Dierenverkoop in dierenwinkels, Dieronvriendelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Dierenverkoop in dierenwinkels, Dieronvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:17

Neen inderdaad, maar het zou wel optimaal zijn.

Heeft iemand die bbc reportage over dierenwinkels gezien?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:18

katiavl schreef:
Heb nog nooit een dierenwinkel gezien die de persoon even uitvraagt voor hij het dier mag meenemen Lachen

Ik wel! Haha! Eén hele keer!

Bij de Faunaland op het Alexandrium in Rotterdam. Daar kocht ik een prachtig uberschattig cinnamon dumborex ratje van een week of 4. Bij de kassa aangekomen werd me gevraagd of ik meer ratjes had, anders kreeg ik haar niet mee..

Ik had inderdaad meer ratjes, en dat vertelde ik hen ook. En dan ben ik eerlijk, hoeveel mensen zeggen dat ze weten waar ze aan beginnen? Er zijn héél véél mensen die zelf liever een rat alleen houden en dondersgoed weten dat dat niet zo hoort.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 11:24

Dat is erg netjes Ja

Ik lees nu net bijvoorbeeld weer een topic over iemand die 2 hamsters bij elkaar heeft gezet op advies van de dierenwinkel Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:25

Cayenne schreef:
Dat is erg netjes Ja

Ik lees nu net bijvoorbeeld weer een topic over iemand die 2 hamsters bij elkaar heeft gezet op advies van de dierenwinkel Verward

Ja, dat las ik ook net.. En als het dan nog om een soort ging die daadwerkelijk goed samen kúnnen (roborovski's & campbelli's), maar nee...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-08 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:25

Er zijn hamsters die liever in groepen leven, dus dat zou kunnen Tong uitsteken

Ik antwoord even 1 voor 1 want ik ben ook aan het werk Bloos
Zal straks wel even wat foto's maken van wat ik nu heb zitten.

Wuis schreef:
Ok ik vraag raak. Knipoog Welke hamstersoorten verkoop jij, waar haal je ze weg en welke soorten adviseer je samen te houden en welke niet? Zie je het verschil tussen een campbelli, rus, of hybride?

Ik verkoop het meeste russische dwerghamster. Campbelli's zitten vaker aggressieve exemplaren tussen en solitaire hamsters zijn makkelijker voor de meeste mensen. Ik bestel wel eens apart voor mensen.

Ik fok zelf voskonijntjes, Rex konijnen en Teddy Widmer konijntjes heb ik bij fokkers weg gehaald afgelopen jaar.
Aparte bestellingen doe ik hier:
http://www.dierenhandelhoogendoorn.nl
Die halen de dieren ook bij fokkers weg en hebben ook het één en ander zitten. Je kan er zo binnenlopen om te kijken of alles oke is.

katiavl schreef:
Al zitten ze goed in de winkel, negen op de tien is helemaal niet selectief naar de persoon die komt kopen. En dat is voor mij een even groot struikelpunt. Heb nog nooit een dierenwinkel gezien die de persoon even uitvraagt voor hij het dier mag meenemen Lachen

Ik ben wel selectief, ik verkoop bijv. niet aan kinderen, die moeten eerst ouders meenemen zodat ik zeker weet dat ze een kooi hebben e.d. Maar wie zegt dat broodfokkers e.d. wel selectief zijn? Ik verkoop ook liever geen cavia's en konijnen alleen omdat ze sociale dieren zijn. Ik vind je redenatie een beetje krom want het publiek dat dieren koopt is niet anders bij een dierenwinkel of ergens anders. Enige wat je kan doen is goede voorlichting geven. Veel particulieren moeten van de jonge dieren 'af' en daar heb ik geen last van. Ik dump ook geen beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:27

Trouwens: ik word vaak gebeld door mensen die dieren willen brengen waar ze af willen. Leuk een nestje fokken denken ze dan maar op een gegeven moment kunnen ze er niet afkomen. Hier heb ik geen goede ervaringen mee! De konijnen zitten er bij mij beter bij dan bij menig particulier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:27

Dat Campbelli's aggressiever zijn klopt inderdaad. Fijn in ieder geval dat jij de russen alleen solitair verkoopt! Lachen
Maar weet je wel of het een raszuivere rus is, of een hybride? En waar haal je ze weg als ik vragen mag?

En syren, verkoop je die niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:30

Chubby schreef:
katiavl schreef:
Heb nog nooit een dierenwinkel gezien die de persoon even uitvraagt voor hij het dier mag meenemen Lachen

Ik wel! Haha! Eén hele keer!

Bij de Faunaland op het Alexandrium in Rotterdam. Daar kocht ik een prachtig uberschattig cinnamon dumborex ratje van een week of 4. Bij de kassa aangekomen werd me gevraagd of ik meer ratjes had, anders kreeg ik haar niet mee..

