De aller grootste miskoop...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Re: De aller grootste miskoop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:24

Laat gewoon het tuigje aan, zonde riempje er aan, en laat ze zo lekker loslopen, ook al duurt het even voor ze in beweging komen. Dan wennen ze aan het gevoel, na een tijdje vergeten ze dat ze hem aan hebben (zoals wij ons horloge niet continu voelen zeg maar). Dan pas het lijntje er aan vast maken.

Filmpje niet helemaal bekeken, maar hebben ze misschien een clicker vast?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:26

Geweldig dat springen.
Ik had vroeger ok een konijn dat kon springen over barbie-hindernisjes (niet erg hoog dus) maar wel met een barbiezadel +barbie erop Haha!
Met het tuigje moet je even oefenen, maar konijn gaan over het algemeen nou eenmaal graag in de achteruit als het ze niet bevalt.
Mijne lopen trouwens gewoon in huis, wat maakt het uit als ze ergens onder gaan zitten?
Ze komen vanzelf wel een keertje eten hoor.

Cassidy

Geweldige filmpjes, ze hebben er duidelijk lol in!

Anoniem

(Offtopic Schijnheilig ) Dacht ik eerst ook, maar clickeren doe je toch om te belonen, dus na de goede prestatie oid? Of ook ter aanmoediging? Haha! Ben niet zo thuis daarin. Maar misschien is het ook gewoon wel de schaduw van haar hand, nu ik nog een ker kijk hoor Clown

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:27

Maar die tuigjes zijn wel betrouwbaar? Tong uitsteken
Want ik wil gaan clickeren met mijn 2 konijnen en in de bak heb ik mooi de ruimte. Niet dat ze ineens uit zo'n tuigje floepen en ze de weilanden in rennen en ik ze nooooooit weer zie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:29

Als ze willen kunnen ze best uit zo'n tuigje komen Bojangles Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:30

Mijn konijntje heeft ook een tuigje. Ze kunnen zich er niet uit wurmen. Ik heb het haar geleerd toen ze 2 jaar was. Eigenlijk niet veel anders dan bij een paard: leren wijken voor druk. Ik trek dr gewoon heel rustig mee over een gladde vloer, en zo gauw ze een pasje meeloopt laat ik de druk vallen, stopt ze dan begin ik weer te trekken. Nu loopt mijn konijntje best netjes mee. Nog niet altijd, maar meestal wel.
Springen hebben we ook wel eens geprobeerd, maar ze heeft er niet zo veel lol in volgens mij, springt er wel overheen maar als het te hoog wordt gaat ze gewoon er langs of springt er middenin.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:36

Ik vind dat je niet aan tuigjes moet beginnen bij een konijn.Het is geen hond.Een konijn snapt dus ook niet dat hij mee moet lopen.Laat hem toch lekker in de tuin huppelen.Das toch veel mooier om te zien dan aan een tuigje? Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:43

Ah oke dus de 1 zegt dat ze zich er wel uit wurmen en de ander niet Tong uitsteken

Ligt denk ik ook een beetje aan de degelijkheid van het tuigje?

@Lavien: Een veulen snapt in het begin toch ook niet dat hij mee moet lopen Knipoog Elk dier van nature niet. En ik denk dat een konijn het ook wel kan leren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:44

Die van ons snapt het helemaal, en ik vind het bij ons thuis heel erg fijn. Wij hebben een open tuin, en zouden overal draad moeten spannen. Nu heb ik een lang touw door de tuin getrokken, en daar hang ik het leidtouw aan vast met een katrolletje, ons konijntje weet precies tot waar ze kan rennen (zeker 30 meter ver), en 's avonds heeft ze dan even zo'n energieboost en rent een keer of 10 in volle vaart de tuin door, echt leuk om te zien Haha! Ze kan zich niet verstoppen dus ik heb dr zo weer te pakken 's avonds.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:46

Ik zou het niet zonder toezicht doen. Ik ken namelijk helaas 1 konijn die zich op deze manier heeft weten te verhangen (in het draad gedraaid).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:54

Die van ons zit ook alleen buiten als wij thuis zijn Ja
Je moet ook heel goed opletten dat er geen spullen in de weg staan waar het konijntje omheen kan lopen, dan snappen ze niet meer dat ze ook aan diezelfde kant terug moeten Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:46

Ja dat springen is erg leuk om te zien en de meeste konijnen vinden het nog leuk ook!

