Leuk zon cadeautje,, (een Parkiet) :-s

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Leuk zon cadeautje,, (een Parkiet) :-s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:50

Maar 2 valkparkieten maken wel veel herrie Haha!
(die bij ons het het bejaardentehuis wel Nagelbijten / Gniffelen)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:53

Geeen spiegeltje nemen. De vogel kan er helemaal gek van worden daar hij niet weet dat hij zichzelf ziet. Hij denkt dat het een andere vogel is en die reageert niet op hem. Dat kan zeer frusterend zijn, ook gaan ze elkaar voerren en een hij heeft dan alleen een spiegeltje dus gaat hij die proberen te voeren. Hierdoor kan ernstige kropontsteking onstaan. Eigenlijk zouden ze die dingen helemaal niet mogen verkopen.

Neem houten takken die zo dik zijn dat de nagels er niet helemaal om gaan als zitstokken. Hieraan kunnen ze knagen en slijten de nagels eerder.
Verder heb je een hard papagaaienblok nodig waar ze de snavel aan kunnen slijten en voor de vitaminen.
Naast valkparkietenvoer heb je maaggrit en kiezel nodig. Hiermee verteren ze beter het voer in de maag. Verder houden ze van speelgoed, liefst van hout en schommelend.

Verder kan ik je echt aanraden er twee te nemen want ze horen paarsgewijs of iun groepsverband te worden gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:00

Wilawander schreef:
Geeen spiegeltje nemen. De vogel kan er helemaal gek van worden daar hij niet weet dat hij zichzelf ziet. Hij denkt dat het een andere vogel is en die reageert niet op hem. Dat kan zeer frusterend zijn, ook gaan ze elkaar voerren en een hij heeft dan alleen een spiegeltje dus gaat hij die proberen te voeren. Hierdoor kan ernstige kropontsteking onstaan. Eigenlijk zouden ze die dingen helemaal niet mogen verkopen.

Pffff ik wou dit dus net gaan plaatsen, gelukkig ben je me al voor geweest. Onvoorstelbaar dat zoveel mensen toch nog denken dat een spiegel goed is voor een vogel...

Verder zou ik hem proberen te herplaatsen, en dan wel bij iemand die een voliere heeft met nog meer valkparkieten.

Alleen zitten is verschrikkelijk zielig voor een vogel. En een mens kan een soortgenoot nóóit vervangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:06

Op www.valkparkiet.com hebben ze een rubriek voor herplaatsing.
Dan komt hij bij ervaren mensen terecht Ja

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:09

Wij hebben ook een valkje.
Het voordeel van een valkje is dat ze redelijk goed tam te krijgen zijn, als ze nog jong zijn. Helaas hebben wij die van ons niet jong gekocht (dachten van wel, maar achteraf bleek hij ouders te zijn als gedacht), dus het gaat bij ons heel moeizaam, maar toch is het nog een erg leuk dier.
Hang niet de hele kooi vol met spulletjes, maar een paar dingen die hij leuk vind. Die van ons is dol op alles wat glimt en vind het dus geweldig om met mijn ringen te spelen, vooral als deze aan een stokje zitten ofzo. Het is een beetje uitproberen.

Die van ons slaapt wel onder een doek in de weekenden, omdat hij zodra het licht wordt begint te gillen. Het fabeltje dat ze dan niet meer anders slapen is niet waar, die van ons slaapt ook nog gewoon als we televisie zitten te kijken oid.

Valkjes zijn familie van de papegaai en kunnen dus leren praten of fluiten. Omdat die van ons niet tam werd en af en toe begon te gillen, zijn we hem gaan leren praten en deuntjes fluiten en dit pakt hij vrij goed op. Hij fluit nu constant. (meestal fluit hij wat mannen doen als ze een mooie vrouw zien, als je begrijpt wat ik bedoel).
In het begin had ik een beetje spijt van ons valkje, omdat hij niet tam werd, maar achteraf heb ik heel veel lol van het beestje, het is nooit stil in huis en hij krijst niet meer zo hard als in het begin. Vind het echt een super beestje.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:13

Ja,, ik ga wel proberen hem tam te maken!! hij/Zij (volgensmij zij) is nu 10 weken dan kan dat toch nog wel!?

