Ze hebben een supergroot hok in m'n tuinhuisje bij de cavia's en konijn. Het is de bedoeling dat er van de zomer nog 2 bijkomen, kunnen ze vriendjes worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
soesita schreef:Of de parkieten samen gaan met kanaries en/of exoten hangt er wat van af:
-je voliere moet ruim genoeg zijn
-er moeten voldoende voerplaatsen zijn, niet te dicht op elkaar
-de parkieten moeten in de minderheid zijn
-maak slechts een gedeelte van de voliere interessant voor de parkieten (kleine zijtakjes, schommels, speelgoed, klimtouwen,... je weet wel waar parkieten gek op zijn.) Het ander deel gebruik je als vliegruimte en richt je redelijk kaal in.
Op die manier lukt het bij ons prima. De parkieten (bij ons twee koppels) klitten bijna de ganse dag samen in hun speelhoek en vermaken zich daar prima. Af en toe hebben ze hun "vijf wilde minuten" en vliegen ze luid kwetterend heen en weer. Dat kennen de andere vogels allang en trekken zich dan wat terug.![]()
Voor de rest zijn die andere vogels wat vliegen betreft echt wel een stuk sneller en handiger dan de parkieten. Gaat prima!
soesita schreef:Voliereliefhebster meldt zich.![]()
Vroeger bij mijn ouders thuis hadden we een buitenvoliere met kanaries, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, een koningskwartel en een kneu. De kanaries kweekten we.
Als student had ik op "kot" een koppeltje zebravinken, die ook regelmatig jongen hadden.
Nu hebben mijn man en ik sinds 4 jaar een gemengde buitenvoliere met grasparkieten, kanaries, zebravinken, napoleonwevers en chinese dwergkwartels. We hadden ook een koppel mozambiquesijsjes, maar die bleken tegenover de kanaries en de wevers zo agressief te zijn dat we ze apart hebben moeten zetten. Het vrouwtje is een jaar geleden gestorven en bij het mannetje hebben we als gezelschap een kanariepop gezet, want we willen met die mozambiquejes niet doorgaan. Jammer, want ze hebben wel wat en het mannetje kan prachtig zingen, maar hemel wat een rotzak is het! (We hebben het koppeltje destijds Rotzakje en Klootzakje gedoopt.Klootzakje is uiteraard het mannetje
)
Hebben wij nu gewoon pech gehad, of zijn die mozambiquejes allemaal zo agressief?De wevervogels zijn we ook aan het afbouwen. Die zijn ook best leuk, maar ze weven de hele voliere toe. Da's hun aard natuurlijk, maar andere vogels geraken met hun pootjes verstrikt in de boel.
Uiteindelijk zullen dus voor ons de gemakkelijk te verzorgen vogelsoorten overblijven: grasparkieten (maar niet teveel, om de andere vogels genoeg rust te gunnen), zebravinkjes (nu één koppeltje, later graag weer meer), kanaries en kwartels. Momenteel kweek ik niet, dwz. ik haal de eitjes weg. Maar ik zie al eens wat over het hoofd.
Ach ja, ik las hier wat over rijstvogels in een gemengde voliere. Hoe doen die het? En hoe wintervast zijn ze?
dees_daan schreef:wij hebben ook geen ongediertewij hebben zelf 3 katten en 2 honden, + een hoge schutting, dus dier komen ze niet snel, terwijl wij toch bij de landen en het water wonen
Vajente schreef:Ik heb een kakariki in een grote papegaaienkooi in huis staan
en het is de bedoeling dat hij nog een vriendje gaat krijgen, die moet alleen eerst nog geboren worden