Honde probleempjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Re: Honde probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:17

roylinde schreef:
ja maar dan moet je hem wel goed gebruiken.... dan zal hij vast werken maar ik denk dat je het beter kunt doen volgens een manier dat je hond graag bij je is inplaats van dat hij gedowongen wordt bij je te zijn.
maar daar zijn hele discusie's over te voeren Knipoog ik respecteer ieder zijn mening.
ik raad alleen mensen het liever af als aan...

Als je hem dus op die manier gebruikt doe je het juist verkeerd. Het is in mijn ogen geen dwingmiddel, dat kun je ook met goed stemgebruik doen. Ik gebruik(te) hem alleen in nood als de hond dus echt iets deed wat niet kon, dus als strafmiddel en niet als dwingmiddel. Maar verder vind ik dat je met stembeloning veel verder komt dan te straffen.
Maar idd ieder zijn mening. Ik zou ook nooit een slipketting zonder bijbehorende cursus aanraden. Want als je niet weet hoe je hem moet gebruiken maak je er alleen maar dingen mee kapot.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:17

maj0 schreef:
Wat voor een ideën had je dan van hersenwerk aan de riem?
En zo'n voerbal kan ik die gewoon bij de dierenwinkel verkrijgen?

Bedankt in iedergeval

ja de voerbal kun je gewoon bij de dierenwinkel krijgen.
en anders kun je ook een kong kopen, daar kun je b.v. koekjes o.d in stoppen, is ie ook bezig.
" hersen werk" aan de riem ... tja gewoon oefeningen, zit, af, blijf, hier, wacht....

verder kun je de hond natuurlijk ook zoekspelletjes laten doen,
zijn speeltje ( wel een waar hij graag mee speelt Tong uitsteken ) "verstoppen" en samen met hem gaan zoeken.
in het begin niet te ver verstoppen, dan wordt het frustrerend Clown

ook zijn "trekspelletjes' leuk om te doen, denk er wel om dat je altijd wint!

veel succes Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:31

terug op curcus gaan. er zijn vast hondenscholen die op zterdag of zondag les geven. mijn hond schrokt ook altijd. nu liggen er paar grote stenen in haar bak dat ze niet zo snel kan eten.
een volle bak voer laten staan is zowizo niet goed. gewoon 2x per dag afmeten hoeveelheid geven. je kan haar naar het eten 15min naast je laten zitten zodat het eten kan gaan zakken.
weet niet wat voor ras het is. als het een groot ras is kan ze een maagtorsie krijgen als ze naar het eten wild gaat doen

succes ermee. gewoon consequent blijven

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:51

en als hij bv. zot is van 1 speeltje, dat gewoon vasthouden terwijl je wandelt. Als hij niet trekt plots hem belonen door er efkes mee te spelen. Dan zeg je 'genoeg' en wandelt weer verder. Trekt hij? stilstaan en wachten tot hij de druk van de riem neemt, als dat te lang duurt dan een paar passen terug zetten tot hij weer mooi naast je loopt. Ik zou persoonlijk nooit grijpen naar de 'symptomenbestrijders' zoals de halti, slipketting, enz..; Dat verbreekt het vertrouwen in elkaar en de hond gaat gehoorzamen uit angst voor je. En zoals al eerder gezegd = consequent zijn !! Nu niet trekken is nooit trekken. Je broertje kan dit overnemen als hij al niet meer zo veel trekt. Zo zal de hond ook hem gaan respecteren. Hij kan bv. wel al de voerbak aan hem geven, en een oefeningtje zoals zit van hem vragen en als beloning de voerbak.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:11

Rolriem thuislaten en hond alleen uitlaten met gewone riem! Aan een rolriem leren ze namelijk... trekken. Ze moeten immers een zekere weerstand van de riem overwinnen om die verder uit te rollen.

Wat een slipketting betreft, als (en ik zeg ALS) die goed gebruikt wordt heb je hem maar heel kort nodig, dan begrijpt de hond wat je wil en kan de slipketting in de kast. En dan zijn ze echt niet bang voor je hoor Knipoog Maar de meeste mensen gebruiken hem verkeerd, laten de hond net zo hard trekken als hij altijd al deed, met het idee dat hij vanzelf wel minder hard gaat trekken omdat hij zichzelf zowat wurgt... Vandaar de benaming 'wurgketting' die in mijn overtuiging dan ook fout is.

