Cavia verzorging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Cavia verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:03

Het worden 2 heren!

Namen moet ik ook nog bedenken dus suggestie's zijn welkom Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:05

Onthoud wel dat twee heren meer plassen Knipoog
Mijn heren over de jaren heen:
Tommie
Dibbus
Dobbus
Mister X
Pluk
Bobby

Andere namen:
Kuifje
Jumper
Snuf Tong uitsteken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:08

Dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, ik hou de kooi goed in de gaten en die zal tijdig verschoond worden.

Voor degene die ik nu heb gereserveerd heb ik als naam Beetle en nr. 2 moet nog uitgezocht worden.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:09

1 van mijn caafjes heet diertje

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:10

Volkswagen en beetle Nagelbijten / Gniffelen
Mannen moet je 1 a 2 keer per week verschonen kan ik je uit ervaring vertellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:10

ik had de cavia's altijd gewoon op houtkrullen zitten
op mijn opleidingen ook trouwens, nooit problemen mee gehad, dieren doen het er prima op
heb een tijdje hennepvezels gebruikt, maar juist daar werd ik niet blij van (verschillende merken getest) , ruikt muf, stoffig, scherp ...

kwa voer, beste en korrel gebruiken ipv een mengeling
op die manier krijgen ze zeker alles binnen ipv alleen het lekkere

altijd zorgen voor ruim voldoende hooi om te eten en eventueel in weg te kruipen

groenvoer is goed , met mate en natuurlijk opletten met wat wel en niet goed is voor de dieren
ik gaf vaak paprika (grote favoriet, ook bij de hond Clown
wortel , witlof, )

afmetingen hok minimaal 100 x 50 cm, liefst groter

cavia's kunnen prima jaarrond buiten als het hok er geschikt voor is ...dus tochtvrij binnenhok met ren en natuurlijk niet opeens middne in de winter besluiten dat ze buiten gaan wonen Knipoog

verder nagels en tanden in de gaten houden dat deze niet te lang worden (nagels) en netjes slijten (tanden) en dus ook niet te lang worden

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:12

Ik denk dat ik voor de naam Pipa of Google ga Haha!

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:12

Leuk, een stel cavia's Haha!
Ik zag ergens staan dat zaagsel slecht is als bodembedekker, daar ben ik het niet mee eens. Het is namelijk niet hard en als je het hok verschoont wacht je even tot de opgewaaide stof weg is. Mijn caven zijn inmiddels in een vergevorderde midlife-crisis leeftijd en doen het nog steeds prima op dat zaagsel Knipoog Ik heb in de loop der jaren meerdere malen cavia's gehad en merk nu dat ze het gezondst blijven als je gul hooi geeft en droge brok (dus zonder allerlei snoepige dingetjes erin). Verder krijgen ze niet al te veel bijgevoerd. Een aantal keer per week krijgen ze appel en verder wat er bij onszelf op het menu staat (witlof, broccoli, andijvie, tomaat, banaan, druif). Natte sla is niet zo geschikt.
Mijn cavia's zijn ook niet zo beweeglijk als ze los mogen, dat vinden ze alleen maar eng Tong uitsteken daarom worden de nageltjes eens in de zoveel tijd geknipt, anders krullen ze om.

Naam voor je andere caaf: Hummer Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:14

Ik zou eerst een grijze cavia krijgen, die wilde ik Muis noemen Knipoog

Nu heten ze Lily en Dot, maar ja, t zijn meisjes dus daar heb jij niks aan Tong uitsteken

Volkswagen en beetle is wel erg leuk Tong uitsteken

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:15

McLaren: er zijn onderzoeken die aantonen dat zaagsel slecht is voor knaagdieren zoals cavia's Knipoog
Kortom als je nu aanschaft zou ik er niet voor kiezen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:15

Hummer is wel een goeie ja!!

Rijoyco, jij gaat dus voor 1 cavia?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:24

Ik heb 12 cavia's en die lopen het hele jaar buiten.
Heb eeb speelhuisje voor kinderen gekocht daaraan een ren gebouwd en het hele spul erin gezet gaat perfect.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:24

nou beertjes plassen veel.? ik heb hier een vrouwtje samen met een beertje (apparte hokken) maar het vrouwtje moest ik wel veel vaker schoon maken hahaha.. maar het plas van de mannetjes stinkt erger dan van een vrouwtje dus mannetje vaker schoon maken haha ze gaan bij mij zo wie zo 2x in de week Tong uitsteken

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:26

Charaz schreef:
Hummer is wel een goeie ja!!