Maar wil dat hij zich eerst op zijn gemak voelt, voordat ik daarmee begin,, dat hij gewend is aan mij en mijn stem..

Er hangt nu 1 zon schommel stok bovenin de kooi! (Zit ie ook nooit op, want hij blijft op zijn voerbak zitten 24/7)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:18

als hij echt 24/7 op dezelfde plek blijft zitten voelt je vogel zich vast niet happy..
ik zou als ik jou was voor het geluk van de vogel gaan, en hem aan mensen geven die een voliere hebben.
moet jij eens kijken hoe lekker hij dan leeft!
ik snap best dat het voor jou gezellig is nu, met zo'n diertje, maar je zou op zich ook wel weer wat cavia's kunnen halen of iets in die richting?

daarnaast, je hebt op zich het recht om nee te zeggen als iemand je ongevraagd iets kadoo doet he Knipoog
is niet altijd zo makkelijk, maar je bent dan wel duidelijk, en houd de touwtjes van je eigen leven in handen..
ik begrijp dat je inmiddels wel blij bent met de vogel, maar toch, een vriendje erbij gaat niet lukken vanwege het lawaai wat dan komt als ze onderling gaan zitten kwetteren..
en de vogel alleen houden is ook zo sneu..
veel succes in elk geval, de keuze is altijd nog aan jou, van wat je gaat doen Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:21

Valkparkieten van alle leeftijden kunnen nog steeds tam worden hoor.
Het ligt er aan hoeveel tijd je eraan besteedt.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:38

Heb m sinds zondag avond, dus denk dat hij nog wel moet wennen,, Maar goed ga hem iig houden,, en nee zeggen was inderdaad wel een optie, maar vond het toch wel een heel lief cadeau.. En dacht ook echt van ik kijk het even aan!!
Wat ik nu dus ook ga doen,,

Zouden jullie wachten tot hij zich op zijn gemak voelt met tam maken?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:19

ik vind het niet zo netjes van je vriendin dat ze zomaar een levend diertje voor je mee heeft genomen ...
als ik jou was zou ik wel ff tegen de huisbaas zeggen dat je een valkje hebt Knipoog
nu is hij mischien nog stil , maar als hij eenmaal gewend is gaat hij fluiten enja dat horen de buren Knipoog

_Lola_ schreef:
Zouden jullie wachten tot hij zich op zijn gemak voelt met tam maken?

je kan nu wel rustig beginnen met voor zijn kooi zitten en tegen hem praten
je hand eens in zijn kooi doen om te zien hoe hij daar op reageert en hem wat lekkers geven

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:20

Weet je wel zeker dat hij genoeg zelfstandig eet?
Mijn valkparkiet was met 12 weken pas zelfstandig, en wanneer ze zomaar uit het nest worden gehaald, heb je kans dat hij nu nog niet helemaal zelfstandig is.
Hij zal zijn nestgenootjes iig wel missen.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:33

Nee ik weet dat niet zeker,, Hij zal er ook wel moeite mee hebben denk ik zo omdat hij dus nog zon fout voerbakje heeft.. En daarbij weet ik natuurlijk niet hoevaak en hoeveel hij moet eten!!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:48

Heb je nog geen andere bakjes gekocht dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:52

gelijk andere bakje's neerzetten! desnoods zet je op de bodem van de kooi een choteltje met zaadjes neer en een laag kommetje met water, heb je al geprobeert of hij wel trosgierst wilt eten? die van mij is ook alleen maar vanaf het begin dat hij hier thuis kwam is hij al heel levendig geweest, hij kan altijd uit zijn voiliere behalfe als er echt niemand thuis is.
geen spiegelltje's geven ook, en als je hem los gaat laten zorgen dat alle ramen en deuren dicht zijn, gordjnen ook zodat hij niet tegen het raam kan vliegen, en ook spiegels afschermen en zorgen dat er geen brandende kaarsen of andere gevaarlijke dingen in de buurt zijn. een stokje aan de buitenkant van zijn kooi bevestigen dat hij makkelijk buiten zijn kooi kan gaan zitten. en wat ik de eerste keer dat dj los was en ik hem weer in zijn kooi wou hebben, toen heb ik overal de lampen uit gedaan behalfe bij zijn kooi, ze gaan dan uit zichzelf naar het licht toe en zo voorkom je stresssituatie's met het weer in de kooi krijgen van de vogel.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:20

