De koeien ( melken )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Re: De koeien ( melken )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:43

@lauraMc ; Dat komt omdat ik ze verwijdert heb want het was niet zo'n lekker gezicht.
@Tinne ; Echt maar dat is ook nog heel erg leuk om te zien! dat zal wel in een grupstal gebeuren, dat is wel heel zwaar werken! dan staan de koeien ook vast of niet?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:45

irmaaatje schreef:
@lauraMc ; Dat komt omdat ik ze verwijdert heb want het was niet zo'n lekker gezicht.
@Tinne ; Echt maar dat is ook nog heel erg leuk om te zien! dat zal wel in een grupstal gebeuren, dat is wel heel zwaar werken! dan staan de koeien ook vast of niet?

Anders zet je ze in een link met een waarschuwing erbij Lachen

Maar ik vind het echt leuk dat je dit gedaan hebt, ik had echt géén idee hoe het eraan toe ging op zo'n boerderij!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:48

Wat leuk zeg om te zien!

Ben helemaal weg van koeien Bloos Kheb zelf ook een keer bij mijn grote liefde (Lees:"Eddie") geholpen op zijn bedrijf. Was erg intressant *LOL*

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:50

ooh wat lui zeg hahaha met machines Knipoog (helemaal niet raar bedoeld hoor Tong uitsteken)
wij moeten nog met de hand haha maar ja dat is ook maar 1 koe hihi.
wel hele mooie foto's zij het zeg Haha!
geweldig koetjes Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:52

leuk zo`n verslag, al moet ik wel lachen om sommige woorden. ik gok dat de helft niet weet wat een potstal of openfrontstal is;)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 14:13

@ salsaentango; Hahah ja ongelofelijk lui zijn wij! Maar ik lees dus dat jij goed met de hand kan melken, we hebben nog wel een lief oud koetje die we liever niet in de melkstal melken en aangezien jij veel ervaring met met de hand melken hebt zou ik je graag willen uitnodigen! Haha!

@ ikenindi ; haha, ja daar denk ik verder niet bijna. Maar een potstal is een groot stro hok zonder boxen erin, en liggen de koeien waar ze liggen willen. Dat is dat kleine hokje wat wij hebben in het groot. En een openfrontstal is voor de helft aan de voorkant open zodat de koetjes lekker naar buiten kunnen kijken, op de foto van onze boxen kan je zien dat het achterste deel van de stal openfront is, en het voorste niet. Die openfront stallen zijn veel meer van de toekomst, de dichte ligboxenstallen zijn van vroeger en zijn ook lager en donkerder dan de stallen die tegenwoordig gebouwd worden. Maar niet alleen de stallen veranderen, de koeien veranderen ook, ze worden veel groter en geven meer melk. Ze hebben dus ook meer ruimte nodig, de koecomfort gaat ook vooruit wat natuurlijk in het voordeel is voor de koeien!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:11

haha is goed waar woon je hahaha

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:13

Hahah, nou als jij in groningen woont.. dan woon ik verweg! In de provincie Utrecht!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:18

haha he wat jammer nou Tong uitsteken hihih dan toch misschien zelf oefenen.? Haha!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:19

ja is erg jammer! dat zal dan wel moeten Haha!, en ik kan volop oefenen dus daar ligt het niet aan! Vork

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:20

Toen wij over nacht een keer bij vrienden waren is er een kalfje geboren en die hebben ze naar mij vernoemd Haha! geen idee of die inmiddels nog leeft. Maar er huppelt dus ergens een Ilsemarie-koe rond Koe

Voor de rest heb ik 0,0 verstand van koeien en vond dit stuk goed te begrijpen! heel interessant en wat gezellig! Ziet er echt gezellig uit op stal Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:33

irmaaatje schreef:
ja is erg jammer! dat zal dan wel moeten Haha!, en ik kan volop oefenen dus daar ligt het niet aan! Vork

haha idd koeien genoeg Tong uitsteken

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:31

Wat een leuk verslag. Ik weet hoe het werkt, maar voor de mensen die het niet weten is het inderdaad wel leuk en begrijpelijk.

Sommige reacties vindt ik ook erg leuk Knipoog Goed dat jullie het vragen trouwens!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:39

Hee medeboerin, superleuk dit topic!!! Nu heb ik ook zin om allemaal fotootjes te plaatsen van onze koetjes! Maar dat doe ik dan maar in het boerinnentopic. Echt onwijs gaaf dit! Vond je profiel ook al zo leuk, maar dit is helemaal geweldig!

