Honden voeren, vers vlees ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette

Re: Honden voeren, vers vlees ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:23

Nikka schreef:
Lysette schreef:
Bonzo is geen versvlees.

Mijn honden krijgen versvlees. Rodi en soms duck. Ze doen het er geweldig op! Weinig ontlasting en ze zitten super in hun vacht. Soms krijgen ze wel eens een dagje brok maar dan poepen ze ook meteen het dubbele.

Ik haal trouwens gewoon 's avonds uit de vriezer voor de volgende dag. Gaat prima Lachen

Gut nee, laat ik dat nou altijd gedacht hebben.... Geintje Ik bedoel hiermee dat er altijd mensen (anti vers )komen met dit voorbeeld. Als je mijn posts gelezen had had je gezien dat ik zelf vers voer en dit dan ook echt wel weet.

Sorry Ach gut Heb niet op namen gelet Verward

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:11

Mijn katten krijgen sinds een anderhalve maand BARF. Dus gewoon volgens het "boekje": rauw spiervlees, botvlees (karkas, poten, vleugels, etc), organen en kuikens, muizen etc. In bepaalde percentages zodat het helemaal gebalanceerd compleet is enzo Knipoog

De hond krijgt momenteel brokken en enkele dagen per week KVV (Rodi). Dat voelt niet goed, het voelt alsof ik haar met de premium brokken (Eukaneuba) onwijs tekort doe Bloos

Nu de bodem van de enorme zak brokken in zicht komt, hebben we e.e.a. nog eens besproken en besloten dat alle brok gebannen wordt Go jij! Go jij! Dus vanaf volgende week krijgt onze Simba op de weekdagen KVV (Rodi, Duck, Carnibest, Bibi, etc) en in de weekenden gaat ze mee BARFen...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:19

Isa krijgt brok zonder kunstmatige toevoegingen en een paar keer in de week KVV. Ze doet t er erg goed op. Het is maar net waar jij en je hond je lekker bij voelen, ik zal nooit mensen pushen om vers of biologisch oid te voeren. KVV is erg duur als je dat alleen aan een grote hond voert, wat dat betreft kun je dat beter aan de BARF gaan. Maar lees je dan asjeblieft goed in, ik zie zo veel idioten in de praktijk die denken dat als je je hond maar gewoon allerlei slachtafval voert dat het dan wel goed zit. Met name bij opgroeiende honden heb ik al meerdere keren problemen gezien. Laat je dus goed voorlichten en reken alles goed door voor je daarop overstapt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:15

garny95 schreef:
als je alleen vlees voert, voeg je dan nog iets toe, Calcium of iets ?
In de natuur eten ze tenslotte ook botten.
Degene waar ik langs was geweest, voerde ook gekookte kippenkarkassen, zitten weer andere stoffen in en het koken was tegen het versplinteren van de kippenbotjes. Dit heeft ze me verteld, ik weet niet of het ook zo echt is.

Botten moeten juist NIET gekookt worden. Rauwe botten kunnen honden makkelijk op kauwen en verteren. door botten te koken worden ze hard en gaan ze juist sneller versplinteren. dus absoluut niet koken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:26

Inderdaad, niet koken. Calcium bijvoeren, dat ligt aan de grootte en leeftijd van je hond. Bij jonge honden van een groot ras asjeblieft niet, kan voor heel veel ellende zorgen, reken in dat geval uit of er ook niet te veel calcium uit bot in het voer zit.

Als je bang bent voor vitamine/mineralentekorten kun je eerst ook nog kvv (bij-) voeren, daar zit wel alles in. Of gewoon nog een handjevol brok.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:18

Brok bijvoeren is niet aan te raden. Brok verlangt een veel lagere zuurgraad van de maag dan versvlees en in het bijzonder botten. Waardoor de botten niet goed verteren met alle gevolgen van dien...

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:23

Ik heb mijn hond een tijd op Carnibest gehad , maar dat beviel echt niet.
Hond had vaak diarree, hij vond het ook niet echt lekker. In het allerbegin hadden we hem op Royal Canin, maar aangezien die zo dus was zijn we een aantal x geswitcht. Nu hebben we eindelijk iets gevonden wat hopelijk bevalt, namelijk een namaak van Royal Canin. zijn dus brokjes maar mn hond vind het lekkerder, we zitten nu net in de overgang van het vlees naar brokjes, hij heeft nu (na een aantal dagen van afbouwen en nu net 2x alleen die brokken) geen diarree meer.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:27

Mijn hond krijgt rauw. Nadat hij erg ziek was geworden ben ik een hoop uitgaan zoeken en uiteindelijk bij rauw uitgekomen.
Mijn dalmaat doe het hier zoveel beter op en hij vind het erg lekker.

