Help: wond + bult neus hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help: wond + bult neus hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:19

jammer dat je hier zo ver weg woont, wij hebben nog 2 kappen liggen, die ze omkrijgen als ze geopereerd zijn, is het geen idee om die te halen als het maandag niet over is? dan kan hij er iig niet meer bij Lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:27

Ik ben bang dat dit zich alleen nog maar uit gaat breiden. Mocht ik het bij het juiste eind hebben...
Ik vermoed(!) dat dit "Collienose" is.
Ik ben al op het internet aan het zoeken geweest naar meer info, maar nog niets concreets, in het nederland met foto's gevonden.
Mijn herder heeft hier helaas ook last van en ik herken de foto's van haar eerste "aanval".
Mocht het inderdaad Collienose zijn, is het morgen nog erger. Het wordt groter en gaat open en het ziet er heel vies, open en rood uit.
Helaas heb ik nog geen foto's gevonden van mijn hond haar neus, maar ik zoek nog even verder.

*ik zeg niet dat het Collienose ís, ik vermoed het alllen vanwege de foto's en de symptonen...*

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:28

_Susan_ schreef:
Misschien een heel stom idee, maar kun je de hond niet iets om de voorpptjes doen zodat hij zich niet meer kan krabben.
Ik bedoel als jullie gaan slapen kun je daar niet meer opletten.

Ik ben bang dat hij die eraf bijt dan, wel al aangedacht, maar deze jonge hond sloopt alles als het even kan. Overigens heb ik haar er zelf nog niet aan zien krabben, maar we zijn net weggeeweest.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:30

Hmm Ylana, ik ben nu ook aan het zoeken, iig bedankt voor het meedenken.

En die kap inderdaad zouden we 1 moeten hebben, maar we zijn al bij de buren geweest maar die hebben er ook geen liggen, dus houd het even op.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:31

Ylana kun je me iets meer vertellen over collie nose? Ik lees nu enge dingen over dat het leidt tot kanker enzo. Erg eng!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:32

Kun je z"n kap niet zelf maken van?

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:32

Waarvan op zaterdagavond?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:34

heb je geen lampenkap in huis waar je niets meer meedoet of waarvan je denkt oke die dan maar?
Die kun je toch open knippen en dicht nieten en de nietjes afplakken met pleister

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:47

Pfoe nee helaas, maar ben bang dat hij dat ook stuk maakt hoor.... mijn moeder is aan het zoeken! Ik doe het theoretische internetgezoek en mijn moeder het praktische Knipoog!

Echter heeft ze er nog steeds geen last van, ook ademhaling is goed, misschien toch maar even afgaan op advies dierenarts. Als het morgen erger is bellen we terug... Maandag sowieso even langsgaan....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:47

Een kap zal weinig helpen daar de meeste honden wel met de voorpoten in de kap komen. Is het niet direct dan wel met een paar uur.
Kan het zijn dat je hond zijn neus in iets scherps heeft gestoken? Zoals cactussen? Komt namelijk vaker voor en ziet er dan ook zo uit daar ze eraan krabben. De huid kan daar weinig hebben dus ziet er snel al heftiger uit dan het is. .

Heb je Betadine in huis? Dan zou ik het daar mee wassen. Het ontsmet en stopt vaak grotendeels (tijdelijk) het jeuken.

Edit: De dierenarts kan de hond wat spuiten zodat het jeukende gevoel als het ware ophoudt. verder zal het antibiotisch moeten worden verzorgt. Dus ik zou er persoonlijk morgen wel heen gaan.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:48

Josa schreef:
Ylana kun je me iets meer vertellen over collie nose? Ik lees nu enge dingen over dat het leidt tot kanker enzo. Erg eng!

De eerste keer dat ik het mee maakte wist ik ook niet wat ons over kwam.
In eerste instantie dacht ik dat onze hond misschien een klats had gehad van één van de katten ofzo.
Het begon al een wondje met wat zwelling. Precies zoals jou foto's...
Toen we de volgend ochtend wakker werden en keken schrokken we ons helemaal kapot!
In de nacht was de zwelling helemaal uitgebreid over haar hele neus. Ze had het helemaal kapot gekrabbelt en het zag er gewoon vreselijk uit.
We zijn gelijk naar de DA gereden en daar zei hij direct dat dit Collie nose was. We kregen grote vierkante pillen mee die ze moest hebben.
Nu komt het ongeveer één tot twee keer per jaar terug. Meetsal in de zomer en/of najaar.
Echt veel er over vertellen kan ik niet omdat mij ook maar weinig informatie bekend is...

Het enigste nadeel is dat de haren bij mijn hond niet meer terug gegroeid zijn... Ze is er dus niet echt mooier op geworden...

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:49

Hmm nee geen betadine, wel sterilon? Zou dat een optie zijn?

