Hond/Kat -- > Angt met vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerpull

Re: Hond/Kat -- > Angt met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:17

Wauw, fijn dat je dat zo vertelt Nakisha! Top!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:02

gister heeft het behoorlijk geonweerd en daar reageerde mijn hondje niet op. Ze heeft het nog nooit eerder gezeien en gehoord en ging naar buiten kijken. Raar beest. Dan heb ik redelijk goede hoop dat het met vuurwerk ook wel goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:11

Tot nu toe hebben wij nog nooit een enkele hond gehad die bang is voor vuurwerk. Nog nooit, en we hebben toch wel ruim 10 honden gehad die ik bewust heb mee gemaakt en die we van jongs af aan hebben gehad.

Als pup maken ze allemaal een keer een eerste knal mee, een enkeling kijkt eens op de andere reageren niet eens. Mijn vader is hondentrainer en heb zelf ook veel honden getraint, pakwerker geweest ect. Nu traint mijn vader op een vrij grote club waarvan de helft echt gericht is op de huis tuin en keuken hond. En jawel hoor, meer dan de helft van de trainers raad aan om nu alvast kalmerende pillen te halen omdat alle honden bang zijn voor vuurwerk. Zelfs in de puppygroep word die geadviseert.

Pillen en dergelijken ben ik absoluut geen fan van, tenzij je hond een zeer traumatische ervaring gehad heeft met knallen oké maar anders niet echt nodig. Heel soms steken wij eens een vuurpijl af ruim voor het nieuw jaar om ze aan de knal te wennen. Ook hebben we zelf een 'pistool' waar behoorlijke knallen uit komen die op de club ook veel worden gebruikt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:13

wat een raar advies zeg bij ons doen ze trekbommetjes om ze te laten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:17

Ik moet zeggen dat toen ik het las ik behoorlijk verbaas was. (las het in het clubblad) Maar goed door hun word ook beweert dat elke hond een deken nodig heeft.

Nu weten een aantal mensen wel beter, maar de club bestaat uit 200 leden waarvan er ruim 150 leden braaf doen wat hun trainer zegt Nagelbijten / Gniffelen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:17

Zo, vanmorgen ging hier echt een ENORME knal af buiten. Ik schrok er wakker van. Maar opnieuw geen blafje gehoord. Lachen

Straks maar weer een paar trektouwtjes doen.

Wel één ding nog over die trektouwtjes. Doe dit aub wel doordacht! Want ik zat er gisteren nog aan te denken...

Onze hond bv. is angstig voor vreemden. Ik zou dus nooit willen dat zo'n knal ineens van een vreemde zou komen (om een voorbeeld te noemen), want onze hond zou die knal met de vreemde persoon kunnen associeren... angstversterkend.
Pas dus op bij vuurwerktraining dat de hond niet de knal (eng) gaat koppelen aan een bepaald persoon (bv een hondentrainer) en die persoon eng gaat vinden...
Of, als de hond de persoon niet kan zien of niet doorheeft wie het doet, dat je niet op slechts een plek (bv. trainveld) traint... de associatie plaats-knal moet ook niet gemaakt. Dus het liefste overal oefenen.

Daarom wil ik het zo graag zelf doen. Hij vertrouwd mij. Hij weet dat ik hem geen kwaad zal doen. Dus als ik de oorzaak van de knal ben, is er geen reden tot paniek. Onze baas-hond band is gewoon erg goed.

Wel iets om even over na te denken dus.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:43

bij ons gebeurt het tot nu toe nog op het veld en de cursus leidster doet het. Ze vind haar niet eng dus dat is goed. Ze zijn aan het spelen en horen het dan niet eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:06

Dat is inderdaad een goede oefening. Ze zullen de knal ongetwijfelt wel horen maar omdat geen van de andere honden er aandacht aanbesteed zal de rest dat ook niet doen. Bij de volgende knallen zal ze er dan ook weinig aandacht aan gaan geven.

