Wie laat konijn enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moeten konijnen geent worden?

1. ja
51 (54%)
2. nee
37 (39%)
3. weet ik niet
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 93

Rosita

Re: Wie laat konijn enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:21

Ik heb mijn konijnen laten enten maar doe dit niet elk jaar. Ik ga er vanuit dat het afweersysteem getriggerd is door de entingen en dat, als de nood/het virus aan de man/het konijn komt de zogenaamde memorycellen zorgen dat de afweerstoffen aangesproken worden.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:32

Ik heb bij mijn eerste koppel konijnen elke keer trouw geent, toen deze overleden aan 2 vreselijke ziektes.

Mijn 2de koppel konijnen heb ik 1 keer laten enten, dit was de eerste en de laatste keer voor dit koppel aangezien zij allergies bleken te zijn voor een en ander.

Nu heb ik een nieuw koppel sinds kort van 3 konijnen, 1 konijn heb ik nu 1 jaar ze is 3 en heeft samen geleefd met de 2de koppel maar aangezien hun beide zijn overleden afgelopen jaar heb ik er nu 2 konijnen uit het asiel bij. Zij komt zelf ook uit het asiel en ze maken het prima, maar ik twijfel nog of ik ze laat enten...

Wie weet zijn zij ook allergies, je weet het niet ik neem nog even rustig de tijd om er over na te denken.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:13

Elk jaar krijg ik van mijn DA een oproep om weer langs te komen voor de entingen. Ik laat dus 1x per jaar mijn konijn tegen de ziektes enten. Lachen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:16

Wel gedaan via zon konijnen entings dag bij onze dierenwinkel.
De laatste x was mijn konijn zo beroerd dat ik dacht dat ze dood ging!
Ik ent haar dan ook niet meer.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:18

@ foetsie: had ze een allergische reactie?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:22

jep laat dr netjes enten, maar ja lekker makkelijk want ik neem dr gewoon mee naar het werk...

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:25

Ik laat mijn 3 konijnen niet enten. Er is nog nooit iets ergs gebeurd en als ze ziek worden heb ik dikke pech.
Maar ja, als ik ze laat enten kan er ook iets gebeuren.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:27

Lavien schreef:
@ foetsie: had ze een allergische reactie?

De 2e keer dat ik haar liet enten ging het mis.
Ze lag helemaal loom, slap en lusteloos in haar hok.
Wou niet eten, drinken en er zat totaal geen leven meer in.
Zat zelf te denken aan een overdosis ofzo aangezien ze al een keer eerder was ingeent.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:35

mijn konijn is 8 en nooit geent.
ik ben ook niet van plan om het ooit te doen.

mensen kunnen wel zeggen van je moet of het is beter, nou ik heb verhalen gehoord dat ze dr dood aan gingen en uitvals verschijnselen kregen.
Nee, mijn nijn word niet geent!!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:37

vroeger had ik een konijn ook niet geent en die is toen vrij jong aan verkoudheid gestorven, dus zou het als ik er ooit nog 1 zou krijgen wel doen. Toen wist ik niet eens dat het moest en mijn ouders ook niet dus toen nooit gebeurd.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:41

pressent schreef:
vroeger had ik een konijn ook niet geent en die is toen vrij jong aan verkoudheid gestorven, dus zou het als ik er ooit nog 1 zou krijgen wel doen. Toen wist ik niet eens dat het moest en mijn ouders ook niet dus toen nooit gebeurd.

Tegen verkoudheid kun je niet enten hoor. Je konijn heeft gewoon een koudje gevat, daar is geen enkele intenting tegen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:42

Ik liet mijn konijnen nooit enten. En ze zijn allemaal overleden aan ouderdom.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:24

Altijd.
Vooral voor myxomatose, dat vind ik zo'n enge ziekte.
Ik bedoel, als je dat met een prikje kunt voorkomen, dan doe je dat toch?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:48

Diane_ schreef:
als ze ziek worden heb ik dikke pech.

Jij dikke pech?
Ik denk toch dat je konijnen er wel meer last en pijn van zullen hebben dan jij hoor...
Maar ach, voor € 10,00 hebben we zo weer een nieuw konijntje.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:18

Ik zie dat hier de meningen ook heel erg verdeeld zijn en idd van de ene kant heb ik zoiets van ach laat ze toch enten.
En van de andere kant heb ik zoiets laat ze toch met rust.
Pien die was altijd helemaal van slag als hij mee moest en stres kan een konijn een hartstilstand door krijgen.
Mijn konijnen zijn altijd netjes geent maar leggen veel te jong het loodje aan iets anders.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:19

bovendien is en blijft het toch ook allemaal chemische troep die je erin laat spuiten en sommige eageren daar ook nog allergisch op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:17

Die van ons zijn niet geent. We hebben behoorlijk wat knijnen: 2 jonge broertjes die samen zitten, en een gezin van mama met 5 kids. We hebben nog nooit konijnen geent. Als het ontzettend heerst, en we zien teveel keutels rond het hok, zullen we het wel overwegen, omdat de kans dan groter is qua besmetting (die ene rot ziekte). Maar eerlijk is eerlijk, we hebben nooit problemen gehad, alle knijns hebben al een behoorlijke leeftijd gehaald, en hebben nog nooit geent. En om nu elk half jaar 8 knijnen te enten.... *katjing*. Nu is geld opzich geen probleem, als het moet dan moet het, en dan gebeurd het ook. Maar momenteel is besmettings gevaar gewoon enorm gering. De knijntjes zitten in afgeloten rennen (kunnen ook geen vogeltjes in, hebben we afgeschermt met de vogelgriep en laten we zitten) en echt neuscontact met wilde konijnen eventueel kan ook niet snel voorkomen.

