Radeloos (opvoedproblemen met beagle pup)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Radeloos (opvoedproblemen met beagle pup)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:59

op zich zal elk aandacht je geeft aan het blaffen, dit gedrag gaan versterken. Focus dus op wat je wil aanleren = stil zijn. De hond gaan belonen met lekkers, spel op het moment dat hij even stil is. Als hij op het punt staat dat hij meerdere keren stil wordt, dan op de intentie 'stil' zeggen of een gebaar erbij maken (vinger op de mond bv.), ook weer sterk belonen. Vanaf hij blaft, time out, geen aandacht meer voor een kwartier. Helpt dit nog niet, dan kan je de time out gaan versterken door hem direct na j-het blaffen in een geisoleerde ruimte te zetten en gewoon deur dicht en weggaan. Is hij stil na een kwartier? terug een tweede kans.
Ook nagaan of er in de pupklas ook aandacht gaat naar de opvoeding thuis, naast de algemende training (zitten, wandelen, ..)
Nagaan of de instructeurs een goed certificaat of diploma hebben ! Er zitten veel 'wannabe's tussen ! Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:15

Ik neem aan dat mijn advies niet in dank zal afgenomen worden, maar toch zeg ik het even. Ik ben er van overtuigd dat je de puppy beter weg zou doen, en er een goed huisje voor zoeken die hem/haar wel aankan. Het lijkt waarscheinlijk hard om het zo te zeggen. Maar als jullie nu al met 4 maanden zo'n problemen hebben, wat zal het dan zijn als ie in de puberteit komt?

Jullie opteren nu al om hem weg te sturen voor een paar weken, dat is niet de juiste oplossing hiervoor. je kan niet verwachten van een ander om al jullie opvoedproblemen op te lossen en haar als (bijna) perfect hondje terug af te leveren. Zo gaat het nu eenmaal niet.

Ik heb zo'n gevoel dat dit helemaal niet is wat jullie van je (eerste?) hond verwacht hebben, en ik denk dan ook dat jullie veel beter zouden af zijn met een oudere (asiel)hond die alles al kent, dan met een onstuimige beaglepup, wat al niet het gemakkelijkste ras is. Soms is de hardste beslissing wel de beste denk ik.

Ik vraag me trouwens af waar jullie hem vandaan hebben? Lachen

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:22

BraveSpots:

Hij komt van een fokker in Zwaagwesteinde.

Het is niet onze eerste hond. We hebben ook nog een stabij x bordercollie. Hiermee hebben wij nooit problemen gehad, deze was erg makkelijk op te voeden blijkbaar.

Het is ook niet onze verwachting om hem een tijdje weg te doen zodat hij keurig netjes weer afgeleverd wordt. Het is meer even voor mijn vriend om tot rust te komen, want hij wordt er horendol van.

Het is op zich ook even een ongunstige samenloop van omstandigheden. (niet dat ik het daarmee goed wil praten)
We hebben haar genomen in een periode dat ik 3 weken achter elkaar vrij was. Na die periode zou mijn stage beginnen, voor 8 uren in de week. Naast mijn schooltijden zou dat betekenen dat ik 2 dagen in de week vrij zou zijn (woensdag en vrijdag) en dat ik op dinsdag en donderdag vroeg uit zou zijn op school. Maandag zou ik een lange dag hebben, maar mijn vriend was toen op maandag altijd vrij omdat mijn schoonzusje dan in zijn winkel werkte.

Op stage bleek ineens na 2 weken dat ze mij voor 16 uren in de week wilden hebben, waardoor al één vrije dag uitviel. Daarna werd mijn schoolrooster aangepast, zodat ik op vrijdag 3 uurtjes les had. (dat is kort, maar toch kan ik dan niet de héle dag bij de hondjes zijn)
Mijn schoonzusje raakte overwerkt met haar andere baan erbij, zodat mijn vriend nu nog alleen op maandagochtend vrij is.

Al met al vallen zo heel wat uurtjes samen met de honden weg, iets waar wij niet op gerekend hadden en wat nu zijn tol eist.
Natuurlijk regelen wij wel mensen die als wij weg zijn om de 2 uur even bij ze gaan kijken en ze in de tuin laten, maar opvoeden moeten wij toch echt zelf doen.
Nu er zoveel tijd is weg gesnoept valt dit toch wel tegen.

