Meer mensen met een hond met epilepsie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen met een hond met epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:21

Ellepel weet jij dan of het normaal is dat ze zo onrustig blijft.Ik denk als ze vannacht twee uur geslapen heeft dat het veel is verder loopt ze hijgend rond.
Of ze ziet vind ik heel moeilijk ik denk in principe wel maar ze zoekt constant een hoek om daar in te gaan staan,maar als ik plots voor haar gaat staan loopt ze wel om me heen.Wij hebben een grote tuin maar met daarin een vijver en een zwembad dus ik durf ze ook niet alleen buiten te laten hoewel ze wel steeds naar de deur loopt.

Ik loop dan maar weer met haar mee.Maar ook daar is ze continu onrustig.

De DA gaat zo even bellen,ik ben benieuwd wat ze gaat zeggen.Ik vrees dat de hond zelf dit gedrag ook niet lang volhoud,toch geen week.Dan heeft ze geen poten meer.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:53

De onrust hoort er wel bij ja. Je hebt een fase voor de daardwerkelijke aanval (wordt ook wel aura genoemd), de aanval zelf en de periode na de aanval (ook wel post-ictale fase genoemd). Zowel in de aura als in de post-ictale fase kunnen honden onrustig, angstig, agressief, wankel op de poten, noem maar op zijn. Sommige honden zijn in deze periodes ook tijdelijk blind. Als de hond reageert op fenobarb, zie je vaak ook dat m.n. de post-ictale fase wat rustiger verloopt.
Hou je ook goed in de gaten dat als je hond echt veel aanvallen heeft, zijn lichaamstemperatuur niet te hoog op loopt? Desnoods kun je koelen met een natte handoek op zn voetzolen. En waarschuw je kinderen dat ze je hond met rust laten. Zelf de liefste hond kan na een aanval zo gedesorienteerd zijn dat ie agressief wordt.
Nogmaals veel wijsheid toegewenst, lijkt me een hele moeilijke situatie waarin je zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:32

Gelukkig zijn mijn kinderen ouder en door mijn zoon met epilepsie bekent.Dus de kinderen zijn niet zo'n probleem.
Die agressie klopt ook .Gisteren deed ze bij de eerste aanval een uitval naar mij.Ze was verlamd van achteren en kon niet recht komen maar ze was ook buiten op allemaal tuingeereedschap gevallen en ik wilde haar daar uit halen.Maar met dat ze uitviel naar mij zag je dat ze schrok en heel angstig werd.

Ze heeft net voor het eerst 1 1/2 uur geslapen.Om half 5 kan ik de DA bellen ze is aan het opereren.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:52

silvana schreef:
Ellepel weet jij dan of het normaal is dat ze zo onrustig blijft.Ik denk als ze vannacht twee uur geslapen heeft dat het veel is verder loopt ze hijgend rond.
.

Ook al vraag je mij niets, ik geef ook even antwoord. Haha!
Helaas heb ik ervaring met epilepsie bij honden dus kan ik er over mee praten.

Voor of na een aanval van epilepsie zijn honden erg onrustig. Na zo'n aanval gaan ze veel lopen. Koele lucht maakt ze het rustigst, dus je helpt je hond door met hem buiten te gaan wandelen na zo'n aanval. En een half uur hebben ze vaak wel nodig. Wel aanlijnen he!!!!

Verder kun je zorgen voor een prikkelarme omgeving.
Ik weet niet of er iemand veel thuis is? MAar de ruimte donker maken, tv uit (want al die lichtflitsen zijn ook te prikkelend) en veel rust in de tent, dus radio ook niet aan en rustig en zachtjes praten. Ook hiermee help je de hond tot rust te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:56

Jij mag ook antwoorden hoor oudehinken Haha!
Ze is nu precies wat gekalmeerd lag voor het eerst aan onze voeten te slapen.Ik heb ze vanmiddag gewoon opgesloten in haar bench,die hebben we ter gelegenheid maar van zolder gehaald.Daar heb ik dekens over gegooid en haar een poos in opgesloten toen sliep ze ook.
Ik heb net prednison wezen halen,die is bedoeld haar hersenen rust te geven.Verder kunnen we alleen onze vingers gekruist houden.

