Je hond is al 8 en dit gedrag is al bevestigd. Of je het haar afleert, vraag ik me serieus af. Niet geschoten, is altijd mis en misschien lukt het wel om het uitvallen te voorkomen.
Veel jonge honden doen dit ook bij auto's of fietsers. Het vervelende is dat ze altijd succes hebben. Ze jagen het 'monster' of in jouw geval die hond die brutaal aangerend komt weg en hij gaat er als een haas vandoor. Dat die hond geen keus heeft omdat z'n baas doorfietst, snapt jouw hond niet. Je kent je hond zelf het beste en je weet natuurlijk ook wanneer zij spanning begint op te bouwen (met als explosie het uitvallen naar andere honden). Probeer haar aandacht voor het moment dat zij spanning opbouwt te krijgen door een oefening. Speels is ze niet meer en bij alleen een snoepje ben je haar aandacht zo kwijt. Dus laat haar een paar pas volgen, sta stil (moet zij gaan zitten), loop verder, draai je om, etc. Zij heeft geen tijd om op die hond te letten, want zij is met jou bezig. Hou haar aandacht ook vast, al moet je er de dorpsgek voor uithangen. Beloon haar uitbundig, met je stem en eventueel wat lekkers. Doe dat elke keer als je een 'fietsende hond' tegen komt. En verzin allerlei oefeningen voor haar. Als dat goed gaat, stop je wat eerder. Bijv. als de andere hond 10 m bij haar vandaan is. Bouw dat uit en misschien kom je wel tot het punt dat de andere hond gewoon langs haar heen kan. Wat je ook nog zou kunnen doen, is gewoon stil gaan staan. Dan moet ze geen hond zijn die gewend is om aan de lijn te trekken, anders heeft het geen zin. Is het geen 'lijntrekker' dan doe helemaal niks, je staat alleen maar stil. Zegt niks. Kijkt haar niet aan, eerder de andere kant op. Trek je niks aan van reacties van andere baasjes/mensen. Je reageert gewoon niet. Als je hond weer rustig is, loop je verder. De link zal ze echt niet na een paar keer leggen, maar ooit zal ze denken; "Als m'n baas zich niet druk maakt, waarom zou ik het dan wel doen". Nu reageer je ongetwijfeld ('stem verhef, lijn korter pakken = bevestiging dat er wat aan de hand is, krampachtige manier van lopen, etc), wat haar de bevestiging kan geven dat ze gelijk heeft dat ze zich druk maakt om die vervelende hond. Of je stil kunt blijven staan met z'n reus, kun je zelf het beste inschatten (ik heb zelf een kruising leonberger x mechelse herder dus weet wat je bedoeld met 'een joekel').
Klinkt gek, he? Het werkt echt, zowel bij puppies (waarvoor dit eigenlijk bedoeld is) als bij volwassen honden. We zijn dat niet gewend, niks doen als gedrag niet gewenst is. Stemverhef o.i.d. is eigenlijk het domste wat je kunt doen (de baas blaf ook, ik doe nog beter m'n best). De alfateef (wat wij eigenlijk moeten zijn) in een roedel kan een uitslofer -zoals de hond van TS in de roedel betiteld zou worden - met de nek aankijken. Hij wordt dus helemaal niet beloond, veel erger genegeerd. Honden kennen het principe "negatieve aandacht is ook aandacht" al heel lang.