Ik heb vandaag gehoord dat mijn rooster wéér aangepast gaat worden, maar dit keer gelukkig, vanaf januarie, weer naar 2 dagen vrij in de week. Het duurt nog even, maar dan heb ik eindelijk weer meer tijd voor de honden, en ik hoop dat het dan beter gaat. Scheve mond

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:26

Kyno schreef:
Update:
We hebben een puppycursus voor haar besproken voor 20 lessen.
Hopelijk helpt dat...
(deze start alleen pas op 19 januarie)

Verder zit ik er aan te denken om een adresje voor haar te vinden waar ze misschien 2 tot 3 weken kan verblijven. (tegen betaling) Dan kunnen wij misschien wat tot rust komen want wat er nu gebeurd levert ons vreselijk veel stress op.
Dus als iemand zich geroepen voelt? Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap je probleem, maar moet je zo'n hondje uit zijn vertrouwde omgeving halen?
Of werkt dat juist heel verhelderend zeg maar, dat ie een nieuwe start kan maken?
En valt ie dan thuis niet weer in herhaling?

Sterkte! Het lijkt me zo jammer dat dit zo tegenvalt ...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:38

Kyno schreef:
BraveSpots:

Hij komt van een fokker in Zwaagwesteinde.

Het is niet onze eerste hond. We hebben ook nog een stabij x bordercollie. Hiermee hebben wij nooit problemen gehad, deze was erg makkelijk op te voeden blijkbaar.

Het is ook niet onze verwachting om hem een tijdje weg te doen zodat hij keurig netjes weer afgeleverd wordt. Het is meer even voor mijn vriend om tot rust te komen, want hij wordt er horendol van.

Het is op zich ook even een ongunstige samenloop van omstandigheden. (niet dat ik het daarmee goed wil praten)
We hebben haar genomen in een periode dat ik 3 weken achter elkaar vrij was. Na die periode zou mijn stage beginnen, voor 8 uren in de week. Naast mijn schooltijden zou dat betekenen dat ik 2 dagen in de week vrij zou zijn (woensdag en vrijdag) en dat ik op dinsdag en donderdag vroeg uit zou zijn op school. Maandag zou ik een lange dag hebben, maar mijn vriend was toen op maandag altijd vrij omdat mijn schoonzusje dan in zijn winkel werkte.

Op stage bleek ineens na 2 weken dat ze mij voor 16 uren in de week wilden hebben, waardoor al één vrije dag uitviel. Daarna werd mijn schoolrooster aangepast, zodat ik op vrijdag 3 uurtjes les had. (dat is kort, maar toch kan ik dan niet de héle dag bij de hondjes zijn)
Mijn schoonzusje raakte overwerkt met haar andere baan erbij, zodat mijn vriend nu nog alleen op maandagochtend vrij is.

Al met al vallen zo heel wat uurtjes samen met de honden weg, iets waar wij niet op gerekend hadden en wat nu zijn tol eist.
Natuurlijk regelen wij wel mensen die als wij weg zijn om de 2 uur even bij ze gaan kijken en ze in de tuin laten, maar opvoeden moeten wij toch echt zelf doen.
Nu er zoveel tijd is weg gesnoept valt dit toch wel tegen.

Ik heb vandaag gehoord dat mijn rooster wéér aangepast gaat worden, maar dit keer gelukkig, vanaf januarie, weer naar 2 dagen vrij in de week. Het duurt nog even, maar dan heb ik eindelijk weer meer tijd voor de honden, en ik hoop dat het dan beter gaat. Scheve mond

Oei...
Het eerst wat bij mij op komt is dat jullie van te voren het opvoeden van een pup onderschat hebben, onder andere doordat de vorige zo makkelijk ging.
In drie weken heb je geen voorbeeldige hond.
Dat je nog op school zit en stageloopt vind ik daarbij een erg onstabiele factor. Op scholen weet je nou eenmaal dat roosters kunnen veranderen. Dus dat je rooster nu weer positief veranderd is, wil niks zeggen. Misschien veranderd het na twee weken weer. Ik vraag me dan ook af of je niet beter had kunnen wachten met het nemen van een pup tot je klaar bent met school.