Mijn zoon is ook altijd moe na een aanval die slaapt een dag of twee,maar dat onrustig zijn herken ik naar mensen toe niet.
Ik ben normaal thuis ,behalve de paarden tijd boodschappen ed.
Vanacht blijft mijn man bij haar slapen.Voorlopig zorgen we dat ze niet alleen is.Wel een geregel even.
Maar ik neem aan dat alles straks zijn eigen loop heeft dat alles weer in onze oude leventje valt.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:07

Helaas kan ik me ook aanmelden in dit topic. Onze hond (2 jaar) heeft vorige week voor het eerst een aanval gehad. Ze stond gewoon rustig en opeens viel ze om. Ze maakte van die kramp bewegingen en schuimbekte. Na de aanval was ze een paar uur erg onrustig. Heel veel rondlopen, 2 tellen liggen en weer rond lopen.
Sinds gisteren lijkt het alsof ze absence's heeft (als je het zo schrijft). Normaal is ze erg geobsedeerd door eten. Maar toen ik gisteren chips pakte, bleef ze gewoon liggen. Dus ik rammelen met die zak, bleef ze nog liggen. Pas toen ik haar naam zei, reageerde ze. En zo is dat met meer dingen. Ook mijn moeder merkte het op.

Hier is het dus nog erg pril.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:10

Mijn hond is ook zo dol op eten en nu heeft ze weinig intresse.Ik heb er net wat pens in gekregen maar dat is het eerste sinds gisteren.Alleen haar pillen die geef ik met een liksmeerworst die glijden er gelukkig zo in.
Wel jong zeg jou hond ,nog maar 2.Wat is het voor ras?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:27

Ja stres kan een aanval uitlokken zowel bij mens als dier heb ik me onder tussen laten wijs maken.

Toevallig ken ik een tatra wel,is die scotia ook van julie die er naast ligt?

Ik weet ook wel dat er bepaalde rassen gevoeliger zijn voor epilepsie,maar meestal zijn het kleinere rassen vandaar mijn vraag naar ras eigenlijk.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:51

Ook grotere rassen kunnen er wat van hoor, bijvoorbeeld labradors. Ik heb echt een grote hond (ook vrij onbekend ras) en in dit ras is het echt een duidelijk overervende genetische afwijking.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:57

Mijn hond heeft het ook, een lichte vorm, ongeveer 3/4 x per jaar een aanval.
Toen ze jonger was had ze het wel erger, toen kreeg ze medicijnen.
Ze heeft het namelijk gecombineerd met een nier aandoening,
gelukkig is ze sinds een week van de medicijnen af. Na 5 jaar.
Ze hadden haar bloed onderzocht, en het kon zonder medicijnen!

Het gaat om een 5 jarige bruine Labrador

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:47

silvana schreef:
Ik weet ook wel dat er bepaalde rassen gevoeliger zijn voor epilepsie,maar meestal zijn het kleinere rassen vandaar mijn vraag naar ras eigenlijk.

Bij poedels schijnt het veel voor te komen! Ach ja, weer onzorgvuldig fokken he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:02

Ja vaak gebeurt het bij het kleiner fokken.
Maar ik heb deze duitse herder eigenlijk als pup gekregen,of anders gezegd wij hebben ze genomen om dat de drie pups die overwaren uit het nest anders naar het asiel moesten.Mijn vriendin heeft de zus genomen,deze hond is dan weer kerngezond.Zo heeft mijn hond ook HD en die van hun niet.Die van ons is alleen weer veel liever van karakter,veel zachter.

Het gaat nog steeds niet om over naar huis te juigen,ze is nog steeds onrustig en hijgt nog steeds veel de cordinatie is ook nog slecht ze sleept met haar achterpoten,maar er zit wel beterschap in.
Ik denk dat ik toch een scan gaat laten maken,ik vraag me af of het toch niet van een oud letsel kan komen.Ze heeft ooit een trap gehad van een paard recht op haar hoofd en was toen even buiten westen.Ze is toen wel bij de dierenarts geweest ,maar die heeft toen niks gevonden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:25

oudehinken schreef:
silvana schreef:

Bij poedels schijnt het veel voor te komen! Ach ja, weer onzorgvuldig fokken he.

Bij de een heeft het inderdaad te maken met een doorfokprobleem en bij de ander vanwege een niet goed functionerend orgaan.
Onze vorige poedel had ook epilepsie, kwam bij een zeer goede fokker vandaan welke maar om het jaar met de teven pups had en zelfs maar 3x een nest met 1 teef in totaal. Alle honden daar waren getest op diverse voorkomende ziektes. Alleen die van ons had epilepsie al vanaf dat zij 3 maanden oud was en de rest niet.....Verder ook kerngezond.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:07

silvana schreef:
Ja stres kan een aanval uitlokken zowel bij mens als dier heb ik me onder tussen laten wijs maken.