Groetjes Cindy

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:49

Tinne schreef:
Leuk verslag heb je ervan gemaakt! Zelf kom ik dagelijks bij mijn oom op de boerderij, hij melkt nog op een ontzettend ouderwetse manier (nog net niet met de hand Knipoog ) en alles is ouderwets.
Leuk om eens te zien hoe het er 'modern' uitziet Haha!. Die stappenteller vind ik trouwens geweldig! Nooit geweten dat ze meer lopen als ze tochtig zijn.

Ik zit daar nu eens over na te denken, maar zou dat bij paarden ook zo zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:55

Goh wat interessant zeg!
Ik ging even rekenen ( Clown ) en als zo'n koe nou gemiddeld 24 liter oid per dag geeft, dan verdienen de zuivelbedrijven als Campina wel goud geld Wow!

Hoeveel kost een pak campina melk per liter ook alweer tegenwoordig? en dat keer 24 Haha!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:20

@ cissi; Bedankt voor je ontzettend leuke reactie! als je dat doet, dan kom ik ze wel bekijken in het boerinnen topic! ben er wel nieuwschierig naar!

@ Lizz; Dat zou natuurlijk goed kunnen.. maar als je bij ons een koe alleen in een hok hebt dan zie je dat dus ook niet, als bij ons een koe tusse de koppel hebt en ze is tochtig dan gaat ze anderen koeien dekken. En dan maakt ze meer stappen, dus als je een koppel paarden zou hebben mischien ook wel.

@ Cayenne; hahah, ja heb je zitten rekenen? Nou wij hebben per dag ongeveer 2600 liter melk in de tank zitten, en als je van een gemiddelde van 48 cent per liter uit gaat dan kom je ook op een leuk bedrag uit! Maar Campina verdient goed geld, maar is ook ooit klein begonnen. En ze sponsoren natuurlijk ook een hoop en geven de boeren nu een goeie melkprijs ( wat ook jaaren anders geweest is )
Maar reken maar dat het heel wat gekost heeft om die ene liter Campina melk daar in de Winkel te krijgen! Alleen het ophalen bij al die boer al!
Ik wil niet zeggen dat Campina de beste is! maar als je over al die jaren heen kijkt wel!
Wij vergelijken het met onze 414, over de jaren heen is dat echt wel onze beste koe geweest.. maar als je nu naar haar kijkt of 5 jaar geleden dan zal er vast wel een beter gelopen hebben, en zo is het ook met campina!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:21

enorm leuk irmaatje!!!!!!!! super gedaan en uitgelegd!!! koeien extra gewassen voordat je de foto's hebt genomen? bedrijf ziet er mooi uit! Haha!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:10

leuk gedaan hoor! zo kan er nog wat opgestoken worden van ons boerinnen.
heel duidelijk uitgelegt ook.
gr

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:26

Leuk gedaan! Wat ik me afvraag, waarom krijgt een kalfje meteen de fles en zit daar wel de biest van zijn eigen moeder in? Mag zo'n kalf nooit bij zijn moeder drinken?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:46

Het beste is om de kalfjes biest van eigen moeder te geven.

De reden om een kalf direct een fles te geven is omdat de eiwitten/antistoffen in de biest dan het makkelijkste opgenomen worden in het bloed.
De darm wand sluit zich vrij snel en de antistof deeltjes kunnen er dan niet zo makkelijk meer door.

Bij de meeste boeren gaan de kalfjes direct apart dit omdat de koe anders haar melk slecht laat schieten( Ze houdt het dan 'vast' in haar uier.
Ook willen sommige kalfjes niet meer uit een fles of emmer drinken als ze een tijd bij de koe heeft gedronken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:03

Heel mooi en duidelijk topic, echt leuk dat je die moeite gedaan hebt! Ja

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:15

Heel leuk, wij wonen thuis ook op een boerderij en dat is wel te vergelijken met jullie. Je hebt er een leuk verslag van gemaakt hoor!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:48

Bedankt voor de leuke reacties Haha!

@ joepiejee; Nou Saden heeft het al heel duidelijk uitgelegt en denk ook wel dat je het snapt!
Kalfjes worden ook met 0,0 weerstand geboren, dus is het ook eigenlijk heel belangrijk dat het in een schone omgeving gebeurt!
Bij biologische boeren gebeurt dat volgens mij wel, dat het kalf een tijdje bij de moeder blijft. Maar als het kalf dan gespeend moet worden, je zal het mischien wel eens mee gemaakt hebben met paarden.. dat geschreew de hele dag is niet om aan te horen! maar wel begrijpelijk!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:28

Wat een leuk verslag zeg Ja!!!

Wat ik me afvraag, worden er welleens tweelingkalfjes geboren?
Want vorige zomer kwam ik dagelijks voorbij een oude boerderij en daar stond een mama koe met haar twee kalfjes in de wei (een apart weitje). Ik vond dat best wel bijzonder, maar ik heb er geen idee van als dat het idd ook is Clown .