik hem had gekocht en het iemand van een andere dierenwinkel had verteld zei diegene dat het heel slecht was voor je cavia, voor zijn rug ofso.
Ik heb hem er toen nooit meer ingedaan.

Edit; Die bal van die cavia was een stuk groter Bloos

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:49

Wuis schreef:
Nee, ze stappen er in uit nieuwschierigheid, en raken vervolgens zeer gestresst, maar dan merken de meeste mensen niet eens.

Sorry Wuis, maar je moet mij niet wijs maken dat ik dat niet herken. Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:49

En je moet mij niet wijsmaken dat ze het fijn vinden in zo'n bal. Dromen

Trouwens, ik zeg helemaal nergens dat ik jou bedoel.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:59

Uppojono schreef:
Idd 4 uur is veel te lang.. Ik deed vroeger mijn hamster ook in zo een bal, dan ook niet langer dan een kwartiertje, maar hij ging ook hard rennen. Ik vind het verschil met zo een hamsterwiel niet heel groot, daar rende die van mij uren in rond. Ik heb dus niet het idee dat ik mijn 'kleine kruimeltje' heb mishandelt.. Tong uitsteken

Maar 4 uur is veel te lang en bovendien gebruik je geen dieren als kunst..

Mijn hamster liep ook wel eens in zo'n bal. Als ze liet weten dat ze eruit wilde maar ik was bezig (ik lette wel op of de bal niet vast kwam te liggen) deed ik haar een kwartiertje ofzo even in zo'n bal. Ze ging als een gek de kamer door, dus volgens mij vond ze het niet vervelend ofzo. Meestal liep ze gewoon helemaal los overigens hoor. Dan rende ze de hele kamer door en ging ik erachter aan Haha!.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:01

ik vind de echt leuk Nagelbijten / Gniffelen lijkt me zelf ook leuk.. Tong uitsteken
Ik liet mn hamster er nooit zo lang in..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:24

Dennis schreef:
Idd, haar kat was depresief, dus toen heeft ze er maar een tas van gemaakt......

Zo'n hamsterbal heb ik ook. Mijn hamster vind het geweldig, zodra ik met die bal aan kom springt hij er al in (dat terwijl het normaal niet echt een vriendelijke knuffel hamster is Tong uitsteken).
Maar alleen een klein half uurtje (als het al zo lang is) tijdens het schoonmaken van zijn kooi. Maar dan moet ik hem echt weer uit z'n bal halen, zelf gaat hij er vaak niet uit.

Ja Mijn hamster wilde er ook altijd graag in en er niet uit. Die kroop ook zelf in de bal als hij de kans kreeg. Mijn broer had een russische en ik een goudhamster en zijn hamster was kei agressief naar de mijne, dus lieten we ze alleen samen in dezelfde ruimte als ze in een bal zaten. Dan had die van mij wel de moed om die kleine steeds op te zoeken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:54

Ze heeft haar kat inderdaad (laten, volgens mij) euthaniseren om er een handtas van te maken. Cru? Natuurlijk, maar waarom vinden we het zoveel erger dan een koe of vele andere dieren? Omdat een kat een huisdier is.. en dat was ook haar standpunt. Dat het wellicht ergens hypocriet is om daar zo van over je toeren te raken en vervolgens zonder nadenken je leren laarsjes aan te trekken en te gaan stappen. (Ik hoef geen bokt over me heen te krijgen; ik zet dat dit -volgens mij- haar standpunt was, niet zo zeer het mijne.)

Net als hierbij: als hamsterballen niet goed zijn / zielig zijn zou half hamster-houdend Nederland hierop aangekeken moeten worden en niet alleen zij bijvoorbeeld.

De manier waarop ze haar standpunt wilt overbrengen is uiteraard discutabel. Want er zijn ook andere dieren om iets duidelijk te maken zonder hamsters in bollen te stoppen... maar je moet haar wel meegeven dat ze keer op keer een hoop aandacht van de media verkrijgt met haar acties en dat het mensen vaak wel aan het nadenken zet.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:01

Vroeger had ik een keer zo'n bal gekregen.. Heb mijn hamster er 2x in gehad maar daarna kreeg ik te horen dat dat absoluut niet leuk is voor zo'n beestje.. Wel jammer, vond het wel handig aangezien we 8 katten hebben en hem laten loslopen dus niet zo veilig is Nagelbijten / Gniffelen .