Als je hond angstig is is het juist belangrijk dat je oefent en zelf rustig blijft.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:23

Over katten gesproken...Ik zit al mijn hele leven tussen de katten. Van huis uit werden de katten gewoon met rust gelaten rond O&N. Sommigen probeerden in het donkerste hoekje van het huis te kruipen en andere bleven gewoon op de bank liggen (maar werden dan wel erg chaggerijnig). Als een kat zo bang is wil je ze ook het beste met rust laten, niets helpt dan omdat ze te bang zijn om uberhaupt iets te begrijpen. Bovendien kan het best link zijn om een angstige kat op te willen tillen.
Het enige wat ik wel doe is ervoor zorgen dat ze zowel boven als beneden een kattebak hebben staan. Als ze dan moeten, maar te bang zijn om naar beneden te gaan, hebben ze tenminste nog een optie ipv 'wildplassen'.
Mijn vorige kat, Stoffel, spande de kroon. Ooit tegen die tijd lag hij op de vensterbank te dutten toen er twee jongetjes aankwamen. Bij het raam in de buurt staken ze een rotje af, waarschijnlijk om de kat te laten schrikken. Het enige wat Stoffel deed was heeeel kwaad opkijken en rustig weglopen, al mopperend over het feit dat je als kat tegenwoordig toch nergens meer rustig kon slapen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:10

Onze kat gaat ergens bang in een hoekje kruipen, maar daarna komt ze direct tevoorschijn. Als wij gewoon blijven rondlopen, dan durft ze ook meer zelf uit haar schuilplaats komen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:31

We hebben hier een paar daagjes pauze gehad. Hij toonde mij teveel stressignalen (dook al weg als ik het woord ''pang'' zei, had dat al gekoppeld aan de knal kennelijk! Slimme hond...) en we kregen nog een logé ook, dus hebben we nu 2 dagen rust gehad. Morgen weer rustig oppakken, als hij tenminste zich rustig toont. Overhaasten is nooit goed.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:21

Vandaag weer een knaltouwtje geprobeerd, hij reageerde netjes. De laatste tijd reageert hij ook niet meer op knallen buiten. Er lijkt dus vooruitgang in te zitten. Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:29

Ook vandaag weer knaltouwtjestraining gehad... 2 x een touwtje af laten gaan. Ik vond hem vandaag véél te veel stress tonen. Hij werd helemaal hyper en kleefde de hele tijd aan mijn benen... teveel spanning en angst dus. Zelfs zijn favoriete balspelletje was niet interessant meer, nee, hij zat echt aan me vast geplakt.
Inmiddels is hij, na een lekkere kong, weer helemaal gekalmeerd. Maar het toont wel dat we er nog lang niet zijn.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:34

Gelukkig reageerd mijn kat niet meer op vuurwerk.
Het eerste jaar was een drama bij elke knal schrok ze zich een hoedje. Ik laat haar zelfs alleen met O&N bij de kerstboom.
Zorg wel dat ze laat te eten krijgt altijd als afleiding.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:41

Ik denk dat een hoop mensen die reageren in dit topic goeie insteken hebben.
Maar.. er mist zeker een stukje kennis betreffende de medicijnen in in het 1e bericht genoemd worden en de manieren waarop sommige mensen trainen (met of zonder CD).
Ik zou iedereen willen zeggen: vraag je dierenarts(assistente) of overleg met een kynologisch gedragstherapeut.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:45

Je moet een kat of hond ook nooit teveel aandacht geven als hij bang is.Daarmee bevestig je dat het eng is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:14

Update; Vandaag weer een gigantische knal buiten. Rhodi ging, zoals altijd, bij het raam staan en bromde. Toen ik zei dat het goed was, ging hij lekker bij de verwarming liggen.
Hij gaat dus nog steeds vooruit.

Hij kijkt nu steeds meer naar mijn reactie. Ik reageer ofwel vrolijk; ''Leuk he?'' ofwel amper ''Ja, boem''.
Beide reacties lokken het gewenste resultaat uit bij hem. Hij lijkt langzaam ietsje meer rust te krijgen.

De directe knallen dichtbij, de trektouwtjes dus, worden vandaag niet gedaan. Ik wil hem niet overvragen. Kalmpjes aan.