Voor ALLE hulpmiddelen als slipketting, gentle leader etc geldt (net zoals bij hulpteugels voor je paard): niet zelf gaan uitproberen! Ga eerst maar op cursus met de hond, als bovenstaande 'noodgrepen' nodig blijken te zijn (wat bijna nooit zo is) zal de instructeur je dat wel vertellen én je leren hoe je ermee om moet gaan. Een kind van 11 kan heel goed gezag over een hond hebben, maar dan moet hij dat wel leren.

Veel succes én plezier met je hond!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:51

Ten eerste ben ik het heel erg met Roylinde eens, volgens mij heb jij dezelfde cursus als mij gehad.
Ten tweede ben ik heeeeeeeeel erg ANTI slipketting en andere hulpmiddelen. Het wordt zoooo vaak verkeerd gebruikt dat je hond er alleen maar zwaar van in de stress schiet en ja als je hem een paar keer een ruk aan zijn slipketting geeft zal hij idd niet trekken, maar of hij het echt nog zo leuk vind om mee te lopen, dat vraag ik me af.
Ga al helemaal niet grijpen naar prikkettingen, gentle leaders of halti's, want dat is gewoon dierenmishandeling.
Mensen snappen vaak niet dat een gentle leader en een halti heel erg stressvol voor een hond is.
Als een hond in een roedel leeft en hij doet wat waar de hogere in rang het niet mee eens is, kan het voorkomen dat de hogere de lagere corrigeert door zijn neus even vast te pakken.
Als je een halti of gentle leader gebruikt, krijgt hij dus constant die dominante correctie, zelfs als hij braaf meeloopt. Nou lekker verwarrend voor dat beest.
Over een prikketting ga ik het niet eens hebben, want als ik mensen daarmee zie lopen gaat mijn bloed echt koken. Doe eerst zelf maar eens zo'n ding om je nek, dan weet je dat je dat dus niet meer bij je hond hoeft te doen.
Probeer gewoon die oefening te doen die al eerder genoemd is, dus echt met het commando wandelen en als je daarmee bezig bent mag hij niet trekken, maar als je hem weer vrij geeft als je klaar bent, mag hij dat wel. Uiteindelijk zal dat beter werken als elk hulpmiddel, omdat dit een leuke oefening is met beloning en geen straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 01:00

Ik ga toch wel met bovenstaande mee.
Van een gentle leader gaan ze niet minder trekken. wel als ze het ding om hebben, maar zodra je de gewone riem weer om doet, trekken ze weer. Het is symptoombestrijding en pakt het probleem niet aan.

Geen tijd om op cursus te gaan, bestaat in mijn ogen niet. Als je zelf geen orde over je hond kan krijgen vind ik het noodzaak. Je krijgt er een fijnere hond van, vind ik. Hetzelfde als totaal ondeskundig een paard inrijden.

Een slipketting vind ik een middel voor kort gebruik. Je ziet vaak genoeg honden die die dingen de godganse dag omhebben. Aan de riem wordt ze vaak de lucht afgesneden. Ik vind het bij langdurig gebruik een middel van onmacht van de baas, je hebt je hond niet onder controle.

Misschien eens per dag een loop maken van een half uur tot een uur, zodat ze zich even moet inspannen. Dat werkt vaak beter dan 6 korte loopjes, waarbij ze haar energie niet kwijt kan.

Maar goed dat is mijn mening.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 23:13

Oke bedankt allemaal

Ik ga zeker proberen de dingen die jullie allemaal zeggen
Verder is hij een hele lieve hond.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:57

roylinde schreef:
hoi,

allereerst het trekken.
wat voor halsband heeft deze hond? en wat voor riem (zo'n rol ding of een gewone vaste riem?)
als je er een slipkerting om heen hebt zitten, doe er dan alsjeblieft een gewone halsband om!
je leert een hond niets met een slipkerting behalve dat het wandelen met jou niet leuk is.
leer je zelf de volgende oefening aan;
- begin het wandelen met het comando "wandelen"
- neem je riem op 1 lengte (dat hij nog wel kan snuffelen, maar de riem niet op de grond hangt als hij naast je loopt)
- neem wat beloning mee (niet te groot, het moeten hapslikweg brokjes zijn, b.v. frollic in 4 stukjes breken)
- houd de beloning in je hand (niet te veel dan heb je het risico dat het uit je hand valt)
- ga wandelen, staat de riem strak, ga stilstaan, niet naar de hond kijken of praten, helemaal negeren!
mocht de hond nu niet omkijken na een poosje, doe dan een pasje terug. komt de hond nu naar je toe beloning geven.
alleen, niet roepen! laat de hond de beloning halen en zeg "braaf" (of wat je dan ook normaal gebruikt)
- loop dan meteen verder.
- tijdens deze oefening hoeft je hond niet naast je te lopen, maar hij leert dat hij niet in een strakke lijn mag lopen.
- zorg er voor dat je deze oevening in het begin niet de hele wandeling doet, maar 5 minutjes van de wandeling.
geef na de training een "vrij" dat de hond begrijpt dat de oevening nu klaar is...

