Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:22

Ik ken juist heel veel mensen die een ruime kooi hebben. Mijn valkjes zitten in een kooi voor papegaaien, en zijn er ook een flink aantal uur per dag uit Lachen
Mijn vogels gaan niet naar buiten omdat ik dat gevaarlijk vindt.
Ik ken zat mensen die hun vogel mee naar buiten namen omdat ze gekortwiekt zijn, en dan blijken de veertjes toch iets langer en dan is het Doei, doei vogel.
Kijk maar op de vogelfora. Het staat er vol mee.
Bovendien kunnen ze van alles oplopen.

Daarnaast is het kortwieken iedere keer weer stress voor de vogel, en dat ga ik mijn kleintjes niet aan doen Lovers Mijn vogels zijn nog helemaal intact, en vliegen nergens tegenaan en ook geen ongelukken Lachen Juist omdat ze kunnen vliegen, leren ze ook bochtenwerk en voorzichtig te zijn Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:26

Zeeuwtje68 schreef:
Ik denk dat ze niet voor niks met vleugels worden geboren. En een vogel in een kooitje opsluiten dat vind ik pas zielig! Een vogel hoort de ruimte te hebben net als andere dieren!

idd met jou ben ik het eens !!! een vogel hoort niet in een kooi , maar ook niet gekortwiekt Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:30

Cayenne schreef:
Ik ken juist heel veel mensen die een ruime kooi hebben. Mijn valkjes zitten in een kooi voor papegaaien, en zijn er ook een flink aantal uur per dag uit Lachen
Mijn vogels gaan niet naar buiten omdat ik dat gevaarlijk vindt.
Ik ken zat mensen die hun vogel mee naar buiten namen omdat ze gekortwiekt zijn, en dan blijken de veertjes toch iets langer en dan is het Doei, doei vogel.
Kijk maar op de vogelfora. Het staat er vol mee.
Bovendien kunnen ze van alles oplopen.

Daarnaast is het kortwieken iedere keer weer stress voor de vogel, en dat ga ik mijn kleintjes niet aan doen Lovers Mijn vogels zijn nog helemaal intact, en vliegen nergens tegenaan en ook geen ongelukken Lachen Juist omdat ze kunnen vliegen, leren ze ook bochtenwerk en voorzichtig te zijn Lachen

je vogels zitten in een kooi voor papagaaien , maarja das wel een kooi ! enja das niet de natuur he Knipoog
jij denkt dat ze buiten allemaal ziektes op lopen , nou dat valt reuze mee hoor
het is niet banketstaaf bedoelt , maar die van jou zijn veel vaker ziek als die van mij ...
dan zou je een kat of hond ook niet meer naar buiten moeten doen , en moet je zelf ook in huis blijven... een dier / mens kan altijd ziek worden ...

en idd er staan veel vogels vermist , maar dat is meestal van mensen die denken te weten hoe ze moeten kortwieken en het vervolgens fout doen ... dag vogel Doei!
en stress met het kortwieken is ook niet waar , je moet het ze leren Knipoog
die van mij kan ik rustig de vleugels optillen en uit doen en ze blijven rustig zitten Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:32

Mensen wonen ook in huizen, dat is in principe ook niet natuurlijk Haha! Net als katten, honden, etc.
Mijn vogels zitten alleen in een kooi wanneer ik er niet ben. Wanneer ik er niet ben en ze zijn los, dan heb je de kans dat ze in electrische kabels gaan bijten of dat er iets gebeurd.
Ze gaan dus alleen voor hun veiligheid in een kooi. Moet ik ze dan los houden zodat ze een hartklap krijgen omdat ze aan een 100volt kabel lopen te knagen?

