wie heeft er een varkentje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xje_kim

Re: wie heeft er een varkentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:51

RianneH schreef:
Nou, die van ons wel Tong uitsteken
En alle varkens die ik ken ook.. Knipoog

varkens staan er wel om bekend dat ze van modder houden, maar in werkelijkheid zijn het onwijs schone dieren...
jullie varkens zijn gewoon een uitzondering Tong uitsteken

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:14

Ze zullen heus wel schoon zijn maar vele varkens vinden het geweldig om in de modder te wroeten hoor, dat is ook een stukje natuurlijk gedrag. De modder houdt ze namelijk op tempratuur en zorgt ervoor dat ze parasieten doden.

Varkens zijn schoon in het opzich dat ze hun behoeftes doen op dezelfde plek enzo Haha!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:18

Je hebt idd wel een modderbadje nodig, helemaal voor in de zomer omdat ze niet kunnen zweten en voor de parasieten.
Maar die van ons gaat er echt niet in als het niet nodig is hihi

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:25

ja, ze hebben modder nodig als er meer dan 2 varkens zijn, anders niet hoor, want dan hebben ze daar meestal helemaal geen behoefte aan...

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:27

En waarom dan wel niet? Wat maakt 1 varken minder? 1 Varken heeft geen parasieten? Haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:30

mijn zwijnen liggen in de zomer soms uren in hun eigen modderbad, ze vinden het heerlijk, het verkoeld en beschermd de huis tegen verbranden en parasieten, met varkens zijn schone dieren, word meer bedoelt dat ze erg schoon op hun slaapplaats zijn en zindelijk.. een varken heeft een modderbad nodig

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:30

Huh? Die snap ik ook niet echt.
Ze kunnen niet zweten dus gebruiken modder om af te koelen.
Als ze in d'r eentje is heeft ze dat net zo hard nodig dan als ze met zijn 2en zijn.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:33

Ja, één varken is niet minder dan 10 varkens en heeft dezelfde verzorging nodig hoor Haha! Beetje raar xje_kim...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:36

Wij hebben sinds mei 2007 ook een minivarken. En ik moet zeggen het is echt geweldig Ja Wij hebben Ubbel bij ook bij Lowcreek ranch vandaan, en is zéker een aan te raden adres om een minivarken te kopen! Afgelopen week is er weer een nestje geboren daar en wij gaan over 6 weken ons tweede varken kopen. Het zijn namelijk toch een soort van kuddedieren, en we willen niet dat Ubbel zijn hele leven 'alleen' is.
Er wordt gezegd dat je varkens ook binnen op kunt voeden, net als honden, maar daar hoor ik toch veel slechte verhalen over. En als ik Ubbel ook zie, dan lijkt het me eigenlijk gewoon zielig om een varken alleen binnen te houden. Ubbel is het liefst de hele dag aan het wroeten en zoeken naar eetbare dingetjes in de grond. Hij heeft een hok van 2x2 meter met daaraan vast een uitloop van 3x4 meter. En hij verveelt zich geen minuut Haha!

Wel moet ik zeggen dat het in het begin best moeilijk was. Het zijn van nature hele slimme maar ook wel schuwe dieren. Het heeft best wel even geduurd voordat we Ubbels vertrouwen hadden. Hij ging bijvoorbeeld al krijsen als je naar m wees, en dook dan gelijk onder het stro. Maar we hebben doorgezet, en hebben m iedere dag bij het eten even geaaid, en dat steeds meer en steeds wat langer. En nu kunnen er gewoon kleine kinderen bij m, en die aaien m overal en hij vindt het heeeerlijk *LOL* Komt gelijk aangerend als je naar zn hok komt (in de hoop dat er wat lekkers is Tong uitsteken ). Ook hebben we m wat kunstjes geleerd, want ze zijn echt enorm slim!