houd er rekening mee dat het een jonge dus energieke hond is.
vaak uitlaten is mischien niet altijd de oplossing, maar mischien 1 keer perdag een vlink eind laten lopen mischien wel.

veel succes ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mooi gezegd.

Daarnaast: stop die uitrollijn zo snel mogelijk terug in de kast. Het enige wat je hond hiermee leert is trekken, en dat is juist hetgeen dat hij niet moet doen.

Met het dikgedrukte deeltje ben ik het wel niet helemaal eens. Voor veel honden kan dit zo zijn. Voor veel honden is een 'eindje lopen' enkel wat conditietraining, waardoor hun energie misschien voor de volgende 10minuten is uitgeput.. daarna zit je weer met die brok energie. Veel honden hebben naast fysieke bezigheden gewoon massa's mentale uitdagingen nodig. Mijn kleinste hond (nja Lachen border) is zo een perfect voorbeeld. Daar mag je een uur mee gaan hardlopen en dan nog een half uur voetballen, een half uurtje later staat hij alweer te springen om iets te mogen doen.

Wat doe je dan? Hem mentaal uitputten natuurlijk Clown. En leuk dat hij dat vind.. Hij doet niets liever.
Je zegt dat je de puppyklas hebt doorlopen? Wat kent hij dan zoal?

Verder, gewoon beginnen met simpele commando's aan te leren
-zit
-af (lig)
-staan
-blijven
-hier
-apport
-....

Zorg ervoor dat hij er plezier in heeft, dat hij staat te springen om te mogen nadenken. Dus ALTIJD snoepjes erbij!
Als hij bovenstaande dingen onder de knie heeft kan je altijd een stapje verder gaan..
Onze kleinste hond staat nu wel behoorlijk ver, maar eventjes wat voorbeelden geven van hoever het kan gaan:
- gaan wandelen en onderweg je portefuille laten vallen. Na een 5/10minuten verder te zijn mag hondlief de portefuille terug gaan zoeken.
- Hond op zijn plaats leggen en laten blijven. Dan zijn apport ergens gaan verstoppen en hem die laten zoeken
- Doolhof maken waar je je apport in gooit, de hond moet dan de doorgang proberen te vinden om de apport er uit te halen
- Hond laten zitten naast je, apport weggooien maar hond laten wachten. Eerst een aantal oefeningen doen (zit/staan/liggen/achteruit gaan/poot geven), en dan pas de apport gaan halen
- Doggydance oefeningen (achtjes door je benen, achteruit gaan, pootjes geven, over je springen, ...)

Het allerbeste is dat je naar een goede hondenschool gaat. Als dat echt geen mogelijkheid is zou ik je aanraden om een aantal goede hondentrainingsboeken te lezen voordat je eraan begint... Je doet namelijk sneller dingen verkeerd dan je denkt.
Maargoed. Geef je hond liefst massa's mentale uitdagingen, laat hem nadenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:27

@tantjeuh
Geef je gelijk hoor, daarom vind ik ook altijd dat je je moet verdiepen in een hondenras.
Een bordercollie is een werkhond, wil graag de hele dag wat doen, dat heeft ie nodig. Wie daar geen tijd voor heeft moet zo'n hond niet nemen. Net als je een husky niet in zijn uppie op een flat moet gaan houden. Wij hebben een boxer en die zijn vaak nogal onstuimig. Mensen zeggen wel eens: waarom castreer je hem niet, wordt ie wat rustiger van. Ik zeg dan altijd dat als ik een rustige hond had gewild, ik geen boxer had moeten nemen.
Mensen moeten een hond nemen die bij hen past, wat betreft aandacht, drukte, ruimte en noem het maar. Helaas worden honden vaak op uiterlijk gekocht en dat loopt soms erg triest af, teleurstelling aan beider zijden.

Maar goed, sorry, was beetje off topic.

Toch maar een cursus gaan volgen .