Ok die laatste tip is erg goed!! Hij zat vandaag bovenin zijn kooitje, dus hij zal wel wat meerop zijn gemak zijn,, ook lijkt ie wat minder opgezet,, (hij zette steeds zijn veren zo een beetje op en dan trok ie zijn koppie zo een beetje in) Ik heb direct bij thuis komst (boodschappen niet eens in de koelkast gezet Haha) zijn bakjes verswisseld!! Staan nu 2 bakjes 1 met voer en 1 met het water!!
Hij is nu wel weer op de nieuwe voerbak gaan zitten :-s Maar ga zo weer met m kletsen, genoeg te vertellen hoor Knipoog ben immers een vrouw wij raken nooit uit gepraat..

Stukje appel proberen te geven,, kijkt ie niet aan hij is erg bang..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:22

Als ze hun veertjes opzetten, dan zijn ze of moe, of hebben ze het koud, of ze zijn ziek.
Jouw valkje is nog maar 10 weken, en dan slapen ze veel, maar als hij ook zo bol zit wanneer hij wakker is, dan is het niet goed!
Ik zou in ieder geval wat trosgierst proberen. Een valkparkiet krijg je het makkelijkste tam wanneer je hem wat trosgierst uit je hand laat eten.
Maar ik zou het eerst eens in de kooi laten liggen tot hij een beetje gewend is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:13

meestal eten ze trosgierst ook makkelijker in stresssituatie's dan gewoon voer, dj eet helemaal geen fruit of dat soort dingen, heeft hij ook nooit gedaan, waar dj zich wel zeer goed mee kan vermaken is met een plukje hooi Vork gaat hij helemaal aan knagen en doen, kan hij uren zoet mee zijn Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:23

Die van mij eten het alleen omdat ze het mij ook zien doen, maar ze vinden het nieteens lekker Haha!
Het is meer omdat ik het eet, dat zij het opeens ook moeten Clown
Rode pepers (vers) vinden ze trouwens ook heerlijk, en het is nog gezond ook!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:05

Nou hierbij de foto's:

Ziet hij er goed uit? En hoe kan ik zien of het een mannetje of een vrouwtje is? Volgensmij was het een vrouwtje..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Kooi:

Afbeelding
Afbeelding

Zoals je kan zien heb ik de bakjes verwisseld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:28

ik vind hem er goed uitzien Ja volgens mij passen in deze kooi wel 2 valkjes hoor, ik had een heel klein hokje verwacht Bloos

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:30

Hangt het schommeltje missschien ook te hoog (denk eerder dat deze te klein is, heb deze voor zebravinken). Hij stoot dan zijn kuif tegen de bovenkant van de kooi en dat vinden ze niet prettig.Ook zie ik een rooster op de grond. Parkieten houden er juist van op grit te zoeken op de bodem van de kooi wat nu niet kan. Als het kan zou ik dat eruit halen.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:33

niet slim van die vriendin maar goed..
ik zou op internet een site zoeken over valkparkieten en kijken of je daar wat vind.

heeft hij speeltjes in z'n hok hangen? eet hij wel goed? verzorgt hij z'n veren?

anders zou ik eens langs de dierenarts langsgaan om te vragen wat er aan de hand kan zijn.. vragen kost niets Knipoog

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 00:14

Hij gooit deze bakjes door zijn kooi :-s Dan rent ie er overheen en daarmee is dus meteen al t water er uit en het eten ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:17

ik vind de kooi best wel aan de kleine kant als ik eerlijk ben..
ook al die hoeken erin vind ik best gevaarlijk..
inderdaad het rooster eruit halen, voer op de bodem van de kooi is niet erg verder, en het waterbakje goed vol doen, dan kan hij hem niet meer omgooien Knipoog

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 00:24

Er zitten geen hoeken aan de binnen kant Knipoog Is overal recht doorlopend..