Kortom, het is een erg leuk huisdier, maar zorg wel dat ie lekker de ruimte heeft om te wroeten en kuilen te graven, en investeer in het begin veel tijd in het mak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:41

We hebben op school ook 2 biggetjes.
Heerlijke diertjes, Als je de een op ziijn buik kriebeld gaat hij er uitgebreid bij liggen Haha!.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:38

Vende schreef:
En waarom dan wel niet? Wat maakt 1 varken minder? 1 Varken heeft geen parasieten? Haha!

meestal dan niet....tenminste zoals wij ze houden niet, en wij borstelde ons varkentje ook dus hij had ook geen modder nodig tegen de jeuk

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:39

Varkens rollen in de modder waarna ze de modder op laten drogen, vervolgens valt de modder eraf/schuren ze eraf inclusief de parasieten. Het is dus niet alleen tegen de jeuk Knipoog

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:05

het is inderdaad een erg leuk huisdier, als je hem tenminste bij een goede fokker haalt, wij hebben hem bij de verkeerde fokker gehaald, daardoor hebben wij hem vanmiddag in kunnen laten slapen....

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:31

Wij hebben ook 2 minivarkens, Stoffer en Blik Haha! Het zijn 2 broertjes uit hetzelfde nest, wel gecastreerd. Ze lopen bij ons op een apart stuk met de kippen. Een gedeelte is bestraat en de rest is om te vroeten. Ze hebben een inloopstalletje. Ze waren 10 weken toen we ze kregen en erg schuw.
We hebben ze eerst in een afgezet stuk van een box gehad om ze tam te maken. Nu zijn ze super mak, maar met kinderen zou ik toch altijd uitkijken. In huis hebben wij nooit gehad, de honden maken al genoeg troep Clown Waar je wel rekening mee moet houden, is dat ze best wel kunnen schreeuwen....Naar elkaar, maar ook bijv met etenstijd als je niet zo snel bent als hun willen. Dus buren die dichtbij wonen, kunnen er "last" van hebben. Wij voeren ze musli voor hobby varkens. Daar worden ze niet zo dik van. De omheining moet echt sterk zijn, wij hebben houten hekken met een stroomdraadje ervoor. Ik vind ze fantastisch, maar of ik het zou aanraden voor kinderen...?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:14

Oh wat vervelend xje_kim!
Sterke Ach gut
Mag ik vragen wat ze hadden?

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:08

Succubi schreef:
Oh wat vervelend xje_kim!
Sterke Ach gut
Mag ik vragen wat ze hadden?

dank je...
hij was erg aggressief tegen de honden, hij beet ons, hij sloopte ons huis, en hij was gewend binnen te zitten, dus naar buiten doen zou ook niet kunnen en geen 1 boerderij wilde hem, en in overleg met de dierenarts bleek dit helaas de beste optie.
wij hebben hem dus uit heenvliet, murphy(naam van ons varkentje) had gewoon de verkeerde ouders.
toen we hem op gingen halen werd hij opgejaagd met de bezem, ze hebben hem zelf gecastreerd zonder verdoving, en we kregen hem mee in een zak! toen we haar vertelde dat hij zo aggressief deed mochten we hem omruilen van haar...
dit is echt geen goed adres, ze heeft trouwens na murphy (die nog maar 7 maanden was) alweer 3 nestjes gehad van dezeflde moeder... nu heeft ze ook een nestje op marktplaats, dit is de link : http://link.marktplaats.nl/126213087
koop hier alsjeblieft geen biggetje want dan krijg je dezelfde problemen als ons, al zijn broertjes en zusjes hebben dezelfde problemen alleen die zitten ook buiten, wat wij helaas niet konden doen met murphy.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:28

Oh wat erg zeg!
Je kan ook de dierenbescherming bellen, mijn ervaring is dat ze er iig geval heen gaan, en je kan je dierenarts een verklaring laten geven.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:32