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:35

En wat doe je tegen puppys die uit de kattebak vrete Clown Vork

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:01

PinkyBubble schreef:

Haha hier niet alleen puppy's die dat doen hoor Haha!. Wat dacht je van een grote volwassen Sint Bernard.
Ik roep heel hard Macho NEE en dan houd hij vaak wel op. Anders trek ik hem er weg en zeg ik nog een keer Nee/Foei. En dan is het vaak wel over, maar iedere dag probeert hij het weer als ik even niet kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:09

Die van mij is dol op paardenmest Boos!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:28

Haha hier niet alleen puppy's die dat doen hoor Haha!. Wat dacht je van een grote volwassen Sint Bernard.
Ik roep heel hard Macho NEE en dan houd hij vaak wel op. Anders trek ik hem er weg en zeg ik nog een keer Nee/Foei. En dan is het vaak wel over, maar iedere dag probeert hij het weer als ik even niet kijk.[/quote]

Ik vind het altijd jammer als mensen het nodig vinden om hard te roepen, een hond is niet doof, als de Nee goed is aangeleerd hoef je dat ook niet te schreeuwen.
Jammer genoeg weten heel veel mensen niet dat je je hond ook de NEE moet aanleren, vaak wordt er gedacht dat ze als je maar hard genoeg schreeuwt best wel weten wat je bedoelt, maar dat weten ze dus NIET!
Zorg dat je de nee op de goeie manier aanleert, zo kan je hem overal mee laten stoppen als je dat wilt, zonder te schreeuwen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:37

rockwitch schreef:
Ik vind het altijd jammer als mensen het nodig vinden om hard te roepen, een hond is niet doof, als de Nee goed is aangeleerd hoef je dat ook niet te schreeuwen.
Jammer genoeg weten heel veel mensen niet dat je je hond ook de NEE moet aanleren, vaak wordt er gedacht dat ze als je maar hard genoeg schreeuwt best wel weten wat je bedoelt, maar dat weten ze dus NIET!
Zorg dat je de nee op de goeie manier aanleert, zo kan je hem overal mee laten stoppen als je dat wilt, zonder te schreeuwen.

Ik geloof dat je mij echt niet hoeft uit te leggen dat mijn hond niet doof is. Misschien een verkeerde manier van uitdrukken maar je hoeft mij echt niet te vertellen hoe ik mijn hond moet opvoeden!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:43

Ik zeg toch ook niet dat jou hond doof is, ik zeg alleen maar dat ik het jammer vind dat veel mensen dat denken en dat ze daarom dus gaan lopen schreeuwen. Ik heb ook nooit gezegd dat je je hond op deze manier moet opvoeden, ik weet niet hoe jij het leest, maar tis gewoon in het algemeen hoor, dus je hoeft het echt niet zo persoonlijk op te vatten.
Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met hondentraining en gedragsproblemen door mijn opleiding dus ik weet heus wel een beetje waar je het over hebt.
Je moet zelf weten of je er wat mee doet of niet, dat is verder niet mijn probleem. Het zijn gewoon tips IN HET ALGEMEEN.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:03

PinkyBubble schreef:

voorkomen is beter als genezen,
de kattenbak buiten het berijk van je hond zetten katteluikje in de deur en klaar Haha!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:46

roylinde schreef:
PinkyBubble schreef:

voorkomen is beter als genezen,
de kattenbak buiten het berijk van je hond zetten katteluikje in de deur en klaar Haha!

En wat als de hond dan gewoon de kattenbak sloopt en alsnog eruit eet Knipoog
En als het moet overal overheen klimt/springt en desnoods op de tafel gaat staan om ergens bij te komen.....Haha!
Verder is het een schat hoor Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:53

Eeen grote bak kopen, en in het midden een grote zware steen leggen. Onze labrador deed dat ook, maar is dat nu afgeleerd dmv brokken in de bak, zit en wacht. Op ons commando mag hij het pas pakken, en hoe voller de bak, hoe rustiger hij eet.

Onze labrador trekt ook erg aan de lijn, en ik hou hem niet. Mijn vriend laat hem daarom altijd uit met lijn, en ik zonder. dan mag hij in het begin plassen en poepen en erna moet hij naast mij lopen en volgen. dat doet hij goed.

VliendertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:07

aandachts oefening!
Ga thuis in de tuin (oid) buiten een aandachts oefening doen. Net zoals ze bij de cursus vertelden: andere kant op lopen.