Ik sluit me daarom ook helemaal aan bij de reactie van Brave Spots dat je de pup beter weg kunt doen. Jullie kunnen de pup nu niet de aandacht geven die nodig is, hoeveel moeite jullie ook doen, door school en werk gaat jullie dat op dit moment niet lukken en de pup is daar de dupe van aan het worden, want die wordt (onterecht!) afgeschilderd als monstertje terwijl het in mijn ogen een gebrek aan opvoeding is.

EDIT:
Daarbij wil ik nog even noemen dat een Beagle wel even heel wat anders is dan een Stabij X Bordercollie... Ik denk dat je daar makkelijk achter had kunnen komen als je je van te voren een beetje meer in het ras verdiept had.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:11

idd. ,Ik wacht al 22 jaar op m'n eigen hond, simpelweg omdat de omgeving er niet optimaal voor was en de tijd ook niet. (school, op kot, full time werken, ...). Mijn hondendrang leef ik dan uit met het helpen in de hondenschool en wandelen met asielhonden. Ik wacht nog steeds ...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:57

Oei, een echte Beagle zo te horen. Vork

Het is jammer dat je zo ver hier vandaan woont, anders had ik nog wel iemand voor je geweten die hier zeker wat mee had gekund.

Maargoed, het klinkt alsof jij jouw hond nogal wat aandacht geeft op het moment dat hij gaat blaffen (ik begin gelijk bij het laatste probleem). Negatieve aandacht is óók aandacht, en wat vinden honden nou zo leuk? Aandacht! Haha!

Ik heb zelf een Sheltie pup en ik kan je vertellen, er wordt verteld dat het hele makkelijke honden zijn, maar die van mij is een mónstertje geweest. En nog steeds kunnen andere mensen erg weinig met haar.
Ze heeft ook onwijs geblaft, overal moest ze naar blaffen. Was er iets? Dan ging ze blaffen. Was er niets? Dan ging ze óók blaffen.
Wat ik heb gedaan is élke keer als ze ging blaffen, gewoon opstaan en weglopen. Bijvoorbeeld even wat drinken inschenken. Na een tijdje is ze erachter gekomen dat elke keer als zij ging blaffen, het haar niks opleverde. Wat raar? Baasje loopt gewoon de andere kant op. Niks geen aandacht.
Nu doet ze het niet meer. Ik heb overigens niks gedaan aan het feit dat ze blaft als er mensen voor het huis zijn oid. Beetje waaksheid willen we er wel inhouden.

Probleem één, heb ik zelf geen last van gehad met die van mij. Omdat ze gewoon al krantzindelijk is. Wat je hierbij kunt doen is er gewoonweg héél veel tijd voor uittrekken, dit is écht geen probleem wat je in twee dagen hebt opgelost. Elke keer als je merkt dat je pup wat in huis gaat doen neem je hem mee naar buiten, er gewoon bij gaan staan en níks zeggen. Doet hij niks en je gaat weer naar binnen, zal hij waarschijnlijk wéér binnen willen gaan zitten (heb het wel gezien bij een andere hond en daar heeft deze aanpak wonderen bij gedaan Knipoog ), pak hem gewoon wéér op en ga er weer bij staan. Net zolang totdat hij het buiten doet. Dán belonen.

Als je thuis bent kun je opletten dat je hond niks vernielt (is trouwens ook weer een kwestie van níet straffen als je ziet dat hij aanleiding krijgt om wat te gaan doen, lok je hond weg met een leuk speeltje, bij mijn hond heb ik gewoon telkens als ik zag dat ze iets anders wilde gaan vernielen wat niet van haar was een balletje weggegooid, gevolg; hond rent achter balletje aan en is hetgeen wat ze daarnet zag állang weer vergeten. Als je weggaat van huis kun je je hond dan beter niet in een grote huiskamer oid laten waar veel te vernielen valt, dan vraag je er natuurlijk om. Kan ze niet in de bench als je weg bent?

