castratie hond, de twijfels slaan toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: castratie hond, de twijfels slaan toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:55

Onze hond is ook gecastreerd geweest op 1.5jarige leeftijd geloof ik. Maakt het wel heel wat makkelijker. Tijdens het wandelen, als hij een geur opvangde begon hij zelfs te schuimen (mond), net als bij paarden zeg maar. Verder wouden we voorkomen dat hij ook constant plaste, maar daar hebben we altijd consequent mee geweest en onder het wandelen doet hij het niet, enkel af en toe als hij los is. Daarvoor is hij ook net iets te laat gecastreerd. Nu kan hij zonder problemen bij teefjes, wat ook weer een voordeel is. Hij had vroeger ook last van voorhuidontsteking, maar dat heeft elke hond wel, dus ik weet niet of castratie hier veel bij geholpen heeft. Hij is ook rustiger gworden. Verder heeft hij helemaal geen last van 'castratievacht' en zn gewicht blijft perfect gelijk. (hoewel hij de laaste maanden een kilo is bijgekomen maar dat komt doordat hij een beetje minder beweging krijgt). Verder gewoon goed op het voer blijven letten. Je hebt denk ik ook 'dieet'voeding voor gecastreerde honden. Overigens heb je later ook minder kans op prostaatproblemen/tumoren. Dus als je toch niet gaat fokken zou ik het gewoon laten doen.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:42

Citaat:
Hij had vroeger ook last van voorhuidontsteking, maar dat heeft elke hond wel, dus ik weet niet of castratie hier veel bij geholpen heeft
Daar heeft onze vorige hond nooit last van gehad . Hij was niet gecastreerd en is 14,5 jaar geworden. helaas wel prostaatproblemen, waardoor hij op 14 jarige leeftijd een damwandbreuk heeft gekregen, waardoor hij steeds slechter zijn ontlasting kwijt kwam. Breuk werd steeds groter en opereren op die leeftijd was geen optie meer. Uiteindelijk werden de verstoppingen zo erg en pijnlijk voor hem, dat we hem op 14,5 jarige leeftijd in hebben moeten laten inslapen.
Onze nieuwe reu laten we wel castreren, maar wat is de beste leeftijd om dat te laten doen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:04

Het komt bij de ene hond wel meer voor dan bij de andere. Ze hebben er meestal ook gewoon geen last van, maar je kan soms een heel klein beetje etter zien. Soms is het zo weinig dat het praktisch niet te zien is. Maar het wordt als normaal beschouwd dus.
Je kan een reu op elke leeftijd laten castreren, als je hem voor 1jaar laat castreren heb je wel kans de hij minder slechte gewoontes aanleert die een normale reu wel kan vertonen. Dus met de poot omhoog plassen, territorium willen afbakenen, ...

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:40

Ik wil graag dit topic weer even onder de aandacht brengen... ik zit nu namelijk zelf ook heel erg in de twijfel fase voor wat betrefd castratie van mijn bijna 16 maanden ouder Duitse Dog...

gevoel zegt: waarom een gezonde hond onder het mes leggen...
verstand zegt: als hierdoor mijn hond weer lekker los kan lopen zonder ongewenst gedrag tegen andere reuen te voorkomen...

En ik ben ook wel nieuwsgierig wat TS uiteindelijk besloten heeft...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 04:10

DenK4ever schreef:
Ik wil graag dit topic weer even onder de aandacht brengen... ik zit nu namelijk zelf ook heel erg in de twijfel fase voor wat betrefd castratie van mijn bijna 16 maanden ouder Duitse Dog...

verstand zegt: als hierdoor mijn hond weer lekker los kan lopen zonder ongewenst gedrag tegen andere reuen te voorkomen...

Dit was ook precies wat door mijn hoofd ging toen ik mijn hond nam. Ik zei tegen mezelf TENZIJ hij echt gedragsproblemen heeft, laat ik hem niet castereren. Toen woonde ik nog in NL. Toen ben ik naar Amerika verhuised en wij hebben hier thuis geen omheining voor hem, hond loopt gewoon los. En dus om te voorkomen dat hij ooit een geur van een loopse teef in z'n neus krijgt en de benen neemt, heb ik hem dus laten castereren. Ze raden het je ook echt aan, tenzij je met je hond gaat fokken heeft je hond eerder last van al 'z'n hormonen dan enige voordeel.

