konijnen 2 baarmoeders??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: konijnen 2 baarmoeders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:10

Faniek schreef:
Als een konijntje met 6 weken amper nog eet is die echt niet verstoten door de rest. Dat gebeurd niet, dan zal er van binnen wat mis zijn geweest of hij had gas of een verstopping of iets anders, maar dat zal het niet zijn. De meeste voedsters beginnen overigens niet direct na de dekking met een nest, maar op het laatste moment. Ik ben voorstander van wel elke dag jongen bekijken en wegen, maar aangezien dit een schoolkonijn is en jullie ze dus niet goed kennen zou ik het inderdaad niet doen.

Het had een geinvagineerd stuk darm, dat wel maar meestal is dit wel het gevolg van iets. Wat weet ik niet precies, hij had iig niet/niet veel meer gegeten de laatste dagen. Dierenarts zei dat het kon zijn doordat de jongen te groot werden en dat hij niet genoeg mocht eten. Ze hoeven nl niet lang te stoppen met eten om darmproblemen te krijgen. Maar er kan ook nog iets anders geweest zijn, alleen moeilijk om te vinden bij die kleintjes;
Idd de meeste voedsters beginnen niet onmiddelijk met een nest, maar er zijn er dus die het wel doen.
Elke dag de jongen bekijken zou ik ook niet doen, tenzij je de voedster goed kent. Ik keek overigens wel +/- elke dag om te kijken of er geen dode jongen waren. Die haal je er het best uit. Tenzij de voedster die eruit haalt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:36

Een konijntje zal altijd kunnen eten in een hok, als het met 6 weken verstoten zou zijn voor melk is dit geen probleem, maar een jong konijntje zal dan altijd bij het eten kunnen komen anders had je de moeder agressief zien doen tegen het kleintje. Ik weet dat bij 12 uur zonder eten de darmen stil liggen. Maar een jong dat 2 dagen niet eet had imo eerder opgemerkt moeten worden en eventueel bij het moederdier weggehaald, want met 6 weken laat ik beter zeggen met 4 weken kunnen ze zelfstandig opgroeien echter is het niet aan te raden tenzij het niet anders kan. Het kon inderdaad van alles zijn dat is nu niet meer te achterhalen Knipoog

Ik fok NHD en Leeuwenkophangoren dus ik weet hier alles van de fok. Ik weeg ze wel dagelijks en heb allemaal supervoedsters zitten die ik uiteraard goed ken en dode jongen gaan inderdaad weg. Dat weet ik allemaal al Knipoog Dode jongen moeten er inderdaad zsm uitgehaald worden. Deze tref je ook het meeste de eerste 3 dagen en daarna na 10 dagen weer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:14

@ faniek : het zijn geen schoolkonijnen......ik heb ze zelf van een goede kennis die ze fokt gekregen....het zijn ook echte stamboekdieren....

ik weet dus wel waar ik op moet letten als ik een dier koop maar van het fokken hebben we foutieve/tegenstrijdige informatie gekregen...
de konijnen ken ik wel heel goed....heb ze zelf nog 2 weken thuis gehad....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:05

Stamboekdieren heb je niet bij konijnen, want konijnen hebben geen stamboek ^^

Met 2 weken thuis zeg ik niet of je de konijnen door en door kent. Ik zou gewoon ze niet dagelijks uit het nest etc. halen straks om te wegen, maar wel dode jongen te wegen, omdat je ze vermoedelijk niet goed genoeg kent en hun jouw geur niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:22

Faniek schreef:
Stamboekdieren heb je niet bij konijnen, want konijnen hebben geen stamboek ^^

Met 2 weken thuis zeg ik niet of je de konijnen door en door kent. Ik zou gewoon ze niet dagelijks uit het nest etc. halen straks om te wegen, maar wel dode jongen te wegen, omdat je ze vermoedelijk niet goed genoeg kent en hun jouw geur niet.

Bestaan idd niet maar ik denk dat inowa bedoelt dat ze 'raszuiver' zijn. Brandmerk in de oren is ook niet echt een nr maar meestal gewoon de geboortedatum. Bij mijn kleurdwergje is dit iig zo.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:48

Een konijn krijgt ook geen brandmerk hoor, maar zijn getatoeerd. Dit zijn als het ware een paar gaten in de oren die gesmeerd worden en dat blijft dan zitten, brandmerken zou wel erg cru zijn Knipoog
Het is inderdaad de geboortemaand, geboortejaar, letters van de vereniging en het hoeveelste konijn van die maand van die vereniging. Dus ook niet gewoon de geboortedatum Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:07

Faniek schreef:
Een konijn krijgt ook geen brandmerk hoor, maar zijn getatoeerd. Dit zijn als het ware een paar gaten in de oren die gesmeerd worden en dat blijft dan zitten, brandmerken zou wel erg cru zijn Knipoog
Het is inderdaad de geboortemaand, geboortejaar, letters van de vereniging en het hoeveelste konijn van die maand van die vereniging. Dus ook niet gewoon de geboortedatum Knipoog

bij mijn dwergje staan enkel cijfers, geen letters dus. Dus het hangt waarschijnlijk wel van verening tot vereniging af. Sorry idd ik bedoelde tatouage. Geen brandmerk. Bij mij staan enkel 0503 geloof ik, of iets in die aard of 53, zou ik nog es moeten nakijken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:15

amanda2 schreef:
Is dit ook de reden waarom een poes kittens van verschillende vaders kan hebben? Of een konijn...?
(nee, géén kittens ván een konijn, hihi) Clown

Nee, een kat krijgt een ovulatie na een pijnprikkel, die veroorzaakt wordt bij de dekking. Bij elke dekking komen dus eicellen vrij die bevrucht worden door de kater die dan heeft gedekt. Tijdens 1 cyclus kunnen dat meerdere katers zijn, dus de kittens uit 1 nest kunnen daardoor halfbroers en -zusjes zijn.

Konijnen hebben idd 2 baarmoederhoornen, die gelijktijdig drachtig kunnen zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:43

zitake schreef:
Faniek schreef:

bij mijn dwergje staan enkel cijfers, geen letters dus. Dus het hangt waarschijnlijk wel van verening tot vereniging af. Sorry idd ik bedoelde tatouage. Geen brandmerk. Bij mij staan enkel 0503 geloof ik, of iets in die aard of 53, zou ik nog es moeten nakijken.

Dat komt wellicht omdat je in Belgie woont. Het zal per land verschillen, niet per provincie oid. Ik heb ook konijnen uit Duitsland en daar is het weer anders. Ik heb ook een ram uit Engeland en die heeft ipv een getatoeerd oor een ringetje om zijn pootje.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:46

mijn konijn heeft uit 1 bevruchting 2 nesten jongen gehad
er zat 4 weken tussen.

we wisten niet wat we zagen maar alles is gezond en groot geworden
wat onze dierenarts zei is dat konijnen sperme opslaan en het weken na de eerste bevruchting de opgeslagen dosis bevruchten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:12

dit kan dus ook, kan eigelijk bij alle dieren theoretisch, maar je ziet het praktisch nooit.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:15

ik wist dit ook echt niet en we wisten niet wat we zagen
toch is alles goed gegaan mams had de 2 nesten netjes uit elkaar

ze was er wel vreselijk druk mee hihi
en 1 nest van 4 en 1 van 6

na een paar weken dus drukke boel in het hok haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:51

jeetje,wat zijn het eigenlijk rare beesten zeg.....