Dus je loopt eerst op 1 lijn. Draait om, geeft hem heeeeel even de kans om omte draaien: doet hij dat niet, Correctie! (een goede ruk aan de lijn)
Op een tijdje houd hij de aandacht bij jou, en kun je zonder problemen je omdraaien / een rondje lopen / een ander figuur, maken: Dit is je 'eind doel'. Snoepjes zijn hierbij overdreven: Ik weet niet hoe oud je bent.. maar thuis moet je ook je kamer opruimen, daarvoor krijg je ook geen 5 euro.. dat is een gewoonte!
Dit kun je ook gewoon doen als je buiten loopt.

Een slipketting is juist handig.. Hij hangt los wanneer er geen spanning is op de lijn (belonging) en strak wanneer hij trekt (correctie)

schreeuwen zien honden als aanmoediging. voorbeeld:
De hond valt andere honden aan.
Jij ziet een andere hond aankomen, en pakt de riem uit voorzorg alvast korter.. hond denkt: Hé, wat gebeurt er nou? en heeft de aandacht op Alles, behalve jij..
Je schreeuwt een keer en hond denkt: het baasje moedigt me aan! Ik moet vechten! En gaat JUIST harder blaffen..

Denk maar eens na wat er gebeurt als jij een leider bent van de groep. De groep staat achter je en beginnen te schreeuwen.. wat denk jij? : ze moedigen je aan.
Wat nou als de groep weg loopt, dan ga jij echt niet in je eentje de ander uitschelden hoor!

Zo heb ik nog een hele les liggen over honden.. (wij hebben hondencursus op school)

je moet eerst BOVEN de hond staan in de rangorde.. dat behaal je met de aandachts oefening.
Sta je niet bovenaan, moet je niet beginnen met volg/zit enz. dit heeft geen nut, want ALS het erop aankomt dat het moet gebeuren steekt je hond zn middelvinger op en gaat er mooi vandoor hoor!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:22

@vliendertje:
eerlijk gezegd ben ik het met jouw niet eens. je bent je hond aan het leren dat hij niet mag trekken en dat geef je hem een correctie voor iets waarvoor hij niet eens weet dat hij het fout doet, om dat het hem al die tijd min of meer is toegelaten.
in mijn ogen werkt het veel beter als je je hond beloont voor het geen wat hij goed doet. honden zijn dieren die in de meeste gevallen voor je willen werken. ze doen er dus alles aan voor wat lekkers (in hun ogen:eten is overleven) en gaan ze van zelf doorhebben dat slappe lijn iets leuks betekend.
heeft hij het goed gedaan een hele tijd zou je hem dus ook kunnen belonen door op een veilige plek bv een bal voor hem weg te gooien en even te spelen als beloning.
onze oude hond (12 jaar) is vroeger ook op jouw manier opgevoed, met slipketting. wat was het gevolg (als ik er weer aan terugdenk) een onderdanige hond aan de riem, nou is dat nou leuk uitlaten???

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:49

Vliendertje schreef:
aandachts oefening!
Ga thuis in de tuin (oid) buiten een aandachts oefening doen. Net zoals ze bij de cursus vertelden: andere kant op lopen.

Dus je loopt eerst op 1 lijn. Draait om, geeft hem heeeeel even de kans om omte draaien: doet hij dat niet, Correctie! (een goede ruk aan de lijn)
Op een tijdje houd hij de aandacht bij jou, en kun je zonder problemen je omdraaien / een rondje lopen / een ander figuur, maken: Dit is je 'eind doel'. Snoepjes zijn hierbij overdreven: Ik weet niet hoe oud je bent.. maar thuis moet je ook je kamer opruimen, daarvoor krijg je ook geen 5 euro.. dat is een gewoonte!
Dit kun je ook gewoon doen als je buiten loopt.

Een slipketting is juist handig.. Hij hangt los wanneer er geen spanning is op de lijn (belonging) en strak wanneer hij trekt (correctie)

schreeuwen zien honden als aanmoediging. voorbeeld:
De hond valt andere honden aan.
Jij ziet een andere hond aankomen, en pakt de riem uit voorzorg alvast korter.. hond denkt: Hé, wat gebeurt er nou? en heeft de aandacht op Alles, behalve jij..
Je schreeuwt een keer en hond denkt: het baasje moedigt me aan! Ik moet vechten! En gaat JUIST harder blaffen..

Denk maar eens na wat er gebeurt als jij een leider bent van de groep. De groep staat achter je en beginnen te schreeuwen.. wat denk jij? : ze moedigen je aan.
Wat nou als de groep weg loopt, dan ga jij echt niet in je eentje de ander uitschelden hoor!

