wat voor hondenras?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Re: wat voor hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:58

koop eens een goed boek met hondenrassen, ga eens rsutig kijken wat je aanspreekt qua karakter.
Neem daarna eens contact op met ras vereningingen of kennels van bepaalde rassen. Misschien dat je er dan uit komt. Zoek vooral veel info.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:01

Wij hebben zelf een kooiker, en ze zijn opzich heel leergierig en willen graag voor hun baas werken.
Maar toch, een nadeel is dat het wel een behoorlijk dominant ras is, ze weten heel goed wie hun baas is en die beschermen ze in alle omstandigheden.(over het algemeen)
Ik zou je een golden retriever aanraden als je echt een huishond wil, maar wel een die op zijn tijd een wandeling erg fijn vind.
En tevens is het een heel vriendelijk en sociaal ras.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:37

Een boxer? Lachen

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:48

Heb je al eens aan de Saarlooswolfhond gedacht ?
De honden passen zich aan naar het gezin en houden van lange wandelingen. Het is oorspronkelijk een kruising tussen een duitse herder en een wolf. Maar hebben alleen de goede eigenschappen van beide dieren.

Zelf ben ik ook superfan van de duitse herder, maar een goede pup is gewoon duur. De kosten van de Saarloos ken ik niet, het is wel een Nederlands ras Knipoog En het is toch nog een herder-achtige hond, die er uitziet als een wolf, erg mooi (vind ik Tong uitsteken) Je kunt meer info vinden op de site http://www.saarlooswolfhond.nl

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:02

een saarloos wolfshond is niet een makkelijke hond om te houden. Ik denk dat dat behoorlijk veel ervaring met honden vergt. Omdat ze behoorlijk dicht bij de wolf staan.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:15

Nee, een Saarloos is geen ras wat ik hier zou aanraden. Met een Saarloos moet je toch aardig sterk in je schoenen staan bij de opvoeding.

Plutolover geeft zelf aan dat ze geen al te dominante hond zoek, die leergierig is. Geen eigenschappen waarbij ik meteen aan de Saarloos zou denken. Bovendien denkt ze zelf aan een Golden Retriever. Nou, als er iets niet te vergelijken is met een Golden Retriever is, dan is het wel een Saarloos.
Ik vind het een geweldig ras (we hebben er zelf dan ook een), maar dat is het zeker niet voor iedereen.

@Plutolover: Waarom zou je niet eens wat meer informatie gaan zoeken over de Golden Retriever? Dis is blijkbaar een ras wat je aanspreekt, en voldoet volgens mij prima aan je eisen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:11

Wij hebben Cairn Terriers. Ze lijken misschien klein maar de Cairn is:

Een grote hond in een kleine verpakking. Haha!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:00

Marian_ schreef:
een border-collie
inteligent en heel leergierig Knipoog

Dus jij raadt een border aan, aan iemand die op zoek is naar een leuke, niet al te moeilijke hond en zo te zien niet erg veel honden ervaring heeft?

Zucht...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:35

Ik zou kiezen voor een Kortharige schotse collie.
Is een geweldig ras!!!!
Hier een stuk over het gedrag van de kortharige schotse collie:

In de rasstandaard wordt de Schotse Herdershond Korthaar omschreven als vrolijk en vriendelijk, zonder een spoor van nervositeit of agressiviteit. Ook zijn alerte, intelligente en actieve verschijning wordt expliciet genoemd. Deze omschrijving geeft echter onvoldoende weer waarin de Kortharige Collie zich onderscheidt van andere herdershondenrassen.

De Kortharige Schotse Herdershond is een zeer oud ras, vermoedelijk bedoeld om te helpen het vee naar de markt te brengen. De Kortharige Collie, meer een "gewone" werkhond voor de boeren, werd gefokt om te helpen kuddes over grote afstanden naar de markt te drijven. Dit vee bestond niet alleen uit schapen, maar ook uit kleine, vaak zeer koppige koeien. Hieruit verklaart men het temperamentvollere karakter van de Korthaar en zijn uitgesproken hoeders- en drijversinstinct, dat hij met zijn intelligentie en zijn sterke "will to please" graag weet vorm te geven.

Zijn vrolijkheid, nieuwsgierigheid en slimheid maken de Kortharige Collie tot een goede werkhond. Hij heeft graag iets te doen, leert snel, is graag gehoorzaam doch tamelijk zelfstandig, zodat de uitvoering van een opdracht wel eens wat slordig gebeurt. Deze onafhankelijkheid en het nemen van eigen initiatief zijn kenmerkend voor deze herdershonden, die van oorsprong van hun baas een zekere ruimte kregen om zelf te mogen beslissen.

