Tips voor het houden van dwergkonijn(en)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tips voor het houden van dwergkonijn(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:16

assie schreef:
Een échte dwerg heeft mini-oortjes.
Zo dus:
Afbeelding
Konijntjes die in de dierenwinkel worden verkocht zien er meer zo uit:
Afbeelding
En worden een stuk groter.

hee dan had ik een echte ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:19

je kan de konijnen nu sowieso niet meer naar buiten doen als ze in de winkel binnen zitten, doe je ze na de winter naar buiten, en je wilt ze de volgende winter buiten houden, dan moet je een hok hebben dat van de grond staat, anders komt de vrieskou in je hok.
2 vrouwtjes kunnen idd prima samen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 00:34

3 eventueel ook? (ik ken mezelf door en door namelijk Tong uitsteken )

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:21

2 vrouwtjes kán goed gaan. 2 vrouwtjes kán ontploffen.
De stelregel is in principe dat als het hok maar groot genoeg is, met meerdere ontsnappingsmogelijkheden en slaaphokken dat het goed gaat. En heb je 3 konijnen, zul je dus ook meer ontsnappingsmogelijkheden/slaapruimtes moeten hebben. Met deze regel vallen eigenlijk bijna alle hokken die je in de 'gewone' dierenwinkel kunt kopen al af Knipoog .

Wat ik bedoel met vriezen? Langdurig een temperatuur van onder de -5. Dat het overdag dus ook niet boven het 0-punt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:10

ik zou sowieso een hok nemen dat van de grond staat evt met een grote ren, (en anders een groot binnenhok) want ook al vries het 1 nacht, die kou komt in je hok..
miss dat er een leuk kippenhok met ren oid te koop staat? Lachen

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:51

ik moet nu eerst in iedergeval een mooi binnenhok hebben. Buitenhok kan ik later nog zelf klussen Lachen weet iemand hier een plek waar je een mooi binnenhok kan kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:52

miss staat er op marktplaats een leuk hok te koop? Lachen

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:56

Afbeelding
was in iedergeval van plan om zo'n ren er bij te zetten (standaard) wat meer ruimte enzo...zelf bepalen of ze in of buiten het hokje willen zitten. (alles komt op mn kamer te staan btw Tong uitsteken )

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:02

naja tot de lente komt het hele zootje op mijn kamer te staan Lachen
maar ik ben trouwens nog wat dierenwinkels in gelopen en zie daar erg veel speciaal 'dwergkonijnen voer'. Nu zie ik daar net van die biks staafjes inzitten (wat mij wel nodig lijkt) de k'nijntjes kunnen toch niet alleen van luilekkerland leven? Tong uitsteken heb ik straks moddervette dwergjes! Weet een van jullie hier wat meer over??

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:10

Ik heb net zelf ongeveer een maandje 2 jonge vrouwtjes konijnen. Mijn vorige nijn was overleden, nadat die 10 was geworden.

Mijn 2 vrouwtjes zijn heel lief tegen elkaar, ze komen niet uit hetzelfde nest, 1 is een echt pooltje (dwergkonijn) van de fokker, en die andere is een Baardkonijn, die is ook echt groter als de dwerg.

1 ding is het allerbelangrijkste, voor elk konijn: RUIMTE ik zie nog zovaak konijntjes in een hokje van een meter zitten, dat is pure mishandeling. Konijnen zijn gemaakt om te springen en te huppelen, kijk maar eens naar de bouw van de achterpoten.

Het best is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje bij elkaar te hebben. Maar 2 of 3 vrouwtjes gaat prima, als ze maar de ruimte hebben elkaar te ontlopen als ze daar behoefte aan hebben.

Ik heb een binnenhok met een ren. Deze foto is al heel oud, en was ook met mijn overleden konijn. Maar het geeft je een idee over de huisvesting.

Afbeelding
En nog kwam dit konijn geregeld los

Dit is ook een idee
Afbeelding

Of dit:
Afbeelding

Het beste voer is voer van HOPE FARMS. Gemengd voer is niet aan te raden ivb met het lekkerste eruit zoeken en de voedzame brokjes laten liggen.

Groente is ook erg belangelijk, mijne krijgen dagelijks:
Appel
Peterselie
Andijvi
Witlof en Venkel

Hier krijgen ze maar een klein stukje van, anders is de kans op diaree groot als je heel veel in 1x voert.

Su6! en houd ons op de hoogte!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:08

hey super bedankt voor de info!! ik had nog een vraagje wat gebruik jij als bodem bedekker? En waar heb je dat laatste hok vandaan?? ideaaaaal Haha! en nog eentje:
Citaat:
maar ik ben trouwens nog wat dierenwinkels in gelopen en zie daar erg veel speciaal 'dwergkonijnen voer'. Nu zie ik daar net van die biks staafjes inzitten (wat mij wel nodig lijkt) de k'nijntjes kunnen toch niet alleen van luilekkerland leven? heb ik straks moddervette dwergjes! Weet een van jullie hier wat meer over??

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:09

Het laatste hok had ik zelf gemaakt, Hier kun je de oficiele hokken krijgen:
http://www.all4pets.nl/view_product.php ... 345383.320
Neem dan wel de grootste veriant van 120 cm Haha! kunnen ze lekker spelen!

