Konijnenvoer, wat geven jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meissie17

Re: Konijnenvoer, wat geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:49

Ik geef mijn konijnen Science Selective zoals hier boven al werd gezegd idd heel duur voer. Ik betaal per 1,5 kg bijna 7 euro.

Ze krijgen 20 g per kilo. Verder onbeperkt hooi en elke dag hun groentes.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:53

Mijn nijn krijgt sience selective! Ze vindt het lekker en ze eet alles gewoon op, ze kreeg eerst voer van Vitakraft, gemengd dus en ze at alleen wat ze lekker vond! Nu heeft ze niks meer te kiezen, brokken zijn allemaal hetzelfde! De Caafjes krijgen ook sience, alleen dan voor caafjes, haha! En ze krijgen allemaal veel verse groenten en fruit.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:54

Momenteel ben ik even konijnloos, maar ik ben ook erg tevreden over Science Selective. Daarnaast voerde ik altijd een flinke hand groenvoer, en onbeperkt hooi natuurlijk.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:02

Mijn meisje krijgt kant en klaar schepvoer.
Helaas zit daar tegenwoordig minder brok door dus dat koop ik er los bij (ook schep) en meng ik samen.

Ze krijgt elke ochtend een bult hooi wat ze helemaal opeet en 1 snee brood/ wortel/ appel/ sla.

1 keer in de zoveel tijd (ongeveer per maand) krijgt ze een knaagstok of een ander lekkernij uit de dierenwinkel.

Toen ze vorig jaar doodziek was en sterk vermagerde, heb ik haar heel weinig brok met veel hooi en babypap gevoerd. Ze is er overigens helemaal bovenop gekomen en heeft een lekker figuurtje Cool .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:54

ik ben het met Faniek eens; brood is geen goed voer, maar wel een goede dikmaker en inderdaad alleen geven als de oorzaak van het dun blijven gevonden is.
Dennis is heel ziek geweest en toen enorm vermagerd. Inmiddels is hij volledig opgeknapt, maar krijgt hij op aanraden van dierenkliniek utrecht toch iedere dag een half boterhammetje om hem wat sneller op gewicht te krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:06

mijn knijn krijgt selective en dan 60 gram per dag. ook krijgt ze genoeg hooi.
het vervelende is allen dat ze iets moet afvallen, maar als ze minder voer krijg is ze stontchagerijnig en springt ze bijna uit de kooi omdat ze eten wil

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:08

Russel Rabbit .....meneer wil niks anders! hij eist Russel Rabbit Clown

Eigenlijk kan hij onbeperkt eten, lekker gezond konijn, niet te dik. Hij loopt altijd los in huis dus beweging zat

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:11

benangelique schreef:
ikenindi schreef:
fifi is van veel hooi alleen al erg opgeknapt. en ik voerde haar nog wat oud voer wat ik had, maar heeft nu al 2 dagen niet gehad. ik moet morgen even nieuwe halen, maar heb niet het idee dat ze echt brokjes nodig heeft...

wordt je hier zelf nou niet een beetje raar van? ik wel als ik dit lees. alleen hooi is wel erg karig, al is dat wel hun hoofdrantsoen.
hoe merk je aan je konijn of het al dan niet brokjes nodig heeft?

het dikker krijgen van je konijn kan heel goed met oud brood. zit lekker veel zetmeel in. verder weinig voedingswaarde.

ik lees t terug en zie dat t wel raar neergeschreven is. srry. ik bedoel meer dat ze wel n aantal dagen zonder kan omdat ik zie dat ze er niet slechter op is geworden... ze krijgt zo wel weer brokjes. verder hooi en oud brood (klein beetje maar, want volgens mij zet dat uit en is t dan heel slecht meen ik ooit gelezen te hebben)

maar brokjes krijgt ze niet veel hoor. nuja, ik vind het niet veel. ik ken fokkers die geven hun konijnen 1 fotorolletjeshouder met brokjes vol per dag! fifi krijgt wel meer dan dat, maar niet onbeperkt brokjes. wel onbeperkt hooi.

ik las op internet dat ze per 1 kg 100 ml water drinken per dag. fifi drinkt nu ongeveer 120 ml water per dag, is nog geen kilo volgens mij, dus drinkt wel genoeg. maar de eerste nacht dat ik haar had heeft ze 150 ml gedronken en de avond zelf ook al. ze had in de eerste 24 uur dat ik haar had ruim 300 ml op! vandaar dat ik dacht dat ze nu te weinig dronk, mara het was toen dus gewoom extreem veel Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:15

ik geef ons konijn om de dag een nieuw bakje konijnenvoer (van dat graanmengsel en brokjes door elkaar)
als ik het elke dag geef eet hij alleen het lekkere er uit, en krijgt te eenzijdig voer binnen.
verder krijgt hij droge plakken brood, krackers, en heeft altijd hooi.
en water natuurlijk.
en hij krijgt elke dag een nieuw stukje gras, en soms een appel of wortel.
hij ziet er prima uit, vrolijk en in goede conditie,
en de buurman kijkt af en toe zijn nagels en tanden na.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:20