De Kortharige Schotse Herdershond is erg gericht op zijn eigen baas en huis en haard. Dat heeft te maken met de hechte band die de boeren met hun honden moesten hebben om optimaal op hen te kunnen vertrouwen in hun samenwerking. "Bezoek" betekende veelal een bedreiging, die met argwaan bekeken moest worden. Daarom mag de Korthaar iets gereserveerd zijn tegenover vreemden. Typisch voor de Korthaar is dat hij even op een afstand "de kat uit de boom kijkt", maar daarna iedere goedwillende bezoeker vrolijk, vriendelijk en enthousiast tegemoet zal treden. Deze natuurlijke gereserveerdheid heeft niets te maken met angst. De Schotse Herdershond Korthaar mag nooit nerveus of angstig zijn. Als hij ergens van schrikt, moet hij zich vlot en volledig herstellen.

De band tussen de Collie en zijn baas verklaart dat deze honden zeer gevoelig zijn voor foutieve bestraffing. Hun uitstekende geheugen maakt dat ze vrij lang "beledigd" kunnen lijken, maar helpt hen aan de andere kant goed te onthouden wat ze eenmaal geleerd hebben, om het daarna op hen eigen wijze uit te voeren.

De Schotse Herdershond Korthaar is een uitstekende gezinshond. Zijn aanhankelijkheid, vrolijkheid en speelsheid worden hoog gewaardeerd. Zijn aanpassingsvermogen en verdraagzaamheid kunnen hem tot een kindervriend maken.

De Kortharige Collie heeft een sterk rangorde-besef. Door zijn sterke temperament, gepaard aan een grote dosis jaloezie is hij minder geschikt om in een grote roedel te houden. Ze leren gemakkelijk om te gaan met andere honden en dieren, maar hebben een sterk territoriumgedrag. Ze zijn oplettend, onderzoekend, attent en zeer waaks, waardoor ze wat luidruchtig kunnen zijn. Ze mogen echter nooit agressief zijn.

Omdat de Kortharige Schotse Herdershond Korthaar nog dicht bij zijn oorspronkelijke afkomst staat, zal men bij hem nog een redelijke verdedigingsdrang aantreffen.

Ik heb zelf ook weer gekozen voor dit ras. Ik heb mijzelf voor 3 nestjes aangemeld, dus dit jaar heb ik een pup van dit prachtige ras.
Voor meer info: www.collieclub.nl

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:07

@Meghann: Maar ook weer is een Schotse Collie een werkhond Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:54

Marloes__ schreef:
Marian_ schreef:
een border-collie
inteligent en heel leergierig Knipoog

Dus jij raadt een border aan, aan iemand die op zoek is naar een leuke, niet al te moeilijke hond en zo te zien niet erg veel honden ervaring heeft?

Zucht...

Marloes__ schreef:
@Meghann: Maar ook weer is een Schotse Collie een werkhond Knipoog

Gelijk heb je. Met je handjes van die rassen afblijven als je niet met je hond écht aan de slag wilt gaan (als werkhond of in hondensport of iets dergelijks), maar gewoon een toffe hond voor wat wandelingen wilt. Je doet er jezelf en je hond geen plezier mee..

(Ik weet waar ik over spreek als eigenaar van twee border collies)

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:56

Ik dacht altijd dat Duitse Herders over het algemeen prima honden zijn qua opvoeding? In ieder geval dat het geen honden waren waar je constante strijd mee had, in tegendeel.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:58

@Tantjeuh: Amen Haha!

Edit: Wat een ongelovelijk mooi bordertje heb jij in je profiel staan. Even stiekem gespiekt hoor, als mede border eigenaar Pling

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:01

Ik weet niet of het inmiddels al gezegd is, maar met een Toller wordt een Nova Scotia Duck Tolling Retriever bedoeld. Dit is dus familie van de Golden Retriever en de Labrador. Ze zijn iets kleiner dan een Golden, en hebben roodbruin halflang haar. Heel leuke honden die absoluut nieuwsgierig zijn, maar ik heb wel het idee dat ze iets feller (en daarmee bedoel ik enthousiaster, niet waaks of vals oid) zijn dan de Golden (dat zie ik tenminste bij de drie Tollers in mijn kennissenkring). Maar het zijn absoluut leuke honden die voor jou het overwegen waard zijn. Ze zijn nog wel zeldzamer dan de Golden en ook een stuk duurder in aanschaf om deze reden. Succes ermee!