Probeer je hond ook zoveel mogelijk als je thuis bent bézig te houden. Leer hem dingetjes, naast het normale zit en af ook bijvoorbeeld gewoon kunstjes. Ik merk dat het bij die van mij zeker z'n vruchten afwerpt. Ze is véél rustiger dan in het begin omdat ze gewoon genoeg te doen krijgt, niet alleen lichamelijk, maar ook in het koppie.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:33

Pollewoppy schreef:
EDIT:
Daarbij wil ik nog even noemen dat een Beagle wel even heel wat anders is dan een Stabij X Bordercollie... Ik denk dat je daar makkelijk achter had kunnen komen als je je van te voren een beetje meer in het ras verdiept had.

Idd.. En ik vind het erg sneu dat dit dan de zoveelste beagle zou zijn die weer wordt aangeboden. Wij hebben op dit moment een 11 weken oude beagle in huis anders zou ik zeggen breng maar voor 3 weken. Maar dan wordt hij wel 3 weken héél consequent opgevoed. Hopelijk vind je een oplossing voor je pup en komt het goed, want het zijn echt zo'n goede karakters en lieve honden!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:23

Als ik dit zo lees heb je het verschrikkelijk onderschat, ik zou de pup opgeven voor adoptie, want de hond is nu de dupe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:50

wat betrefd zindelijkheid, zou je ook kunnen proberen om haar met een riem aan je broek vast te maken, zodat je haar in de gaten kunt houden, maakt ze aanstalten om haar behoefte te doen, metteen naar buiten en belonen. mischien is een clicker een idee. maar ik heb idd het idee dat je haar niet aan kan.. metteen weg doen zou ik ook niet doen, mischien een afspraak maken met een gedragstherapeute die bij jou thuiskomt, die kan het best beoordelen wat er veranderd moet worden..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:11

dees_daan schreef:
wat betrefd zindelijkheid, zou je ook kunnen proberen om haar met een riem aan je broek vast te maken, zodat je haar in de gaten kunt houden, maakt ze aanstalten om haar behoefte te doen, metteen naar buiten en belonen. mischien is een clicker een idee. maar ik heb idd het idee dat je haar niet aan kan.. metteen weg doen zou ik ook niet doen, mischien een afspraak maken met een gedragstherapeute die bij jou thuiskomt, die kan het best beoordelen wat er veranderd moet worden..

Volgens mij wordt er ook niet echt gesproken over dat ze het niet aan kan, maar wordt de tijdskwestie meer genoemd.
Een pup niet aan kunnen of er eigenlijk geen tijd voor hebben zijn twee verschillende dingen. Twee dingen die wel veel met elkaar te maken hebben. Wil je je pup netjes opvoeden (en dus aankunnen) zul je er tijd in moeten steken. En die tijd moet je wel hebben. Uit het verhaal van de TS komt echter naar voren dat ze die tijd niet voldoende heeft...

Een gedragstherapeut zal je ook adviezen en tips meegeven die je zal moeten opvolgen om het tot een succes te maken. Óók daar gaat weer tijd in zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:29

Pollewoppy schreef:
dees_daan schreef:

Volgens mij wordt er ook niet echt gesproken over dat ze het niet aan kan, maar wordt de tijdskwestie meer genoemd.
Een pup niet aan kunnen of er eigenlijk geen tijd voor hebben zijn twee verschillende dingen. Twee dingen die wel veel met elkaar te maken hebben. Wil je je pup netjes opvoeden (en dus aankunnen) zul je er tijd in moeten steken. En die tijd moet je wel hebben. Uit het verhaal van de TS komt echter naar voren dat ze die tijd niet voldoende heeft...

Een gedragstherapeut zal je ook adviezen en tips meegeven die je zal moeten opvolgen om het tot een succes te maken. Óók daar gaat weer tijd in zitten![/
quote]

dit is vanzelfsprekend.. met weinig tijd zou ik sowieso niet aan een pup beginnen, maar het geen tijd hebben, uit zich in de hond niet aankunnen vind ik.. maar met een puppycursus is het ook niet zo, ik ga er 1 keer in de week (of vaker, wij gingen 3 keer in de week, met een 'opvang' hond) en dan is het klaar.. je moet thuis ook heel veel trainen, anders heeft het totaal geen zin.. het is of er tijd in willen steken, of het beestje een goed plekje geven lijkt me..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:04

Kom hem maar brengen Kyno Knipoog

Ik heb dan wel geen beagle pup maar een terriertje. Ik wil haar best een paar weken voor je in huis nemen (zolang ik niet werk, ben aan het solliciteren) en opvoeden. Moet het een en ander dan wel eerst met mijn vriend overleggen maar mocht je interesse hebben dan roep je maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:27

hoe gaat het nu met hem?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:58

Haha erg aardig van je Anna-Jelly!
Een paar weken geleden was ik denk ik zó op je aanbod ingegaan maar...