science selective heb ik ook een poos gevoerd, maar daar kreeg knijn haaruitval van!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:24

heb onze konijntjes wel s op voer met van die extra lekkernijen erin (weet ff niet welke was xtravital of russell rabbit of zo) gezet (uiteraard rustig overgeschakeld) maar daar bleven ze van diarree-en en ze hadden steeds vachtproblemen
dat ging uiteindelijk helemaal niet goed, dus weer langzaam terug op "standaardvoer" en de problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen
toendertijd hadden we 3 konijntjes (broer & zus (beide inmiddels overleden Huilen ) en ons meisje die we nu nog steeds hebben), totaal verschillende beestjes maar ze konden alle 3 niet tegen dat voer Verward

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:27

gemengd voer. van een 25 kg zak.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:28

@ ikenindi
Een fotorolletje voor een dwergras is ook genoeg. Ik geef 25 gram per kilo lichaamsgewicht dus mijn dieren krijgen 50 gram voeding per dag en de rest onbeperkt hooi. Brok is niet de hoofdvoeder.

@ Marigold
Je zou er verstandig aan doen om op gewone biks over te stappen en ook 25 gram per kilo lichaamsgewicht aan te houden, want om de dag een volle bak is nogal wat.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:19

Kenner gemengd konijnen voer. en ook dagelijks hooi.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:57

Kenner gemengd konijnen voer Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:19

Ik voer gewoon brokjes van havens en dat meng ik met soms met die cuni met lange vezel.
Voorheen voerde ik alleen die cuni, maar doordat ik twee onverwachte nestjes kreeg wat het aantal konijnen van mij deed stijgen naar 15 stuks heb ik besloten ook gewone brokjes te gaan voeren.
Verder krijgen ze onbeperkt hooi, groenten en fruit, brood enz.
Ik gooi vaak veel hooi weg doordat er veel gepoept wordt of het natregend.
Ik koop grote pakken voor 2 euro dat is een koopje en dus kijk ik niet zo nauw.
Verder krijgen ze takken en stokken en soms een pluk gras.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:46

Onze Henk krijgt ook science selective. Van het gewone gemengde konijnenvoer kreeg hij ontzettend rare plak ontlasting en zat hij heel slecht in zijn vacht, kwam eigenlijk nooit goed door zijn verharing heen. Sinds hij dit krijgt gaat het erg goed, is erg levendig en glimt hij als een spiegel.

En dagelijks hooi, soms van dat speciale hooi met kruiden erdoor. Verder krijgt en hoeft hij niets. We zeggen wel eens: Hij is vast geen echt konijn. Een wortel, een appel of welk ander 'groenvoer' laat hij altijd liggen en kijkt je aan met een blik van: wat moet ik daar nou mee?? Misschien dat hij instinctief wel aanvoelt dat hij er niet tegen kan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:29

Brood is toch niet erg als je maar geen half brood geeft.
Ik geef in de groep met moeder en kleintjes twee keiharde sneeen droog dus en soms ook wel eens zwartbrood, maar gewoon als lekker niet als voer en dus met mate.
Een keihardbroodje is erg leuk om naar te kijken om het eerste stuk eruit te buiten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:05

even terug komend op iemand die zegd dat het karig is alleen hooi. Maar konijnen zijn sobere dieren en hebben eigenlijk geen krachtvoer nodig dus dat ze 2 dagen geen brok gehad hebben is niet zo erg alleen dat ze dat niet gewend zijn is niet zo fijn voor ze dat ze ineens niet krijgen.

Die van mij zijn enorm afgeslankt zinds ze in een nog grotere voillere zitten, ze graven en rennen wat af en zijn gewoon afgetraind.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:22

hihi, longeer je ze?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:23

bijna wel haha ze hebben ook een bergje om te trainen en krijgen goede spieren in hun achterhand. Al is die berg nu een gatenkaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:27

Onze nijnen krijgen een klein beetje gewone konijnenbiks van de Ranzijn 's ochtends en 's avonds, en onbeperkt hooi. 1 keer in de week een beetje gemengt voer of een stukje fruit of knäckebröd voor de tandjes.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:29

Beaphar Care Plus voor Spike, omdat die al ouder is en ongelofelijk stinkt door de urine en mest (dierenarts heeft er geen verklaring voor), met dit voer dus niet meer. Spunky krijgt normaal gemengd voer. Beide krijgen ze aanvullend hooi, en voldoende groenvoer.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 06-03-08 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:31

Mijn konijn krijgt Puik gemengd voer, hooi en soms een paardensnoepje Tong uitsteken (vind ie erg lekker). Ik kies hiervoor omdat het niet al te duur is, en het konijn doet het nog steeds

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:40

splash1999 schreef:
bijna wel haha ze hebben ook een bergje om te trainen en krijgen goede spieren in hun achterhand. Al is die berg nu een gatenkaas

heb je nog plek voor een paard in die ren? ik ken er wel 1 die nog wat getraind moet worden qua achterhand;)