Ik had ook ooit eens een tuigje gekocht voor mij cavia's. Die vonden het ook helemaal niks. Ze gingen als een gek 'bokken' om dat ding eraf te krijgen, haha.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:26

Bojangles schreef:
Blijft zo'n tuigje goed zitten? Als ze bijvoorbeeld er aan trekken dat ze zich er niet uit wurmen?

die van mij kan zich er niet uitwurmen, je moet hem wel strak genoeg doen, niet bang zijn dat hij gauw te strak zit, dat is maar schijn..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:27

Fiffill schreef:
Als ze willen kunnen ze best uit zo'n tuigje komen Bojangles Knipoog

die van mij niet (GELUKKIG!!)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:30

Lavien schreef:
Ik vind dat je niet aan tuigjes moet beginnen bij een konijn.Het is geen hond.Een konijn snapt dus ook niet dat hij mee moet lopen.Laat hem toch lekker in de tuin huppelen.Das toch veel mooier om te zien dan aan een tuigje? Lachen

ze kunnen niet los in de tuin tot het voorjaar, zoals ik eerder al zei. Er zit een italiaanse bacterie in het gras (konijnenziekte) waarvan ze hier maar weinig verstand hebben en waarvoor ze hier geen bestrijdings middelen hebben.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:35

Geen tuigeje omdoen!! Echt niet. Ik deed het ook met mijn konijn, en dacht dat hij het leuk vond. Lekker lopen en niet trekken maar jij moet dan met je konijn meelopen! Maar het is heel slecht. 1) De rug van konijnen is niet flexibel, 1 flinke ruk en rug gebroken en inslapen Verdrietig De mensen hebben tuigjes bedacht na de fretten tuigjes, maar fretten hebben een flexibele rug. 2) Buiten kunnen ziektes zijn. 3) Als er een hond oid komt.....

Genoeg redenen om het niet te doen. Wat je wel kan doen is bijv. Clickertraining.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/click ... ijnen.html

Hier informatie over clickertraining.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 23:44

Die clicker training lijkt me wel wat Lachen

nu ben jij erg tegen het gebruikt van het tuigje, ik zelf niet. Maar dat is omdat ik er een speciale reden voor heb.
ik ga een nieuw soort tuigje zelf ontwerpen en daarna proberen te maken, die meer druk verdeeld, minder snijdt en strak trekt ook. Ik heb al wat ideeën. Als het een succes wordt zal ik jullie er wel over vertellen Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:07

Ik maakte het ook altijd zelf van een lapje stof met gaatjes voor de pootjes. Dat deed ik dan vast op de rug met knopen of een veiligheidsspeld en had er een zelf gepunnikt touwtje aan. Konijn vond wel best.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:09

mijn konijnen hebben zo'n tuigje nooit geaccepteerd... ik trainde ze gewoon met mn stem zodat ze niet tussen de bloemen gingen zitten, maar gewoon netjes op het gras blijven. en als ze hun hok in moeten, doen ze dat ook... ik beloon ze wel altijd met een joghurtsnoepje, daar doen ze een moord voor!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 08:52

tisje schreef:
mijn konijnen hebben zo'n tuigje nooit geaccepteerd... ik trainde ze gewoon met mn stem zodat ze niet tussen de bloemen gingen zitten, maar gewoon netjes op het gras blijven. en als ze hun hok in moeten, doen ze dat ook... ik beloon ze wel altijd met een joghurtsnoepje, daar doen ze een moord voor!

hoe oud waren jouw konijnen toen je ze dat begon te leren?
die van mij zijn ong. 3 en 5 als ik me niet vergis

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:28

Ik had ook een riempje voor mijn rat Nagelbijten / Gniffelen om te wandelen maar hij wurmde zichzelf uit het tuigje .. haha

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:04

Van tuigjes, konijnen en clickers heb ik ondertussen wel wat kaas gegeten.
Allereerst jouw konijnen zitten binnen als ik het zo begrijp dan kan je nu niet even zomaar buiten gaan lopen, dat is te koud ze hebben geen wintervacht en daar zijn konijnen zeer gevoelig voor gevolgen longonsteking en snot wat beide dodelijk kan zijn bij konijnen.

Het tuigje. Ik ben meer voorstander van deze tuigjes:
http://www.chinchilla.nl/b_3211.jpg
Maar ook de andere kunnen prima werken al hou ik zelf niet zo van tuigjes. Allereerst zal je ze moeten laten rondlopen met het tuigje gewoon om tot het de normaalste zaak van de wereld voor ze is. Daarna zal jij ze moeten volgen en niet als een hond zeggen kom hiermee heen. Op den duur kunnen sommige konijnen dat wel leren, maar let op lang niet allen.

De clicker deze zal je eerst moeten leren dat click iets lekkers betekend. Dus niet meteen een kunstje proberen aan te leren en wat lekkers geven, maar eerst gewoon leren dat click een bijv. heel klein stukje wortel of nog gezonder andijvie opleverd. Om het wat gezonder te houden dan de snoepjes die in de winkel te koop zijn. Daarna kan je pas de clicker met kunstjes uitbreiden. Wat voor een konijn zeer handig is een stick. Leer dat wanneer het konijn de stick aan raakt deze een beloning krijgt vanuit daaruit kun je hem/haar talloze dingen leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:14

mjjn konijn liep altijd mee met mij(is al overleden)en als ie zijn besthad gedaan nog eventjes in de tuin rondlopen en hij liep nooit naar de straat had ik hem al op tijd afgeleerd

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:01

En nog steeds ben ik een tegenstander van tuigjes. Maargoed. En omdat jouw konijnen binnezitten kan je ook niet zomer even naar buiten, veel te groot temperatuurs verschil.