Wat vragen ze trouwens veel voor een biggetje!!
Je weet niet eens wat voor ras het is!
Er staat geen gottinger, maar wat is het dan wel??
Volgens mij hebben wij ook in dubio gestaan om daar 1 te halen.
Gelukkig kwamen wij een stel tegen die voor hun trouwerij 2 biggen hadden gehad (traditie) en ze waren beiden nog niet geholpen.
Dit was hun eerste en enige nest, dus was geen fok gebeuren

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:37

dierenbescherming doet hier niets aan hoor onverdoofd casteren mag in nederland gebeurt op grote schaal in de bioindustrie dus daar kun je ze al niet op pakken..
Ach gut erg vervelend voor je kim sterkte ermee..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:02

Grmbl! Zo frustrerend zoiets Boos!

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:17

Succubi schreef:
Wat vragen ze trouwens veel voor een biggetje!!
Je weet niet eens wat voor ras het is!
Er staat geen gottinger, maar wat is het dan wel??
Volgens mij hebben wij ook in dubio gestaan om daar 1 te halen.
Gelukkig kwamen wij een stel tegen die voor hun trouwerij 2 biggen hadden gehad (traditie) en ze waren beiden nog niet geholpen.
Dit was hun eerste en enige nest, dus was geen fok gebeuren

nee idd, rasloos.
en de vader, ze zeiden dat hij uitgegroeid was en dat hij al 3 was, maar hij is dus nog maar 1, en varkens groeien tot hun 4de...
de vader is nu 40 cm, dus die groeit nog wel wat.
ze hebben trouwens ook neusringen zodat ze hun waterbakje niet omstoten.
erg zielig! gelukkig dat jullie er daar niet 1 gehaald hebben.
dafne westerhof (van het beloofde varkensland) die gaat ook wat tegen hun doen...

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:17

cheyentic schreef:
dierenbescherming doet hier niets aan hoor onverdoofd casteren mag in nederland gebeurt op grote schaal in de bioindustrie dus daar kun je ze al niet op pakken..
Ach gut erg vervelend voor je kim sterkte ermee..

dank je

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:53

Graag wil ik mijzelf verdedigen tegen de onjuistheden die xje-kim vermeld .
Ik ben de fokker van murphy en vele andere varkentjes die gelukkig wel mogen
blijven leven van hun baasje , dit klinkt erg vervelend maar de betreffende xje-kim had het varken mogen terugbrengen en ik had zelfs al 2 adressen gevonden !! helaas vond xje-kim dit zielig omdat volgens haar een varken binnen hoort en moet leren zitten en blijven , begrijp me goed , ik vind het leuk als zoiets lukt , maar het blijft een varken die graag ook eens buiten rond wil scharrelen . denk dat de vewachting van kim iets te ver gegrepen was , helaas is murphy hier de duppe van geworden en hoe !!
Begrijp eigenlijk ook niet waarom een dierenarts dit doet .
Helaas zal ik hier wel niet achter komen
Verder is de draagtijd van een varken 4 maanden , meer hoef ik dus niet te zeggen over de vele nestjes die
ik zou fokken . Bezemstelen en dergelijke verwijten ga ik echt niet op in , belachelijk !! de fokker moet hier weer voor opdraaien dat is wel duidelijk .
Ik heb zelfs kim nog even gebeldt maar je raad het al na enige tijd de hoorn erop .
Ik heb nog regelmatig kontakt met andere eigenaren (ook broertjes en zusjes van murphy ) maar hoor alleen maar goede berichten .
hier wou ik het bij laten .

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:26

Zonde dat het zo gelopen is.
Ik vind het ook raar dat een dierenarts een (lichamelijk) gezond beestje in laat slapen.
Bij ons ben je verplicht een check up te doen voordat zij uberhaupt denken aan inslapen.
Ik weet niet hoe het precies gelopen is en ik wijs naar niemand een vinger, ik vind het alleen sneu voor Murphy

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:44

Kelpla fijn dat je ook even jou kant van het verhaal verteld, zo ze je maar weer dat een verhaal twee kanten heeft.