Ook had mijn hond kast van voorhuidsontstekeing en dat is helemaal over gegaan. En nog eens erboven op is mijn hond gewoon een stuk rustiger. Niet per se dat ie lui is geworden oid, absoluut niet. nog zo gek als een deur Knipoog maar het scherpe randje is eraf, om het maar even zo te zeggen. MIJN hond is er iig beter van geworden en ik zou het zo weer bij mijn volgende (mannelijke) hond doen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 07:51

Castreren is idd een goede oplossing voor hormonale problemen, maar je hebt natuurlijk nooit de garantie dat het helemaal weggaat.
Bij ons in de uitlaatservice zijn de meeste reuen gecastreerd, het valt mij op dat deze honden vaak happyer zijn dan de ongecastreerde, deze zijn continu bezig met hun plek in de roedel, het luchtje van de teefjes nalopen, terrein afbakenen enz., ook spelen zij niet met andere honden.
De meeste gecastreerde reuen zijn helemaal niet meer bezig hiermee en zijn continu lekker aan het spelen.
Als je niet fokt, waarom niet castreren, hond heeft alleen maar last van die lastige hormonen waar hij toch niets mee mag.
Ingreep stelt tegenwoordig echt niet veel meer voor hoor, je haalt het risico op prostaatproblemen weg en die lekkere groene druppels in je huis ben je ook vanaf.
Otewel hier een groot voorstander om bij niet fokken of showen, castreren of sterliseren.
Moet wel zeggen dat als je reu geen gedrags hormonale of lichamelijke problemen ondervind van zijn reu zijn je hem gewoon reu kunt laten blijven.
Mijn reuen zijn ook jong gecastreerd en hebben geen last meer van hormonaal gedrag of puspiemels en zijn echt erg gelukkig en spelen graag met zowel reuen als teven.

succes met jullie keuzes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 07:57

Het is toch niet veel anders voor een Hengst of ruin. Ruinen zijn toch ook niet zielig.

Ik heb Labradors. De oude Macho had ik laten castreren op 1,5 jarige leeftijd. Die was zo Macho. Hij vocht veel en was erg lastig. De castratie heeft net alle scherpte er af gehaald. Hij kon daarna makkelijker weg lopen uit een confrontatie. Hij hoefde zich niet zo te bewijzen. Dat maakte hem op de les ook gemakkelijker te hanteren, omdat hij zich beter kon concentreren. Hij is altijd stoer gebleven, maar was niet meer zo geinteresseerd in de dames.

Ronaldo is nu 4 en hij heeft zijn ballen nog. Met hem train ik bij de Reddingshondenclub. Hij heeft geen last van zijn ballen. Hij plast, als hij vrij is, wel vaak. Maar onder appél kan hij zich goed concentreren. Als hij aan het werk is, plast hij niet. En vechten doet hij al helemaal niet.

Wij hebben nu Baloe van 11 weken en ik kijk gewoon zijn karakter en ontwikkeling aan. Maar als hij erg last krijgt van zijn ballen (tenminste wij er last van krijgen) gaan zijn ballen er ook af.

Als je toch niet met hem gaat fokken, zou ik hem laten helpen. Voor de hond en voor jullie veel rustiger.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:02

Ola, bedankt voor jullie informatie!
ik ben er vandaag ook maar weer druk mee gweest om het een en ander op te zoeken erover en heb het nog uitvoerig besproken met mijn vriend...

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar neig toch steeds meer naar castratie... omdat ik toch denk dat het voor mij, maar vooral ook voor mijn hond beter zou zijn als hij niet meer "geplaagd" wordt door zijn hormonen...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:13

DenK4ever schreef:
Ola, bedankt voor jullie informatie!
ik ben er vandaag ook maar weer druk mee gweest om het een en ander op te zoeken erover en heb het nog uitvoerig besproken met mijn vriend...

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar neig toch steeds meer naar castratie... omdat ik toch denk dat het voor mij, maar vooral ook voor mijn hond beter zou zijn als hij niet meer "geplaagd" wordt door zijn hormonen...

Zo kun je het inderdaad noemen, want als ze niet dekken oid dan doen zij er verder eigenlijk niets mee. En krijgen ze alleen meer problemen met baasje, want dan doen ze weer iets van niet mag ofzo Knipoog

Maar zoals ik zei, ik had precies hetzelfde als jou maar ik ben blij dat mijn hond nu gecastereerd is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:31

Ik heb een boxer en hij wordt in mei 5, hij is een dikke maand geleden gecastreerd.
Hij had niet de trekken die jij bij jouw hond noemt, alleen de geurtjes. Mijn hond ruikt nog steeds overal aan hoor, dat is niet minder geworden. Ik loop veel met hem, dus ik geef hem geen kans om dik te worden. Ik vind wel dat hij na de castratie meer slaapt.