Fielychi; ik las jou berichtje. Ik vraag me af of je opmerking toevallig ook op mij gericht is?
Ik moet je nl. er dan wel even bijvermelden dat Rhodi door verschillende gedragstherapeuten is behandeld, met afgrijselijk slecht resultaat en soms zelfs verergering van de klachten. Sinds ik zelfstudie heb gedaan in de opvoeding van honden en het begrijpen van het wezen hond, is Rhodi flink vooruit gegaan. Ik heb inmiddels dus géén hoge pet meer op van zogenaamde experts...
Medicijnen gebruik ik trouwens niet. We hebben een blauwe maandag van die vuurwerktabletjes uit de dierenwinkel geprobeerd, maar het resultaat was 0,0.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:02

Lavien schreef:
Je moet een kat of hond ook nooit teveel aandacht geven als hij bang is.Daarmee bevestig je dat het eng is.

En daarmee vertel je ook dat de hond bij erge angst/paniek geen steun bij jou moet gaan zoeken, maar elders en zal gaan vluchten. Vind dit verkeerd. Ik weet ook dat je kinderen en honden niet mag vergelijken, maar hier vind ik het principe wel op het zelfde neerkomen. Als een kind nou erg schrikt van iets en begint te wenen, gaat zijn moeder hem toch ook troosten. Dan leert een kind dat hij kan vertrouwen op zijn moeder, en zal bij angst naar haar gaan. Zou zo'n wenend kind dan echt denken 'ah, er is iets mis, want mijn mama troost mij' ? ... Dat willen we toch ook met een hond bereiken.
Een hond dat eventjes weigerachtig is om bv. een plastic wapperend zeil voorbij te steken, zou ik gewoon aanmoedigend lokken. Maar als ze echt in paniek zijn, dan zou ik zeker troosten. Bij honden die erge emoties beleven, wordt het leersysteem (het rationeel denken) toch uitgeschakeld in de hersenen, dan leren ze dus echts niets omdat hun opwindingsniveau veel te hoog ligt. Hetzelfde met vuurwerk angst. Is je hond echt in paniek, ga er dan lekker bij ziiten en streel hem wat zodat hij zich wat lekkerder gaat voelen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:17

Over troosten heb ik een duidelijke mening; Ik ben de leider en steun bij mij zoeken is geen probleem. Geen ''agossiepossie is het dan zo eng?'', maar wel tonen dat er geen angst is bij de leider. Even een knuffel, even een veilig gevoel.

Rhodi plakt vaak aan mij vast bij hevige angst. Dan krijgt hij een knuffel en kalmeert zichtbaar. Reageer ik helemaal niet, dan neemt zijn onrust toe en maakt hij zichzelf dol.

Op die manier heb ik hem als pupje ook aan vreemde voorwerpen laten wennen. Steun zoeken bij mij is goed, bij mij is alles veilig. Vanuit die basis kan je rustig verder onderzoeken. Hij is nu voor geen enkel voorwerp meer bang.
Zijn andere angst is geerft... daar had ik helaas bij voorbaat al verloren...

(Moet er even aan toevoegen dat hij nooit vuurwerkangst had als jonge hond... ik heb de vinger er niet op kunnen leggen wanneer dit nu ontstaan is! Kennelijk een schrikmoment gemist?)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:32

onze honden reageren gelukkig wel heel erg goed op het negeren van die knallen enz..

maar de vorige hond van mn tante (is nu dood) die had echt kalmeringsmiddelen nodig..anders vreesde de dierenarts voor zn hart/gezondheid.
die hond lag de hele avond gewoon lekker relaxed in zn mand te liggen..ipv compleet over de rooie te gaan..
ik weet alleen even niet meer welk middel dat is..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:35

Clomicalm ?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:10

Ik denk niet clomicalm, dit heeft namelijk alleen een drempelverhogende werking. Dit gebruik je alleen in de aanloop van het oud en nieuw, liefst in combinatie met gedragstherapie: de drempel om te schrikken wordt steeds hoger en schrikken dus minder snel en heftig.