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:09

ik heb ook een ahamster gehad en heb die bal gekocht omdat me moeder niet wou dat ze losliep want ze was zo klein dat ze als een snack werd gezien door me kat. ze heeft er twee keer in gezeten. de tweede keer was door me broertje met voer erbij Nagelbijten / Gniffelen (hij was toen vier ofzo ) de helft van de bal was kwijt en zij ook bleek dus dat ze ergens verstopt lag Tong uitsteken ik kan zeggen dat ze het niet bepaald geweldig vond maar ze mocht anders niet in de kamer rondlopen en vond het zo zielig om haar alleen maar in me hand te hebben voor twee uur en dan weer in de kooi voor 6 uur ofzo Tong uitsteken maar mij lijkt het geweldig om even in zo een bal rond te lopen wil het nog steeds proberen Tong uitsteken alleen vier uur vind ik inderdaad veels te lang mijne zat er een kwartier in ofzo:P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:21

Ja goh een hamster is nieuwschierig en daarom gaat ie de eerste keer er in, om te kijken wat het is, maar als ie eenmaal weet wat het is en er zelf dus graag in wil kan je mij niet vertellen dat het dan nogsteeds nieuwschierigheid is, want hij weet inmiddels wat het is.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:27

x_Marr schreef:
Ja goh een hamster is nieuwschierig en daarom gaat ie de eerste keer er in, om te kijken wat het is, maar als ie eenmaal weet wat het is en er zelf dus graag in wil kan je mij niet vertellen dat het dan nogsteeds nieuwschierigheid is, want hij weet inmiddels wat het is.

daar ben ik het met je eens.. de 2e keer oke kan ook nog maar als ze vaker in die bal willen komt het niet door nieuwschierigheid.. zelf ben ik niet eht zo fan van een bal maar ja snap dat het wel leuk lijkt zo'n beestje erin.. de tijd heeft er natuurlijk ook erg mee te maken Lachen

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:55

Een jaar of 6 geleden had ik ook een hamster en liet hem er ook weleens inlopen.
Achteraf gezien vind ik het wel zielig.

Binnekort schaf ik weer een hamstertje aan, maar een bal zal ze nooit te zien krijgen.
Dan word het gewoon loslopen in een ren. Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:25

WildWings schreef:
Ze heeft haar kat inderdaad (laten, volgens mij) euthaniseren om er een handtas van te maken. Cru? Natuurlijk, maar waarom vinden we het zoveel erger dan een koe of vele andere dieren? Omdat een kat een huisdier is.. en dat was ook haar standpunt. Dat het wellicht ergens hypocriet is om daar zo van over je toeren te raken en vervolgens zonder nadenken je leren laarsjes aan te trekken en te gaan stappen. (Ik hoef geen bokt over me heen te krijgen; ik zet dat dit -volgens mij- haar standpunt was, niet zo zeer het mijne.)

Net als hierbij: als hamsterballen niet goed zijn / zielig zijn zou half hamster-houdend Nederland hierop aangekeken moeten worden en niet alleen zij bijvoorbeeld.

De manier waarop ze haar standpunt wilt overbrengen is uiteraard discutabel. Want er zijn ook andere dieren om iets duidelijk te maken zonder hamsters in bollen te stoppen... maar je moet haar wel meegeven dat ze keer op keer een hoop aandacht van de media verkrijgt met haar acties en dat het mensen vaak wel aan het nadenken zet.

Ze heeft haar kat zélf omgebracht en trots dat ze er op is.... Misselijk . Daarom vind ik het zo achterlijk, en om dat dan om om deze reden te doen: 'hij is depressief'. Ja hoor! Gestoord vind ik het!
Verder mag iedereen van zijn huisdier een tas maken als hij/zij dat wil. Maar dan moet dat huisdier wel op een normale manier ingeslapen zijn, door iemand die er verstand van heeft en om een goede reden. En niet het depressief zijn van een dier. Gestoord

Ben het overigens wel eens met je laatste zin. Mensen denken er nu inderdaad over na, maar het lijkt me absoluut niet de juiste manier om mensen hierover na te laten denkn.