Ik had inderdaad meer ratjes, en dat vertelde ik hen ook. En dan ben ik eerlijk, hoeveel mensen zeggen dat ze weten waar ze aan beginnen? Er zijn héél véél mensen die zelf liever een rat alleen houden en dondersgoed weten dat dat niet zo hoort.

Ik heb al zo vaak geweigerd. Ik had laatst 2 zusjes zitten en er kwam een vrouw die 1 ratje aan iemand kado wilde doen Ach gut
Dieren aan mensen geven als kado vind ik al onzinnig, maar dan ook nog een huisdier als een rat? Daar is niet iedereen blij mee. Je moet er meer houden en een gewone knaagdierkooi die mensen nog op zolder hebben staan vreten ze zo kapot en ze hebben veel aandacht nodig. Bij een particulier die teveel ratjes heeft zitten of een broodfokker hadden zulke mensen echt wel een rat meegekregen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:31

Wuis: in de link in mijn vorige post haal ik de hamsters meestal

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 11:32

Ik hoorde laatst ook dat ze dieren op de zwarte markt verkopen Verward Dat wist ik helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:32

Je kan toch overal dieren kopen?! Kijk eens op marktplaats! Of gratis afhalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:35

Ik vind het over het algemeen slecht met de dierenwinkels...
hier in [***] zijn er 2 die zijn echt heel netjes...ruime hokken voor de konijnen en cavia's en zodanig afgesloten dat de kinderen niet kunnen grabbelen maar de beesten wel genoeg ventilatie hebben
de vissenbakken en derg zien er allemaal goed uit..

maar hoorn en zaandam Bloos!
puppy's en kittens achter glas met een brandende lamp op de kop
zien er niet allemaal al te best uit,hokken zijn smerig en stinken
en de dieren worden soms zonder stamboom voor honderden euro's verkocht...
Mijn hart huilt bij zo een dierenwinkel en ik zet er dus ook geen stap meer binnen

Ik vind dat er een vergunning moet komen voor de verkoop van dieren in dierenwinkels, deze vergunning krijg je dan alleen als je de dieren op de juiste manier huistvest en verzorgd en zal controles opkomen....
Dit is overigens goed mogelijk om te realiseren,zie ook voedselwarenwet,en meer van dat soort controles met bijbehorende vergunningen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:40

Hallo

Ik heb een konijnen/cavia opvang in zoetermeer.
Veel dieren zitten hier omdat ze geen goede of onvoldoende info hebben gehad.
Denk aan de verkoop van 2 mannetjes konijnen.
Die gaan niet bij elkaar maar de dierenwinkel denk alleen maar dan ben ik ze kwijt.
Of ja hoor dat zijn 2 vrouwtjes.
Later komen ze er dan achter dat het een mannetje en vrouwtje zijn en daar zijn de ongewenste nestjes.
Ik merk dat er vaak ook over de grootte gelogen wordt.
Wat als dwerg wordt verkocht komt hier vervolgens als middenslag dier binnen.
of mensen die een dier nemen speciaal voor de kinderen.
soms zitten de konijnen 2 maanden later weer bij mij.
De kinderen kijken er niet naar om.
Vaak vindt ik de dieren er niet lekker bij zitten in de dierenwinkel.
ik vindt het dus niet goed.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:48

Ik heb al een aantal hamsters en ratjes gehad en ja die kwamen uit de dierenwinkel, ook de cavia van m'n zusje komt uit een dierenwinkel. Ik vind de hamsterhokken in dierenwinkels niet echt extreem klein, konijnenhokken zouden wel groter mogen. Wij zijn trouwens toen we m'n 2 ratjes kochten wel geadvisseerd (vandaar dat er ook uiteindelijk 2 kwamen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:17

Marijkjuh schreef:
Ik heb al een aantal hamsters en ratjes gehad en ja die kwamen uit de dierenwinkel, ook de cavia van m'n zusje komt uit een dierenwinkel. Ik vind de hamsterhokken in dierenwinkels niet echt extreem klein, konijnenhokken zouden wel groter mogen. Wij zijn trouwens toen we m'n 2 ratjes kochten wel geadvisseerd (vandaar dat er ook uiteindelijk 2 kwamen)

Ik vind de hamsterhokken wel extreem klein, 80x40 is voor een syr echt het minimale, en dat zie je vrijwel nooit in een dierenwinkel.

De hokken voor konijnen slaan inderdaad echt alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:18

rozahorse schreef:
Hallo

Die gaan niet bij elkaar maar de dierenwinkel denk alleen maar dan ben ik ze kwijt.
Later komen ze er dan achter dat het een mannetje en vrouwtje zijn en daar zijn de ongewenste nestjes.