Zo heb ik nog een hele les liggen over honden.. (wij hebben hondencursus op school)

je moet eerst BOVEN de hond staan in de rangorde.. dat behaal je met de aandachts oefening.
Sta je niet bovenaan, moet je niet beginnen met volg/zit enz. dit heeft geen nut, want ALS het erop aankomt dat het moet gebeuren steekt je hond zn middelvinger op en gaat er mooi vandoor hoor!

Hier ben ik het helemaal mee eens! Afgod
Precies op die manier heb ik ook al mijn honden opgevoed en ze zijn er echt niet slechter of ontzettend onderdanig door geworden. Het zijn eerder een stelletje macho's!

Bijv. mijn broer heeft een hond en die heeft hem met snoepjes opgevoed, maar hij is ongelooflijk onderdanig, gewoon om misselijk van te worden. Dus ik denk dat het per hond verschillend is hoe ze op de slipketting reageren, maar niet iedere hond word er onderdanig van

VliendertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:01

Het is een aandachts training, natuurlijk geen 'bangmaak' training. Het is per hond net verschillend, en jij hebt je ervaringen weer anders dan mij..

Hier een voorbeeld:
Groooooote hond! altijd blaffen, kon nooit bij andere honden in de buurt komen (aanvallen, blaffen, bijten). (baasje durfde het ook niet meer aan waardoor hij begon te schreeuwen, hond begon alleen maar harder te blaffen)
Naar een HALVE les aandachts oefening, aan de zijkant van de lijn.. kon hij TUSSEN de andere honden door zonder een kick te geven!
Hond werd uitbundig beloond door klopjes, knuffels en veel praten...
Hij was er helemaal trots op.. Als de hond nu ergens ligt, kijkt het telkens eventjes naar zijn baasje om te laten zien van 'kijk eens hoe goed ik ben!' en is nu heel lief naar andere honden.

Natuurlijk zijn ze er nog niet.. maar wat een verandering!

De hond stond eerst boven zijn baas.. door te trekken aan de riem weet hij dat zijn baasje nog aan de lijn zit, en achter hem staat.

Je geeft hem een correctie omdat hij niet naar jou wil luisteren.. jij draait je om en wil de andere kant op, maar hond zegt: DOEI Doei, doei ik luister niet naar jou. en loopt door.. dan is een correctie op zijn plaats. (slipketting: werkt als de moederbeet)

Dat doorlopen is net zoals bij een kudde wolfen: De baas vraagt niet vriendelijk aan de groep; Ga je met me mee?
Nee: hij loopt weg. De rest volgt wel.. hij hoeft niet om te kijken: zijn groep staat achter hem! (wat moet een groep zonder leider?)

Later met zit, lig enz. word er wel beloond doormiddel van een snoepje. Eten is natuurlijk belangrijk voor de hond.. maar word een hond echt gelukkig als hij alleen eten krijgt, en geen sociaalcontact?
eten krijgen ze elke dag, snoepjes zijn alleen de 'extra' .

Onderdanig enz. ligt meer aan de manier van het opvoeden in het nest, dan aan de manier van uitlaten Knipoog

VliendertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:07

Ik zal nog eens wat informatie opzoeken uit mijn mapje, over het gedrag van een hond Ja

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:55

als ik me ineens omdraai tijdens het lopens volgt me hond me ook,maar dan op een manier van: heey baas, leuk, wat ga je doen? (heb het nu over m'n 2 jarige hond die op de snoepjes manier is opgevoed)
toen hij nog veel blafte om aandacht, hadden we altijd de plantenspuit achter de hand (zonder dat hij het zag) en spoten dan. hij stopte omdat hij uit zat te vinden waar dat rare gevoel vandaan kwam en op dat moment kan ik hem dus belonen. nu doet hij het niet meer, want hij bereikte niks met dat geblaf. hij blaft alleen bij vreemd geluid, waaks dus. en bij knallen, angst.
aandachtsoefening gaat bij ons zowiezo anders. baas moet zo leuk zijn, de rest niet. ook wij krijgen de oefening kriskras door elkaar te lopen, maar omdat wij leuk zijn blijft de hond alleen op jouw letten.
ook die snoepjes ziet een hond als eten. zijn instinct is gewoon eten is overleven. hij weet heus niet dat zijn gewone voer alles is wat hij nodig heeft en de snoepjes de extra's.