Overigens krijgt hij genoeg variatie, er is namelijk veel te koop.

Voor mijn hond dus niets anders meer, alhoewel, binnenkort wil ik eens proberen prooidieren te voeren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:47

Ik voerde mijn pup tot voor kort ook vers vlees. Op aanraden van de fokker zijn we ermee doorgegaan, maar nu heb ik haar overgezet op de Eukanuba. Ik vond het toch een beetje te veel gedoe elke keer Bloos
Maar ik moet wel zeggen dat ze het vlees erg lekker vond, de Eukanuba eet ze duidelijk minder goed Tong uitsteken

Ik voerde haar trouwens Energique

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:55

De hond van mijn ouders kreeg wel eens van die bakjes vlees uit de diepvries(weet niet meer hoe die heten) en soms ook van die rodi hamburgers.Hij was er echt razend op.Maar die bakken uit de diepvries...ons mam pakte altijd pens...jech want een meur komt daar vanaf, maargoed dat de hond dat buiten moest opeten.Mijn eigen hond krijgt dagelijks royal canin brokken.Daar doet hij het prima op.En voor de afwisseling krijgt ie soms een kuipje vlees erbij ( van de aldi).Maar kan het geen kwaad om hem een keer van die rodi te geven i.p.v. brokken? ( denk aan diarree...dat krijgt hij namelijk ook van blikvoer)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:24

ik ben een stuk wijzer zo, we hebben drie honden waarvan een grote duitse herder, die staat op speciaal voer, Hill's ( huppeldepup), hij is twee jaar heeft elleboogdysplasie en artrose aan beide ellebogen. Enorme pech, sinds we dat weten is hij op advies op dat Hill's voer gezet, de da heeft daar goede ervaringen mee, ik dacht in eerste instantie zakkeklopperij, zakje kost al gauw 60 euro, maar hij heeft nu al een tijd geen pijnklachten en daar zijn we blij mee. Ik ga met de da overleggen over deze hond wat er mogelijk is met vers vlees en dan eventuele medicatie erbij. De andere twee wil ik zeker op vers vlees gaan zetten, een van deze twee heeft gauw last van zijn darmen en ik verwacht dat hij er goed aan gaat doen. Ik zal eens kijken wat er zoal op de markt is.
Wat voer je een gemiddelde hond aan vers voer per dag ? Voer je een of meerdere malen per dag?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:07

Ik voer 1 x per dag, voor een hond van 25 kilo ben ik 500-750 gram vers kwijt, maar het is wel afhankelijk van de hond. De een heeft nu eenmaal meer nodig dan de andere.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:16

Ik voer versvlees en bowie krijgt 1x per dag eten, veel informatie kunje van http://www.voernatuurlijk.nl halen.

De richtlijnen van het voeren zijn: voer 2,5 / 3 % van het lichaamsgewicht van je hond.
Verder moet je de volgende percentages aanhouden:

60-70% spiervlees
15% orgaanvlees
15% bot ( RAUW VERSTREKKEN)

Mijn hond weegt 5 kilo en krijgt ongeveer 150 gram per dag te eten.

menu van mijn hond:

Maltezer: Bowie
Gewicht: 5 kilo
Maandag : 150 gr. Kopvlees rund
Dinsdag : 150 gr. Karkas kip
Woensdag : 150 gr. Snippers lam
Donderdag : penslap, rauw ei met yoghurt
Vrijdag : 150 gr. Snippers geit
Zaterdag : Orgaan lamslongen
Zondag : 150 gr. Kippenvleugel

Maandag : 150 gr. Snippers kalf
Dinsdag : 150 gr. Kopvlees kalf
Woensdag : 150 gr. Kippennekjes
Donderdag : penslap, rauw ei met yoghurt
Vrijdag : 150 gr. Ribben lam
Zaterdag : Orgaan kippen hart & lever
Zondag : Kwartel

1 ding, versvlees voeren is niet "zomaar wat geven" je moet zorgen dat de hond alles binnenkrijgt en dus een goed menu maken waar je je ongeveer aan houd.
Verder is de hoeveelheid eten voor iedere hond anders dus voor de juiste hoeveelheid eten voor jouw hond "voer met je ogen"!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:16

Ik geef KVV, daar zit ook alles in.

Brokken zijn niet goed voor honden, ze worden verhit waardoor er veel voedingsstoffen verloren gaan.
En een hondenmaag is niet gemaakt voor verhit voedsel. Van brokken krijgen honden 'luie darmen' . Bij versvlees moet de maag en de darmen veel meer werk doen waardoor de honden gezonder worden.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:17

garny95 schreef:
Wat voer je een gemiddelde hond aan vers voer per dag ? Voer je een of meerdere malen per dag?