Rijoyco, jij gaat dus voor 1 cavia?

Voorlopig denk ik wel, het hok wat ik nu heb is niet groot genoeg om er twee te houden.
Als van het voorjaar de tuin op de schop gaat maak ik denk ik een buitenhok, en dan kunnen er meer bij!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:27

Ik strooi 2 x in de week vers op in de winter ( potstal )
En in de zomer 1 x in de week helemaal leegmaken ze ,lopen dan ook meer buiten en is de winter is de urine een soort kacheltje

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:28

rijoyco: Koop er dan gelijk twee en hou die tijdelijk in een klein hok. Twee later aan elkaar introduceren is moeilijk en gaat niet altijd goed

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:32

Fairytail schreef:
rijoyco: Koop er dan gelijk twee en hou die tijdelijk in een klein hok. Twee later aan elkaar introduceren is moeilijk en gaat niet altijd goed

Mmmm..dat zou wel een probleem zijn natuurlijk, 2 vrouwtjes samen gaat dat?

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:33

Fairytail: ik weet dat die er zijn, maar ik vind dat een beetje paniekverhalen. Op de een of andere manier wordt de slechtheid van zaagsel altijd in dit soort topics en caviatopics gemeld. Ga je naar de dierenarts of dierenkliniek wordt zaagsel aangeraden als bodembedekker. Fijn zaagsel kan alleen voor mannetjes minder geschikt zijn omdat ze op een bepaald plekje kunnen gaan irriteren als ze daar niet schoon zijn, maar ook met mijn eigen mannetje heb is destijds nooit last gehad. Het zaagsel wat ik heb stoft nagenoeg niet en de caven eten er ook niet van. Stro vind ik wel een slechte bodem, net als krantenpapier. Voor het vocht gebruik ik gewoon van die kattenkorrels. Per 2 caven verschoon je ze dan om de 4, soms 5 dagen. Mijn dames drinken zo een fles per dag leeg, dus die zijn snel vies

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:33

2 vrouwen en 2 mannen dat maakt niet uit. Het blijft het feit dat als je ze later bij elkaar zet het mis kan gaan. Dan zit je met 2 caviatjes in 2 hokken Knipoog

edit: Over zaagsel mijn dierenkliniek raad het dus echt niet aan en op mijn school en werk ook niet. Het blijft eigenkeuze maar ik vindt het niets.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 24-01-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:35

Haha! Dan moet ik mijn vriend toch maar vertellen dat we er écht twee gaan krijgen!

Bijten cavia's wel eens? En hoe kan je ze het beste vastpakken, gewoon onder het buikje neem ik aan...

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:49

rijoyco schreef:
Haha! Dan moet ik mijn vriend toch maar vertellen dat we er écht twee gaan krijgen!

Bijten cavia's wel eens? En hoe kan je ze het beste vastpakken, gewoon onder het buikje neem ik aan...

Jaaa ze bijten weleens, soms speels, soms per ongeluk (vinger bleek toch geen wortel te zijn) en soms gericht. Ik pak ze altijd onder hun kontje en zet mn hand voor de voorpootjes, dan klimmen ze er zelf op. Nekvel heb ik nog nooit gedaan, lijkt me niet prettig

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:50

Nekvel kan niet bij cavia's zijn de niet voor gebouwd. Nooit alleen onder de buik pakken dan kunnen ze ribben breken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:52

O ja ze kunnen bijten, en hard ook Tong uitsteken (heb een keer m'n halve nagel verloren dankzij een Caaf met schurft die ik perongeluk op de verkeerde plaats aanraakte Knipoog )

Beetje insluiten bij het oppakken, die van mij huppen dan vanzelf op je hand Tong uitsteken

Die van mij knabbelen ook een beetje (soms iets te hard Knipoog ) maar dat vind ik eigk alleen maar schattig Lachen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:55

ook wel handig met tammaken zorg dat je handen niet naar wortel stinken Nagelbijten / Gniffelen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:02

En hoe maak je ze dan het beste tam, gewoon meteen op schootnemen iedere dag?