Toevallig ken ik een tatra wel,is die scotia ook van julie die er naast ligt?

Ja, klopt! Dat is een Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Fijn dat je hond toch een klein beetje vooruit gaat Ach gut Ziet ze ondertussen ook weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:25

Speciale honden hebben julie.Zo'n scottia zie je nog minder als de tatra.
IK weet het niet of ze al goed ziet,soms heb ik het idee van wel,maar als ik met haar ga wandellen blijft ze maar vlak naast me lopen,af en toe stopt ze eens om te ruiken maar heel weinig.Normaal holt ze rond ons heen en duikt hier eens in de struiken ruikt daar eens.Ook draait ze iedere keer om naar huis als ik ze dan roep komt ze wel op een wankel drafje aan gehold.

Ik ga zo even naar de paarden en dan neem ik ze mee(die staan aan de overkant van ons huis) Ik hoop dat de stalhoudster er is,die is fysiotherapeute eens kijken of zij wat voor Beau kan doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:16

Hoe gaat het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:31

Beter maar ze is nog niet de oude.De fysiotherapeute gaat van de week even kijken of ze wat aan het slepen kan doen omdat natuurlijk heel lastig is voor de hond.Maar het kan zijn dat die aanvallen toch wel een deel van het zenuwcentrum heeft geraakt.Dus we moet zien.
Ik baal wel,dit zou onze derde duitse herder zijn die niet oud word,dat terwijl onze tibetaan volgende maand 17 word.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:01

Fysiotherapie kan hele goede resultaten geven bij dieren, dus je weet maar nooit!

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:38

Ik heb het zelf ook, maar het vreemde was bij ons; onze papagaai had epilepsie, dat had ik nou nog nooit gezien. Dan zat hij boven in zn kooi op zn stok, viel hij pardoes naar beneden en begon te schudden en te kreisen voor een tijdje. Daarna was het over en bleef hij even suf liggen en was alles weer normaal. Dit kwam zo eens in de tijd voor. Oorzaak weten we er ook niet van Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 01:05

Bij een papagaai Nors opkijken ?Bespaar me dat hè zo'n kreng hebben we ook nog zitten Haha! .Is Hij er oud mee geworden?

De hond loopt momenteel goed is toch bijna terug de oude.Alleen blaft ze nog niet,maar daar lig ik net niet heel erg wakker van Bloos Heeft alle nadelen toch nog een voordeel.

En ze doet haar vuil nog in huis daar ben ik ook zo blij nog niet mee,bij zo'n duitse herder kan je zo pootjebaden dan.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 01:17

Onze hond had het ook(inmiddels al overleden). Hij had het niet vaak maar als ie het kreeg ging ie een soort stuiptrekken en janken en piepen. vaak was het na 2 min weer afgelopen!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:08

Met mijn hond gaat het op het moment niet goed. Vanochtend was het weer raak (half 5, gaap) en ze bleef er in hangen. Geprobeerd valium in een ader te spuiten maar dat lukte niet, erg frustrerend, toen maar in de spier gegeven. Half uur later weer raak. Nu gaat het wel even beter maar ik ben gesloopt...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:18

Mijn hond heeft het ook gehad hij is intussen overleden eraan.Hij kwam er niet meer uit als gevolg een hartstilstand.Wat mij altijd verteld is de honden goed in balans houden ik had ook speciaal voer zonder toevoegingen het was gewoon een brok.Maar je zou ook aan vers vlees kunnen denken.Hier is veel over tevinden op internet.Casteren wil ook wel eens helpen dan zijn ze niet zo druk met een loopse teef in de buurt.En zoveel mogelijk alles bij het oude houden dus vertrouwde dingen.Ik weet hoe jullie je voelen zo machteloos en het sloopt je .Ik heb nu weer een nieuwe hond maar als die wel eens ligt tedromen maakt hij ook wel eens eens een geluidje en met zijn poten trappelen en dan ben ik altijd weer bang oh nee niet weer he.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:22

Ellebel schreef:
Met mijn hond gaat het op het moment niet goed. Vanochtend was het weer raak (half 5, gaap) en ze bleef er in hangen. Geprobeerd valium in een ader te spuiten maar dat lukte niet, erg frustrerend, toen maar in de spier gegeven. Half uur later weer raak. Nu gaat het wel even beter maar ik ben gesloopt...

Pffffffff. De medicijnen zullen verhoogd moeten worden. WAt een ellende zeg! Ik hoop dat je iets kunt doen voor je hond.