Met kortwieken beroof je ze permanent van hun vrijheid, en je geeft ze onnodige stress.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten Lachen Mijn vogels zijn nog echt vogels, en dat zullen ze ook altijd blijven Lovers

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:36

Cayenne schreef:
Met kortwieken beroof je ze permanent van hun vrijheid, en je geeft ze onnodige stress.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten Lachen Mijn vogels zijn nog echt vogels, en dat zullen ze ook altijd blijven Lovers

de veren groeien wel weer terug hoor Knipoog en hoe doe jij het dan in ze zomer?
jij zit lkkr bij een meer ofzo van de zon te genieten en wat doen je vogels ??? ja juist zitten in hun kooi Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:41

Nee hoor, want van de zomer heb ik een grote buitenvoliere Haha! Heerlijk in de halfschaduw!
Daarnaast heb jij zelf ook een kooi, dus ik snap je probleem niet?
Mijn vogels kunnen heerlijk een rondje vliegen, en ik beroof ze niet van hun natuurlijke ledematen.

Kortwieken is door mensen uitgevonden, en daar is absoluut niets natuurlijks aan. Maar iedereen zijn hachje en eigen mening hoor Haha!

Het is trouwens helemaal niet zo goed voor valkparkieten om in de zon te zitten, en zeker niet voor Albino's. Die kunnen daar heel slecht tegen!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:44

idd iedereen ze eigen menning Lachen en idd ik heb wel een kamervoliere maar zitten ze eigenlijk nooit in Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:47

En paarden laten ze buiten staan, ook al regent het weken lang en kunnen ze nergens meer liggen en hebben het koud, dat is dan ZOOOOO goed voor je paard en zo natural, omdat hij toch echt PAARD moet zijn, maar een vogel ontneem je alles waarvoor hij eigenlijk leeft en dat is vliegen! Eigenlijk hetzelfde als een mens die door een ongeluk in een rolstoel beland! Ook dat is niet zielig, maar vraag elke rolstoelgebruiker of ze weer willen lopen en wat denk je is het antwoord....juist!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:49

Wat Aerdenhout zegt ben ik het mee eens. Kon alleen de woorden niet vinden ROFL
Wanneer mijn vogels wakker zijn, gaan ze smorgens echt een paar rondjes door de kamer heen. Even lekker de vleugels strekken, en dan zie je ze echt blij zijn Lachen
Bovendien, stel dat er ooit een kat of iets anders in huis komt of waar jouw vogel is, en die valt aan? De vogel kan dan niet wegkomen.

Dat vind ik nogal een enge gedachten. Het hoort gewoon niet, en is alleen maar door mensen bedacht. Dat vind ik toch heel wat anders.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:52

je mag me vogels wel eens op halen voor onderzoek Knipoog en eens vergelijken met een vogel die wel kan vliegen maar ondertussen zowat de helle dag in een kooitje zit Knipoog
zien wie van de 2 het gelukkigste is Knipoog

en nu begin je over iemand die in een rolstoel zit Verward en idd die gene zou graag wel weer willen lopen ( neem ik aan ) maar dat is ons natuur zeg maar Knipoog
een vogel zijn natuur is vliegen los buiten zonder gaas etc enja ook zonder gekortwiekt te zijn Knipoog
maarja jij stelt nu de vraag van wat zou iemand in een rolstoel liever hebben lopen in in een rolstoel zitten ...

maar nu stel ik jou de vraag : wat zou een vogel leuker vinden in een kooi of gewoon hellemaal lkkr los buiten ...???

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:54

Cayenne schreef:
Bovendien, stel dat er ooit een kat of iets anders in huis komt of waar jouw vogel is, en die valt aan? De vogel kan dan niet wegkomen.

je mag je vogel ook nooit alleen buiten laten Knipoog enja er zijn zoveel gevaren , een vriend van mij had laast een kat in de volieren ... enja dat kan ook gebeuren

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:56

Wij hebben wel eens een kat in huis gehad per ongeluk. Dat kan ook. (Was niet onze eigen kat).
Beest ging als een idioot achter onze vogel aan (parkiet). Gelukkig was hij niet gekortwiekt en heeft hij zich kunnen rennen door op de hanglamp te gaan zitten..
Ze kunnen ook in huis komen Lachen Ik was blij dat Coco toen nog weg kon komen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:57

Misschien vliegen en UIT de kooi??? Misschien moeten we geen veels te kleine kooitjes meer verkopen, of RONDE vissekommen,of een bench voor een hond die de hele dag alleen thuis zit, of stands voor paarden, of konijnen hokken waar een konijn nog niet eens een sprong in kan maken, of..... moet ik doorgaan???