Het gaat nu hartstikke goed met haar! Haha!

Ze is nog niet helemaal zindelijk, maar dat gaat met grote sprongen vooruit. Voordat ze een jaar is zal ze sowieso nog wel vaker ongelukjes hebben, dus dat maakt niet uit. Ze doet het in elk geval niet meer op van die gore plekken.
Blaffen doet ze ook nog nauwelijks.
Het slopen is doet ze nog steeds, maar al véél minder.

Ik kwam er namelijk achter dat ze álles doet voor eten.
(Ben ik zelf niet zo gek van om hem daar steeds mee te belonen, maar oke, het werkt in elk geval)
Elke keer als ik haar zag zoeken naar een plekje om te poepen of te plassen, bracht ik haar naar buiten zoals altijd, en wanneer ze dan iets deed geef ik haar nu een brokje in plaats van heel enthousiast te doen. (dit werkte bij haar niet)
Nu gaat ze zelfs wel eens nep bij de deur zitten, door de hurken heen zodat het lijkt alsof ze plast maar ondertussen niets doet, om een brokje te krijgen. Haha. Liever een keer teveel dan te weinig toch?

Met blaffen precies zo. Wanneer ze aan het blaffen was en ik zei: 'nee', blafde ze eerst altijd stug door. De zeldzame keren dat ze dan 2 seconden stil was, gaf ik haar direct een brokje. Zo heeft dat zich zover uitgebouwd, dat ze nu na een paar weken nauwelijks nog blaft.
Ik ben nu met haar bezig om commando's te leren. Ze kent al 'zit', 'af', 'hier' en 'pootje'.
Ik merk dat ze het erg leuk vind om dingen te leren, en dat ze daar ook rustiger van wordt.

Voorheen was ik nog niet bezig met commando's. Had ik haar gewoon samen met de andere hond los in het bos. (daar bleef ze automatisch al bij in de buurt, dus vond ik het nog niet echt nodig)
Blijkbaar vind ze het zelf wel veel leuker om wat te leren. Ik was eerst altijd in de veronderstelling dat een half uur per dag in het bos rennen en 'sochtends en 'savonds even naar het parkje wel uitputtend genoeg voor haar was. Blijkbaar kost het haar toch meer energie om commando's te leren. Haha!

Ze is momenteel aan het wisselen trouwens. Lachen

Nee, ik ben hartstikke blij dat we haar niet weg hebben gedaan. We begrepen haar eerst gewoon niet, omdat onze andere hond heeeeel anders is. Naïve om te denken dat deze ook zo zou werken natuurlijk. Maar gelukkig hebben we de gebruiksaanwijzing gevonden en gaat het nu erg goed met haar. Tuurlijk houd ze wel haar streken, maar in deze mate kan ik daar prima mee leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:44

misschien kan je met haar gaan clickeren? denk dat ze dat ook geweldig vind als ik het zo lees Ja

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:11

De sleutel naar een Beagle's hart is eten.

Die van ons doet alles voor eten. Maar ze is waarschijnlijk ook een van de weinige Beagles die rustig los kan lopen ee gehoorzaamt Nagelbijten / Gniffelen

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:27

Go jij! Go jij! mooi zo!! blij te horen dat het zo goed gaat!!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:16

leuk dat het beter gaat, maar onthoud dat het een beagle blijft en hij alleen maar groter wordt.
Dit is wel een ras die je moet staan,anders nemen ze gebruik van je.

Voor het wisselen kan ik je trouwens aanraden om hem iets lekker hard te geven om op te kauwen.
anders gaan al je meubels eraan,ben ik bang.

Veel succes met de pup!