Tijdens het oud en nieuw zelf wordt er meestal gebruik gemaakt van diazepam of vetranquil (dit laatste is erg ouderwets).
Diazepam kan je het beste ook een paar dagen van te voren mee opstarten om de beste werking te hebben tijdens het oud en nieuw zelf. Dan ligt ie ook echt zowat voor pampus.
Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:15

Wij drogeren de hond Whoosh!
Tenminste hebben we gedaan met onze Sint-Bernard en de Golden Retriever die we hadden. De Sint-Bernard hebben we ook op vuurwerktraining gehad maar zonder resultaat, ze bleef heel erg bang en 70 kilo angst in je huis is niet zo fijn rond 12 uur Knipoog
Overdag reden we met de auto ergens anders heen om haar uit te laten waar het rustig was. Op oudjaarsdag zelf kreeg ze pilletjes van de dierenarts. Onze huidige hond begint naarmate ze ouder wordt banger te worden voor vuurwerk. Ze heeft ook epilepsie dus zij krijgt die dag een epilepsie pilletje extra voor het flitsen en zodat ze rustig blijft.
Voor de beestjes mag het allemaal wel weer over zijn Ach gut

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:38

Vandaag weer even een touwtje in de gang af laten gaan, met Rhodi in de woonkamer. Prima gegaan.
De laatste dagen heeft hij tweemaal op knallen van buiten gereageerd, voor de rest negeert hij het netjes.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:09

Ik ben het met AstraGirlie eens. Wij hebben onze Duitse Herder nu bijna vier jaar (word haar derder jaarwisseling bij ons). Hier gaan in november al vuurwerkknallen. Als ze binnen is zijn die nog wel af te vlakken. Maar als ze buiten is (achja ze moet er nou eenmaal uit) en ze hoort een goeie knal, dan is het schrapzetten en naar huis sleuren.
De eerste jaarwisseling zijn we bij de dierenwinkel een of ander paardenmiddel gaan halen. Peperdure pillen. En werken? Nee hoor, net zo panisch. Als het vuurwerk wat vaker voor gaat komen, gaat ze op gegeven moment achter de tafel liggen, dat heeft ze altijd als veilig plekje gezien in dat geval. Ze wordt daar vaak weer rustig. Maar als het vuurwerk nog wat erger wordt (ik heb het nu over eind december ongeveer) en er meer knallen komen, gaat ze liggen bibberen.
Dan komt er een dag dat ze niet meer naar buiten wil. Normaal gesproken hoef je maar "ga je mee" te zeggen en ze zit blaffend op de mat van opwinding. Nu loopt ze heel angstig en zielig mee, en gaat op gegeven moment zitten trillen en klappertanden op de mat. Tot je haar echt mee moet nemen. Dan gaan we de trap af, doen een plasje in de dichtstbijzijnde bosjes, draaien om en sleuren naar huis.
Het gedrag negeren deden we aanvankelijk. Dat helpt totaal niet, ze wordt er alleen maar banger van, voelt zich alleen gelaten. Als ze echt gaat liggen shaken gaan we wel even bij haar zitten en even lekker kroelen. Het is dan ook haast onmogelijk dat niet te doen als je haar ziet liggen, een hoopje ellende.
Aangezien ze bij het asiel is komen aanlopen, weten we niets van haar verleden. Voor het zelfde geld hebben ze vroeger een keer wat naar dr hoofd gegooit, weten wij veel!
Daarom vinden we het niet eerlijk haar te negeren voor haar gedrag.
Wat we vorig jaar gedaan hebben en wat goed is bevallen, is ongeveer anderhalve week voor oud&nieuw beginnen met het opbouwen van valeriaan. Gewoon van de kruidvat, wel in aangepaste dosering uiteraard. Eerst één keer per dag, tot op 29 of 30 december drie keer. Ze heeft met oud en nieuw lekker rustig liggen slapen en naar ons idee verliep het zo stukken minder stressvol.
Dat de angst echt ingebakken zit bij haar, is duidelijk te merken aan het feit dat het nog wel een maand duurt voor ze weer echt enthousiast naar buiten wil, zonder die blik van ja maar baasje dat is eng, ik wil niet.