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:58

Uh ja, maar wat heeft dat met kortwieken te maken? Haha!
Ik ben je even kwijt geloof ik Clown

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:01

aerdenhout1 schreef:
Misschien vliegen en UIT de kooi??? Misschien moeten we geen veels te kleine kooitjes meer verkopen, of RONDE vissekommen,of een bench voor een hond die de hele dag alleen thuis zit, of stands voor paarden, of konijnen hokken waar een konijn nog niet eens een sprong in kan maken, of..... moet ik doorgaan???

ben het met je eens Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 19:02

volgens mij dwalen we af van het eigenlijke onderwerp?

maar toch allemaal bedankt voor de meningen en gedachten.
Maar was er dus inmiddels uit om tommy (zo heet ZIJ Clown ) lekker 'heel'
te laten.

Mijn ene valkparkiet is ook nooit gekortwiekt geweest.
En degene die ik er vandaag bijgekocht heb is ook niet gekortwiekt.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:03

maarja er zijn idd heel veel meer `zielige`dingen zoals honden kleertjes en schoenen aan doen voor het mooie Knipoog
we kunnen hier dus nog heel lang over door discuseren maarja we weten elkaars menning nou , enja iedereen heeft een eigen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:04

Omdat je elk dier in een te kleine ruimte kan houden. Niet zo heel erg, maar dan wel zo veel mogelijk vrijheid. **Sultan** zegt dat ze liever kortwiekt dan haar parkiet de hele dag in zijn kooi te laten.Dat vind ik hetzelfde als een paard de hele dag op stal te laten staan, of een hond in een bench te doen. De vissen horen in elk geval in een grote kom, en geen ronde.Dat je die er niet elke dag even uithaald om te zwemmen.. Haha! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:05

TS...geweldig!!! IK ben het er in elk geval helemaal mee eens!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:47

Ik denk dat het helemaal niet zo gezond is een binnenvogel steeds naar buiten te halen. Vaak is de overgang veel te groot.
Ook is een vogel een vluchtdier als er gevaar dreigt en dat ontneem je hem. Wat een hoop stress kan veroorzaken die jij misschien niet als stress ondervindt. Ook is het voor de vogel veel gezonder om te kunnen vliegen. De conditie blijft beter op pijl. Ze worden niet zo snel te dik en het regelt hun lichaamstemperatuur. Ook loopt een vogel die zo buiten loopt op het gras en dergelijke veel sneller ziektes op van wilde vogels en de kans op wormen is ook groot.
Kortom ik snap absoluut niet de reden waarom je een vogel het mooiste wat hij heeft te ontnemen.
Ik heb zelf 1 Parkiet die een vleugelprobleem heeft. Zijn vleugel groeit aan één kant niet aan. Hij zal nooit kunnen vliegen. Nu weet hij gelukkg niet beter maar vindt dat echt zielig. Hij heeft nu samen met een gezonde parkiet een hele grote kooi waarin de gezonde kan vliegen en hijheeft een hoek met een grote klimplaats en ook langs de kant zijn overal klimdingen zodat hij overal mee kan komen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:53

@Wilawander, ben ik met je eens, en daar waarschuwen dierenartsen ook voor.
Mensen die kortwieken nemen hun vogel dan mee naar buiten, maar die temperatuursovergang is veel te groot en kan op hun longen slaan. Eigenlijk is het dus heel slecht.
Het is binnen of buiten, maar niet allebei. Daarom moeten vogels ook aan geleidelijke overgangen wennen wanneer ze vanuit een binnenvoliere naar een buitenvoliere gaan. De overgang van kamertemperatuur naar buiten is veel te groot, of het nou zomer is of winter.
Maar dat wordt dan weer niet over nagedacht. En dan hebben we het nog nieteens over de ziektes en gevaren waar je de vogel aan blootstelt, en dan heeft hij ook niet de mogelijkheid om te vluchten wanneer dat nodig is.