Ik heb ook altijd gezegd, zolang het zijn gezondheid niet in de weg staat mag hij reu blijven. Hij vertoonde ook geen vervelend gedrag. Voordat iemand nu vraagt waarom ik hem zo laat heb laten castreren:
2 jaar geleden is zijn niet ingedaalde bal met een kijkoperatie weg gehaald, zijn oren en gebit zijn toen ook schoongemaakt. Zijn gewone bal heef hij toen gehouden.
Toen zat er een bobbeltje onder zijn staart, deze is toen verwijderd, het was goedaardig.
Later is hartruis geconstateerd, erg licht.
We hebben toen besloten dat wanneer een operatie noodzakelijk was we hem ook zouden laten castreren, zo waren 2 operaties niet nodig.
Een maand geleden is dus een vergroeiing aan zijn tandvlees ter grootte van een kleine pingpong bal weggehaald en is hij gecastreerd.

Ik zou me goed voor laten lichten door de DA, hij is degene die je alle voors en tegens kan vertellen. Ik heb hem laten castreren omdat een overgebleven bal bij boxers een grotere kans geeft op tumoren. Hij is even lief als anders, net zo actief, slank, snuffelig, tilt zijn poot goed op. Hij slaapt alleen wat meer heb ik het idee.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:34

Zo herkenbaar dit. Mijn oude hondje deed dit ook. Ik heb m laten helpen. Het was een opluchting voor ons maar ook zeker voor hem. Zo'n onrust door je hormonen is voor t dier ook geen pretje.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:16

Nou de kogel is door de kerk...
Volgende week vrijdag gaat Sky onder het mes...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:33

ik denk dat t opluchting zal zijn voor jullie allebei Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:45

sandr0 schreef:
ik denk dat t opluchting zal zijn voor jullie allebei Knipoog

Denk ik ook Ja

Goed besloten!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:50

het voelt ook wel als een goede beslissing!
Nu hopen dat de operatie mee gaat vallen Nagelbijten / Gniffelen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:06

Mikkie schreef:
Maar de twijfels slaan ook toe. Helpt castratie bijvoorbeeld wel? Zorgt het ervoor dat zijn klachten over gaan? En wat doet het met zijn karakter?
Daarnaast ben ik ook behoorlijk "bang" dat hij een castratenvacht krijgt en dikker wordt (natuurlijk is dat bijzaak, ik wil dat hij gezond is, maar toch) Hij staat momenteel al op een redelijk streng dieet.
Daarnaast is hij inmiddels 4 jaar. Niet echt oud, maar hoe zit het met een castratie op die leeftijd? Moet ik dan met bepaalde zaken rekening houden?

Ik heb de rest niet gelezen, kan zijn dat ik dubbel advies geef Knipoog

Wij hebben onze hond recent laten castreren. Hij vertoonde precies dezelfde 'symptomen' vreselijk verliefd wanneer het weer de tijd van het jaar is Knipoog Gezien onze buren een teefje hebben, zat de vensterbank regelmatig onder het kwijl.
Mn moeder dacht eens dat hij blaasontsteking had, zo vaak wou hij naar buiten. Urine opgevangen, dat bleek nogal goed te zwemmen Clown

Hij is nu gecastreed en merken meteen het verschil. Niet ieder plukje gras bepiesen, uitlaten kan je nu doorlopen en niet telkens op hem moeten wachten. Hij slaapt 's nachts weer, eet weer.
Karakter is niet veranderd, hij is nog netzo vrolijk als altijd, luisterd zelfs iets beter en komt nu zelfs met takken aan. Mensen vind hij nog steeds geweldig, vergeet soms dat hij nogal een reus is..
Zijn vacht is niet anders. Vooral nu met het verharen kan je goed merken dat zijn eigen vacht hetzelfde blijft.
Wel is hij wat dikker geworden, dit omdat hij zich niet zo druk maakt en gewoon eet. Betekend iets vaker lange stukken uit en goede controle, maar dat is hier geen probleem.