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:02

wij hebben vandaag toevallig een Golden Retriever bij ons thuis gehad en die luisterd nou echt voor geen meter. Zelf hebben wij een Viszla (een Hongaarse staande hond). Hij is een middelgrote hond, kortharig, heeft lange oren en is vreselijk lief, gehoorzaam en aanhankelijk. Ook lief voor kinderen, echt heel erg leuke hond. (en ik heb zelf niks met honden, moet je nagaan.. Nagelbijten / Gniffelen )

succes met je zoektocht Lachen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:34

MissyTara schreef:
Ik weet niet of het inmiddels al gezegd is, maar met een Toller wordt een Nova Scotia Duck Tolling Retriever bedoeld. Dit is dus familie van de Golden Retriever en de Labrador. Ze zijn iets kleiner dan een Golden, en hebben roodbruin halflang haar. Heel leuke honden die absoluut nieuwsgierig zijn, maar ik heb wel het idee dat ze iets feller (en daarmee bedoel ik enthousiaster, niet waaks of vals oid) zijn dan de Golden (dat zie ik tenminste bij de drie Tollers in mijn kennissenkring). Maar het zijn absoluut leuke honden die voor jou het overwegen waard zijn. Ze zijn nog wel zeldzamer dan de Golden en ook een stuk duurder in aanschaf om deze reden. Succes ermee!

Die bedoelde ik inderdaad. Ze zijn denk ik wel enthousiaster dan een gemiddelde golden retriever ja.

Heb je ook wel eens aan een poedel gedacht?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:59

Onze vorige hond was ook een Kortharige schotse collie en wij hebben daar niet mee gewerkt. Het was een perfecte huishond.
Enigste wat wij er mee gedaan hebben zijn keuringen verder geen Fly-Ball of iets dergelijks!!!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:10

Meghann schreef:
Onze vorige hond was ook een Kortharige schotse collie en wij hebben daar niet mee gewerkt. Het was een perfecte huishond.
Enigste wat wij er mee gedaan hebben zijn keuringen verder geen Fly-Ball of iets dergelijks!!!

Ja uitzonderingen daargelaten. Maar over het algemeen is een collie een werkhond Knipoog

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:12

Nou verschillende fokkers doen er ook alleen maar keuringen mee en verder geen sport of iets dergelijks. Dat ligt helemaal aan de persoon die de hond koopt!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:27

Ik ga wijs mijn mond houden Huilen van het lachen

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:41

Pluto Lover: Ik hop dat je een leuke hond vind, waar je veel plezier aan hebt.
Marloes: Doe maar!!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:45

bordercollie moet je ook op zn plek blijven zetten en ook laten werken.een boxer ook die blijven elke dag de trijd aangaan om een stapje hoger in rang te kunnen komenzou al ik jou wa richting een golden of labradorretriever gaan denken. duck toller moet ook een goedejuiste baas hebben

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:50

Als ik jou was zou ik geen werk of herders honden nemen, even als terriërs. Terriërs zijn behoorlijk pittige honden, in klein verpakking.

Heb je al aan een poedel gedacht?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:25

Meghann schreef:
Nou verschillende fokkers doen er ook alleen maar keuringen mee en verder geen sport of iets dergelijks. Dat ligt helemaal aan de persoon die de hond koopt!

Nee hoor. Dat ligt aan de hond die je koopt. De collies waar enkel keuringen mee gedaan worden, zijn de collies die puur uit showlijnen komen.. En die zijn inderdaad wat rustiger van karakter. Border collies net hetzelfde. De borders uit de showlijnen zijn meestal een pak rustiger dan de borders uit werklijnen.

Geloof mij, als jij mijn [***] in huis zou gehaald hebben, en er hetzelfde mee zou gedaan hebben als met jou collie... Mijn border zou doodongelukkig en verschrikkelijk gefrustreerd zijn, met alle gevolgen vandien. Dat ligt absoluut niet aan degene die de hond koopt.
Beestje zit nu elke dag van smorgens tot savonds buiten (tuin + wei + stukje bos = massa's plaats om veel kilometers te doen), ik ga er bijna elke dag een uurtje mee wandelen of lopen (of een uurtje voetballen in de wei Haha!, of balletje gooien), drie keer in de week gaan we naar de hondenschool (gehoorzaamheid, hoogste klasse), tussendoor wordt er ook nog af en toe getraind, regelmatig wedstrijden,... Meneer is nogaltijd zo zot als een achterdeur, is nogaltijd één brok zenuwen. Hij is elke dag wel eventjes een beetje schoothond (letterlijk, komt meneer op mijn schoot gekropen en gaat hij op zijn rug liggen als een klein kind), maar dat is zéker niet langer dan in totaal een half uur of een uur per dag.

Mag jij mij eens vertellen hoe jij dat zou doen, als het volgens jou toch aan de opvoeding ligt..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:30

Marloes__ schreef:
@Tantjeuh: Amen Haha!

Edit: Wat een ongelovelijk mooi bordertje heb jij in je profiel staan. Even stiekem gespiekt hoor, als mede border eigenaar Pling

Bedankt Haha! De jouwe ziet er ook niet mis uit!

Om ook nog eventjes on-topic hier iets mee te delen.. De Duck toller vind ik zelf ook een prachtig ras. De intelligentie en werklust (en speelsheid!)zitten er ook in, maar zijn minder overheerstend dan bij een border of iets dergelijks. Verder van uiterlijk ook geweldig. Ja, ik ben fan!