En prikken aan een cactus denkik niet, evt prikkeldraad kan wel, dit dachten wij in eerste instantie ook, maar zeker weten doen we het niet, het is toch een jachthond die lekker de wei inrent en wij hem niet iedere seconde in het oog hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:51

Aha een jachthond die steken vaak overal hun neus in. Kan prikkeldraad zijn of een egel. Zelfs een scherp takje kan zoiets veroorzaken.

Sterilon zegt me zo even niks.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:51

Zal de zwelling niet juist door het krabben zijn gekomen?
of was de zwellig er gelijk met de wond of misschien al wel eerder, als je dit is opgevallen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:52

nee Sterilon moet je niet doen gaat heel erg bijten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:54

Is de werkzame stof van Sterilon Chlorhexidine? Dan is het namelijk nog beter om het jeuken te stillen. (Is hier in Duitsland niet zo vrij verkrijgbaar namelijk).
Maar is het wel een ontsmettende shamppoo? Of wat voor een vorm heb je?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:55

Nee sterilon moet je voor de oren gebruiken als je gaatjes in hebt laten schieten.
Ik weet niet wat de werkzame stof is, maar lijkt mij geen goed plan.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:56

Ontsmet de huid en wonden.

Dit geneesmiddel is algemeen verkrijgbaar.

Samenstelling
Bevat 1% chloorhexidinegluconaat.

Dosering
Wonddesinfectie: de vloeistof in en om de wond druppelen, wond eventueel afdekken. Huiddesinfectie: met een in de vloeistof gedrenkt watje op de aangetaste huiddelen aanbrengen.

Let op
Niet gebruiken bij overgevoeligheid voor chloorhexidinegluconaat.

Bijsluiter: Sterilon_applicatievloeistof.pdf (203.1 KB)

Verpakking
Verkrijgbaar in flacon à 15, 30 en 250 ml. Flacon à 250 ml is uitsluitend verkrijgbaar bij apotheker en drogist.

Vorm
Vloeistof

Kleur
Doorzichtig

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:58

Heb even gegoogeld en Sterilon is Chlorhexidine. Wat wij in de dierenartsen praktijk gebruiken bij o.a. huidproblemen. Gebruik het op het moment bij mijn herder die een wond op de rug heeft.
Er staat ook dat het gebruikt wordt ter desinfectie van kleinere wondjes/huidproblemen.
Je zou ook even je dierenarts kunnen bellen om raad. Daar zijn ze tennslotte voor.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:59

Hmm het zijn inderdaag gewoon druppels. Het is een ontsmettingsmiddel. Betadine heb ik verder helaas helemaal niks van.

De zwelling is inderdaad pas gekomen na een tijdje, maar neemt wel toe. Maar sowieso word het gewoon erger naarmate de tijd vordert.

Hoop niet op collienose, jammer als onze toch wel erg mooie hond ineens een kop met kale plekjes krijgt, alhoewel het natuurlijk daarom niet perse gaat!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 23:00

Wilawander schreef:
Heb even gegoogeld en Sterilon is Chlorhexidine. Wat wij in de dierenartsen praktijk gebruiken bij o.a. huidproblemen. Gebruik het op het moment bij mijn herder die een wond op de rug heeft.
Er staat ook dat het gebruikt wordt ter desinfectie van kleinere wondjes/huidproblemen.
Je zou ook even je dierenarts kunnen bellen om raad. Daar zijn ze tennslotte voor.

De dierenarts is gebeld (zie pagina 1).
Maar wel of niet gebruiken. Als dierenartsen de werkzame stof gebruiken, lijkt het mij geen kwaad te kunnen, puur desinfecterend dan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:10

In principe niet. Desinfectie is nooit verkeerd. Maar overleg kan nooit geen kwaad. Zeker als het wat erger geworden is. Als de hond het irriteert en de hele nacht doorkrbt is ook niet bevordelijk.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 23:19

Hmm moeilijk! De dierenarts zei slechts ontsmetten met gekookt water en koelen met koude washand!

Hmm moeten morgen afwachten denk ik zo, ik check iig vannacht nog een paar keer (moet toch standaard 3 keer naar de wc en bij de badkamer liggen de honden).

Iig bedankt dat jullie zo meedenken! Enne wilawander even terzijde: wat een onwijs mooie fotos van die honden! WOW!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:28

lijkt meer op een allergishe reactie van iets wat hij kapot heeft gekrabt. Ik zou het gewoon even afwachten en als hij meer bultjes krijgt toch even langs de da.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:38

Josa schreef:
Hmm moeilijk! De dierenarts zei slechts ontsmetten met gekookt water en koelen met koude washand!

Hmm moeten morgen afwachten denk ik zo, ik check iig vannacht nog een paar keer (moet toch standaard 3 keer naar de wc en bij de badkamer liggen de honden).

Iig bedankt dat jullie zo meedenken! Enne wilawander even terzijde: wat een onwijs mooie fotos van die honden! WOW!

Dank je Wel en succes ermee. Laat hier even weten wat de dierenarts zij. (Ben erg geintresseerd in huidproblemen en verwondingen)