Onze knijntjes zijn tot nu toe allemaal gestorven aan ouderdom, en kanker (gezwellen)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 08:51

Jullie maken het me niet makkelijker Clown
Maar ik heb nog even de tijd, want als ik ga enten zowiezo pas in maart of april want ze zijn nu zo bang dat ik ze waarschijnlijk niet eens te pakken krijg.
Maar ik ben nog steeds kritisch.
Besmetting ligt altijd op de loer dat komt niet alleen door wilde konijnen met de ziektes maar kan ook door de verzorger /eigenaar of muggen worden overgedragen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:28

Laat ik even dit vertellen:

Op 2 maart 2007, toen ik de konijnen ging verzorgen, vond ik mijn 'oppasvoedster' hopeloos ziek in in hoekje.
Zij had de taak om alle aangekochte jongen en de iets oudere jongen op te voeden. En dat deed ze fantastisch.
Ze was geholpen, zodat ze ook op de rammen kon passen.
En enorm vriendelijk konijn, die nooit vocht of gemeen deed tegen een ander konijn.
Ze leerde ze te plassen en poepen in de plasbak en ook omdat zij niet bang was namen de jongen daar een voorbeeld aan.
Heel raar.
Maar goed...
Met de avondcontrole mankeerde ze nog niets, dus ik wist meteen dat het fout zat.
Ik heb haar opgepakt en we zijn na een telefoontje naar mijn DA direct daar naar toe gereden.
Daar aangekomen werd geconstateerd dat ze VHD had...
Ze bloedde uit elke uitgang, ze was heel mager geworden, eigenlijk gewoon één hoopje ellende...
We hebben haar daar ter plekke laten inslapen. Het bleek dat ik vergeten was om haar entingen te herhalen...
De DA waarschuwde me voor alle andere konijnen die ik had zitten.
Mary zat momenteel bij 8 jongere en ik had nog een stuk of 17/20 konijnen in de hokken zitten.
Mary was de enigste waar de enting van verlopen was, bleek na controle...
Omdat alle andere dieren geënt waren is zij de enigste slachtoffer geworden van deze ziekte en is mij, maar vooral mijn konijnen, een hoop leed bespaard gebleven.
Hadden de andere namelijk niet ingeënt geweest, had ik hoogstwaarschijnlijk mijn hele stal kunnen begraven...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:36

Tja dit zet me idd te denken

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:38

Ik ent ook niet en zal het ook niet gaan doen ook. Ik vind het te duur en ik heb in mijn hele leven veel konijntjes gehad en nog geen is er overleden aan een ziekte waarvoor je ze kunt enten en ze hebben allemaal mooie leeftijden bereikt.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:29

mijn konijnen zitten in een buitengebied, en kunnen dus in contact komen met wilde konijnen (zitten in een ren op de wei). Dus ja, ik laat ze enten. Dit jaar moet ik wel even goed nadenken welke ik laat enten, vanaf vorig jaar, toen ik netjes begon met en gecastreerde ram en een voedster, hebben allerlei mensen hun konijnen maar bij mij gedump, vooral afgelopen zomer. ik zit nu dus met zo'n 20 konijnen, en uiteraard ga ik die niet allemaal laten enten, ik heb tenslotte geen cheque bij de gedumpte konijnen gekregen en ze kosten me al handenvol geld aan voer en verzorging en huisvesting. Ik zorg ervoor dat de konijnen die bij elkaar zitten (nu zit mijn ram met meerdere voedsters die ik echt wilde houden zeg maar) geent worden. Voor de rest zorg ik zo goed mogelijk, maar ik kan moeilijk alle gedumpte konijnen 2x per jaar gaan enten, dan denk ik maar: zoalng ze het goed hebben gehad die tijd die ik ze heb verzorgd is het ook prima, tenslotte kies ik niet voor 20 konijnen.

2 jaar geleden heb ik overigens wel een gedumpt konijntje in moeten laten slapen, omdat die dus wel besmet was met myxomatose, nadat ie dus bij mij was gekomen, dus ik ben wel voorzichtig met mn eigen konijnen waarvan ik wil dat ze nog wat jaartjes meegaan

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:31

onze konijnen werden wel altijd geent omdat ze wel in contact konden komen met wilde konijnen in de zomer in de ren. nu is 1 konijn overleden, en word de ander niet meer geent.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:03

Wij hebben er thuis 2 en die zijn nog nooit geent.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:47

hier leveren ze al meer dan een jaar geen inentingen voor konijnen meer aan de dierenartsen
met als gevolg dat mijn konijnen allemaal de konijnenziekte hebben gekregen Boos!