Lavien schreef:Je moet een kat of hond ook nooit teveel aandacht geven als hij bang is.Daarmee bevestig je dat het eng is.
En daarmee vertel je ook dat de hond bij erge angst/paniek geen steun bij jou moet gaan zoeken, maar elders en zal gaan vluchten. Vind dit verkeerd. Ik weet ook dat je kinderen en honden niet mag vergelijken, maar hier vind ik het principe wel op het zelfde neerkomen. Als een kind nou erg schrikt van iets en begint te wenen, gaat zijn moeder hem toch ook troosten. Dan leert een kind dat hij kan vertrouwen op zijn moeder, en zal bij angst naar haar gaan. Zou zo'n wenend kind dan echt denken 'ah, er is iets mis, want mijn mama troost mij' ? ... Dat willen we toch ook met een hond bereiken.
Een hond dat eventjes weigerachtig is om bv. een plastic wapperend zeil voorbij te steken, zou ik gewoon aanmoedigend lokken. Maar als ze echt in paniek zijn, dan zou ik zeker troosten. Bij honden die erge emoties beleven, wordt het leersysteem (het rationeel denken) toch uitgeschakeld in de hersenen, dan leren ze dus echts niets omdat hun opwindingsniveau veel te hoog ligt. Hetzelfde met vuurwerk angst. Is je hond echt in paniek, ga er dan lekker bij ziiten en streel hem wat zodat hij zich wat lekkerder gaat voelen.