Of de vogel is weer in staat om te vliegen omdat de veren aangroeien, en gaat ervandoor. Dat gebeurt ook enorm vaak.. In mijn ogen is mee naar buiten nemen (los) echt spelen met het leven van je vogel.

Ik kan juist genieten wanneer ik die van mij zie vliegen Lovers Ze botsen nergens tegenaan en strekken echt hun vleugels. (Ja, dat kunnen ze ook in de kooi, maar dat is niet hetzelfde als echt vliegen).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:02

Ik vindt het ook prachtig dat ze vliegen.Daar zijn het tenslotte ook vogels voor. Een paard wil ook graag galloperen, als een paard dat maanden niet kan, dan moet je eens kijken hoe ellendig het is en hoe gek het wordt. Kan me dat bij een vogel ook zo voortsellen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:10

Mijn parkietje woont binnen in een grote voilere, welke trouwens ook altijd open staat, behalve als het raam open is. Dus lekker door de kamer vliegen kan altijd. Mijn vogeltje is ook heel tam. De voilere heeft vanaf ongeveer een week nadat ie bij mij was en wat gewend was open gestaan. Op een gegeven moment kwam ie vanzelf es nieuwschierig kijken wat ik aan het doen was. Nu geeft ie kusjes, komt lekker op m'n hoofd of hand zitten, we 'voetballen' met een knikker, gooien met een balletje en spelen samen met de belletjes. En als m'n vogeltje het zat is, nou dan gaan we een andere keer weer verder want vliegt ie vanzelf weg *LOL*

Ik heb trouwens nog wel een paar vraagjes Bloos
Ontwormen jullie je vogel standaart dan? Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan Bloos Ook de nageltjes knip ik niet.. Mijn vogeltje heeft dikke takken in de kooi, neem aan dat het dan voldoende slijt?
Eivoer en fruit eet mijn vogeltje niet Heb het in het begin regelmatig neergezet, maar wordt gewoon écht niet gegeten Hebben toen gemengd voer van Xtra vital geprobeerd, maar ook de rozijntjes en gekleurde dingetjes worden niet gegeten Heb ik nou zo'n verwende vogel en komt ie niet wat tekort? Bloos Er hangt trouwens ook een stukje sepia en een mineralen blokje, maar ook daar neemt ie niks van

In de zomer neem ik 'm trouwens wel eens mee naar buiten Ja In een kleinere kooi. Omdat er dan vaak niemand binnen is vind ik het niet gezellig. Doe 'm dan in het kleine kooitje en zet het als het niet te koud is buiten neer, gewoon een paar uurtjes. M'n vogeltje vond het in het begin wel heel spannend, maar vind het nu heel gezellig en zit dan heerlijk te fluiten Haha! Maar alleen als er geen wind staat en het lekker warm is Ja

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:53

Ik ontworm de vogels elk half jaar. Elk dier heeft wormen en die vermeerderen zich als je niet af en toe er wat aan doet. Tevens kunnen ze een wormbesmetting krijgen via groente, takken enz.

De nagels knip ik ook niet, als je voldoende dikke takken hebt slijt het vanzelf. Heb alleen twee parkieten die ik maandelijks de snavel moet knippen.
Mijn vogels zijn gek op wortel en andijvie maar het duurt best lang voor ze het gaan proberen te eten,
Ik geef verschillende soorten voer van Vitakraft wat ik dan meng. Daarbij krijgen ze onkruidzaad en regelmatig vit. spray over het eten.
Als het lekker warm en niet windig is kan je ze best zommers even buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:27

XxSultanxX schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Ik denk dat ze niet voor niks met vleugels worden geboren. En een vogel in een kooitje opsluiten dat vind ik pas zielig! Een vogel hoort de ruimte te hebben net als andere dieren!

idd met jou ben ik het eens !!! een vogel hoort niet in een kooi , maar ook niet gekortwiekt Knipoog

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Als ik geen voliere had, nam ik ook geen vogels. In een kooi vind ik echt zielig.