Onze vorige hond is gecastreerd met een jaar of 11, grote hond, makkelijk 80 cm. Deze had teelbalkanker en het zaakje moest er dus af. Ook totaal geen bijwerkingen gehad, hond was nog steeds zichzelf. Hij is uiteindelijk 14 geworden.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:08

DenK4ever schreef:

ik heb een ongecastreerd duitse dog van 6,5j, hij heeft niet veel last van zijn hormonen,
maar ik moet wel zeggen dat hij soms al wat moeilijker plast, heeft al blaasontstekingen gehad enzo, we moeten hem savonds wel eens wakker maken om te gaan plassen want als hij het te lang ophoud krijgt hij last..
Een dd krijgt nogal rap allerlei problemen, dus als je door castratie enkele kunt voorkomen zou ik er zeker over nadenken..
Wij hebben onze Max nog maar enkele maanden(herplaatser), als we hem van jongs af aan gehad hadden moest hij er misschien ook wel aan geloven Knipoog

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:05

een wat oudere reu kan idd kans op blaas of prostaatproblemen krijgen, ik denk dat castreren dan best een goede optie is.

dat dikker worden heb je echt als baasje zelf in de hand, na de castratie echt minder voeren, kijk hoe je hond het doet, word hij te dik, zn rantsoen wijzigen, en uiteraard lekker veel beweging maar dat hebben alle honden wel nodig.

sloom worden valt ook wel mee, een hond die helemaal niets met zn hormonen mag doen en er ook last van heeft is eigenlijk beter af zonder die lastige dingen, word hij alleen maar happyer van.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:36

Wij hadden eerst 3 honden waarvan de oudste echt de baas was. Dejongste was echter zeer dominant en was heel vaak aan het vechten met die oudste hond.
Op de dag dat we de oudste hond hebben laten inslapen (hij was heel erg ziek, had al heel lang darmproblemen) hebben we de jongste laten castreren.
Hij is na deze castratie veel liever geworden.
Hij ruikt nog steeds overal aan, en moet ook nog veel en vak plassen, maar hij is liever geworden voor andere honden en wilt niet meer vechten, maar meer spelen.
Ook trekt hij niet meer zo als voorheen en als hij losloopt luisterd hij veel beter. De hond was 9 jaar toen hij gecastreerd werd

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:17

Nou... Sky is nu onder zeil...
ik vind het super spannend Bloos

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:26

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar het volgende kwam ik nog niet tegen.

Bij ons in de Da praktijk word in principe altijd eerst een hormonale castratie aangeraden, om te kijken of een eventueele castratie effectief is?
Nu heb ik er zelf geen ervaring mee, aangezien mijn hond nog volledig man is, maar het lijkt mij wel handig.
Als ik het goed heb krijgen ze gewoon een hormonen prik en dan kan je zien hoe effectief de castratie zou zijn.

Mij hond (bijna een jaar) loopt idd ook constant met zijn neus op de grond en is lastig weg te krijgen bij lekker ruikende plekjes. Wist helemaal niet dat dat met zijn ree zijn te maken heeft Bloos

DenK4ever, succes met de operatie!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:33

De chemische castratie hebben wij ook uitvoerig besproken Tong uitsteken
Het is daarmee alleen heel moeilijk in te schatten wanneer de stof zijn volledige werking heeft...en dan zul je net zien dat ik in die periode geen situaties tegen kom waaruit zou blijken of het wel of niet werkt.... en in mijn geval zouden de kosten daarvoor nogal oplopen omdat het toch 80 kilo hond is wat ze in moeten spuiten....

Omdat we al besloten hadden niet met Sky te willen fokken of showen hebben we daarom de beslissing genomen om hem direct definitief te laten castreren.

Thanx Furia! Ik ga ketting roken totdat ik het telefoontje krijg dat ie weer goed wakker is geworden denk ik Nagelbijten / Gniffelen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:16

Hoe is het afgelopen?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:27

ja hoe gaat het met sky?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:59

Hoi hoi,

Het gaat errug goed met Sky!!
De operatie is allemaal goed gegaan! toen ik hem gister middag om kwart over 3 ging halen was ie nog erg duf en wankel dus we hebben hem gelijk lekker op zijn plekje gelegd....
lekker onder dekentjes gelegd want hij had het nogal koud, wat dus normaal is omdat hij onder narcose is geweest..
Zo lag hij er dus gister bij:
Afbeelding

Omdat er bij de DA geen kap groot genoeg voor hem was hebben we hem voor het slapen gaan een shirtje aangedaan om te voorkomen dat ie aan de wond kon zitten...
Voor het slapengaan zat ie er dus zo bij Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

Vanmorgen kwam ik beneden... nou ik zou bijna vergeten dat ie gister geopereerd is!
Hij was weer helemaal fris en fruitig!!
De wond ziet er goed uit, hij heeft wel een gezwollen balzak, maar dat schijnt dus normaal te zijn...
Hij is levendig en wil gewoon eten dus ik ben helemaal opgelucht Haha!

Nu mag ie lekker gaan herstellen en zijn lichaam de kans geven te wennen aan het idee Haha!