Ik gebruik als bodembedekking zaagsel. Een klein beetje stro erover om te knabbelen, en heeeeel veel hooi Haha!

Konijnenbiks is prima voor konijnen deze zijn het best volgens de voeding analyse:
http://www.all4pets.nl/view_product.php ... =ho3319040
http://www.all4pets.nl/view_product.php ... 390.16.020

Haal je ze snel op Haha! straks zijn ze weg! En dan wel foto;s maken he!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:23

haha jaa ik doe mijn best..zit nog wel een beetje met het feit dat ik als alles goed gaat volgend jaar op kamers ga, maar zie dat er nog genoeg keuze is kwa kamers waar je wel huisdieren mag hebben..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:58

Macchiato schreef:
haha jaa ik doe mijn best..zit nog wel een beetje met het feit dat ik als alles goed gaat volgend jaar op kamers ga, maar zie dat er nog genoeg keuze is kwa kamers waar je wel huisdieren mag hebben..

hmm...ik kan bang dat ze onderhand al weg zijn Scheve mond jammer, je had er leuke nijntjes aan gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:03

hoeft niet, bij ons zitten ook nog een aantal leuke nijntjes, maar die zitten er ook al een tijdje Ja

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:36

ik hoop van het beste! Het is in ieder geval geen dierenwinkel die hun beestjes aan het eerste de beste krijsende kind weg geeft. Dat vind ik zowiezo al een opluchting! Toen ik mijn hamster daar vandaan haalde moest ik eerst ook bijna een kruisverhoor afleggen Clown

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:44

@ Nimmedor
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat het beste voer Hope Farms is, want er zijn meerdere soorten goeie voeders.

@ TS
Ik weet niet in welke dierenwinkel je bent geweest in Groningen denk ik? Maar ik ben laatst ook bij een paar zaken in Groningen geweest en ik vind het zo leuk om ze te testen wat ze weten over konijnen. Geen 1 dierenwinkel had het geslacht juist en de dwergen waren geen dwergen. Heb helaas de namen niet onthouden. Ik zou zelf adviseren om beter naar een fokker te gaan als je jonge konijntjes wil deze zijn vaak buiten geboren. De konijntjes zal je nog een tijd met z'n 2en of 3en binnen moeten houden en de kooien voor binnen zijn niet bepaald groot dan zou je echt een losloopruimte moeten hebben waar ze elkaar goed uit de weg kunnen ook binnen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:23

ik heb vandaag nog even gekeken en ze zitten er gelukkig nog! 1tje was lekker gekke sprongetjes aan het maken Tong uitsteken en die andere 2 lagen zeer relax tegen alkaar aan Lachen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:33

Faniek schreef:
@ Nimmedor
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat het beste voer Hope Farms is, want er zijn meerdere soorten goeie voeders.

@ TS
Ik weet niet in welke dierenwinkel je bent geweest in Groningen denk ik? Maar ik ben laatst ook bij een paar zaken in Groningen geweest en ik vind het zo leuk om ze te testen wat ze weten over konijnen. Geen 1 dierenwinkel had het geslacht juist en de dwergen waren geen dwergen. Heb helaas de namen niet onthouden. Ik zou zelf adviseren om beter naar een fokker te gaan als je jonge konijntjes wil deze zijn vaak buiten geboren. De konijntjes zal je nog een tijd met z'n 2en of 3en binnen moeten houden en de kooien voor binnen zijn niet bepaald groot dan zou je echt een losloopruimte moeten hebben waar ze elkaar goed uit de weg kunnen ook binnen.

Ik heb meerdere voeranalyses opgezocht en daar kwam hopefarms als het beste uit Lachen
Dus niet kort door de bocht, en is toch mijn mening en ervaring?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:53

Je typt het niet als mening. Je typt letterlijk:
Citaat:
Het beste voer is voer van HOPE FARMS.

En ik zeg niet dat Hope Farms slecht is, want ik voer ook een konijntje Hope Farms, maar ik zeg ook niet dat het, het beste voer is. Er zijn meerdere voersoorten goed.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 05:10

Faniek schreef:
Je typt het niet als mening. Je typt letterlijk:
Citaat:
Het beste voer is voer van HOPE FARMS.

En ik zeg niet dat Hope Farms slecht is, want ik voer ook een konijntje Hope Farms, maar ik zeg ook niet dat het, het beste voer is. Er zijn meerdere voersoorten goed.

Precies, omdat het mijn ervaring is. Alles wat gezegd word is een mening, staat er ergens dat het een feit is? Knipoog

Maar ben het met je eens hoor, sience selective is bv ook erg goed, maar heb ik nog niet in een vergelijking gehad bv
Maar mijn ervaringen zijn met hopefarms zijn gewoon heel goed Ja

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:35

Het staat er alsof het een feit is. Het beste voer IS van HOPE FARMS. Anders had je kunnen zeggen. Ik vind het beste voer Hope Farms, dan kwam het imo beter over. In ieder geval is het inderdaad goed voer en inderdaad Sience Selective ook. Maar zo zijn er nog verschillende goeie voeders Lachen