Castratie kater, waar aan te denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Re: Castratie kater, waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:56

Ons katertje is nu 15 weken, loopt ook al constant te mieuwen naar "zijn zus".
Zodra de ballen zichtbaar zijn, krijgt hij een retourtje DA.

Afgelopen maandag is onze kat gesterilliseerd. Een mooi sneetje van 3 cm, 2 hechtingen.
1,5 dag was ze wat van slag en na 2 dagen speelde ze weeral.

Heeft Metacam meegekregen en nog wat pilletjes om ontstekingen tegen te gaan of te voorkomen. Ze heeft geen kraagje gekregen, zit ook niet aan de wond eigenlijk.

Onze kat is 3 dagen binnen gebleven voor de zekerheid, ook vanwege die kou.

En nu na 5 dagen functioneert ze weer, alsof er niks is gebeurd Lachen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:30

Onze kater en poes zijn een paar weken terug ook geholpen.
De kater is iets eerder dan 6 maanden geholpen (scheelt waarschijnlijk een week of 2) we hebben ze tegelijk laten helpen omdat ze bijna even oud zijn, en ze net aan elkaar gewend waren, als ze nu apart zouden gaan, zouden ze 2x weer aan elkaar moeten wennen (ivm dierenarts geur)
Onze kater was alweer vrij snel zichzelf, wel nog wat suffig s avonds enzo.
De poes is wat langer wat suffig geweest, heeft AB gekregen voor 3 dagen en had wel een kapje om. Arm beest. Maar ze likte elke keer aan de pleister, dus ze moest hem echt om.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:00

Onze kater moet binnenkort ook "geholpen" worden. Gelukkig heeft hij nog niet gesproeid, maar is wel erg dominant tegen mijn poezen. (zaterdag probeerde hij mijn poes te strotten). Hij is nu 6,5 maanden oud en ik wil het zo lang mogelijk uitstellen, maar ik ben bang dat hij januari zonder balletjes gaat beindigen.
Ik heb wel meegekregen dat katers erg dik kunnen worden na de castratie (erger nog dan poezen) en last van obesitas kunnen krijgen. Als tip werd gegeven te stoppen met kittenvoer en de hoeveelheid voer te verminderen.
Suc6 met je kat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:21

Solo is inmiddels 2 dagen verder en weer helemaal de oude Haha!
Hij had inderdaad geen hechtingen. Vrijdag was hij nog wat wankel op zijn poten, maar 's avonds was dat al snel over. Hij slaapt nog wel meer dan anders, maar dat schijnt normaal te zijn.
De andere 2 katten gaven totaal geen problemen toen hij terug kwam, dus dat was wel fijn.
Wel stonk hij een uur in de wind Nagelbijten / Gniffelen

Kittenvoer moest ik idd ook mee stoppen. Komt goed uit, want dat was bijna op. Hij gaat nu over op indoor voer, van hetzelfde merk.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:13

mijn kater van nu bijna 8,5 maand oud krijgt in januari een retourtje DA hij zit nu wel in zijn pupertijd en hij heeft ook al gesproeid! maar nu is het niet meer te houden! hij joeld de hele boel bij elkaar!! ik wordt er gek van! dus als ik van de feestdagen terug kom ga ik gelijk naar de DA om te vragen wat het kost om mijn kat te laten castreren en dan kan ik gelijk een afspraak maken!

Ik heb wel is eerder een castratie meegemaakt van mijn vorite katers maar die kregen geen kap om, ze mochten er alleen niet te veel aan likken! maar eigenlijk deden ze dat ook niet, maar als ik bijou zo ken denk ik wel dat ik om een kapje vraag, want hij likt ook altijd het vlooien middel op, hoe ik het ook aanbreng, hij krapt en likt daarna zijn voet net zo lang dat het droog is! dus denk wel dat ik voor een kap zou gaan!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:53

Nicole85 schreef:
Ons katertje is nu 15 weken, loopt ook al constant te mieuwen naar "zijn zus".
Zodra de ballen zichtbaar zijn, krijgt hij een retourtje DA.

Zijn die nu nog niet zichtbaar dan? Normaliter zijn ze al vanaf geboorte zichtbaar. Het kan wel zijn dat ze nog indalen hoor, maar dat is wel uitzonderlijk.

Zaya, hier in Zeeland is een castratie ongeveer 40-50 euro, valt reuze mee Ja

Amanda, fijn dat katerlief zich beter voelt!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:42

Leonoor, bedankt! Haha! ik weet niet hoe dat in zwolle is! maar ik ga zo even kijken op dierenarts site`s ( als die er zijn haha )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:31

Ellebel schreef:
Bij katers worden er oha geen hechtingen geplaatst. Die kunnen ze er dus ook niet uit slopen en dus mag hij rustig een beetje aan de wond likken. Alleen als het heel erg wordt en hij de boel kapot likt moet hij misschien even een broekje aan of kraag om. Overigens worden in de meeste praktijken de poezen tegenwoordig in de huid aan de binnenkant gehecht, dus kunnen zij ook niet bij de hechtingen en hoeven dus geen kraag om.
Meestal zijn ze nog een beetje van slag van de narcose, wacht dus met eten geven tot hij weer helemaal bij is, dit ivm goed kunnen slikken. Vaak zijn ze een beetje misselijk van de narcose en eten dezelfde avond nog niet, is helemaal niet erg, dat komt de volgende dag wel weer.
Leg hem ergens warm neer, maar hoe hem wel in de gaten, soms is het te warm maar zijn ze nog te sloom om weg te lopen. Liever in de buurt blijven dus tot hij weer wat rondscharrelt.
Hou even in de gaten dat evt. andere katen hem niet in elkaar meppen, hij heeft een vreemde `dierenarts` geur bij zich en dat kunnen andere katten niet altijd waarderen.
Sommige dierenartsen doen antibioticumzalf in de castratiewond, in dat geval even een dekentje onder hem leggen want anders is je bank/vloerbedekking 1 grote vette vlek.
Bij twijfel altijd even bellen met de dierenarts voor overleg.

Succes er mee!

Jammer dat ik een jaar geleden nog niet aangemeld was bij bokt, dit berichtje had ik toen erg graag gelezen willen hebben. Wat schrijf jij dat goed zeg, zo begripvol en toch zakelijk, hoe moet ik dat nou uitleggen... Clown

Anyway, vlak voor kerst vorig jaar is mijn katertje (toen 6,5 maand) gecastreerd, hij was naderhand een beetje suffig en voor het eerst van zijn leven kwam hij gezellig naast me liggen op de bank. Sindsdien is hij steeds knuffeliger geworden, en ook rustiger naar de andere kat (jeweetwel-poes) toe. De avond na de castratie kon ik 'm overigens met geen mogelijkheid bij eeeetuhn!!! weghouden, hij heeft veel te veel (voor de situatie) gegeten maar het is er wel in blijven zitten Tong uitsteken

@ ts: mooi dat 't allemaal goed is gekomen met je kattenventje Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:02

Hahaha bedankt, dat vind ik nou leuk om te horen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:56

De dierenarts deed zo vaag, ik had graag bij 'm willen blijven tot hij onder zeil was en dan daarna als hij weer wakker werd (niet bij de operatie, dat vind ik eng om naar te kijken) maar dat mocht niet. Ook toen ik 'm weer ging ophalen kreeg ik 'm mee zonder dat ze eigenlijk echt in de gaten leken te hebben dat zowel Ju als ik behoorlijk van slag waren. Als ze nou een beetje begripvoller waren geweest he, zoals Ellebel Knipoog En nou zijn we inmiddels ook bij een andere da Ja