Mijn hond had ook snel last van diaree, maar dat is nu helemaal over Haha!

Volgens de richtlijnen zou mijn dalmaat 750 gr per dag moeten krijgen. Aangezien hij het daar niet op trekt krijgt hij 1 kilo.
Ik heb er overigens wel een vaste dag bij zitten. De dag voor het vasten krijgt hij zoveel hij kan eten (meestal het dubbele).
Ik voer hem 1 keer per dag en altijd op een andere tijd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:56

De katten hier krijgen 3x daags eten, maar dat vooral omdat er een opgroeiende Sphynx bijzit die een heel andere energiebehoefte heeft. Normaal kun je uitgaan van een 2 a 3% van het lichaamsgewicht voeding per dag, maar hij eet al gauw minstens 10% Rolleyes

De hond is 9 jaar en weegt 16 kg, zij heeft ruim voldoende aan 400 gram KVV of BARF per dag.

De hond krijgt 2x daags eten, bij KVV netjes verdeeld (2x 200 gram), wanneer we de weekenden gaan BARFen moet ik nog even bezien of ik haar niet één kleine (100 gr) en één grote maaltijd (300 gr) voor ga zetten. Zeker botvlees is wat zwaarder als je leuk wilt laten kluiven..

Overigens houd ik 40% botvlees, 40% spiervlees, 15% orgaan en 5% diversen aan. Ik zie dat Atilla bot apart rekent en het vlees aan het bot rekent als spiervlees.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:37

nu ik dit zo lees... ik heb een hond (zie profiel)
die al vanaf pup geen mooie of te veel ondlasting heeft.
al veeel voer geprobeert.
nu geven we hem 's ochtends brok en 's avonds of versvlees of spersibonen met brood.
voor deze hond werkt dat uitstekend Lachen

ik ben benieuwd of ik niet mischien beter helemaal over kan gaan naar vers vlees voeren, moet ik nog wel verder onderzoek doen vind ik zelf...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 10:40

Atilla waar haal jij dat vlees vandaan ? Pens, hart, kippenvlees en pens kan ik ingevroren kopen. Hoe kom ik aan jou variatie? Zal ook op de site gaan kijken .

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:44

je kan veel bestellen op www.shaweca.nl alleen bezorgen hun niet door heel Nederland.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:50

Garny; bij je poelier kun je bijvoorbeeld kippennekken halen, evenals orgaanvlees en allerlei wild. Bij de visboer kun je navraag doen voor viskoppen en -staarten. Ik bestel zelf grote hoeveelheden mee met anderen bij Herby.

Kijk eens op www.barfplaats.nl daar staan overzichten van allerlei adressen per provincie en vindt je mensen met wie je samen bij de groothandel kunt bestellen.

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:56

Mijn schapendoezen krijgen allebei Carnibest. Bevalt uitstekend. Glimmende vacht, witte tanden en weinig ontlasting.
Je moet er even aan wennen om het uit de vriezer te halen, maar dat wordt gauw genoeg een gewoonte.

Gewoon proberen.

Debbiedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:58

wij voeren schapenvlees van de halal slager tja we hebben een afghaan he hahaha. ik kook s',morgens het vlees voeg er granen aan toe en vitamines en soms een beetje brok en zonnebloem olie voor haar vacht. mijn hond doet het er super op ,vacht ziet er mooi uit en ze loopt ook prima Haha! Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:03

ik voer al jaren ahv,mijn honden krijgen brokken overdag voor het lekker en voor wat buikvulling,maar hoofdvoer is de AHV,ze vinden het ook heerlijk.

geef per hond 750 gram,4,5 kilo vlees gaat hier dus per dag doorheen..

overigens,wij gooien de zakjes savonds in een emmer,heet water erbij,en zo ontdooien ze in een paar uur,als ik het vergeten ben,dan de zakjes in een emmer en kokend water erbij,dan zijn ze in 20 minuten ontdooit.

ik geef ze ook nog weleens bevroren,zeker in de zomer ,vinden ze heerlijk..een vleesijsje noem ik het maar Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:08

Het is een kwestie van gewoonte: ik haal 's morgens bij hun ontbijt het avondeten uit de vriezer en 's avonds haal ik het ontbijt uit de vriezer. Dan is het steeds prima ontdooit en op kamertemperatuur..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:12

Debbiedee schreef:
wij voeren schapenvlees van de halal slager tja we hebben een afghaan he hahaha. ik kook s',morgens het vlees voeg er granen aan toe en vitamines en soms een beetje brok en zonnebloem olie voor haar vacht. mijn hond doet het er super op ,vacht ziet er mooi uit en ze loopt ook prima Haha! Haha!

Even een vraagje: waarom koken en granen er bij doen. Wat heeft dat voor toegevoegde waarde?