En ligt dit aan de dierenwinkel dat dieren na 2 maanden weer gedumpt worden omdat kinderen er niet naar omkijken?
Of dat ze in het hoofd hebben dat een konijn zo klein als een cavia en zo schattig blijft en als het dier niet aan de verwachting voldoet of teveel werk blijkt dat het dan naar de opvang gebracht wordt?! Dat slaat toch nergens op! Waar een dier wegkomt heeft daar niks mee te maken maar alles met de mensen die ze kopen.

Overigens vind ik katten en honden niet in een dierenwinkel thuishoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:19

Bij een tuincentra bij ons in de buurt zitten de konijnen/ ratten/ hamsters en cavia's in kleine glazen kooien op de grond onder de kwetterende vogels Nagelbijten / Gniffelen Dat vind ik toch wel echt te ver gaan..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:30

Ik vind wel dat je mede verantwoordelijk bent om wat je verkoopt, het zijn levende dieren

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:33

katiavl schreef:
Ik vind wel dat je mede verantwoordelijk bent om wat je verkoopt, het zijn levende dieren

Daar ben ik het mee eens Ja
Maar waarom katten en honden niet, en andere dieren weer wel?
Ik ken menige vogel die van een dierenwinkel af kwam en blijvende stressproblemen heeft opgelopen.
Ik ken zelfs hamsters die zijn gaan ijsberen (en dat nog steeds doen bij de liefhebbende baas).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:34

Wanneer de verkoop via hobbyfokkers verloopt, is de "procedure" voor je een huisdier thuis hebt mogelijk wat langer en hebben mensen meer bedenktijd. Tevens zal goede en eerlijke voorlichting mogelijk zorgen voor minder impulsaankopen..

Maar goed, iets dergelijks is en blijft een utopie i.m.o. Dus eenieder moet maar gewoon zo goed mogelijk doen en zelf ook voorlichting geven aan dierenwinkelpersoneel of mensen die op zoek zijn naar een huisdier, wanneer de kans zich aandient..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:36

Ik vind vogels ook probleemdieren om te verkopen in dierenwinkels, de helft van de mensen hebben geen idee wat pallets zijn. Buiten dat feit slijt negen op de tien vogels hun leven in een te klein kooitje. En niet te spreken over de papegaaien

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:36

[***] schreef:
rozahorse schreef:
Hallo

En ligt dit aan de dierenwinkel dat dieren na 2 maanden weer gedumpt worden omdat kinderen er niet naar omkijken?
Of dat ze in het hoofd hebben dat een konijn zo klein als een cavia en zo schattig blijft en als het dier niet aan de verwachting voldoet of teveel werk blijkt dat het dan naar de opvang gebracht wordt?! Dat slaat toch nergens op! Waar een dier wegkomt heeft daar niks mee te maken maar alles met de mensen die ze kopen.

Overigens vind ik katten en honden niet in een dierenwinkel thuishoren.

Halllo

Ik vindt van wel.
Ze verkopen een dier als dwerg terwijl die groter wordt.
dan moeten ze het niet als dwerg verkopen.
Ik vindt dat de dierenwinkel geen dieren moet meegeven voor kinderen.
Als ze bij mij komen voor een dier voor het kind en de ouders vinden er niks aan gaat het dier niet mee.
En dan nog de dieren die te groot worden.
Ze gaan de handel in om daarna als slangenvoer te eindigen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:57

De stelling of mensen dan naar broodfokkers gaan, vind ik wel een interessante Haha!

Dierenwinkels zijn in weze broodfokkers. En dan van het ergste soort. Weg ermee!! En dan ook nog de verplichting dat ze alleen gerenomeerde fokkers mogen aanprijzen !! Ja

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:01

Dierverkoop in dierenwinkels vind ik niet per definitie dieronvriendelijk, maar goede controle en bijvoorbeeld werken met certificaten zou naar mijn mening de oplossing zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:03

Ben al zo vaak zo'n dierenwinkel binnen gelopen, omdat de konijntjes geen water meer hadden. Vreselijk vind ik die zaken. Vieze hokken, geen water of voer, teveel bij elkaar in een hokje gepropt onder een tl-licht, bah!!!

En inderdaad hadden wij vroeger thuis konijnen, die als dwerg verkocht werden en veel groter werden (niet dat wij het erg vonden, maar het zegt een hoop over de kennis van die winkels. Inmiddels kan ik zelf wel zien of een jong konijn een echte dwerg is of niet) of hamsters die hartstikke drachtig bleken te zijn. Ook klopte het geslacht vaak niet met het verhaal uit de dierenwinkel, dan dachten we een vrouwtje te hebben, maar dan bleek al snel dat het toch echt een vent was. Haha!

Helaas zijn veel mensen vreselijk met dieren. Helemaal als het met commercie te maken heeft. Boos!